PATOFYZIOLOGIE TĚLESNÉ ZÁTĚŽE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KARDIORESPIRAČNÍ ADAPTACE NA TRÉNINK
Advertisements

Reakce a adaptace oběhového systému na zatížení
Základy sportovního tréninku mládeže
Fyziologické aspekty PA dětí
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
VYTRVALOST Michl Lehnert.
METABOLICKÁ ADAPTACE NA TRÉNINK
Fyziologie tělesné zátěže-oběhový systém
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
Pohybová aktivita všedního dne K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Školení trenérů III. třídy Brno 2007 Česká unie Dento Karate-do Teorie sportovního tréninku Milan Haška.
PRESKRIPCE PROGRAMU POHYBOVÉ AKTIVITY IV. Přednášky pro studenty FTK UP Olomouc.
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Žena a sport.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
POHYBLIVOST MICHAL LEHNERT.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Zdravotní tělesná výchova
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Sportovní trénink jako proces bio-psychosociální adaptace
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Hana Fialová Daniela Šlapáková Tereza Zemanová
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
Regenerace ve sportu – pohybové prostředky MUDr.Kateřina Kapounková
© Tom Vespa. Měkota Je to soubor předpokladů provádět aktivitu: a) určitou nižší intenzitou co nejdéle b) stanovenou dobu (vzdálenost) co nejvyšší intenzitou.
Rychlostní disciplíny MUDr.Kateřina Kapounková
ROZVOJ VYTRVALOSTI David Zahradník, PhD.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Fyziologické dispozice dětí, žen a seniorů pro cvičení a sport
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
MUDr.Kateřina Kapounková
Název a kód: FYZIOLOGIE ASEBS Rozsah: Konzultační hodiny: Ukončení: ???? Mgr. Bernaciková – pouze po domluv ě mailem 8x p ř ednáška + 8x seminá ř za semestr.
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
MUDr. Zdeněk Pospíšil MUDr. Kateřina Kapounková. Detrénink je částečná nebo úplná ztráta fyziologických a morfologických mechanizmů,které vlastní trénink.
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 7. Faktory ovlivňující realizaci pohybových aktivit - programů Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Fyziologie dětí Mgr. Lukáš Cipryan.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
Fyziologické aspekty PA dětí
Vytrvalostní a koordinační schopnosti
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Fyziologie tělesné zátěže
Kondiční příprava ve sportu
VYTRVALOST Michl Lehnert.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PATOFYZIOLOGIE TĚLESNÉ ZÁTĚŽE - Přehled biologického působení pravidelné pohybové aktivity Fyzioterapie 2012/2013 FSpS MU Brno

Pohybová aktivita Obecně Metabolismus zvyšuje pracovní kapacitu zkracuje dosažení rovnovážného stavu při zátěži a zotavení po zátěži zvyšuje toleranci zátěžového stresu usnadňuje zvládnutí pocitů únavy Metabolismus pozitivně změna spektra krevních tuků zvýšení citlivosti periférie na inzulín vzestup glukózové tolerance pokles klidové produkce inzulínu

Pohybová aktivita Složení těla Autonomní nervový systém pokles množství tělesného tuku zvýšení aktivní (svalové) hmoty Autonomní nervový systém aktivita se přesunuje směrem k vagu Kardiovaskulární systém práce srdce se stává ekonomičtější snižují se nároky myokardu na kyslík zvyšuje kontraktilita myokardu zvyšuje se (zejména u mladších jedinců) systolický objem a maximální minutový objem zlepšují se podmínky svalové mikrocirkulace zvyšuje se objem cirkulující krve (při nezměněním hematokritu) zlepšuje se ortostatická tolerance zlepšuje se žilní návrat

zesilují a tím se zvyšuje tahová odolnost Pohybová aktivita Kosti přestavba trabakul zvýšené ukládání minerálních solí v mezibuněčných prostorách Šlachy a vazy zesilují a tím se zvyšuje tahová odolnost Svaly zvyšuje se množství kontraktilních bílkovin stoupá obsah iontů draslíku a enzymů (v závislosti na typu tréninku) v důsledku hypertrofie (méně hyperplazie) se zvyšuje svalová hmota zlepšuje se i nervosvalová koordinace

