Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Komiks Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Nové pojetí seriálu Zuzana Hájková Jihočeská vědecká knihovna v Českých Budějovicích
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_02.
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Připraveno v rámci projektu „Projektové financování vysokých škol“ podpořeného FRVŠ pod číslem 72/2011
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Co je logo, vznik loga z obrázku (piktogramu)
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Politika výběru elektronických zdrojů publikovaných v prostředí Internetu Mgr. Ludmila Celbová
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Informace 1 Regionální knihovna Karviná. Základní pojmy Informační pramen – množina dat nebo informací, která je zaznamenána na „nosiči informací“ (kniha,
Rešerše Mgr. Anna Vitásková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
„EU peníze středním školám“
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo v oblasti duševního vlastnictví Ročník:1.a.
Úvod do autorského práva Když se nerozhodneš, buď nerozhodný, když se však rozhodneš, buď rozhodný.. L.N.Tolstoj FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele.
Průběžné poznámky Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
Zpracování dokumentů Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
1 Vít Richter ISSS 2005 – Hradec Králové Národní knihovna ČR Mobil: Archivy, knihovny, muzea a jejich úloha při.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Referát, abstrakt Mgr. Anna Vitásková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Bibliografické citace a metody citace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Bibliografické citace – cvičení I. Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
„EU peníze středním školám“
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Databáze Bibliografie dějin českých zemí jako cesta k plným textům v domácích i zahraničních knihovnách Václava Horčáková Elektronické služby knihoven.
Práce s informačními prameny VIKBA03
Poznámky pod čarou Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
etail.htm?id= podle pravidel AACR2 -řešení popisné a inventární jednotky -chyby v evidenci a jejich řešení.
Práva duševního vlastnictví 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Úvod do zpracování rešerší I. Mgr. Drahomíra Dvořáková
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Informační prameny I. část
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Ochrana průmyslového vlastnictví
Knihovnická procházka Prahou Petra Ambrušová a Ivana Šnoblová K1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Technická dokumentace pro 1. ročník CZ.1.07./1.5.00/
DUŠEVNÍ VLAStNICTVÍ Kateřina Dušáková.
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
VY_32_INOVACE_08_PEK_431_Kop
Spolupráce se Souborným katalogem ČR v Knihovně UPM
Transkript prezentace:

Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluTypologie tištěných dokumentů 1 Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_34/5 Jméno autoraDana Kubátová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace „ EU pen í ze středn í m š kol á m “

knihy periodika a seriálové publikace speciální dokumenty

Kniha a její podoby Knihy kniha učebnice slovníky encyklopedie příručky sborníky rukopisy Periodika a seriálové publikace noviny časopisy ročenky edice nepravá periodika Speciální dokumenty firemní literatura cestovní zprávy výzkumné zprávy patenty normy

KNIHA  klasický zástupce je kniha  kniha  má více než 48 s.  brožura  má méně než 48 s.  dlouhá výrobní lhůta  informace, popsané v knize mají dlouhodobou platnost  monografie = publikace, která pojednává systematicky o 1 tématu, i problému nebo události. komplexně zpracovávající jedno obvykle úzce vymezené téma Mohou to být odborné publikace i díla z oblastí krásné literatury (beletrie).

Knihy  Kniha je původní představitel písemných dokumentů.  Samo napsání knihy je časově náročné, zrovna jako výroba knihy. Proto nejsou v odborných knihách zahrnuty nejnovější poznatky  periodika jsou pohotovější. předností knih je však větší sumarizace informací  znamená to, že je tam větší množství informací, než v časopisech a periodikách).  Obsah knihy, ale i periodik podléhá ochraně autorských a vydavatelských práv (př. filmové zpracování knihy, další případ je kopírování knihy a v každé zemi existují příslušné zákony, které tato práva chrání.  Mezinárodní autorské právo se nazývá copyright (právo kopírování) a označuje se.  Předmětem autorského práva jsou díla literární, vědecká a umělecká (např. slovesná díla, divadelní, hudební, výtvarná, včetně umění architektonického, dále díla filmová, fotografická ale i překlady např. Harry Potter).  Autorské právo se nevztahuje na právní předpisy, úřední spisy, denní zprávy a podobné písemné dokumenty. c

