EPIGENETIKA. J EN GENY NA DĚDIČNOST NESTAČÍ ! V roce 2000 oznámili vědci světu, že přečetli kompletní lidskou dědičnou informaci. O rok později byly výsledky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

Jaro, láska a králíci Hudba – Symfonia Primaverii Posun snímků – klikáním !! Tak dneska k nám p ř išlo jaro. P ř išlo tak, jak se na jaro pat ř í. Se.
David Skupien Peter Tóth
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
GLYKEMICKÝ INDEX POTRAVIN A OBEZITA. (Wolever, Bolognesi, 1996) Vzestup obezity v uplynulých letech je zapříčiněn především: změnami životního stylu a.
Dědičnost ukazatelů fyzické zdatnosti
Chování částic v látkách při různých skupenstvích
Krmná dávka - jen kukuřice Veškerá kukuřice jen GMO Hypotetický příklad: brojler.
Jakub Weinstein: Comenia Script.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Člověk.
Farmakogenetika a farmakogenomika.
ČLOVĚK – VNITŘNÍ ORGÁNY, KOSTRA A SVALY
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Rozdíly mezi osobnostmi
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Genetické inženýrství. Co to je? Genetické inženýrství je soubor technik, které slouží k izolaci, modifikaci, rozmnožování a rekombinaci genů z různých.
1. Derivace Derivace je míra rychlosti změny funkce.
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Genetika.
Zpracovala: Hana Májková 1. stupeň ZŠ 5. ročník
Člověk a rostlina – genetické manipulace Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.
CHOV ŽIVOČICHŮ V BYTĚ Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z 7.,8.17.
Plísně a jejich jedy v potravinách
Praha 5/2014 Fórum prevence dětské nadváhy a obezity.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
HudebnÍ KoŘENÍ.
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
Environmentální etika
Základy hudební abecedy
Helena Bauerová Aj-Čj 3. ročník
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Co jsme již poznali.
Stavba lidského těla.
Vytvořil: Šimon Rudolf Zdraví životní styl. 2 Chcete-li žít zdraví životní styl musíte vědět co jíte! Správné stravování je důležitým faktorem pro lidské.
Barbora Smetanová Kateřina Šauerová.  uměle připravený  směřující k získání dovedností a vědomostí  vázáný  krátkodobý  školní  společný  vícepředmětový.
Prenatální a preimplantační dignostika Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Biologická léčba doc. MUDr. Martin Vališ, PhD.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Ch_060_Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Statistika nuda je... ? Úkol č. 1: Dobu, po kterou bude znít píseň „Statistika“ autorů Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka (cca 2 min 05 s), máte na rozbor.
Jaro, láska a králíci Hudba – Symfonia Primaverii Posun snímků – klikáním !!
Genetika Přírodopis 9. r..
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Udělej si následující test:
Vliv radiace na člověka
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Kuchařka na práci s mnohočleny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Udělej si následující test:
Jaro, láska a králíci Posun snímků – klikáním !!
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Jaro, láska a králíci Posun snímků – klikáním !!
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Zoner Callisto 4 Callisto 3 – text, využití. Zoner Callisto 4 Callisto 3 – text, využití.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
T-report Vyšetření genetického materiálu pacientů s vrozenými změnami chromosomů Anna Vichrová v Brně 2018.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

EPIGENETIKA

J EN GENY NA DĚDIČNOST NESTAČÍ ! V roce 2000 oznámili vědci světu, že přečetli kompletní lidskou dědičnou informaci. O rok později byly výsledky jejich práce zveřejněny, a tak se zdálo, že už víme, co z nás dělá člověka, co nás činí náchylnými k chorobám či co nám propůjčuje talent. Není tomu tak. K tak důkladnému pochopení lidského genomu nám totiž ještě hodně chybí. A to hned z několika důvodů. Stále jsme ještě neobjevili úplně všechny geny a u většiny z nich zatím netušíme, k čemu nám jsou dobré a co se stane, když nepracují tak, jak mají. V neposlední řadě se celkem překvapivě ukázalo, že samotný zápis písmeny genetického kódu v molekule DNA zdaleka ještě neobsahuje veškerou dědičnou informaci. S již notoricky známým slovem „genom“ tak dnes vědci jedním dechem skloňují i novinku ve svém žargonu, „epigenom“ a „epigenetická informace“. (epi = na povrchu)