Pohybová aktivita Psychika snižuje se psychický stres zlepšuje sebedůvěru aktivizuje postoje člověka k vlastnímu zdraví pozitivně ovlivňuje životní návyky a výživu

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Kojenecký věk (od 28. dne do konce prvního roku života) Zpočátku ovlivňuje zrání CNS a pohybového systému růst a architektonika kostí, svalů, šlach a vaziva rozvíjení většiny ostatních funkcí Později výrazné zrychlení rozvoje kvality pohybu převaha krátkodobé dynamické obratnostní a rychlostní činnost se zapojením celého organismu Pohybová (reflexní) stimulace kojence pozitivně ovlivňuje jeho vývoj (výjimečný a limitující význam u retardovaných jedinců)

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Batolecí věk (1 až 3 roky) propojení fyzického a psychického zrání řada nových pohybových projevů (chůze – běh) Dominuje hra (rychlé střídání rychlostně vytrvalostní, silové a obratnostní činnosti) Spontánní PA tvořivě vybírá a spojuje pohybové činnosti ovlivňuje celý proces růstu a harmonického vývoje Vytvářejí se i některé základy kvality funkcí pro celý další život např. hyperplazie myokardu výrazně ovlivní funkční kapacitu srdce v dospělém věku

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Předškolní věk (3 – 6 let) Rychlý vývoj nervového systému (počátky abstraktního myšlení, možnosti volby pohybových činností) pohybového systému (pružnost vaziva a neukončená osifikace = pohyb přesahující kapacitu kloubů = kloubní hypermobilita) nová motorická spojení = bohatá a střídavá dynamická aktivita POHYB= ZÁKLADNÍ POTŘEBA ZDRAVÉHO A HARMONICKÉHO VÝVOJE Nová rizika spojená s PA (nejčastěji pád z výšky)

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Předškolní věk Tvořivá dětská hra rychlost, obratnost, vytrvalost a dynamická síla záměrné omezování statických činností (asi 50 % doby bdění by mělo být ponecháno pro spontánní aktivitu dítěte) PA stimuluje růst a vývoj dítěte slouží už jako prevence pozdějších patologických stavů (CHNO)

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Předškolní věk HYPERMOBILITA, HYPOMOBILITA Nedostatek pohybu nebo nesprávný pohyb = negativní změny pohybového a oběhového systému prodloužení reakční doby při převodu podnětu ve svalové tkáni Nedostatek pohybu = předpoklad patologických adaptací (maladaptací) CHYBY V RŮSTU A VÝVOJI DÍTĚTE POŠKOZENÍ AKTIVNÍHO ZDRAVÍ

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Školní věk POHYBOVĚ NADANÍ JEDINCI SPORTOVNÍ TRÉNINK rozvíjet všechny jejich vlastnosti speciální výcvik < 50 % času věnovaného tréninku PŘEDČASNÝ SPECIÁLNÍ TRÉNINK = narušení harmonického vývoje dítěte jednostranné přetížení pohybového systému svalové dysbalance mikrotrauma

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Školní věk INTENZIVNÍ SPORTOVNÍ TRÉNINK může (ale nemusí!) (v důsledku oslabení imunitního systému a přetěžování) zvýšení nemocnosti POHYBOVĚ PRŮMĚRNÉ DĚTI s průměrnými motorickými schopnostmi = ADEKVÁTNÍ PA 1 hodina/den intenzivní cvičení školní TV spontánní PA rozvíjející zejména všechny pohybové schopnosti

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Školní věk DĚTI OSLABENÉ některým chronickým interním onemocněním (diabetes mellitus 1. typu, chronické zánětlivé onemocnění ledvin, atd.) často jen dočasné omezení PA Získat pohybové návyky = zařadit do zdravotní školní výchovy Jedinci s postiženým hybným systémem rehabilitace cvičení umožňující kompenzovat jejich hendikep

