„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
STEREOMETRIE polohové vlastnosti - incidence
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ZOBRAZENÍ KULOVÝMI ZRCADLY
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Analytická geometrie pro gymnázia
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY - příklady
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Odchylka přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
Polohové vlastnosti – vzájemná poloha rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE SOUŘADNICE Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Vzdálenost bodů od přímky a od roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Polohové vlastnosti – poloha přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Transkript prezentace:

„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.   ANALYTICKÁ GEOMETRIE OPERACE S VEKTORY Autor: Mgr. Kateřina Šigutová Zpracováno: 30.12.2013 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Sčítání vektorů 𝒗 𝒖 + 𝒗 𝒖 v rovině: 𝒖 + 𝒗 =( 𝒖 𝟏 + 𝒗 𝟏 ; 𝒖 𝟐 + 𝒗 𝟐 ) v prostoru: 𝒖 + 𝒗 =( 𝒖 𝟏 + 𝒗 𝟏 ; 𝒖 𝟐 + 𝒗 𝟐 ; 𝒖 𝟑 + 𝒗 𝟑 )

Odčítání vektorů – přičtení opačného v. − 𝒗 𝑣 𝒖 𝒖 − 𝒗 v rovině: 𝒖 − 𝒗 =( 𝒖 𝟏 − 𝒗 𝟏 ; 𝒖 𝟐 − 𝒗 𝟐 ) v prostoru: 𝒖 − 𝒗 =( 𝒖 𝟏 − 𝒗 𝟏 ; 𝒖 𝟐 − 𝒗 𝟐 ; 𝒖 𝟑 − 𝒗 𝟑 )

Vlastnosti sčítání a odčítání vektorů vektory sčítáme a odčítáme po složkách opačný vektor 𝑢 +(− 𝑢 )= 𝑜 komutativní 𝑢 + 𝑣 = 𝑣 + 𝑢 asociativní 𝑢 + 𝑣 + 𝑤 = 𝑢 + 𝑣 + 𝑤 neutrální prvek 𝑢 + 𝑜 = 𝑢

Sčítání, odčítání vektorů – příklad Jsou dány vektory 𝑎 = 2;3;−1 ; 𝑏 = −1;0;3 . Vypočítej souřadnice vektorů 𝑐 = 𝑎 + 𝑏; 𝑑 = 𝑎 − 𝑏; 𝑑 1 = 𝑎 1 − 𝑏 1 𝑑 1 =2−(−1) 𝑑 1 =3 𝑑 2 = 𝑎 2 − 𝑏 2 𝑑 2 =3−0 𝑑 2 =3 𝑑 3 = 𝑎 3 − 𝑏 3 𝑑 3 =−1−3 𝑑 3 =−4 𝑑 = 3;3;−4 𝑐 1 = 𝑎 1 + 𝑏 1 𝑐 1 =2+(−1) 𝑐 1 =1 𝑐 2 = 𝑎 2 + 𝑏 2 𝑐 2 =3+0 𝑐 2 =3 𝑐 3 = 𝑎 3 + 𝑏 3 𝑐 3 =−1+3 𝑐 3 =2 𝑐 = 1;3;2

Vlastnosti násobení vektorů reál. č. 𝒌 𝒖 =(𝒌 𝒖 𝟏 ;𝒌 𝒖 𝟐 ;𝒌 𝒖 𝟑 ) násobení nulou 0∙ 𝑢 = 𝑜 opačný vektor −1 ∙ 𝑢 =− 𝑢 asociativnost 𝑘(𝑙 𝑢 )=(𝑘𝑙) 𝑢 distributivnost 𝑘 𝑢 + 𝑣 =𝑘 𝑢 +𝑘 𝑣 𝑘+𝑙 𝑢 =𝑘 𝑢 +𝑙 𝑢

Kolineární vektory Jestliže 𝒗 =𝒌 𝒖 (𝒗𝒆𝒌𝒕𝒐𝒓 𝒗 𝒋𝒆 𝒏á𝒔𝒐𝒃𝒌𝒆𝒎 𝒗𝒆𝒌𝒕𝒐𝒓𝒖 𝒖), pak jsou vektory 𝑢 a 𝑣 kolineární ⇒ leží na jedné přímce nebo na rovnoběžkách mají stejný nebo opačný směr

Násobení vektoru – příklad Jsou dány vektory 𝑎 = 2;3;−1 ; 𝑏 = −1;0;3 . Vypočítej souřadnice vektorů 𝑐 = 2 3 𝑎 ; 𝑑 = −2 𝑏; 𝑐 1 = 𝑘𝑎 1 𝑐 1 = 2 3 ∙2 𝑐 1 = 4 3 𝑐 2 = 2 3 𝑎 2 𝑐 2 = 2 3 ∙3 𝑐 2 =2 𝑐 3 = 𝑘𝑎 3 𝑐 3 = 2 3 ∙(−1) 𝑐 3 =− 2 3 𝒄 = 𝟒 𝟑 ;𝟐;−𝟐/𝟑 𝑑 1 = 𝑘𝑏 1 𝑑 1 =−2∙(−1) 𝑑 1 =2 𝑑 2 = 𝑘𝑏 2 𝑑 2 =−2∙0 𝑑 2 =0 𝑑 3 = 𝑘𝑏 3 𝑑 2 =−2∙3 𝑑 2 =−6 𝒅 = 𝟐;𝟎;−𝟔

