Využití jaderné energie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F08
Advertisements

Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Archimédův zákon (vztlaková síla)
Fyzika 9. ročník Anotace Prezentace, která se zabývá jadernou energetikou Autor Ing. Zdeněk Fišer Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci se seznámí s klady.
Rozdílné spotřebiče zapojeny sériově
Teplota periferních části těla Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Future simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ10 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F11
Jaderná energie Výroba paliv a energie.
Past tenses Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Comparatives and superlatives Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani.
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F06
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F01
Hromadná korespondence
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F01
Elektronické formuláře v programu MS Word
Pohlcení tepelného záření Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT05 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F13
Atomové elektrárny.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl16 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
Polovodiče 1 Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Přeměna potenciální energie na kinetickou Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT08 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná.
Ochlazování teploměru Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT03 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F06
Rotační magnetické pole
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Jaderná energie.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
VY_32_INOVACE_Př.5.11-Typy elektráren-prezentace
Fyzikou a chemií k technice
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf08
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf17
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
MS Excel – tvorba křížovky
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Radioaktivita,radioaktivní rozpad
Hydrostatický tlak Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT01 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Pronouns Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ18 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Šablony dokumentů v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Kreslení v programu MS Word
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F09
Styly v programu MS word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf05 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_380 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Šablony (vlastní) v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F09
Štěpení atomu a řetězová reakce
Osvětlení plochy Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf19 MS Excel - Funkce Průměr Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT03
Výuková prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Automatické tvary Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf02 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
JADERNÁ FYZIKA Jaderná energie
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ohmův zákon Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT18 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Adverbs Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ14 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Operační systémy Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf12 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Petr Kessler Gymnázium Rumburk
Open Office Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf16 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
Zásady tvorba prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Animace v prezentaci Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf14 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Reaktorová fyzika I pro 3. ročník zaměření TTJR, JEŽP a JZ
Countability Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Optika Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Present perfect and past simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Jaderné reakce. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Transkript prezentace:

Využití jaderné energie Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Využití jaderné energie Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F15 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro komerční účely

Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-1/F15 Škola Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektu Máme šanci číst, zkoumat a tvořit Anotace Žáci si upevní a prohloubí znalosti při samostatné práci Autor Mgr. Milan Hampl Název Využití jaderné energie Očekávaný výstup Procvičení a prohloubení znalostí s využitím digitální technologie Vzdělávací oblast - obor Člověk a příroda - fyzika Klíčová slova Radionuklidy, izotopy, záření Druh učebního materiálu Prezentace Metodika Druhy interaktivity Výklad, motivace, procvičení a ověření znalostí Cílová skupina Žáci Stupeň a typ vzdělávání Základní škola II. stupeň Typická věková skupina 9. ročník ZŠ Datum / období vzniku VM květen 2012

Metodika – informace pro učitele Tento digitální učební materiál je využitelný několika způsoby. Lze ho použit v klasické výuce pro výklad učiva doplněný obrazovou informací s mnoha dalšími rozšiřujícími informacemi pro žáky. Nutný je minimálně datový projektor a připojení do internetu. Na jednotlivých snímcích je minimum textu (základem je výklad učitele) obrazový materiál obohacuje výuku. Prakticky u každého takového materiálu je odkaz na URL adresu, kde jsou informace se vztahem k danému tématu. Tyto informace doplňují výuku, mají informativní a motivující charakter. Výhodou je, že jsou již předem vybrány a posouzeny co do vhodnosti, přiměřenosti, technické dostupnosti. Jsou vybrány stránky kde, pokud možno, je minimum reklam. Záměrně je minimálně využívána „Wikipedie“, kterou žáci využívají nejčastěji. Záměrem je přinést informace, které se někdy obtížněji vyhledávají. Internet je dynamické médium, je proto noto čas od času prověřit funkčnost odkazů. Další možností je použít tento materiál pro samostatnou práci žáků, kde mohou samostatně procházet jednotlivé snímky a seznamovat se s informacemi, které mají mnohdy charakter zajímavostí doplňující základní výuku. Hloubka informací přesahuje dalece základní učivo a má žáky spíše motivovat k samostatnému poznání. Aktivačním prvkem jsou otázky umístěné na konci prezentace, kde je i zpětná vazba. Otázky rozhodně nemají sloužit k testování a hodnocení, ale k aktivaci žáků a přimět je k vyhledávání informací. Třetí možností je poskytnout žákům tento materiál pro samostatnou práci doma, například jako podklad pro přípravu referátu, vlastní prezentace a podobně. K nejcennějším částem patří zdánlivě nevýrazná poslední stránka prezentace, kde je přehled URL adres které se vztahují k danému tématu. Část je použita přímo v prezentaci, jako odkaz z obrazového materiálu. Výběr adres byl časově náročný, bylo odfiltrováno množství balastu, který se na internetu při vyhledávání mnohdy nabízí. Tento materiál muže sloužit zájemcům pro samostatnou práci a rychlejší orientaci. Ovládání prezentace je standardní a intuitivní, pokud jsou někde animace je na ně upozorněno pokynem k jejich přehrání. Při ověřování neměli žáci žádné problémy s ovládáním prezentace.

