Důležitost podpory zdravého životního stylu Kognitivně behaviorální terapie 27.1.2009 PhDr. Iva Málková Zakladatelka Občanského sdružení Hravě žij zdravě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IV. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Advertisements

Výuka anglického jazyka s interaktivní tabulí a e-learningem
Školní projekt ZŠ Smetanův okruh 4, Krnov
Skupinové kurzy snižování nadváhy
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ! Internetový kurz zdravého životního stylu
CENTRUM SOFIE ŘÍČANY 1. CYKLUS LISTOPAD 2010 – DUBEN 2011.
Fórum prevence dětské nadváhy a obezity Hana Zamrazilová Školní stravování 2014, Praha, 20.–
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
OPERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ A INOVACE Program Prosperita
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ Metodika kurzů snižování nadváhy adolescenty
stravovací režim školáků
Montessori Prachatice, ZŠ Národní
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Aktivity STOBu jako pomoc lékárníkovi při práci s alli Společnost STOB 2009.
CHCI BÝT JAKO VY ZŠ VELTRUSY Projekt schválený Zastupitelstvem Středočeského kraje v rámci 2. výzvy 2. globálního grantu v oblasti podpory 1.2 Rovné příležitosti.
Hledá se Kamarádka knihovna (už podruhé). Kdo jde s námi Generální partner: firma 3M Česko O záštitu nad soutěží požádáno: Ministerstvo kultury ČR Odborný.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Snadný návrat z mateřské do zaměstnání nezaměstnaných žen pečujících o dítě do 15 let v Libereckém kraji 390 nezaměstnaných žen pečujících o.
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ ve šk. roce 2014/2015
PRŮBĚŽNÉ VÝSTUPY PROJEKTU Hrajeme si s řemesly CZ.1.07/1.1.06/ Operační program:Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa:Počáteční vzdělávání.
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ! Internetový kurz zdravého životního stylu
Podpora pohybové aktivity, podpora cyklistiky & veřejné zdraví Bike konference, Brno, 5. října 2012.
PaedDr. Lenka Kubrichtová, Ing. Dana Prejzková, Ing. Eva Šebestová
OBEZITA.
MOTIVACE V MATEMATICE PROSTŘEDNICTVÍM POČÍTAČE (Diplomová práce) Zuzana Ondrášová M-OV.
DĚTSKÁ VÝŽIVA A OBEZITA V TEORII A PRAXI 7
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Česká republika: poloha, historický vývoj a obyvatelstvo a sídla
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Národní program zdraví – projekty podpory zdraví Putování za zdravým jídlem Mít své tělo ráda Krok za krokem za zdravým životem Národní program řešení.
Zdravé stravování KC3.
Nutriční poradenství.
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
OBEZITA U DĚTÍ prim. MUDr. Martin Zítek Dětské oddělení Krajská nemocnice Liberec,a.s.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_06 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Obezita Anotace Žáci se v průběhu.
Životní styl žáků ZŠ Královehradeckého, Pardubického a Libereckého kraje H. Střítecká Univerzita Obrany Fakulta vojenského zdravotnictví Katedra vojenské.
PREZENTUJÍCÍ Olga Johanidesová Vyhodnocení úkolu hlavního hygienika ČR „Monitoring nabídky stravování v základních školách“ (podklady MZ ČR)
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Milena RÁČKOVÁ Název:VY_32_INOVACE_523_ČESKÁ REPUBLIKA Téma: OPAKOVÁNÍ – KRAJE.
PREZENTUJÍCÍ Porada vedoucích zařízení školního stravování Olga Johanidesová.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
CZ.1.07/1.2.00/ Příjemce dotace: Organizace pro pomoc uprchlíkům (OPU) OPU je nevládní neziskovou organizací, která se od svého založení v roce.
LSFF: 17. – 23. října 2016, ČZU v Praze  Již přes 30 let se věnuje jako psycholog problematice obezity. V r založila společnost STOB (STop.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ 08 vyhodnocení projektu
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ 08 vyhodnocení projektu
6. ROČNÍK HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ
VYHODNOCENÍ 4. ROČNÍKU HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
7. ROČNÍK HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ
Srovnej kraje podle velikosti rozlohy VY_32_INOVACE_03
Projekt GDA PR aktivity v realizaci
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
Psychologie v obezitologii
Učíme se jinak.
Transkript prezentace:

Důležitost podpory zdravého životního stylu Kognitivně behaviorální terapie 27.1.2009 PhDr. Iva Málková Zakladatelka Občanského sdružení Hravě žij zdravě

