7. Paměť.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo
Advertisements

Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
„Test“ schopnosti imaginace
Písemka č.III  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b 2 b 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PAMĚŤ.
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Psychologie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY.S1.808.
PAMĚŤ.
Psychologie MK Učení a zapomínání
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
7. Paměť Plháková, kap. 7 Sternberg, kap. 5 a 6
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Kriteria hodnocení simulace – Balanced Scorecard (BSC) Toto metoda může být s úspěchem využita i pro stanovování cílů konkrétních projektů. Detailně.
Business partnering a role (v) HR Iva Pechová Leden 2008.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Sociální poznávání (Social Cognition)
Paměť, pozornost, zapomínání
Faktory bezpečné organizační kultury podle Herzbergovy motivační teorie Kateřina Ivanová | Jiří Vévoda 1.
Seminář Trauma.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Cvičení se zaměřením na paměť
Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PAMĚŤ.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Anežka Závorková Roman Máčalík.  proces vzniku nových neuronů  nejvíce se odehrává v prenatálním období  vliv testosteronu, estrogenu, prolaktinu.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: GESTALT PSYCHOLOGIE, TEORIE PROSTORU PROBLÉMU EXPERTI ROZHODOVÁNÍ: HEURISTIKY, TEORIE PODPORY, TEORIE UŽITKU CHYBY V ROZHODOVÁNÍ Řešení.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?. Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu,
Stránkování MATĚJ JURIČIČ 2015/2016 EP1 SPŠ A VOŠ JANA PALACHA KLADNO.
Obecná psychologie.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
 jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b  6 x 50 sekund
Jak si můžeme být jisti, že Alex chápe popisky v jeho repertoáru?
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Obhajoba diplomové práce
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Paměť a soustředění.
Pedagogická psychologie
PAMĚŤ.
Pozornost a paměť, představivost
Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů
Témata kognitivní psychologie
Rodičovství biologické a pěstounské
Témata kognitivní psychologie
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

7. Paměť

Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně organizujeme a dotváříme informace, které zpracováváme, uchováváme a vybavujeme si

Diagram třístupňového paměťového modelu senzorický registr – krátkodobá paměť – dlouhodobá paměť

Typy dlouhodobé paměti

Priming - podnícení Petr: „ vypadáš nějak unaveně…“ Honza: „Hm. No, to víš, trávil jsem celé …….. v práci.!

Biologické základy paměti Biologické změny v neuronech usnadňují paměť prostřednictvím dlouhodobé potenciace (souvislost s učením), což se děje alespoň dvěma způsoby: opakovaná stimulace na synapsi vede k zesílení synapse schopnost neuronu uvolňovat neurotransmitery je zvýšena nebo snížena

Biologické základy paměti Role hormonů zejména adrenergních (např. tzv. zábleskové vzpomínky –živé a přetrvávající představy spojené s překvapivými nebo emočně silnými událostmi)

Proč zapomínáme? Pět hlavních teorií rozklad paměťové stopy interference motivované zapomínání špatné vštípení (zakódování) selhání ve vybavování si Taky vás tak štve, když přijdete do místnosti a zapomenete co jste chtěli?

Zapomínání: jak rychle zapomínáme Ebbinghaus (1885): učení se bezesmyslnému materiálu (memorováním) zapomínání probíhá nejrychleji bezprostředně po naučení znovunaučení probíhá rychleji než první učení

Retroaktivní a proaktivní útlum

Emoční faktory v zapomínání efekty kongruence s náladou (Gordon H. Bower) zapamatovávání emočně kongruentního materiálu podpora vybavování emočním přeladěním

Překonávání problémů se zapomínáním umístění položky v zapamatovávaném materiálu: začátek a konec si pamatujeme lépe amnézie (ztráta vzpomínek) na zdroj informace: zapomínáme původní zdroj – konstruktivně doplníme tak aby bylo věrohodné rozvržení opakování, procvičování: rozdělené opakování je lepší než opakování najednou

Zlepšování dlouhodobé paměti zlepšení může pomoci: organizace materiálu opakování s prohlubováním pomocná návěští

Zkreslení paměti Proč zkreslujeme vzpomínky? Potřeba udržet logiku a soudržnost. Potřeba utvářet a konstruovat vzpomínky protože je to efektivní. úsudky, stereotypy, schémata

Kontext a paměť Je to dobré řešení, které překoná to, že většina budov je dnes dobře izolována. Lidský hlas není dost silný.Celá operace závisí na stálém přívodu proudu.Kdyby balónky praskly, úspěch je ohrožen.

Spolehlivost paměti - otázky právní věrohodnosti dva problémy s věrohodností vzpomínek s právními důsledky (Elisabeth Loftus): očité svědectví- může být zkresleno (nehoda na křižovatce) potlačené vzpomínky vs. konstruované vzpomínky věrohodnost tzv. „obnovených“ vzpomínekm (např. na zneužívání)