Tajemství pyramid očima fyzika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_463_HORNINY VÝKLAD HORNIN CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
MECHANICKÁ ENERGIE souvisí s konáním mechanické práce polohová energie
Egypt Pyramidy.
Inovativní metody v prvouce, vlastivědě a zeměpisu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
OBYVATELSTVO ASIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_9 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Převody jednotek délky objemu hmotnosti času
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
8. ročník Práce, výkon, energie Téma: Výkon.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 18.
Kdo chce být milionářem ?
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Tlak v praxi (Učebnice strana 89 – 90)
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
FYZIKA 8.Ročník Práce 02 – VÝKON.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
8. ročník Práce, výkon, energie Práce.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 6.
PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
VY_52_INOVACE_01_04 Nakloněná rovina Mgr. Lucie Stehlíková Anotace:
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Afrika Socioekonomická geografie 1
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Egyptské pyramidy.
Digitální učební materiál
III/2 XV A
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Př_126_Mineralogie_Mineralogie Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Egyptské pyramidy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Měření fyzikálních veličin – Měření hmotnosti
Egyptské pyramidy David Beneš 1.Ročník GIO.
Vypočítej 1. Hmotnost tanku je 38 t. Celková styková plocha pásů se zemí je 490 dm2. Jaký tlak způsobuje tank na vodorovnou plochu? 2. Jaký tlak způsobuje.
POZEMNÍ STAVITELSTVÍ III cvičení
VÝKON.
                                                                         Egyptské pyramidy                                                                                 
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_124 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětZeměpis.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Egyptské pyramidy.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
VY_32_INOVACE_11-16 Mechanika II. Tuhé těleso – test.
Výkon.Když dělník nakládá zeminu na auto, koná práci ? Naložení zeminy mu trvá 2 hodiny Co se změní, když zeminu budou nakládat dva dělníci ? A co když.
Egyptské pyramidy.
Egyptské pyramidy Co to vlastně je….
7 divů světa Eva Kaniová I.A.
TAJEMSTVÍ PYRAMID Mgr. Milan Šimek.
 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589- příspěvková organizace  Autor: Mgr. Ludmila Šimonová  Datum:  Název:
Pyramidy a zikkuraty. Pyramidy - jeden ze sedmi starověkých divů světa postaveny od 27. do 18.stol. př.n.l. přesný počet není znám vystavěné z cihel se.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Marika Jiráková Třída: 6.b.
VÝKON.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Třída 3.B 8. hodina.
Transkript prezentace:

Tajemství pyramid očima fyzika Fyzikální seminář 2014 Michal Tichý & Dominik Vít

FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít Schéma prezentace Parametry Cheopsovy pyramidy Práce v lomu Doprava materiálu Metody tahání Odhad potřebné pracovní síly Problémy stavby Nezodpovězené otázky Reference FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít

Parametry Cheopsovy pyramidy Rozměry : podstava - 230.38 x 230.38 m výška 146.5 m Hmotnost pyramidy: 6.5 mil t Počet bloků: 2.3 mil bloků Průměrná váha bloků: 2.5 t Sklon pyramidy: 51°20' FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít

FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít Práce v lomu Egypt Teplice nad Metují Metoda vrbových proutků-princip roztažnosti Primitivní dláta a kladiva Rychlost opracování Odchylka od rovinnosti 0,025 cm/blok 50-60 tun (granitové bloky) Vápenné směsi (roztažnost), výbušniny, strunné pily Diamantové pily, kotouče (perioda osazení 2-3 týdny) Rychlost opracování pískovce 60 cm/h Odchylka od rovinnosti 1 cm/blok 24 tun (sousoší géniů) FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít

FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít Doprava materiálu Lodní doprava po Nilu- až 943 km (stálý severozápadní protivítr) Vykládání a nakládání - v té době výtah a jeřáb nebyl znám Transport po Nilu táhnutí lodi dělníky Transport kamene po zemi bez využití zvířat FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít

FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít Metody tahání Kámen po suchém písku Kámen po mokrém písku Dřevěné sáňky po suchém písku - f = 0.54 po mokrém písku - f = 0.33 po dřevěných kolejnicích – f = 0.3 zeefektivnění pomocí oleje Využívání pouze lidské síly Tahání bloků na pyramidu - po stěně pyramidy FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít

Odhad potřebné pracovní síly Průměrná síla vyvinutá člověkem : 117 N Průměrný výkon člověka pracujícího 8 hodin : 100 w Průměná hmotnost stavitele: 60 kg Doba stavby: max. 23 let Odhad počtu dělníků z čistě energetického hlediska: 300 dělníků Odhad počtu dělníků pro dané metody transportu : po suchém písku: 1155 po mokrém písku: 823 po dřevěných kolejnicích: 776 FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít

FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít Problémy stavby Egyptské podmínky Vztyčení posledního kamene- 13 t pyramidion Využití pouze lidské síly Výška stavby Primitivní nástroje Vodorovina Žádné zbytky po vodních kanálcích Dnešní tolerance – 35 cm FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít

FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít Nezodpovězené otázky Výběr granitu jako stavebního materiálu Pokusné chodby- vytesaná kopie interiéru Velké poškození královy komory Přesnost stavby Vrtání na jádro Hrubá nedokončená podlaha Královniny komory Účel pyramidy (nebyly hrobky) FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít

FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít Reference Wikipedia.org. [online]. [cit. 2014-12-02]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Pyramid_of_Giza LOHNER, Franz. Pyramidenbau. [online]. [cit. 2014-12-02]. Dostupné z:http://en.whttp://www.cheops-pyramide.ch/pyramid- building.htmlikipedia.org/wiki/Great_Pyramid_of_Giza DUNN, Christopher. Elektrárna v Gíze: byly pyramidy gigantickými energetickými zdroji?. Praha: Dobra, 2008, 383 s. ISBN 978-80-86459-58-5. Mapping Ignorance. [online]. [cit. 2014-12-02]. Dostupné z:http://mappingignorance.org/2014/07/18/moving-pyramid-stones-sand/ PETRIE, W.M. Flinders. Pyramids and temples of Gizeh. London: Kegan Paul, 2003. ISBN 07- 103-0709-8. FJFI -- Fyzikální seminář 2014 -- Michal Tichý & Dominik Vít