Důležitost podpory zdravého životního stylu Výskyt nadváhy a obezity v dětské populaci 6-12 let 10% má nadváhu 20% 10% je obézních 13-17 let 6% má nadváhu 11% 5% obézních 7% v pásmu podváhy Zdroj dat: Stemmark- Životní styl a obezita, leden 2006

Příčiny a důsledky vzniku nadváhy či obezity u dětí? Genetika Nadměrný energetický příjem Minimum pohybové aktivity Důsledky: Nadváha a obezita ovlivňuje zdravotní stav dítěte poruchy metabolismu diabetes II. typu poruchy srdečně cévního systému poškození pohybového aparátu psychické problémy

Jaká jsou úskalí v terapii dětské obezity? Odborná péče nestačí Pediatr, endokrinolog, lázně Nedostatek možností dlouhodobého odborného vedení Rodiče nepokládají obezitu dítěte za problém Řešení – prevence dětské obezity Působení rodiny Větší zapojení škol školy za využití internetu

Kognitivně behaviorální terapie Klasické podmiňování podnět (hlad) x reakce (najím se) Operantní podmiňování podnět x reakce x následek (odměna nebo trest) Kognitivní teorie podnět x kognitivní zpracování podnětu x chování

Kognitivně behaviorální terapie Základní principy KBT vychází z teorií učení postupné změny zpětná vazba za každé trénované chování netrénuje se jen změna v chování (stravování, pohyb), ale i v myšlení a emocích

Výchova ke zdravému životnímu stylu ve školách jako možnost prevence nadváhy a obezity Program může vést k prevenci obezity - vedl dětí ke zdravému životnímu stylu Škola je důležitým faktorem při motivaci dětí Působení na širší rodinu přes dítě Internet je vhodně zvolený nástroj

HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ 08 vyhodnocení projektu 27. 1 HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ 08 vyhodnocení projektu 27.1.2009 Martin Klofanda Člen skupiny pro zdravý životní styl PK

ZÁKLADNÍ INFORMACE O PROJEKTU Dlouhodobý projekt, který se interaktivní formou snaží u dětí vytvářet správné stravovací návyky a podporovat jejich zdravý životní styl. Základem celého projektu je internetový kurz spojený se soutěží pro páté ročníky základních škol (jednotlivce, třídní kolektivy). Odměněni budou jednotlivci (prvních deset z ČR) a třídní kolektivy (nejlepší 5. třída v kraji). www.hravezijzdrave.cz/soutez Primárním cílem projektu je preventivní působení, tj. změnit nevhodné stravovací návyky, zlepšit pitný režim a zvýšit pohybovou aktivitu u dětí.

HARMONOGRAM HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ 2008 15. září 08 Zahájení registrace do kurzu HŽZ 15. září 08 Seminář pro učitele (Plzeň) 16. září 08 Seminář pro učitele (Ostrava) 17. září 08 Seminář pro učitele (Brno) 18. září 08 Seminář pro učitele (Praha) 22. září 08 Tisková konference (Praha) 23. září 08 Seminář pro učitele (Hradec Králové) 2. října 08 Zahájení kurzu HŽZ 2. listopadu 08 Ukončení registrace do kurzu HŽZ 30. listopadu 08 Ukončení soutěže HŽZ 15.12.08 Zveřejnění výherců na stránkách www.hravezijzdrave.cz/soutez 27.ledna 09 Tisková konference + předání výher (Praha) 31.1.09 Ukončení kurzu HŽZ (odstranění kurzu z webových stránek)

STRUKTURA PROJEKTU Internetový kurz je rozdělen do dvou částí: edukativní (Soutěžní lekce) a záznamová (Deníček). Základní program internetového kurzu je strukturován do 4. týdnů (čtyři soutěžní lekce, vždy jedenkrát do týdne je zaregistrovanému zpřístupněna na internetu nová lekce kurzu). První tři lekce se skládají z edukativních částí, úkolů a bodovaného závěrečného testu. Poslední čtvrtá lekce je lekcí „opakovací“, děti dostávají body za všechny úkoly v této lekci. V záznamové části – Deníček, děti zaznamenávají svůj jídelníček, pitný režim a pohybové aktivity. Kapitola pro zvídavé – tzv. nadstavba programu (Trápí tě kilogramy navíc? Trápí tě, že jsi příliš hubený? Jsi nespokojený se svým tělem? Alkohol, drogy a jiné závislosti? Co se do lekci nevešlo? Kapitola týkající se nutričního značení potravin

