Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
Advertisements

• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Publicistický styl a jeho charakteristika
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Rozbor neuměleckého textu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Dopis Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Listopad 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
VY_III/2_INOVACE_21_Základní pojmy Základní pojmy Miroslav Kaňok.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Publicistický styl Znaky a útvary.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Styl řečnický Marcela Jurková.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
9. ročník Michaela Hantková
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
O útvarech, žánrech a textech
Publicistický styl - úvod
1.
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Sada: 3 Číslo materiálu v sadě: 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Publicistický styl Jméno autora: Mgr Název: Publicistický styl Jméno autora: Mgr. Marta Skopalíková Předmět: Český jazyk, umění a kultura Jazyk: čeština Klíčová slova: publicistický styl, znaky, jazykové prostředky, aktualizace a automatizace, publicistické útvary Cílová skupina: žák 3. ročníku Stupeň a typ vzdělání: 3. ročník, střední odborné Očekávaný výstup: Žák se formou výkladové prezentace seznámí se základními informacemi o publicistického stylu, porozumí pojmům aktualizace, automatizace, vyjmenuje základní útvary publicistického stylu a charakterizuje je.

Metodický list/anotace DUM je vytvořen jako prezentace k výkladu publicistického stylu. Vyučující vysvětlí žákům znaky, funkci, jazykové prostředky publicistického stylu. Seznámí žáky s jednotlivými útvary a jejich charakteristickými rysy. Žáci sledují výklad, procvičením a upevněním učiva se zabývají DUM č. 6, 7, 8, sada 3. Vytvořeno: 06.09.2012

PUBLICISTICKÝ STYL Obrázek č. 2 Obrázek č.1 Titulní stránka 1. vydání Lidových novin Obrázek č.1 Krameriovy noviny 1789

PUBLICISTICKÝ STYL Obsah 1. Funkce a znaky publicistiky 2. Forma publicistiky 3. Jazykové prostředky 4. Automatizace a aktualizace významu 5. Slohové útvary

Funkce a znaky publicistiky Funkce sdělovací, získávací, přesvědčovací, agitační, informativní Slohový postup informační, popisný, úvahový Aktuálnost – rychlá reakce na společenské sdělení Dynamičnost – schopnost reagovat na společenské změny Bezprostřední kontakt s adresátem

Forma publicistického stylu Mluvená televizní a rozhlasové zpravodajství Psaná periodický tisk (denní tisk, bulvár) internetové zpravodajství teletext časopisy a magazíny sms zpravodajství (např. při živelných katastrofách)

Jazykové prostředky Publicistické útvary se liší obsahem i formou. Cílem je výstižné, gramaticky správné, srozumitelné sdělení. Zpravodajské útvary – neutrální spisovný jazyk Beletristické útvary – i prvky uměleckého stylu Obrazná pojmenování (příroda žaluje) Módní výrazy (politická kauza) Prostředky automatizace a aktualizace

Automatizace a aktualizace Používání stejných očekávaných jazykových prostředků. Při častém užití mohou působit jako „klišé“. Podporují rychlou orientaci adresáta. Příklady: nechat si otevřená zadní vrátka, klíčový význam, praní špinavých peněz Aktualizace Používání nových, neotřelých, nečekaných prostředků. Při častém užití mohou přejít do automatizovaných. Snaží se upoutat pozornost adresáta. Příklady: Republika si nasadila žlutý trikot Evropy.

Slohové útvary zpráva rozšířená zpráva oznámení inzerce, reklama, křížovky, horoskopy, … interview článek přinášejí fakta, informace slohový postup informační, popř. popisný

Slohové útvary komentář polemika glosa debata úvodník rozebírají, hodnotí fakta také úvahový slohový postup, subjektivita

Slohové útvary fejeton reportáž recenze črta hraničí s uměleckým stylem umělecké výrazové prostředky, expresivita

Odkazy: Použitá literatura: MUŽÍKOVÁ, Olga, Barbora MARKVARTOVÁ, Lenka KLUSÁČKOVÁ a Eleonora JEŘÁBKOVÁ. Odmaturuj z českého jazyka. 2. vyd. Brno: Didaktis spol. s r. o., 2002. ISBN 80-86285-36-7. HOFFMANNOVÁ, Jana, Jaroslava JEŽKOVÁ a Jana VAŇKOVÁ. Komunikace a sloh: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009. SBN 978-80-7238-780-9. Internet: Seznam obrázků: Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 NEUVEDEN, autor. Wikimedia Commons [online]. [cit. 06.09.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Krameriovy_noviny.gif> Obrázek č. 2 REDAKCE LIDOVÝCH NOVIN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 06.09.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lidov%C3%A9_noviny,_1893-12-16,_title_page.djvu>