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Školní věk ZDRAVÉ, ALE NEOBRATNÉ DĚTI Většinou nadváha nebo obezita = horší známky ze školní tělesné výchovy ??? vůči pohybu často cítí odpor ??? POVZBUZENÍ A MOTIVACE V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ BY NEMĚLY BÝT OSVOBOZOVÁNY OD TĚLESNÉ VÝCHOVY

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Dorostový věk RYCHLÝ ↑TRÉNOVANOSTI (zejména svalové síly) často závodní sportovní činnost někdy vrchol tělesné síly a schopnosti podávat maximální výkon (zejména v krátkých intenzivních zátěžích)

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Věk dospělosti ↓ příležitost a chuť k pravidelné PA MOTIVACE: U mladších dospělých (spíše mužů) často soutěživost a sociální kontakt u mladších žen často snaha udržet si optimální konstituci Věk 40 – 65 let převažují zdravotně preventivní důvody Pokud nepředchází dlouholetý a systematický trénink sportovní soutěživost spíše negativní konsekvence závodění ze zdravotního hlediska není většinou žádoucí

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Věk dospělosti Pro udržení nebo obnovení tělesné zdatnosti výkonnosti oběhového ústrojí muskuloskeletálních funkcí nutná dlouhodobá kontinuita přiměřené a adekvátní PA (CELOŽIVOTNÍ ADHERENCE) Několik týdnů tělesné inaktvity = ↓ téměř všech fyziologických ukazatelů tělesné zdatnosti (viz kapitola desadaptace)

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Věk dospělosti Základem a) VYTRVALOSTNÍ DYNAMICKÁ svalová aktivita CYKLICKÉHO CHARAKTERU se zapojením co největší svalové hmoty, např. rychlá chůze severská chůze jogging běh plavání pohyb na běžeckých lyžích jízda na kole aerobik a další formy společného cvičení s hudbou i bez ní veslování atd. + b) ODPOROVÉ (SILOVÉ) CVIČENÍ

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Věk dospělosti b) ODPOROVÉ (SILOVÉ) CVIČENÍ + c) ACYKLICKÉ PA (zejména sportovní hry) (potřeba ↑ soutěživé motivace) + d) racionální ROZCVIČENÍ (kombinace dynamického cvičení nízké intenzity a statického protahování zkrácených svalových skupin) e) ZÁVĚREČNÉ PROTAŽENÍ A RELAXACE pohybového systému Po delším období hypokineze nižší intenzita zatížení a kratší trváním (tzv. STARTOVACÍ PROGRAM) Postupné zvyšování intenzity zatížení a prodlužování (tzv. FÁZE ZVYŠOVÁNÍ TĚLESNÉ ZDATNOSTI)

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Vyšší věk > 65 let (rozhodující je biologický věk) řada biologických funkcí se progresivně zhoršuje, např. omezení kloubního pohybu zvýšená lomivost kostí výrazný úbytek svalové síly degenerativní změny kloubních chrupavek a vaziva atd. Nejčastější a nejzávažnější limitující faktory: ICHS nebo závažné aterosklerotické změny periferních cév Onemocnění nebo negativní funkční změny pohybového systému

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY !!! VÝZNAM pravidelné PA mimořádný !!! Vyšší věk !!! VÝZNAM pravidelné PA mimořádný !!! brání progresi osteoporózy udržuje kloubní flexibilitu udržuje svalovou hmotu a svalový tonus brání poklesu aerobní a pracovní kapacity optimalizuje tělesné složení CÍLE PA: udržení nebo dosažení žádoucí kvality života udržení soběstačnosti zvýšení sebedůvěry

VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Vyšší věk STARTOVACÍ PROGRAM (základ): opakované cvičení flexibility prostá chůze (postupné zrychlování) U DLOUHODOBĚ TRÉNUJÍCÍCH OSOB STARŠÍHO VĚKU SPEKTRUM SPORTOVNÍCH AKTIVIT PODOBNÉ JAKO VE STŘEDNÍM VĚKU