Příklady aktuálních empirických výzkumů v oblasti ekonomie školství a vzdělanosti ČSE conference, 29.11. 2014, VŠE Daniel Münich.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pavel Šimáček Konference Vaše škola 2013 Bludištěm paragrafů bez obav
Advertisements

Poslanecká sněmovna 15. listopadu 2012
Přijímací řízení.
Seminář k PISA 2012 RNDr. Jana Palečková
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Informační schůzka k programu IP Erasmus v Burgasu.
Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!
Mezinárodní konkurenceschopnost, její faktory a aplikace na ČR
Školní zpráva s výsledky z hlavního šetření PIRLS 2011 a TIMSS 2011.
Students, graduates and young people. Cesky-Jazyk.czCesky-Jazyk.czvisitors per week unique visitors per week Fajn-Brigady.czFajn-Brigady.cz.
PISA 2012 – oblast řešení problémů
Dana Sigmundová E-books jako zdroj odborných informací ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
1 Proč OI ? Informatický program zaměrený na základy matematiky a algoritmizace, programování a počítačových věd Malý program s osobním přístupem odborníků.
Analýza zastoupení českých a slovenských časopisů z oblasti přírodních věd v databázi Web of Science (1998 – 2006) Věra Kroftová, Agrotest fyto, s.r.o.
OECD PISA  mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání  zjišťuje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.
Rektor Zdroj:
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Hodnocení vědy a výzkumu za využití InCites
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Pro vás Aleš Michl 2000: ČR = 0,46% 2011: ČR = 0,93% Zdroj dat: Bloomberg.
1 ČR a její praxe v oblasti VaVaI, světové trendy Karel Šperlink, AIP ČR Praha, INOVACE 2010.
Demografická prognóza
Evropské iniciativy pro rozvoj odborného vzdělávání Miroslav Procházka Praha Ustavující konference TTnetu České republiky.
Výsledky přijímacího řízení ve školním roce 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství a kultury oddělení organizační a vzdělávání.
VYSOKÉ ŠKOLY v datech Ústavu pro informace ve vzdělávání.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Education Developments in the United Kingdom Rozvoj vzdělávání ve Spojeném království Diversification and Specialism Diverzifikace a specializace Why and.
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
Šance a rizika PPP: Problematika kombinování evropských peněz a PPP 19. září 2007, Praha, Filip Drapák.
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Realizované projekty ESF Další vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů Nové přístupy k využití ICT ve výuce přírodovědných předmětů na ZŠ Nové přístupy.
Přehledové články Struktura - příklady Duchowski, A breadth-first survey of eye-tracking applications, Behavior Research Mehotds, Instruments&Computers,
Ruská federace x WTO a OECD
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Průmyslová politika ČSSD „ČR mezi deset nejvyspělejších zemí světa“ Petr Kajnar primátor města Ostrava, stínový ministr průmyslu a obchodu Programová konference.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Evaluation of Performance Based on Information in Documents‘ Databases Hana Pessrová Tomáš Cahlík.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Dopad vzdělanosti na hospodářský růst: ve světle nových výsledků PISA 2012 DANIEL MÜNICH a TOMÁŠ PROTIVÍNSKÝ (PETER ONDKO, JAN STRAKA) KDF MFF UK, 27.3.
Využití NUŠL pro ukládání a zveřejňování výsledků výzkumu a vývoje V ČR Open Access: otevřený přístup k vědeckým informacím v EU a ČR Technologické centrum.
Analýza kvantitativních dat I.,II.,III. Mezinárodní komparativní výzkumné projekty: data pro sekundární analýzu UK FHS Historická sociologie (LS 2014+)
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
JAK SE MĚŘÍ KVALITA VĚDY ? Jaroslav Flegr: Pozor, Toxo. Box 28 Jak se měří kvalita vědy, str. 100.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 01Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Helena Zikmundová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
1 EU a národní rámce ostatní, výhled po 2014 Ing. Vít Zouhar.
Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na víceleté gymnázium Poznatky z longitudinálního výzkumu CLoSE Jana Straková, David Greger.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Think Tanks in the Czech Republic Martin Bajtler.
Education Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření Ročník.
Inkluze jako bubák školství? Ladislav Zilcher Chomutov
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
Články uznávané do RIVu (rejstřík informací o výsledcích)
„K inovaci s inspirací“
EKONOMICKÁ ANALÝZA Orientace pro studenty Září 2017.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Efektivita podnikového vzdělávání ve firmě Zaplo Finance, s.r.o.
Týden CJV Štěpánka Bilová
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Ministry of Labour and Social Affairs,