Učebnice  knihy, které jsou vydávány pro potřebu vyučovacího procesu od základní, po vysokou školu, a dále skripty (ta jsou vydávána a hlavně rozmnožována jednoduchou technikou)  slouží k výuce a sledují didaktické cíle  jsou vydávány různé typy učebnic pro různé typy škol

Učebnice 2  Další výukové dokumenty:  Skripta - zvláštní forma učebnic pro potřeby posluchačů vysokých škol - dočasné učební texty, rozmnožené zpravidla jednoduchou technikou  Chrestomatie – čítanky vědeckého charakteru (vědecké čítanky - obsahují soubory typických ukázek sledované oblasti  výhody: - kompletní, ucelené informace, obsahují důležité informace daného předmětu  nevýhody: - často vysoká odbornost, moc teoretických informací

Slovníky  = knihy, které obsahují soubory slov, jmen, termínů, zkratek z určité oblasti, jsou k nim připojeny příslušné výklady nebo termíny v jiných jazycích  nejsou určeny ke klasické četbě  Dělí se na slovníky jazykové a věcné.  jazykové - knihy, které obsahují soubory slov, jmen, termínů, zkratek z určité oblasti, jsou k nim připojeny příslušné výklady nebo termíny v jiných jazycích  věcné - zaměřují na podávání věcných informací.. – poskytují odborná vysvětlení o předmětech, jevech, osobách a místech

Slovníky a) výkladové (všeobecné) – vysvětlují význam slova b) překladové – cizojazyčné, jednojazyčné, c) speciální - etymologické, frazeologické, synonymické… etymologické - vysvětlují původ slov určitého jazyka frazeologické - slovní obraty s překladem do jiného jazyka frazeologie – slovo používané v jazykovědě, [řečtina], soubor ustálených slovních spojení v určitém jazyce a nauka o nich. Zahrnuje sousloví (zuby nehty), rčení (modré z nebe), ustálená přirovnání (jako na dlani), pořekadla, přísloví, citáty, klišé jazykové odborné naučné slovníky – pojmy jednoho oboru, terminologické slovníky, encyklopedie biografické - slovníky, obsahující jména významných osob, jejich životopisy a díla (Kdo byl Kdo…) speciální - značky, zkratky, slovník pseudonymů, geografické slovníky věcné

Encyklopedie  dříve naučné slovníky)- obsahují přehledně uspořádaná hesla a základní poznatky z oblasti lidského vědění  obsahují hesla, tabulky, obrázky, citace  řazení hesel je abecední, nebo systematické (chronologické)  vydání encyklopedie je dlouhodobá záležitost  Encyklopedie dělíme: podle tematické šíře podle čtenářského určení podle rozsahu 

Typy encyklopedií všeobecné – Ottův slovník naučný speciální – vymezená část (oblast, věda… biologie, matematika, lékařství) podle tématu vědecké – pro odborníky a vědecké pracovníky populárně-naučné – pro laiky, amatéry podle čtenářského určení velké – několik desítek svazků (př. Ottův slovník naučný) střední - +/- 10 svazků příruční – 1-4 svazky podle rozsahu

Příručky  = publikace sloužící k pohotové informaci z určité oblasti lidské činnosti  slouží k rychlému vyhledávání informací  jsou zpracovávány přehledně a názorně (patří sem např. příručky na opravu automobilů, ale i různé klíče botanické a houbové atlasy, nebo tabulky)  nejsou určeny k soustavnému čtení  obsahují úplné shrnutí daného oboru, ale chybí nejnovější informace  Dělíme na: vědecké – rukověti, kompendia praktické - atlasy, tabulky, klíče…