Ovládání Doplnění učiva, zajímavosti - externí odkaz (nutné aktivní připojení) Opakování učiva – odpověď vybrat klepnutím myši! Správná odpověď se zbarví zeleně, špatná červeně. Verze 1.3 V tomto typu prezentace je velké množství odkazů na externí internetové stránky., je tedy nutno občas odkazy aktualizovat. Proto se stejné prezentace mohou vyskytovat v různých verzích. Je maximální snaha používat v prezentaci odkazy na stránky, které nejsou zamořeny protivnou reklamou, ale tato snaha není vždy úspěšná.

Využití jaderné energie je překvapivě velmi široké Využití jaderné energie je překvapivě velmi široké. Jak je tomu v lidských dějinách obvykle nejprve byla tato energie využita pro vojenské účely Svržení atomové bomby v roce 1945 zahájilo závody ve zbrojení, které do jisté míry trvají dodnes. První jaderná ponorka Nautilus měla proti tomu většinou výzkumné úkoly. Další jaderné ponorky s balistickými raketami a jadernými hlavicemi jsou dnes základem jaderných sil většiny mocností. Mírumilovnější využití jaderné energie najdeme především v energetice, i když i zde některé reaktory mohou sloužit k výrobě štěpného materiálu pro jaderné zbraně. Dalším využití této energie najdeme v lékařství pro zobrazovací i terapeutické (léčebné) účely. Překvapivě i v dopravě se uplatní jaderná energie. Jaderné ledoborce jsou nezbytné pro udržování plavebních cest především v Arktidě. Další zajímavé možnosti využití najdeme v astronautice, archeologie a technice obecně. Zde je jen stručný přehled některých možností využití jaderné energie. Zvláště vojenské využití je tak široké a mnohé informace jsou přísně utajované, že zde je spíše jen historický pohled.

Jaderné elektrárny První jaderný reaktor sestrojil Enrico Fermi v roce 1942. Budoucnost jaderné energetiky První jaderná elektrárna v Obninsku Jaderné elektrárny v ČR Jaderná bezpečnost

Termojaderná fúze Jaderná reakce, která probíhá i ve Slunci. Problémem jsou vysoké teploty a hustota plazmy. e- e- e- p+ n0 p+ p+ n0 n0 Protium Lehký vodík Deuterium Tritium Tokamak- řešení energické budoucnosti? Čistý, nevyčerpatelný zdroj energie bez jaderného odpadu.