Kolineární vektory – příklad Zjisti, zda vektory 𝑎; 𝑏 𝑛𝑒𝑏𝑜 𝑎; 𝑐 určují stejný směr. 𝑎 = 2;3;−1 ; 𝑏 = −1;− 3 2 ; 1 2 ; 𝑐 = −1;0;3 . 𝑏 =𝑘∙ 𝑎 𝑏 1 =𝑘∙ 𝑎 1 −1=𝑘∙2 𝑘=− 1 2 𝑏 2 = 𝑘∙𝑎 2 − 3 2 =k∙3 𝑏 3 =𝑘∙ 𝑎 3 1 2 =𝑘∙(−1) 𝑘=− 1 2 𝒖 a 𝒗 jsou kolineární 𝑐 =𝑘∙ 𝑎 𝑐 1 =𝑘∙ 𝑎 1 −1=𝑘∙2 𝑘=− 1 2 𝑐 2 = 𝑘∙𝑎 2 0=𝑘∙3 𝑘=0 pro každou souřadnici jiné k ⇒ 𝒖 a 𝒗 nejsou kolineární

Lineární kombinace vektorů Jestliže 𝑤 =𝑘 𝑢 +𝑙 𝑣 +… , pak vektor 𝑤 je lineární kombinací vektorů 𝑢 ; 𝑣 ..... Graficky: vektor 𝑤 lze získat složením násobků ostatních vektorů.

Vypočítej lineární kombinaci vektorů Jsou dány vekt𝑜𝑟𝑦 𝑎 = 2;3;−1 ; 𝑏 = 1;0;−3 . 𝑉𝑦𝑝𝑜čí𝑡𝑒𝑗 𝑎) 𝑐 =2 𝑎 −3 𝑏 𝑐 =2 𝑎 −3 𝑏 𝑐 1 =2 𝑎 1 −3 𝑏 1 𝑐 1 =2∙2−3∙1 𝑐 1 =1 𝑐 2 =2 𝑎 2 −3 𝑏 2 𝑐 2 =2∙3−3∙0 𝑐 2 =6 𝑐 3 =2 𝑎 3 −3 𝑏 3 𝑐 3 =2∙(−1)−3∙(−3) 𝑐 3 =7 𝑐 =(1;6;7) 𝑉𝑦𝑝𝑜čí𝑡𝑒𝑗 𝑏) 𝑐 =2 𝑎 + 2 3 𝑏 Ř: ( 14 3 ;6;−4

Ověř lineární kombinaci vektorů Jsou dány vekt𝑜𝑟𝑦 𝑎 = 2;3;−1 ; 𝑏 = 1;0;−3 . 𝑂𝑣ěř, 𝑧𝑑𝑎 𝑣𝑒𝑘𝑡𝑜𝑟𝑦 𝑐 = 0;−3;−5 𝑎 𝑑 = 1;−2;2 𝑗𝑠𝑜𝑢 𝑗𝑒𝑗𝑖𝑐ℎ 𝑙𝑖𝑛𝑒á𝑟𝑛í 𝑘𝑜𝑚𝑏𝑖𝑛𝑎𝑐í. musí platit 𝑐 =𝑘 𝑎 +𝑙 𝑏 𝑘,𝑙 𝑝𝑟𝑜 𝑣š𝑒𝑐ℎ𝑛𝑦 𝑠𝑜𝑢ř. stejné 0=2𝑘+𝑙 −3=3𝑘+0𝑙 −5=−𝑘−3𝑙 ......... z první a druhé rovnice k=-1; l=2 𝑜𝑣ěří𝑚 pro třetí rovnici L= -5 P=− −1 −3∙2=−5 L=P 𝑐 je lineární kombinací 𝑎 𝑎 𝑏 𝑑 = 1;−2;2 není lin. komb. Ř:𝑘=− 2 3 ;𝑙=− 3 4 𝑧 𝑝𝑟𝑣𝑛í𝑐ℎ 𝑑𝑣𝑜𝑢 𝑟𝑜𝑣𝑛𝑖𝑐, 𝑡ř𝑒𝑡í 𝑟𝑜𝑣𝑛𝑖𝑐𝑖 𝑛𝑒𝑣𝑦ℎ.

Lineární závislost vektorů – geom. význam v rovině: lin. kombinace dvou vektorů = nulový vektor ⇒ vektory leží na stejné přímce v prostoru: lin. kombinace tří vektorů = nulový vektor ⇒ vektory jsou komplanární, leží v jedné rovině

Použité zdroje: KOČANDRLE, Milan a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: analytická geometrie. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1995, 187 s. ISBN 80-719-6120-5.