Transkript prezentace:

Příklady aktuálních empirických výzkumů v oblasti ekonomie školství a vzdělanosti ČSE conference, , VŠE Daniel Münich

Rozdíl mezi přírodními a společenskými (behaviorálními) vědami

Ekonomické podobory A - General Economics and Teaching B - History of Economic Thought, Methodology, and Heterodox Approaches C - Mathematical and Quantitative Methods D - Microeconomics E - Macroeconomics and Monetary Economics F - International Economics G - Financial Economics H - Public Economics I - Health, Education, and Welfare J - Labor and Demographic Economics K - Law and Economics L - Industrial Organization M - Business Administration and Business Economics; Marketing; Accounting N - Economic History O - Economic Development, Technological Change, and Growth P - Economic Systems Q - Agricultural and Natural Resource Economics; Environmental and Ecological Economics R - Urban, Rural, and Regional Economics Y - Miscellaneous Categories Z - Other Special Topics

1 Micro: Labour Markets – 1a Rates of return to education, costs and benefits – 1b Externalities and non-market effects of education – 1c Employment and demand for skills, skill-biased technological change 2 Micro: Schooling Quality and Educational Production – 2a Families and student achievement, first part – 2a Intergenerational mobility, second part – 2b Resource, teacher and class-size effects, efficiency – 2c System effects (choice, competition, testing, autonomy, etc.), interventions – 2d Teacher labour markets 3 Macro: Human Capital – 3a Human capital and economic growth, productivity – 3b Education and social cohesion, distribution, inequality Čím se akademická ekonomie vzdělání zabývá?

4 Educational Finance – 4a Public financing – 4b Private financing (incl. tuition fees) 5 Levels of Education – 5a Pre-school education – 5b Primary school – 5c Secondary school – 5d Vocational education – 5e Tertiary (university) education 6 Training, Informal Learning and Lifelong Learning – 6a Training (firm-specific and general knowledge) – 6b Informal learning – 6c Adult education and lifelong learning

7 Research and Knowledge Creation – 7a Research and development (R&D) – 7b Entrepreneurship and innovation 8 Socio-Demographic Aspects – 8a Gender; 8b Aging; 8c Minorities and migration; 8d Handicapped 9 Economic Theories of Education – 9a Political economy and public economics of education – 9b Positive and normative theories of education 10 Comparative Economics of Education – 10a Returns to education – 10b Institutions of the education system – 10c Effectiveness; 10d (In)equality; 10e Finance

Economics of Education Review Education Economics Journal of Human Capital Journal of Human Resources Education Next Education Finance and Policy Hlavní světové akademické časopisy v oboru ekonomie

Does teacher preparation matter? Evidence about teacher certification, teach for America, and teacher effectiveness, (2005) Education Policy Analysis Archives, 13, 50 p. Darling-Hammond, L., Holtzman, D.J. Do school and teacher characteristics matter? Evidence from High School and Beyond (1994) Economics of Education Review, 13 (1), pp Ehrenberg, R.G., Brewer, D.J. How and why money matters: An analysis of Alabama schools, (1996) Holding Schools Accountable, pp Ferguson, R.F., Ladd, H.F. Teacher characteristics and gains in student achievement: Estimation using micro data, (1971) American Economic Review, 61 (2), pp Hanushek, E.A. How to improve the supply of high quality teachers, (2004) Brookings papers on education policy 2004, pp Hanushek, E.A., Rivkin, S.G. Výběr odborných článků