Zobrazovací a terapeutické technologie v lékařství Diagnostika Terapie Základní pojmy Wilhelm Conrad Röntgen Pierre a Marie Curie

Radioaktivní uhlík C14 (radiokarbon) Základní informace Radiokarbonová metoda datování Datování a konzervace historických památek

Astronautika V astronautice se potýkáme především s problémem dodávky energie pro sondy,kabiny s posádkou na oběžné dráze Země i stanice na jiných planetách.Možnosti jsou v podstatě dvě, využití fotovoltaických panelů nebo jaderných zdrojů

Vojenské využití jaderné energie Projekt Manhattan byl v době II. světové války přísně utajovaný vývoj atomové bomby. První svržená jaderná bomba, Hirošima 6.8. 1945

Vojenské využití jaderné energie První jaderná ponorka Nautilus 1954, obeplula svět pod vodou a jako první podplula severní pól. Letadlové lodě na jaderný pohon jsou největší vojenská plavidla současnosti Jaderné ledoborce zajišťují průchodnost severní námořních tras v Severním ledovém oceánu

Co se nevešlo – zajímavosti. Doporučení – podívat se. http://astronuklfyzika.cz/KosmickaAlchymie.htm http://www.nri.cz/web/ujv/rtg-zareni http://www.nri.cz/web/ujv//miniencyklopedie-jaderne-energetiky http://www.nri.cz/web/ujv/vysoke-energie http://www.osel.cz/index.php?clanek=5524 http://www.nri.cz/web/ujv/vyznamne-osobnosti-ve-svete http://www.nri.cz/web/ujv/vyznamne-osobnosti-ve-svete http://www.nri.cz/web/ujv/vyznamne-osobnosti-ve-svete

Opakování učiva 1) Kde a kdy byl spuštěn první jaderný reaktor ? Vyber pomocí myši správnou odpověď - správná nemusí být vždy pouze jedna odpověď 1) Kde a kdy byl spuštěn první jaderný reaktor ? a) Obninsk 1953 b) Berlín 1938 c) Chicago 1942 2) Jak se jmenuje zařízení,ve kterém se převáží vyhořelé jaderné palivo v ČR? a) Kontejner CASTOR b) Kontejner Bell X1 c) Kontejner Concorde

3) Co to je termojaderná fůze ? a) Rozpad atomů hélia na dva atomy vodíku při uvolnění energie b) Sloučení dvou atomů vodíku na jeden atom hélia při uvolnění energie c) Rozštěpení atomů uranu na lehčí prvky při vzniku energie 4) Jak se jmenuje zařízení, ve kterém probíhá termojaderná fůze? a) Tokamak b) Tomahavk c) Štěpný reaktor

5) Který radioaktivní izotop se používá v archeologii k datování artefaktů a) Jód 131 b) Uhlík 14 c) Plutonium 240 6) První jaderná ponorka Nautilus se proslavila a) nejhlubším ponorem do Mariánského příkopu (oceánský příkop hloubka10994m) b) obeplutím Země pod vodou c) podplutím severního zemského pólu

7) První jaderná bomba vybuchla a) nad Hirošimou 6.8.1945 b) nad pouští v Novém Mexiku 16.7.1945 c) nad Nagasaki 9.8.1945 8) Štěpení uranu bylo objeveno a) v roce 1938 Lise Meitnerová, Otto Hahn a Fritz Strassmann (Berlín) b) v roce 1942 Enrico Fermi (USA) c) v roce 1933 Fréderic a Irene Joliot-Curieovi