ČTYŘI LEKCE Internetový kurz byl rozdělen do 4 týdenních lekcí 1. lekce: Cesta ke zdraví, Jídelní režim, Ovoce a zelenina, Jak zdravě mlsat 2. lekce: Co mám na talíři I., Mléko, maso, tuky, Hýbeme se, Voda základ života 3. lekce: Co mám na talíři II., Pečivo, přílohy a cereálie, Sportujeme, Pitný režim 4. lekce: Závěrečná jízda První tři lekce obsahují text, nebodované úkoly a závěrečný test, který je bodovaný. Ve čtvrté závěrečné lekci je bodováno vše. Žák si může všechny lekce, které již splnil zopakovat

ČTYŘI LEKCE

DENÍČEK Žák zde každý týden zaznamenává – jídelníček, pitný režim a pohyb Po odeslání údajů dostane žák vždy okamžitou zpětnou vazbu V jídelníčku děti vybírají z databáze potravin – zde jsou fotografie porcí jednotlivých potravin + komentář Hodnocení jídelníčku probíhá v rámci jednoho dne a za všechny tři dny dohromady Každý týden se hodnotí a boduje něco jiného v závislosti na obsah lekce pro daný týden

SEMINÁŘE PRO UČITELE Praha (24 osob), Brno (19 osob), Ostrava (9 osob), Hradec Králové (9 osob), Plzeň (10 osob) Dětská obezita, cíl výchovy a vzdělávání v oblasti zdravého životního stylu, úloha učitele, motivace Metodika Hravě žij zdravě, práce s metodickými listy k projektu Pravidla soutěže, registrace Nutriční značení potravin – GDA

PARTNEŘI PROJEKTU POTRAVINÁŘSKÁ KOMORA ČESKÁ TECHNOLOGICKÁ PLATFORMA PRO POTRAVINY Skupina pro zdravý životní styl OBČANSKÉ SDRUŽENÍ HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ PhDr. Iva Málková: zakladatelka společnosti STOB, v ČR se jí podařilo zavést a rozšířit aplikaci kognitivně behaviorální psychoterapie obezity, vypracovala program, který formou konkrétních návodů přivádí klienty ke změně životních, stravovacích a pohybových návyků. Mgr. Jana Divoká: lektorka společnosti STOB v kurzech snižování nadváhy, cvičitelka a garant rodinných kurzů resp. terapie dětské obezity. PORADENSKÉ CENTRUM VÝŽIVA DĚTÍ: edukace a osvěta v oblasti zdravého životního stylu dětí a mládeže. SEZNAM (www.lide.cz, www.spoluzaci.cz), ALÍK (www.alik.cz), REDWAY – školní časopis NINTENDO, SUPERIOR, TOPGAL

VÝSLEDKY KURZU Celkem se zaregistrovalo: 7 469 žáků - soutěžně: 6 148 - nesoutěžně: 1 321 Celkem vyplnilo vstupní dotazník: 5 229 žáků - soutěžně: 4 352 - nesoutěžně: 877 Celkem soutěž dokončilo: 1 867 žáků - soutěžně: 1 798 - nesoutěžně: 69 Celkem se do kurzu přihlásilo: 624 učitelů Celkem se do soutěže zaregistrovalo: 314 tříd

OHLASY UČITELŮ Žáci 5.B z 2. ZŠ Bechyně s paní učitelkou: „Mám velikou radost a ráda bych se o ní s vámi podělila. Za všechno může váš internetový kurz. Začali jsme se jím zabývat před 3 nedělemi a musím říct, že má u dětí veliký úspěch. Když jsme s ním začínali, třetina dětí ze třídy vůbec nesnídala. Dnes snídají všichni a ti, co začali snídat, za mnou sami chodí a pochvalují si, že nejsou ve škole unaveni a dokonce jim učení jde lépe. Každý týden se věnujeme jednomu jídlu. Dnes jsme zakončili další týden přípravou společné zdravé svačiny. Byl to úžasný den.“ Hana Kolářová a žáci 5. tř. ZŠ ve Staříči „Soutěž se žákům líbila, sami plnili úkoly, určitě se dozvěděli hodně nového ke zdravému životnímu stylu. Děkujeme za pěknou soutěž.“ 5.A, ZŠ Chmelnice, K Lučinám 18/2500, Praha 3 „Naše celá třída dokončila soutěžní klání Hravě žij zdravě. Je to přínosná soutěž, pěkně vymyšlená a propracovaná. Děti se dozvěděly řadu věcí, které mohou ve svém budoucím životě uplatnit.“ Zuzana Ryzí, ZŠ Lysice „Váš internetový kurz je velice dobře zpracovaný a na naší škole ho dělají i druháci a třeťáci, někteří čtvrťáci nesoutěžně přímo na PC, ostatní ze stáhnutých dokumentů písemně. Myslím, že je to jeden z výborně zpracovaných kurzů ohledně zdravé výživy.

