První termodynamický zákon

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
15. Stavová rovnice ideálního plynu
Advertisements

Kruhový děj s ideálním plynem
FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA 2. VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
STRUKTURA A VLASTNOSTI plynného skupenství látek
STRUKTURA A VLASTNOSTI KAPALIN II.
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
Lineární rovnice s parametrem. Kvadratické rovnice s parametrem.
Molekulová fyzika a termodynamika
KALORIMETR.
VY_32_INOVACE_10-15 Mechanika I. Třetí pohybový zákon.
Vnitřní energie, práce, teplo
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Molekulová fyzika a termika
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
VY_32_INOVACE_08-11 OHMŮV ZÁKON.
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
VZTAHY MEZI KOŘENY A KOEFICIENTY KVADRATICKÉ ROVNICE
Deformace pevného tělesa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_688.
PRVNÍ TERMODYNAMICKÝ ZÁKON.
I. Věta termodynamická ΔU = U2 – U1 = W + Q dU = dQ + dW
VY_32_INOVACE_11-05 Mechanika II. Práce a energie– test 1.
Digitální učební materiál
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Vnitřní energie II. část
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM
KINETICKÁ TEORIE LÁTEK
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
STRUKTURA A VLASTNOSTI KAPALIN
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Izotermický a izochorický děj.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_184_Energie AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 8.,
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
VY_32_INOVACE_32-13 IRACIONÁLNÍ ROVNICE.
Izobarický a adiabatický děj
Příklad tepelně izolované soustavy:
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM
Struktura a vlastnosti plynů
LINEÁRNÍ NEROVNICE, SOUSTAVY LINEÁRNÍCH NEROVNIC O JEDNÉ NEZNÁMÉ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_08-12 Spojování rezistorů.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Mechanika II. Tlak VY_32_INOVACE_ Tlak v tekutinách Kapaliny a plyny nazýváme společným názvem tekutiny. Tlak je fyzikální veličina, která popisuje.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Práce a výkon v obvodu stejnosměrného proudu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Termodynamika Základní pojmy: TeploQ (J) - forma energie Termodynamická teplotaT (K) 0K= -273,16°C - nejnižší možná teplota (ustane tepelný pohyb) EntropieS.
Vnitřní energie tělesa. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Vnitřní energie, teplo, teplota. Celková energie soustavy Kinetická energie – makroskopický pohyb Potenciální energie – vzájemné působení těles (makroskopicky)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měření tepla při tepelné výměně TÉMATICKÝ.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Interaktivní test ze znalostí vnitřní energie a tepla
5. Děje v plynech a jejich využití v praxi
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Struktura a vlastnosti plynu
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
PRVNÍ TERMODYNAMICKÝ ZÁKON.
ADIABATICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
Tlak v kapalině Pascalův zákon.
Transkript prezentace:

První termodynamický zákon VY_32_INOVACE_07-05 První termodynamický zákon

Změna vnitřní energie: konáním práce tepelnou výměnou v praxi často dochází ke změně vnitřní energie oběma způsoby současně např. plyn v nádobě zahříváme a současně stlačujeme pístem

Q W ΔU

První termodynamický zákon Přírůstek vnitřní energie soustavy ΔU se rovná součtu práce W vykonané okolními tělesy působícími na soustavu silami a tepla Q odevzdaného okolními tělesy soustavě. ΔU = W + Q

W Q W<0 Q<0 ΔU<0 W>0 Q>0 ΔU>0

Práci W konanou vnějšími tělesy bývá výhodné nahradit prací W´ konanou soustavou. Pak platí: W = -W´ První termodynamický zákon má pak tvar: ΔU = Q – W´ Q = ΔU + W´

_____________________________ Příklad 1 Určete, jak se změní vnitřní energie plynu, který přijal teplo 2 kJ a vykonal přitom práci 2,5 kJ. _____________________________ Q = 2 000 J, W´= 2 500 J, ΔU = ?

Příklad 1 (řešení) Q = ΔU + W´ ΔU = Q – W´ ΔU = -500 J Vnitřní energie tělesa klesne o 500 J.

_______________________________ Q = 2 000 J, W´= 2 500 J, ΔU = ? Příklad 2 Plyn předal studenějšímu tělesu teplo 200 J a vykonal přitom práci 300 J. Určete změnu vnitřní energie plynu. _______________________________ Q = 2 000 J, W´= 2 500 J, ΔU = ?

Vnitřní energie plynu klesla o 500 J. Příklad 2 (řešení) Q = ΔU + W´ ΔU = Q – W´ ΔU = -200 – 300 ΔU = -500 J Vnitřní energie plynu klesla o 500 J.

Autor DUM: Mgr. Sylva Divišová Autor obrázků: Mgr. Sylva Divišová Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. Sylva Divišová Autor obrázků: Mgr. Sylva Divišová