Antické Řecko Sochařství 1. část
Antické Řecko Sochařství souvisí s rozvojem architektury východiskem tvorby je přirozená lidská postava Obr. 1 Umírající bojovník ze štítu chrámu na ostrově Aigina, kol.500 př.Kr. Obr. 2 Řek bojující s Kentaurem, Feidiás, athénská akropole, 5. stol.př.Kr.
Antické Řecko Sochařství Charakteristika: polyfunkční kultovní – dary svatyním, zbožnost politická – sjednocuje obec (polis), reprezentativní funkce estetická – původně druhotná, nabývá na významu až v období helénismu obr. 3 Kúros z Anavysu, náhrobní socha, v.1,94 m.
Antické Řecko Sochařství archaického období 8. – 6. stol.př.Kr. Kúros dary svatyním (vítězové sportovních klání, bohové) – vyniká tělesná krása snaha vypořádat se s problémy stavby lidského těla znaky: strnulý postoj, nakročení, ruce v pěst – vliv egyptské kultury dekorativně stylizovaný účes, „archaický úsměv“ (rozpačitý), vždy nazí mladíci nepsychologičnost – neukazuje charakter, nýbrž hodnoty – krásu, sílu, mládí…, proto chybí v tomto období portrét Obr. 4 Kúros z Mélu.
Antické Řecko Koré ženská varianta kúroi znaky: obdobná stylizace, ale vždy oblečené, ušlechtilá oduševnělá krása polychromované (opatřené barevným nátěrem) Obr. 5 Koré, cca 490 př.Kr. Obr. 6 Koré, rekonstrukce původní polychromie.
Antické Řecko Sochařství klasického období 5. a 4. stol.př.Kr. Postupné vyrovnání se s problémy stavby lidského těla a přirozeného postoje Kalokagathie – řecký ideál krásy – umělci v tomto období nezachycují realitu, nýbrž ideál – spojení krásy tělesné a duševní Polykleitos (5.stol.př.Kr) Snaha uplatnit matematické principy v tvorbě – kánon („recept“ pro krásu tělesných proporcí) kontrapost – přirozený lidský postoj Obr. 7 Chlapec uvazující si stužku, Polykleitos, 5.stol.př.Kr.
Antické Řecko Draperie Obr. 8 Niké uvazující si opánek, chrám Athény Niké, konec 5.stol.př.Kr. Draperie Rafinované řasení šatu – „řeč“ – navozuje pocity (např. bezvládné klesající řasení = smutek ) obr. 9 Diskobolos, Myron, 450 př.Kr., římská kopie bronzového řeckého originálu.
Antické Řecko Sochařství klasického období 4.stol.př.Kr. zvyšuje se zájem o realistické zpodobnění člověka a vyjádření jeho pocitů – ubývá idealismu a monumentality Praxiteles útlé, pružné postavy první ženské akty Obr. 10 Apollón s ještěrkou, Práxiteles, římská kopie řecké předlohy. Obr. 11 Afrodité z Knidu, kopie Práxitelova originálu.
Antické Řecko Skopás Reliéfy z mausolea v Halikarnássu vzrušený pohyb, dynamika Obr. 12 Boj Řeků s Amazonkami, Skopás, reliéf z mausolea v Halikarnássu, 4.stol.př.Kr. Obr. 13 Mausoleum v Halikarnássu, rekonstrukce.
Antické Řecko Sochařství Nové pojmy polyfunkční umění, kúros, koré, kalokagathie, kontrapost, kánon, drapérie
Antické Řecko Citování odborných informačních zdrojů Obr. 1 PIJOAN, José. Dějiny umění /2. Praha 1987: Odeon, n.p. str. 71 Obr. 2 dtto str. 96 Obr. 3 dtto str. 50 Obr. 4 dtto str. 49 Obr. 5 dtto str. 54 Obr. 6 STADLER, Wolfgang. Dějiny sochařství. Praha 1996: Rebo. str. 37 Obr. 7 PIJOAN, José. Dějiny umění /2. Praha 1987: Odeon, n.p., str. 83 Obr. 8 dtto str. 107 Obr. 9 STADLER, Wolfgang. Dějiny sochařství. Praha 1996: Rebo . str. 40 Obr. 10 PIJOAN, José. Dějiny umění /2. Praha 1987: Odeon, n.p., str. 124 Obr. 11. dtto str. 126 Obr. 12. dtto str. 139 Obr. 13 dtto str. 138