Základní literatura k „zoologii strunatců“ pro učitele přírodopisu ZŠ:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Advertisements

SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE
EKOLOGIE.
Vydra říční ve střední Evropě
Člověk v živočišném systému VY_52_INOVACE_01 Sada 1
Předmět a očekávaný výstup
Obecná biologie.
Biologická diverzita a Indexy biodiverzity
Předmět a očekávaný výstup
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu na ZŠ Přednáška č.5
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Doporučená literatura Esf v ČR, TU Ostrava: Výukový program: Environmentální vzdělávání. Statistická ročenka ŽP ČR. MŽP ČR. Praha. Wittlingerová, Jonáš,
ÚVOD SYSTÉM BEZČELISTNATCI-KRUHOÚSTÍ ČELISTNATCI
Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.11 Anotace:
Biologie 1.ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Biologické vědy.
Úvod do ekologie.
Pyšný jako páv.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Biocenóza Společenstvo.
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Základní ekologické pojmy
Purkyňovo gymnázium Strážnice
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Třída: RYBY Osteichthyes Třída: NOZDRATÉ R. (Svaloploutvé) Sarcopterygii PAPRSKOPLOUTVÉ R. Actinopterygii Předmět studia:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Obratlovci úvod; Kruhoústí
Název prezentace (DUMu):
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Vývojová morfologie živočichů
Živočichové Společné znaky: Přijímají vodu a potravu, vylučují.
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
zpracovaný v rámci projektu
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Ekosystém les Živočichové
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Ekologie.
Kmen: Strunatci.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.20_Zivoni_prostredi_trideni_organismu.
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Společenstvo. Definice = soubor populací všech organismů v daném biotopu fytocenóza zoocenóza.
Podmínky pro život na Zemi
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Vyšší živočichové.
Transkript prezentace:

Zoologie III. pro učitelství přírodopisu na ZŠ : Kmen STRUNATCI (Chordata)

Základní literatura k „zoologii strunatců“ pro učitele přírodopisu ZŠ: Sigmund L. – Hanák V. – Pravda O., 1992 : Zoologie strunatců. Univerzita Karlova, Praha. Pravda O., 1982 : Zoologie 3. Státní pedagogické nakladatelství Praha. Sigmund L. – Bajtlerová P., 1980 : Pitevní a osteologické praktikum obratlovců. Skriptum UK Praha. Ducháč V., 2001 : Úvod do určování našich obratlovců. Skriptum Univerzity Hradec Králové. Rozkošný R. – Gaisler J., 1976 : Terénní práce ze zoologie. SPN Praha, Skriptum. Smrž J. – Horáček I. – Švátora M., 2004 : Biologie živočichů pro gymnázia. Nakladatelství Fortuna Praha. Losos B. a kol., 1984 : Ekologie živočichů. Státní pedagogické nakladatelství Praha. Buchar J., 1983 : Zoogeografie. Státní pedagogické nakladatelství Praha. Mitchell J. (ed) 1983 : Království zvířat. Albatros Praha. Veselovský Z., 1974 : Vždyť jsou to jen zvířata. Praha. Veselovský Z., 2005 : Etologie. Biologie chování zvířat. Academia Praha. Hanzák J. a kol., 1969 – 1977 : Světem zvířat I – V. Albatros Praha. Sedláček K. a kol., 1988 : Červená kniha 1. Ptáci. SZN Praha Baruš V. a kol., 1989 : Červená kniha 2. Kruhoústí, ryby, obojživelníci, plazi a savci. SZN Praha. Pecina P. – Čepická A., 1979 – 1987 : Kapesní atlas chráněných a ohrožených živočichů. 1 .- 3. díl. SPN Praha. Čihař J., 1978 : Příroda v ČSSR. Práce Praha. Dobroruka L., 1989 : Zoologické zahrady. SZN Praha. Felix J., 1977 : Ještě žijí. Academia Praha. Houša V. – Štys P., 1988 : Mezinárodní pravidla zoologické nomenklatury. Časopisy : Ochrana přírody (Praha), Veronika (Brno), Živa (Praha), Vesmír (Praha), Biologie, chemie, zeměpis – časopis pro výuku na základních a středních školách (Praha). Další literatura k jednotlivým třídám strunatců probíraným dále.