Sborníky  = soubory samostatných textů vydaných ve formě knihy  dokument, obsahující soubor samostatných textů, které jsou zpravidla tematicky příbuzné, ale mají určitou souvislost  má podobu jednorázové nebo seriálové publikace.  rozeznáváme autorské sborníky (práce autora) a sborníky prací sestavené z příspěvků více autorů.  Existují i „jubilejní“ sborníky k různým výročím, nebo třeba „muzejní sborníky“ (zde se publikují muzejní sbírky)  Dělíme je na: sborníky původních příspěvků – nové, nepublikované příspěvky sborníky reprintů – již jednou zveřejněné texty

Rukopisy  každá vlastnoručně napsaná písemnost  ručně psaná kniha  vznikla před vynálezem knihtisku  textová předloha pro sazbu psaná ručně na psacím stroji, nebo tištěná z PC  př.: rukopisné knihy, disertace (VŠ práce), písemnosti, právní listiny dopisy, pohlednice, kázání

Periodika a seriálové publikace novinyčasopisyročenkyedicenepravá periodika

Periodika  vychází v určitém intervalu, předpokladem periodik, je jejich trvalé vydávání, přičemž doba vydávání není předem omezena (např. 1 za rok)  jsou označeny souborným názvem  typický znak – předpoklad jejich trvalého vydávání - stejná grafická úprava jednotlivých čísel  jejich periodicita má velmi krátký časový interval - rozmezí 1 den až 1 týden  Vydavatelská úprava periodik:  1) periodika mají povinný název, ročník a číslo  všechny části (čísla), jsou průběžně označovány, číslovány a mají většinou jednotný název  2) noviny by měly mít stejně upravenou hlavičku (ročník, rok, název, číslo) – mají dva základní formáty (světový 48x60 cm v kavárnách z rákosu prohlížeče a středoevropský 39,5 x 47,5 cm)  3) časopisy a almanachy, mají obálku z tvrdšího papíru a mají různé formáty  4) odborná knihovnická periodika = čtenář, národní knihovna, nové knihy, internet –

Noviny  jsou periodické tisky, zaměřené na aktuální zpravodajství o společenském dění  vycházejí denně pod stejným názvem, poskytují nejnovější a nejčerstvější informace, ale velmi rychle zastarávají. Proto jsou vydávány na méně kvalitním papíře  na titulní straně se nacházejí zpravidla nejdůležitější zprávy - > pokračování je uvnitř -> proč? (aby zaujali). Proto bývá na titulní straně hodně zkrácených informací s lákavými titulky  Krajové mutace – Sokolovský deník, sokolovský deník, chebský apod.

Časopisy  jsou to periodické tisky vycházející v pravidelných několikadenních až půlročních intervalech, pod stejným názvem, v typické úpravě (Tina, květy) se stanoveným zaměřením a s příspěvky více autorů.  mají různá zaměření, všeobecné, pro ženy, pro muže, populárně naučné, zájmové vědecké.  vycházejí pod stejným názvem v typické úpravě  Časopisy se rozlišují podle věku pro děti, mládež a dospělé.  nejvýznamnější typ dokumentů - ve vědě a technice  obsahuje texty menšího rozsahu – stati, články, recenze  u článků jsou v časopisech uváděny i související sekundární údaje - citace a odkazy na literaturu  Časopisy rozdělujeme na: všeobecné vědecké odborné - mají tematické zaměření

Ročenky periodika vyd. pravidelně jednou za rok, např. statistické ročenky, výroční zprávy podniků poskytují přehled informací o určité oblasti vázané na příslušný rok kalendáře, almanachy, výroční zprávy, statistické ročenky mohou mít číslo ISSN i ISBN.

