Předrománské umění Kulturní okruhy: západní Evropa, východní Evropa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Advertisements

Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
Románské umění 11. – 13. století.
Románské umění.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Románská kultura.
III/2 XV A
Umění raného středověku
Byzantská církev a kultura
Románský sloh.
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Středověká kultura Románský sloh
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Středověké umění ROMÁNSKÝ SLOH.
Románský sloh.
Románské sochařství a malířství
Gotická kultura.
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Raný středověk 5. – 11. století
Charakteristika umělecké památky
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Románský sloh století.
Fakulta architektury ČVUT / Dějiny techniky RANÉ KŘESŤANSTVÍ
Křesťanská antika. Náboženství vzniklo kolem roku 30.n.l. v Palestině – víra chudých V Římě byli křesťané pronásledováni R EDIKT MILÁNSKÝ Konstantin.
Byzantská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Raně středověké umění.
GOTIKA.
Registrační číslo projektu:
Středověká kultura Románský sloh
Bazilika svatého Marka
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Vzdělanost a umění raného středověku
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Románský sloh.
Byzantské umění.
Byzantská říše.
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: První středověké.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_VV_4_KR_13_PAMATKY_CESKYCH_BUDEJOVIC_A_BLIZKEHO_OKOLI.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_18_ Křesťanská antika II TEMA:Historie.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
BYZANTSKÉ UMĚNÍ. Stručná historie * po rozpadu římského impéria v 5. století(476) hl. město: Konstantinopol( město založeno císařem Konstantinem na místě.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
Byzantské umění a jeho vliv na západní kulturu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Byzantská říše.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA. VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA.
Význam křesťanství ve středověku
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Předrománské umění Kulturní okruhy: západní Evropa, východní Evropa Časové vymezení: konec antiky – 10. století Etapy: Křesťanská antika Západoevropské umění raného středověku doba karolínská doba ottonská velkomoravské umění

Umění křesťanské antiky Souvisí s pronikáním a šířením křesťanství na území impéria období pozdní říše římské 313 – edikt milánský legalizace – křesťanství hromadným jevem Původ křesťanství: Christianos (řec) – přívrženec; pro nespokojené vrstvy římského obyvatelstva znamenalo naději na spravedlivé uspořádání na onom světě. Později se římské společnosti přizpůsobilo natolik, že se mohlo stát státním náboženstvím a oporou císařské moci. Zakladatel Ježíš kristus (nar 4př.n.l. – zemřel kolem r. 30n.l.) Narodil se podle předpovědi Starého zákona v judském betlémě. Mládí prožil v Nazaretu v rodině Josefa a jeho ženy Marie. Ve 30 letech s epřipojil k hnutí Jana Křtitele (hlásal brzký konec světa a křtil lidi v Jordánu.) Pak začal vystupovat jako Mesiáš (heb. Meššíjah = řec. Christos = Pomazaný= Vykupitel), putoval se svými učedníky (12 apoštolů) po Palestině, konal zázraky (ty líčeny v evangeliích), hlásal brzký příchod božího království na zemi. Kritizoval oficiální židovské náboženství a popudil proti sobě židovské kněžstvo.O velikonocích byl v Jeruzalémě zatčen a vydán do rukou Piláta Pontského (římský místodržící), který ho dal nejdříve mučit a potom jako buřiče ukřižovat. Podle křesťanské víry vstal ježíš třetího dne z mrtvých, zjevil se několikrát svým učedníkům a poté vystoupil na nebesa. Odtud přijde v den posledního soudu soudit živé i mrtvé. Život, působení a učení Kristovo jsou uloženy v evangeliích (řec. = radostné poselství); ta jsou 4 (sv. matouš – anděl, člověk; sv. Marek – lev; sv. Lukáš – býk; sv. Jan – orel.) Skutky apoštolské (líčení činnosti apoštolů a nanebevystoupení); Epištoly (dopisy apoštolů křesťanským obcím.) Zjevení Sv. jana (apokalypsa) 4 knihy Nového zákonas

Domus ecclesiae Neformální křesťanské svatyně – domy (utajení) Patrová pohřebiště (katakomby) Malby s křesťanskými symboly Katakomby - podzemní chodby v několika patrech nad sebou

Domus ecclesiae

Architektura raného křesťanství kostely bazilikálního typu vedle boha oslavují císaře, který konvertoval ke křesťanství jsou odvozeny z architektury římské Řím, Jeruzalém, Betlém, Konstantinopolis ve 2. polovině 4. století se tyto kostely ustálily jako určitý stavební typ

Starokřesťanská bazilika tři části: atrium – dvůr nartex – předsíň pro dosud nepokřtěné vlastní bazilika – podélná stavba o lichém počtu lodí loď hlavní – vyšší než lodě vedlejší kněžiště (apsida); chór; (triumfální oblouk)

Přednosti baziliky Prostředí splňující určité požadavky prostor s osvětlením (okna v bočních lodích) poloha svatyně prostor pro kněze prostorné shromaždiště k bohoslužbám a ke kázáním V konstantinově době byly postaveny tři největší starokřesťanské baziliky: sv. Petr ve Vatikánu, sv. Pavel za hradbami (S. Paolo fuori le mura – nad místem apoštolova stětí, obnoven po požáru 1823) Sv. Jana v lateránu (S. Giovanni in laterano) pětilodí s baptisteriem

Bazilika sv. Petra v Římě

Bazilika sv. Petra - Řím - rekonstrukce

Bazilika sv. Petra- Řím - interér

Bazilika sv. Sepulchra v Jerusalémě

Stavby s centrálním půdorysem (Centrály) Půdorys kruhu, oktagonu, nebo řeckého kříže baptistéria – křtitelnice, stavba doprovázející kostely