Přehled studia Přednášky : 1. Kmen Chordata – charakteristika a hlavní znaky, přehled systému a druhové bohatství kmene strunatců 2. Bezčelistnatí (třída sliznatky a třída mihule) a třída paryby : charakteristika, biologie a ekologie, systém a hlavní zástupci. 3. Ryby (třída paprskoploutví a třída nozdratí) : charakteristika, biologie a ekologie, systém a hlavní zástupci. 4. Obojživelníci : charakteristika, biologie a ekologie, systém a hlavní zástupci. 5. Plazi : charakteristika, biologie a ekologie, systém a hlavní zástupci. 6. Ptáci : charakteristika, biologie a ekologie, systém a hlavní zástupci. 7. Savci : charakteristika, biologie a ekologie, systém a hlavní zástupci. 8. Biodiverzita obratlovců a hlavní problémy její ochrany v ČR a ve světě. 9. Základy zoogeografie obratlovců. Cvičení : Základy určování hlavních zástupců jednotlivých taxonomických tříd obratlovců, práce s klíči, laboratorní práce (osteologické praktikum, mikroskopování, základy stopařství…). Podmínka pro získání zápočtu : aktivní přednesení vybraného tématu ze zoologie strunatců, vyhotovené protokoly ze cvičení. Terénní zoologické exkurze : Ornitologická stanice Přerov, ZOO Olomouc, terénní určování běžných ptačích druhů podle vzhledu a hlasů, pobytové stopy savců atd.

Základní pojmy Biodiverzita – biologická diverzita, druhové bohatství. Úrovně biodiverzity, indikátory biodiverzity. Binominální nomenklatura – podvojné názvosloví, soustava vědeckých jmen, C.Linné 1758 : Systema naturae, princip priority. Fauna – zvířena. Př. : fauna ČR. Druh (species, sp.) – základní jednotka v zoologickém systému, objektivní skutečnost v přírodě. Poddruh (subspecie) – jednotlivé populace druhu se od sebe mohou lišit geografickým výskytem, dědičně zakotveným vzhledem apod. Nominátní poddruh = typ pro prvotní popis druhu, př. : Lacerta viridis viridis. Rod, čeleď, řád, třída, kmen – vyšší taxonomické jednotky. Populace – př.: populace rysa ostrovida na Šumavě. Synuzie, guild – př.: ptačí složka dutinových hnízdičů v ekosystému lužního lesa. Biocenóza, zoocenóza a fytocenóza – př.: společenstvo střevlíkovitých na louce; zoocenóza horského smrkového lesa; edafon – společenstvo živočichů v půdě. Biotop – stanoviště druhu, habitat, důraz na biotické prostřední. Př.: biotop rybníka. Geobiocenóza – př.: lužní les včetně půdního prostředí a dynamiky záplav. Antropocenóza – biocenóza vzniklá činností člověka. Producenti – primární (zelené rostliny), sekundání (býložravci). Predátor – z hlediska produkční ekologie každý dravý živočich. Reducent – organismus využívající mrtvou org. hmotu. Sukcese – vývoj, postupné střídání společenstev na jedné ploše, klimax – teoretické konečné stadium sukcese, trvale blokovaná sukcese – př. skalní stepi. Synantropní – vázaný na člověka, př.: vrabec domácí. Ichtyologie, ichtyofauna - ryby. Batrachologie, batrachofauna - obojživelníci. Herpetologie, herpetofauna - plazi. Ornitologie, ornitofauna - ptáci. Mammaliologie – savci.

Příklad binominální nomenklatury – zařazení druhu „pěnkava obecná“ do zoologického systému (zjednodušeno) Kmen : Strunatci (Chordata) Podkmen : Obratlovci (Vertebrata) Třída : Ptáci (Aves) Řád : Pěvci (Passeriformes) Čeleď : Pěnkavovití (Fringillidae) Rod : Pěnkava (Fringilla) Druh : Pěnkava obecná (Fringilla coelebs L., 1758) Podruh : Pěnkava obecná evropská (Fringilla coelebs coelebs L., 1758)

Přehled kmene strunatců (Chordata) Podkmen pláštěnci (Tunicata) Podkmen bezlebeční (Cephalochordata) Podkmen obratlovci (Vertebrata)

Témata diplomových prací Využití zoologické zahrady XY pro výuku přírodopisu na ZŠ (zoo v ČR a ve světě, význam zoo pro ochranu biodiverzity, trasa expozicí zvířat s komentářem, návrhy na doplnění expozice, přírodovědná stezka, pracovní listy…). Návrh využití areálu centra ekologických aktivit Sluňákov v Horce nad Moravou pro výuku přírodopisu na ZŠ. Návrh využití zoologické lokality XY (chráněného území XY) pro výuku zoologie v rámci přírodopisu 2. stupně ZŠ (charakteristika lokality, návrh trasy NS nebo trasy exkurze, pracovní listy). Návrh výukových programů v expozici zoologie muzea XY v rámci ekologického přírodopisu na 2. stupni ZŠ. Avifauna Ptačí oblasti Litovelské Pomoraví – rešerše a muzejní sbírky. Ledňáček říční v Ptačí oblasti Litovelské Pomoraví. Chřástal vodní v Ptačí oblasti Litovelské Pomoraví. Vývoj hnízdní populace racků v Ptačí oblasti Litovelské Pomoraví. Zimní výskyt ptáků v území XY. Studium populace dravců v území……. Faunistika a ekologie obojživelníků v lokalitě XY. Hodnocení stavu území a managementu z hlediska biodiverzity živočichů v chráněném území XY.