G ENETICKÁ SYMFONIE Genom, tedy dědičnou informaci zakletou do dvojité šroubovice DNA písmeny genetického kódu, si můžeme představit jako noty. Jednotlivé geny by pak vystupovaly v roli zápisu různých skladeb. Je to velmi různorodá „hitparáda“. Některé geny se od sebe liší asi jako Bachova fuga od posledního hitu Madonny. Jiné geny jsou si podobné jako nekonečné zástupy starých evergreenů. Mnohé geny se sice liší, ale na druhé straně sdílejí společné motivy. Vzniká tak obdobná situace, jako když ve Smetanově Vltavě narazíme na melodii, nápadně podobné lidové písni „Kočka leze dírou…“ Člověk nemusí být hudební znalec, aby pochopil, že samotné noty k určení celkového vyznění skladby nestačí. Skladatel je musí „obalit“ dalšími pokyny. Určuje například, zda mají tóny znít rychle po sobě nebo pomalu, zda se má skladba hřímat „forte“ nebo ševelit „piano“. V některých místech předepisuje změnu hlasitosti, jinde zas změnu tempa. Také „symfonie dědičnosti“ v našich buňkách si nese podobná „znaménka“. I geny mohou pracovat ve velkém kalupu nebo naopak téměř umlknout. V roli znamének ty vystupují molekuly, které se vážou na DNA. Jsou přichyceny na jejím povrchu jako tu více a tu zase méně jako kompaktní obal. Často mohou zcela změnit výsledné „vyznění“ genu.

DVA METRY DNA V KAŽDÉ BUŇCE Epigenetické změny,tedy “obaly” jednotlivých genů,vysvětlují některé záhady.Jednou z nich jsou rozdíly v dědičných vlastnostech u jednovaječných dvojčat.Tito sourozenci mají úplně totožnou dědičnou informaci,a přesto se mohou lišit dědičným sklonem k rakovině,duševním chorobám a dalším neduhům.Jak to? S totožnou DNA jednovaječných dvojčat se to má jako s pohádkovou chytrou horákyní,jež byla bosa i obuta,učesaná i rozcuchaná a dokonce nahá i oblečená.DNA dvojčat je stejná i odlišná zároveň,totožné je pořadí písmen genetického kódu v dvojité šroubovici DNA.To rozhodně není málo.V každé buňce totiž máme asi dva metry DNA,jež se skládá z 3 miliard písmen genetického kódu.

PROJÍME SE K DOBRÝM GENŮM? Od tohoto zjištění je jen malý kousek k představě řízeného ovlivňování funkcí lidského genomu. Začalo by to už dietou nastávající matky, která by tak zajistila svému potomkovi start do života s náležitě pozapínanými geny. Pokusy na laboratorních potkanech například prokázaly, že některé látky v potravě březích samic potlačují funkci genů, brzdících množení neuronů v mozku vyvíjejícího se plodu. Mláďata takto krmených matek se rodila s dokonaleji vyvinutým mozkem a dosahovala lepších výsledků při testech výkonnosti nervového systému. Zjednodušeně řečeno, mláďata byla o poznání chytřejší než mláďata matek krmených běžným krmivem. Následně by dítě vedlo život podle receptu sepsaného na základě jeho genetických dispozic. Ty by zdaleka nezahrnovaly jen určení variant vybraných genů, ale také stav epigenenetického „obalení“ jednotlivých částí jeho DNA. Vypadá to, že bychom se jednou mohli doslova „projíst“ k lépe fungujícím genům. Svítá nám tak naděje na delší a zdravější život.

NUTRIGENETIKA Nově se rozvíjející obor zvaný nutrigenetika kombinuje molekularni genetiku s vědou o zdravé výživě.Ve svém principu nejde přitom o nijak převratnou myšlenku.To,že by měl člověk zohlednit při stravování své dědičné dispozice,si víceméně uvědomuje každý.Nutrigenetika je prostě záležitostí všedního dne.Dokazují to případy lidí s dědičným sklonem k obezitě,kteří si hlídají množství energie spořádané v jídle a snaží se tak zahnat hrozbu nadváhy.ve své klasické podobě zahrnuje nutrigenetika nejprve vstupní genetické testy odhalující,jaké varianty vybraných genů konkrétní člověk zdědil.na základě výsledků pak dostane program pro úpravu jídelníčku a životního stylu,jež jsou šité na míru jeho dědičným dispozicím.