Japonská kvalita. Co se skrývá za jejím úspěchem? Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Jiří Patermann patermann@gmail.com (listopad 2013) Japonská kvalita. Co se skrývá za jejím úspěchem? Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Kdo vám bude přednášet? Stroje Lidé Průmyslový inženýr Energie To jsem já! :) Stroje Lidé Průmyslový inženýr Energie Materiál
Co je to kvalita? American Society for Quality: „Meeting the requirements and expectations in service or product that were committed to.“ ISO 9001: „Stupeň splnění požadavků souborem obsažených znaků“ Peter Drucker: „It is what the customer (…) is willing to pay for.“ Noriaki Kano: Products and services that meet or exceed customers' expectations. Genichi Taguchi „…quality is the loss a product causes to society after being shipped, other than losses caused by its intrinsic functions. (…)“
Co je to japonská kvalita? Smysl pro detail miryokuteki hinshitsu 魅力的品質 Spolehlivost atarimae hinshitsu 当たり前品質
(1) Historie a současnost „japonského managementu kvality“ 1. pol. 20. stol.: Japonsko, země laciných imitací a negramotných dělníků; koncept jidoka (Sakichi Toyoda). 1945—1952: americká okupační správa se aktivně podílela na rekonstrukci japonského průmyslu (důraz na osvětu, vzdělávání). 50.—60. léta: intenzivní spolupráce amerických inženýrů kvality (W. Edwards Deming (SQC), Joseph M. Juran (TQC)) s Union of Japanese Scientists and Engineers (JUSE).
(1) Historie a současnost „japonského managementu kvality“ 60.—70. léta: rozvoj a kultivace TQM (Total Quality Management) a kroužků kvality, filozofie „zero defects“. Principy TQM: Kvalita je prioritou, ne krátkodobý zisk. Zákazník na prvním místě. Prodejem řízení kvality nekončí. Fakta a data před dojmy a zažitými postupy. Participace všech zaměstnanců všech oddělení na kvalitě (kvalita lidí > kvalita řízení > kvalita procesů > kvalita výrobků). Top management je přímo odpovědný za kvalitu.
(1) Historie a současnost „japonského managementu kvality“ 80. léta: Kanův model miryokuteki hinshitsu 魅力的品質 Současnost…? atarimae hinshitsu 当たり前品質
(2) Kdo jsou japonští guru kvality? Shigeo Shingo Kaoru Ishikawa Genichi Taguchi Noriaki Kano
(3) Kreativní řešení problému z japonské perspektivy
(3) Kreativní řešení problému z japonské perspektivy JIDOKA (autonomizace pracoviště) Sakichi Toyoda vylepšil tkací stavy, aby při přetrhnutí vlákna příze došlo k zastavení stroje. Pracovník tak nemusí kontrolovat stroj po celou dobu a může se věnovat jiným činnostem —model vícestrojové obsluhy). Andon
(3) Kreativní řešení problému z japonské perspektivy POKA-YOKE Termín poka-yoke vychází z japonských slov yokeru (vyhnout se) a poka (zbytečné chyby). Jednoduché Poka Yoke, které zabraňuje špatnému zapojení kontaktů Přípravek Poka-Yoke hlídá správné rozměry u rohatky (součást kapotového zámku)
(3) Kreativní řešení problému z japonské perspektivy Ishikavův diagram (rybí kost) Nástroj kvality pro určení potenciálních příčin problému. Materiál Metoda Problém Člověk Stroj
(3) Kreativní řešení problému z japonské perspektivy Metoda 『5krát proč?』 Problém: Zmeškal jsem autobus. Proč?: Vyšel jsem pozdě. Proč? Musel jsem zastavit přívod studené vody. Proč? Kohoutek studené vody netěsnil. Proč? Těsnění bylo opotřebované. Proč? Neznám dobu životnosti pryžového těsnění. Kořenová příčina
(3) Kreativní řešení problému z japonské perspektivy Kroužky kvality
(3) Kreativní řešení problému z japonské perspektivy Zlepšovatelský metacyklus PDCA
(4) Ishikawův diagram příčin a následků (praxe) Porucha stroje
(4) Ishikawův diagram příčin a následků (praxe)
Zadaní úkolu Problém: Spálené makové buchty.
Vaše otázky?