Centrální památky ze Splitu, Dalmácie a Zadaru

Malířství raně křesťanského období Nástěnné malířství v katakombách 1.-7. století stěny a stropy pokryty ornamentální dekorací i figurálními obrazy Křesťanské symboly – příklady palma oliva kotva páv ryba beránek orant dobrý pastýř od 2. stol. postavy Krista a Panny Marie

Malířství 4.- 6.století křesťanství se stalo náboženstvím státu 2 varianty: monumentální a knižní změny v ikonografii; Kristus hlavní postavou Kristus v majestátu symbol kříže – nástroje spásy svatozář (nimbus) kolem hlavy Krista Kristův monogram

Malířství 4.- 6.století Formy mozaiky – východořímská říše, Ravenna strnulost, symetrie, frontalita vytváření uměleckých prototypů knižní malby převaha kodexu nad antickým svitkem ilustrace náboženských knih; biblí, žaltářů, žalmů a evangeliářů Změny v křesťanství – učení o rovnosti Boha Otce a syna, pouti vyvolané kultem svatých a učedníků; změna v ikonografii – Kristus v majestátu hlavní postavou, symbol kříže, nimbus, monogram, epické náměty ze Starého a Nového zákona, alegorické postavy. Římské mozaiky: mauzoleum Gally Placidie – postavy mučedníků; S. Apollinaire nuovo )klanění tří králů, průvod světců a světic) Ravenna San Vitale

Ravenna San Vitale : císař Justinin a císařovna Theodora

Předkarolínské období 7.-8. století (dějepisně – doznívání a důsledky stěhování národů) 4 kulturní okruhy 1. Langobardsko-italský 2. Vizigótsko-španělský 3. Franko-merovejský 4. Ostrovní (Británie, Irsko)

Předkarolínské období Germánské umění pouze dekorativní, neznali monumentální architekturu Architektura navazovala na raně křesťanské typy, baziliky dostaly podobu latinského kříže; sochařská výzdoba ve formě reliéfů Tempietto langobardo v Cividale (Itálie) Baptistéria v Poitiers a Aix

Knižní malba - iluminace vznik iniciály – od 5. století zvětšování prvních písmen odstavců a vět zdobení geometrické a zoomorfní iluminované rukopisy merovejské ostrovní: jižní Anglie – benediktinské vlivy; Irsko – keltská tradice Book of Durrow; Book of Lindisfarne; Book of Kells

Book of Durrow

Book of Lindisfarne

Book of Kells

Book of Kells

Karolínské umění

Ottonské umění Spojeno s dynastií saskou (Ottoni) – 10. Století Myšlenka ottonské renesance (Renovatio Imperii Romanorum) Přesto však umění ottonské doby bylo antice vzdáleno Kultura a umění za vlády saské dynastie, zal. R. 919 Jindřichem Ptáčníkem Přechodné stadium mezi uměním karolínským a románským Ota I. Veliký (936-973) korunován v Římě císařem; založení Svaté říše římské, také vliv na volbu papeže a dosazování církevních hodnostářů Ota II. (973-983) ženat s byzantskou princeznou Theofanó Ota III. (983-1002) spolupráce se Silvestrem II, myšlenka Renovatio Pevný svazek s Itálií, v tom navázali na karolínskou politiku Opírali se o církev (založano 5 arcibiskupství, 30 biskupství a

Architektura v době ottonské Profánní Falce – královské paláce Donjonové hrady Sakrální Kostely basilikálního typu Emporové kostely Rozvoj klášterů Ambit, rajský dvůr, kapitulní síň, konvent, refektář, dormitář Klášterní kostel Sv. Cyriaka v Genrode (vzor pro kostel sv. Jiří na PH) Kostel sv. Michala v Hildesheimu (dílo biskupa Bernwarda – rádce Oty III.)

Ottonská iluminace: škola z Reichenau; Codex Egberti Kláštery v Reichenau a na Bodamském jezeře (sv. Jiří v Oberzellu); nástěnné malby a iluminace; charakteristická škola – z Reichenau Náznaková charakteristika prostředí, plošné a lineární zobrazení lidské postavy, kolorující funkce barvy Kodex Egberti: dílo z r. 980, písaři Kerald a Heribert Cášský evangeliář Otty III (císař sedící na trůně v mandorle, obklopen symboly evangelistů – byzanstská inspirace

Žaltář ze Stuttgartu

Byzantské umění – časové rozčlenění Raně byzantské umění: (6.-9. století) Vrcholné období byzantského umění: (9. - 15. století) Byzantské umění ve slovanských oblastech: (9. – 15.století)

Raně byzantské umění Umění doby císaře Justiniána (6. Století) Umění oslavující majestát císaře Kánony Orientální vlivy Architektura (Hagia Sofia, San Vitale) Mozaiková výzdoba Sochařství (zánik v 6. Století, nebylo obnoveno)

Hagia Sofia - Konstantinopol

Hagia Sofia – mozaiky v interiéru

Hagia Sofia - interiéry

Vrcholné byzantské období Chrám Sv. Marka – Benátky Stavba započata v 9. Století, dnešní podoba pochází z 11. století Styl odráží těsné styky Byzance a benátské republiky; kombinace prvků byzantských a křesťanských Trojlodní bazilikální půdorys, bohatý interiér, užití drahocenných materiálů; zastřešen 5 kupolemi

Chrám S. Marka - Benátky

Chrám a náměstí Sv. Marka - Benátky

Chrám sv. Marka

Byzantské umění ve slovanských oblastech Rusko Bulharsko Srbsko Architektura (Kremelské chrámy) Malířství ( ikony s námětem bohorodičky)