Edice = je seriálová publikace tvořená skupinou číslovaných nebo nečíslovaných svazků se svým vlastním názvem svazky jsou spojeny společným názvemvycházející neomezenou dobu

Nepravá periodika předpokládá se, že vydávání skončí, zpravidla sešitové vydávání beletristických děl (Rychlé šípy, ) mají periodicitu delší než 2x ročně nebo vycházejí nepravidelněročenky, sborníky prací věd. institucí – obsahem a formou se blíží knizejsou to publikace vycházející postupně vycházejí v samostatných, obsahově neidentických částech, spojených společným názvem, průběžným označením a zpravidla také jednotnou úpravou jednotlivé části vycházejí v nepravidelných, dopředu neurčených časových intervalech s záměrem stálého pokračování

Speciální dokumenty firemní literaturacestovní zprávyvýzkumné zprávypatentynormy

Speciální dokumenty  Jsou tematicky velmi úzce zaměřené  většinou ve speciálních informačních fondech  nebývají v každé knihovně  Nemají široké uplatnění – některé mají význam jen pro určité obory, jiné ve vědě a technice  ve fondech knihovny tvoří dílčí fondy (doplňkové)  dělíme je na tištěné a netištěné  tištěné: - technické normy, patentové spisy, firemní literatura, hudebniny, mapy, grafiky, výzkumné a vývojové zprávy, diplomové práce, separáty (zvláštní otisky díla pro potřebu autora), výkresy, materiály z konferencí

Firemní literatura  = jsou to tiskoviny reklamního, propagačního, obchodního nebo instruktivního charakteru, nemá předem danou úpravu, kvalitní tisk plus kvalitní papír, reprezentuje firmu  velmi pestrá a rozmanitá úprava  můžeme je získat na veletrzích, při prezentaci firem a výrobků  jejich informační úroveň je různá  propagační materiály zdůrazňují klady řešení nebo předmětu  malé knihovny zpravidla tuto literaturu neobsahují  tipy firemní literatury: firemní monografie, firemní prospekty, materiály z veletrhů, adresáře firemní katalogy a časopisy firemní příručky – návody k použití, manuál k výrobku

Cestovní zprávy  informují o průběhu a výsledku zahraničních služebních cest  přináší informace o rozvoji vědy, techniky nebo odborné oblasti v zahraničí

Výzkumné zprávy  + vývojové, technické a studijní zprávy  jsou produktem kolektivní práce ve vědě a technice  dokládá se v nich postup řešení určitého předem zadaného úkolu  obsahují velmi hodnotné informace  jsou chráněny autorským právem a není snadné se k nim dostat  náklad je velmi malý - řádově desítky  podniky a výzkumné ústavy si je vyměňují na základě velmi přesných smluv

Patenty  vznikají a byly vytvořeny v souvislosti s přihlašováním a uznáváním vynálezů, objevů, zlepšovacích návrhů, ochranných známek a s přidělováním příslušných patentů a osvědčení  patentová literatura se týká všeho, co souvisí s novými vynálezy, zlepšovacími návrhy a vlastními patenty  patentová literatura je důležitá při výzkumu a vývoji nových postupů  patentový spis v patentových spisech se publikují nejnovější poznatky z vědy a techniky tvoří součást fondu odborných knihoven, velkých vědeckých knihoven a informačních středisek vyžaduje zvláštní péči = jsou to speciální dokumenty, které se ukládají do krabic z nekyselého papíru

Normy  obsahují výsledek zjišťování nejvýhodnějšího řešení opakujícího se úkolu  to je vyhlášeno jako závazný předpis  mají ustálenou úpravu a vnitřní strukturu  dnes je nejvýznamnějším krokem propojování našich norem s ISO - to dělá Český normalizační institut) a dodržování norem vůbec  nedodržování norem  postih (sankce) – výrobky nemusí být puštěny na trh  podle rozsahu působnosti mohou být podnikové úsekové oborové státní - ČSN mezinárodní = ISO – ty jsou nejdůležitější

Odkazy Všechny použité obrázky (kliparty) dostupné z: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Kubátová