Akademický a policy oriented výzkum v oblasti vzdělávání a vzdělanosti má v ČR nízkou kvalitu a malý rozsah. Zdroje: Web of Science a vlastní výpočty Number of research articles published in in impacted journals by author’s affiliation and terciles of journal Impact Factor 12

TIMSS 4TIMSS 8 PISA 15 year Přijato k vydání ve Federičová a Münich Rozdíly v matematické a čtenářské gramotnosti chlapců a dívek a raná selekce: trendy v obou zemích po rozdělení Československa. ORBIS SCHOLAE, 2014, 8 (1) 27−45. Kluci lepší Holky lep ší Za posledních 15 let se téměř vymazal náskok chlapců v matematické gramotnosti

0 Přijato k vydání ve Federičová a Münich Rozdíly v matematické a čtenářské gramotnosti chlapců a dívek a raná selekce: trendy v obou zemích po rozdělení Československa. ORBIS SCHOLAE, 2014, 8 (1) 27−45. Holky lep ší Výrazně se prohloubila genderová mezera v čtenářské gramotnosti v neprospěch chlapců

Známkování ve školách je v matematice přísnější na chlapce

Známkování ve školách je v českém jazyce přísnější na chlapce

Pravděpodobnost podání přihlášky na osmileté gymnázium výrazně zvyšují nejen schopnosti žáka, ale k tomu navíc i známky ve škole a vzdělání rodičů Zvýšení pravděpodobnosti podání přihlášky [v procentních bodech] ChlapciDívky Test čtenářské gramotnosti (TIMSS) Test matematické gr. (PIRLS) Dvojka z češtiny-17-8 Trojka z češtiny-240 Dvojka z matematiky-7-10 Trojka z matematiky0-13 Otec VŠ Matka VŠ+12+7

Žáci, kteří se přihlásí na osmileté gymnázium, věnují hodně mimoškolního času přípravě na přijímačky Každý den nebo téměř každý den46,4 % Jednou, dvakrát za týden38,0 % Jednou, dvakrát za měsíc10,8 % Nikdy nebo téměř nikdy4,8 % Celkem100 %

Math test score distributions in years 2007 and 2011

17.5%

Proporce odpovědí na otázku o oblibě učení matematiky (8. třída - TIMSS) Poznámka: Hodnota Průměr je nevážený průměr za všechny země kromě Česka. Země jsou seřazeny dle obliby školy (odpověď velmi rád/a a rád/a) od nejmenší po největší oblibu. Zdroj: Mezinárodní srovnání obliby školy a učení se matematice v České republice na základě výsledků mezinárodních šetření TIMSS. Daniel Münich a Miroslava Federičová

17.5%

Vývoj gramotnosti 15 letých žáků v České republice, Polsku a Finsku v období

Zvažované scénáře zvýšení průměrných kognitivních dovedností 15 letých žáků 1 Zpět do roku 2003 – Okamžitý návrat průměrných kognitivních dovedností na úroveň roku Srovnání s Finskem – Zvýšení průměrných kognitivních dovedností na úroveň Finska. 3 Polská reforma – Zvýšení průměrných kognitivních dovedností v úrovni odpovídající polskému zlepšení v letech 2000– Zlepšení od roku Zvýšení průměrných kognitivních dovedností českých žáků v letech 2009– Nejlepší region – Zvýšení průměrných kognitivních dovedností českých žáků na úroveň žáků hlavního města Prahy. # Popis scénářů

Náklady ušlých příležitostí [mld. Kč ročně] Deficit státního rozpočtu (2012)101 Výdaje na školství (3.6 % HDP)138 Důchody373 Scénář 2: Srovnání s Finskem483 Scénář 1: Zpět do roku Scénář 3: Polská reforma804 Scénář 4: Nejlepší region201 Scénář 5: Zlepšení of roku

Předpoklady simulačního modelu Rok spuštění reformy2015 Doba zavádění reformy10 let Horizont uvažovaných výnosů z reformy2095 Růst HDP při nereformním (autonomním) scénáři 1,5% Očekávaná délka pracovní kariéry40 let Diskontní sazba3.0% Růstový koeficient průměrných skórů1.736% Růstový koeficient nízkých skórů 3.783%