Zdroje pro zvídavé http://server.ipp.cas.cz/~vwei/fusion/fusion_c.htm http://vesi-elt.wz.cz/clanky/fuze.htm http://www.observatory.cz/news/pump.php?pda=1&article=laser-hiper---dalsi-zpusob--jak-ziskat-fuzni-energii http://fyzmatik.pise.cz/112331-objev-izotopu.html http://www.chemgeneration.com/cz/milestones/izotopy-v-lékařství.html http://www.chemgeneration.com/cz/milestones/zobrazovací-technologie-v-lékařství.html http://atominfo.cz/2010/08/medicina-a-diagnostika-%E2%80%93-hlavni-zdroj-radiacniho-ozareni-v-dnesnim-svete/ http://atominfo.cz/2012/02/stavba-elektrarny-vogtle-s-reaktory-ap-1000/ http://fyzweb.cz/clanky/index.php?limit_kolik=1000 http://fyzweb.cz/clanky/index.php?id=197 http://3pol.cz/957/print http://3pol.cz/957/ http://www.vavin.cz/mesic-je-pry-mladsi-nez-se.aspx http://www.scienceweek.cz/ztrata-ponorky-scorpion-iid-25953 http://atominfo.cz/2012/07/vancouver-by-se-mohl-stat-izotopovym-silicon-valley/ http://www.aktivita-radon.cz/radon http://cz7asm.wz.cz/fyz/index.php?page=nukmed http://www.energyweb.cz/web/index.php?display_page=2&subitem=1&ee_chapter=3.10.5 http://cs.wikipedia.org/wiki/Jadern%C3%A1_energetika http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Nuclear_power?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Jadern%C3%A1_energetika http://pascal.fjfi.cvut.cz/~drska/edu/webfyz/zareni/zareni.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Maria_Curie-Sk%C5%82odowska http://astronuklfyzika.cz/KosmickaAlchymie.htm http://www.lf.upol.cz/menu/struktura-lf/kliniky/klinika-nuklearni-mediciny/pedagogicka-cinnost/fyzikalni-zaklady-zobrazovani-v-nuklearni-medicine-a-radiacni-ochrana/radiacni-ochrana/radiacni-ochrana-pacienta/ http://www.nri.cz/web/ujv/vysoke-energie http://www.nri.cz/web/ujv/rtg-zareni http://www.nri.cz/web/ujv//miniencyklopedie-jaderne-energetiky http://www.nri.cz/web/ujv/pro-studenty-ke-stazeni http://scienceworld.cz/chemie/uhlik-c14-dva-neutrony-navic-meri-cas-4013 http://fyzmatik.pise.cz/31521-radiouhlikova-metoda-urcovani-stari.html http://www.osel.cz/index.php?clanek=5524 http://www.cez.cz/edee/content/microsites/nuklearni/obsah.htm http://www.dentalcare.cz/temata.asp?ctid=76&arid=764 http://sk.wikipedia.org/wiki/Uhl%C3%ADkov%C3%A1_met%C3%B3da_C14 http://cs.wikipedia.org/wiki/Radiokarbonov%C3%A1_metoda_datov%C3%A1n%C3%AD http://fyzmatik.pise.cz/042010/ http://www.tzb-info.cz/3354-energeticky-mix-budoucnosti

http://www.aldebaran.cz/forum/viewtopic.php?t=650 http://hp.ujf.cas.cz/~wagner/popclan/transmutace/generaceIV.html http://zivotopisyonline.cz/enrico-fermi-2991901-28111954-projektant-prvniho-jaderneho-reaktoru-na-svete/ http://www.aldebaran.cz/famous/people/Fermi_Enrico.html http://www-ucjf.troja.mff.cuni.cz/cejnar/publikace/Oklo.htm http://www.nri.cz/web/ujv/vyznamne-osobnosti-ve-svete http://astronuklfyzika.cz/JadRadFyzika3.htm http://hp.ujf.cas.cz/~wagner/popclan/vystava/vystava.html http://www.nri.cz/web/ujv/vysoke-energie http://www.nri.cz/web/ujv//miniencyklopedie-jaderne-energetiky http://www.cez.cz/edee/content/microsites/nuklearni/obsah.htm http://www.energyweb.cz/web/index.php?display_page=2&subitem=1&ee_chapter=3.4.6 http://cs.wikipedia.org/wiki/Jadern%C3%A1_zbra%C5%88 http://www.plavidla.cz/view.php?cisloclanku=2009010501&PHPSESSID=f565faa50f9665292be9345a7d680892 http://www.quido.cz/objevy/ponorka.htm http://www.uboat.cz/osudy/nautilus/nautilus.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Ledoborec http://utf.mff.cuni.cz/~podolsky/Ejemc2/Ejemc2.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Projekt_Manhattan http://3pol.cz/927/print http://wikipedia.infostar.cz/m/ma/manhattan_project.html