DĚTI APLIKUJÍ POZNATKY Z KURZU V PRAXI..

A CO ROK 2009? V březnu začínáme s přípravou dalšího v pořadí již třetího ročníku.. Duben – začátek promo aktivit, vylepšení kurzu Do prázdnin info pro školy, učitele Září – zahájení kurzu, registrace, semináře pro školy Říjen – ukončení registrace, průběh kurzu Listopad – ukončení soutěže Prosinec – vyhodnocení kurzu

VSTUPNÍ DOTAZNÍK - výstupy Dotazník byl umístěn v registrační části projektu. Za jeho vyplnění žáci dostávali body nehledě na povaze odpovědí. Celkem na vstupní dotazník odpovědělo 5.229 respondentů. Dotazník byl zaměřen na životní styl, preference dětí v oblasti stravovacích návyků. (Data mohou být zkreslena převahou menších měst a obcí versus Praha a Středočeský kraj)

SPORT Z tohoto grafu lze konstatovat, že děti se v převážné míře věnují sportu a to opakovaně během týdne, pouhé 3% dětí uvedlo, že nesportují vůbec. Největším intervalem je rozmezí od 2 do 6 hodin, zdá se tedy, že „běžný pohyb“ má téměř 60% dětí, ostatní se věnují sportu ve větší míře. Ve vysoké míře se sportu věnuje 12% dětí.

DENNÍ AKTIVITY 75% dětí uvádí, že u televize tráví denně od 30 min do 2 hodin, 20% dětí tráví u televize ještě více času a pouhých 5% se na televizi nedívá vůbec, velmi podobný vývoj má i aktivita trávení času u počítače. Odlišnost je dána zejména u nulové aktivity, lze to chápat jako menší dostupnost PC. Naopak 43% dětí uvádí, že během dne vůbec nelenoší v posteli vůbec, a pokud ano, tak pouze málo času.

ZA DEN JÍM.. Přes 60% dějí jí za den 4-5x, prakticky od 3 do 6 jídel za den je skupna 90% všech dotázaných dětí.

SNÍDANĚ Snídani se věnuje pravidelně každý den 62% dětí, pouhých 5% dětí nesnídá vůbec a 32% snídá alespoň občas.

VÝHRY - JEDNOTLIVCI 1. 1234 Cenda Zid 5.A ZŠ Husova Liberec 5 Liberecký Nintendo 2. 1190 Kristýna Zámečníková 3.-4. 1178 Jaroslav Štěpán Helena Weiserová 5. 1168 Jakub Vavřina Horské kolo 6. 1164 David Nitsche ZŠ K Lučinám Praha 3 Praha 7. 1110 Klára Matoušková ZŠ Nedakonice Zlínský 8. 1107 Lukáš Bárta 9. 1105 Souček 10. 1102 Patrik Tomsu 5.B ZŠ T.G. Masaryka Fulnek Moravskoslezský Batoh

VÝHRY – TŘÍDY PRAHA: ZŠ Chmelnice, K Lučinám, Praha 3 JIHOMORAVSKÝ KRAJ: ZŠ Zeiberlichova, Brno KARLOVARSKÝ KRAJ: ZŠ Nádražní, Horní Slavkov KRÁLOVEHRADECKÝ KRAJ: ZŠ Roosveltova, Teplice nad Metují LIBERECKÝ KRAJ: ZŠ Husova, Liberec MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ: ZŠ T.G.Masaryka, Fulnek OLOMOUCKÝ KRAJ: ZŠ Tyršova, Němčice nad Hanou PARDUBICKÝ KRAJ: ZŠ 9. května, Chvaletice STŘEDOČESKÝ SKÝ KRAJ: ZŠ Komenského, Mníšek pod Brdy PLZEŇSKÝ KRAJ: ZŠ, Dobřív VYSOČINA: ZŠ, Šebkovice ZLÍNSKÝ KRAJ: ZŠ, Nedakonice JIHOČESKÝ KRAJ: - ÚSTECKÝ KRAJ: -

DÍKY ZA POZORNOST V PŘÍPADĚ DOTAZŮ JSEM K DISPOZICI martin DÍKY ZA POZORNOST V PŘÍPADĚ DOTAZŮ JSEM K DISPOZICI martin.klofanda@kofola.cz 724 708 034