Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_19 Tematická oblast: Psychologie a pedagogika Cílová skupina žáci školy Téma: Schopnosti Anotace: Psychická vlastnost, která umožňuje naučit se určitým činnostem Autor: Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření: 21.08.2012
Schopnosti
Je to psychická vlastnost, která umožňuje naučit se určitým činnostem Vytváří se na podkladě vrozené vlohy, činnostmi, ušením, životem ve společnosti Každý člověk si na svět přináší zděděné předpoklady, které se v průběhu života dále rozvíjí
Vlohy = vrozený předpoklad pro utváření schopností Životem ve společnosti, činnostmi a učením vlohy rozvíjíme Na základě vloh se vytvářejí schopnosti
Do jaké míry se vlohy rozvinou ve schopnosti záleží na: Společenském prostředí, ve kterém jedinec vyrůstá Na množství a druhu podnětů, s kterými se od dětství setkává Vztahu dospělých k dítěti Příkladech, které kolem sebe vidí Osobních vlastnostech jedince
1) jsou – li vytvořeny příznivé podmínky v životě, vytvářejí se na podkladě vrozených vloh schopnosti 2) při nepříznivých podmínkách, zejména v dětství ( sociální prostředí, týrání ), nedochází k rozvoji schopností – dítě v určité oblasti přechodně nebo trvale zaostává 3) trvají – li nepříznivé podmínky dlouho, pak se nedostatky i při příznivé změně prostředí odstraňují jen velmi pomalu Př. psych. a ped. str. 53
Př. ošetřovatelství Zacházení s injekční stříkačkou Aplikace léků předem Převazy rozvinutá jemná motorika
Stupně schopností Nadání – soubor schopností, které umožňují výborně až nadprůměrný výkon v některé oblasti ( hudební nadání, nadání pro matematiku, fyziku ) Talent – je to vyšší stupeň schopností. Je to předpoklad pro nadprůměrné výkony v určité činnosti Genialita – mimořádně rozvinutá schopnost, která umožňuje vytvořit vrcholná díla. Díla géniu mají historický význam – Eistein, Edison, Bethhoven
„ Velcí géniové dosahují cíle jedním krokem, kdežto lidé obyčejného ducha dosáhnou téhož cíle teprve, když odemknou cestou celou řadu zámků “
Druhy schopností Intelektové schopnosti Senzomotorické schopnosti Umělecké schopnosti
Intelektové schopnosti Z latiny – intelektus = rozum Umožňují úspěšně vykonávat činnosti a řešit problémy a úlohy náročné na myšlení, objevení něčeho nového Inteligentní chování – když se člověk dobře přizpůsobuje situaci, řeší problémy
Intelektové schopnosti Instinktivní chování – můžeme ho sledovat u zvířat. př. mořský pták alka sedí na hnízdě, když se vzdálí od hnízda, vyměníme vajíčko za kámen a vajíčko dáme o kus dál na zem. Pták si sedne na hnízdo na kámen Ptáci vysedí cizí vejce, krmí cizí mládě, které pak zahubí jejich vlastní mláďata - kukačka
Senzomotorické schopnosti Umožňují dosáhnou mimořádných výkonů ve sportu, v rychlosti psaní na stroji, žonglování…. Je dobře rozvinutá jemná motorika ruky Dětem je nutno poskytnout dostatek příležitostí k pohybu, k procvičování obratnosti, zručnosti
Umělecké schopnosti Setkáváme se s nimi u interpretů uměleckých děl – malíři, sochaři, hudební skladatelé, herci
Tvořivost Lze ji zařadit do intelektových schopností Je to soubor schopností, které se projeví v hledání a nacházení správného a přitom originálního, neobvyklého řešení – konstruktéři, spisovatelé, malíři, sochaři, herci..
Závěrem Výchovou a učením se snažíme rozvíjet všechny druhy schopností a tím napomáháme k rozvoji osobnosti. Všestranně rozvinutá osobnost prožívá bohatší život a nachází širší uplatnění ve společnosti Zjišťování úrovně schopností se provádí pozorováním činností v přirozených podmínkách a rozborem těchto činností – pedagogicko – psychologické poradny
Zdroj PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN 80-85427-30-0. ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN 80-862-92. ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN 80-7333-014-8.