1 Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Advertisements

Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany
Dopad sociální reformy
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Panelová diskuse ČSSD Daňová reforma
Reformy v sociální oblasti Změny ve financování sociálních služeb Ing. Ondřej Mátl.
Odměňování za práci Plat =odměňování zaměstnanců – státu, územních samosprávných celků (krajů a obcí), státních fondů, příspěvkových organizací, jejíž.
Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany 1.
Analýza Centra ProEquality
Mateřská a rodičovská dovolená
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Základní účtování mezd Označení materiálu:
DAŇ Z PŘÍJMŮ ZE ZÁVISLÉ ČINNOSTI
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
Zabezpečení v případě nemoci a svízelných sociálních situacích Mgr. Hana Svobodová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PRACOVNĚ PRÁVNÍ VZTAHY
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 2. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
– – Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Studijní obor: Sociální činnost
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Podpora v nezaměstnanosti
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 14. července 2008 Sociální reformy aktuální stav.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Učíme se podnikat Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
1 Reforma veřejných financí Reforma veřejných financí 2007.
Generali pojišťovna Penzijní připojištění se státním příspěvkem.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Pojistné na sociální zabezpečení (a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti)
Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
Zdravotní pojištění. Účast na pojištění:  osoby s trvalým pobytem na území ČR  osoby jejichž zaměstnavatel má sídlo na území ČR  zaměstnanec volí ZP.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 3. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.7.
Návrh novely zákoníku práce předložený vládě Svaz průmyslu a dopravy ČR souhlasil s návrhem novely zákoníku práce Stanovisko ze dne 31. března 2011.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
PŘEDNÁŠKA NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ II.. Osnova přednášky Výše dávek nemocenského pojištění  denní vyměřovací základ  rozhodné období  redukční.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Účtování se zaměstnanci „11“
Účtování mezd účtová třída 3
Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Věra Machová Gymnázium Uherské Hradiště
Personalistika a odměňování pracovníků
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
Účtování o zaměstnancích 336 / / ,221 hrubé mzdy zdravotní pojištění sociální pojištění daň z příjmů srážky ve prospěch jiných.
FINANČNÍ GRAMOTNOST HRUBÁ A ČISTÁ MZDA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mzda. právní předpisy zákoník práce zákoník práce nařízení vlády o minimální mzdě nařízení vlády o minimální mzdě nařízení vlády o nejnižších úrovních.
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
Nemocenské a další sociální dávky v ČR
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Účtování se zaměstnanci - účtová třída 3 účtová skupina 33
Účtování se zaměstnanci účtová třída 3
Transkript prezentace:

1 Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany

2  Od změny v oblasti:  Nemocenských dávek  Sociálního pojištění  Dávek státní sociální podpory  Sociálních služeb Přehled změn od

3  Od změny v oblasti:  Zaměstnanosti  Zákoníku práce  Daní z příjmů a stavebního spoření

4 Změny v nemocenských dávkách  Nemocenské činí 60 % vyměřovacího základu po celou dobu trvání pracovní neschopnosti  Rozdíl u zaměstnance s průměrnou mzdou tak činí Kč (tj. -9 %) za druhý měsíc a Kč měsíčně (tj. -17 %) od třetího měsíce nemoci  Na práce neschopných stát ročně ušetří 2,3 mld. Kč.

5 Změny v nemocenských dávkách  Náhradu mzdy nebo platu zaměstnavatel poskytuje po dobu 21 kalendářních dní nemoci (v roce 2010 po dobu 14 kalendářních dní)  Skončila refundace ½ poskytnuté náhrady zaměstnavatelům od státu  Obava ze ztráty zaměstnaní zvýší tlak na přecházení nemocí

6 Změny v sociálním pojištění  Sazba pojistného na nemocenské pojištění pro zaměstnavatele zůstává ve výši 2,3 % (stejná jako roce 2010)  Vyšší výběr pojistného ve výši cca 9,2 mld. (rok 2011)  Náhrada malým zaměstnavatelům (do 26 zaměstnanců)  možnost připojištění (odvod ve výši 3,3 %)  následná refundace ½ vyplacené náhrady mzdy

7 Změny v sociálním pojištění  Nemocenské pojištění OSVČ  nová pravidla pro vyměřovací základ OSVČ  Pozitivní krok - odstranění zneužívání systému účelovým placením pojistného  Maximální vyměřovací základ pro pojistné  hranice pro odvod na sociální pojištění zůstává ve výši 72 násobku průměrné mzdy  Pozitivní efekt - očekává se navýšení příjmů do systému o cca 3,1 mld.

8 Změny v dávkách státní sociální podpory  Zrušení sociálního příplatku  dočasně zachován sociální příplatek, je-li dítě nebo rodič zdravotně postižený (do konce roku 2012)  Přes částečnou kompenzaci v rámci dávek v hmotné nouzi (vyžadováno testování majetku) očekáváme nárůst chudoby  Úspora státu na nejpotřebnějších rodinách s dětmi cca 2,5 mld. Kč

9 Dávky státní sociální podpory  Rodičovský příspěvek  změna podmínek při čerpání RP do 4 let věku dítěte  celkově se za celou dobu rodiči vyplatí o 46 tis. Kč méně  Úspora na rodičích s nejmenšími dětmi cca 1 mld. Kč

10 Dávky státní sociální podpory  Porodné  Pouze na první narozené dítě a při příjmu rodiny max. do 2,4 násobku životního minima, tzn. mzda rodiče nesmí být vyšší než Kč měsíčně  Úspora na úkor podpory rodin s malými dětmi cca 1,3 mld. Kč

11 Změny v oblasti sociálních služeb  Příspěvek na péči  snížení příspěvku v I. stupni závislosti z Kč na 800 Kč/měsíc  ohrožená dostupnost sociálních služeb pro závislé osoby  Úspora na zdravotně postižených a závislých osobách cca 1,5 mld. Kč

12 Změny v oblasti zaměstnanosti  Zrušeno nekolidující zaměstnání, tj.  možnost přivýdělku do Kč měs. při pobírání podpory v nezaměstnanosti  přístup „buď podpora nebo přivýdělek“  Úspora na nezaměstnaných cca 820 mil. Kč

13 Změny v oblasti zaměstnanosti  Podpora v nezaměstnanosti vs. odstupné  podpora se poskytne až po uplynutí doby, která odpovídá výši odstupného  ohrožení finančního zajištění (v případě nevyplaceného odstupného + nulová podpora = osoba je bez prostředků)

14  Snížení výše podpory v nezaměstnanosti  při ukončení pracovního poměru na vlastní žádost zaměstnance bez vážného důvodu (dohoda, výpověď)  podpora pouze ve výši 45 % průměrného čistého výdělku, a to hned od prvního měsíce  Nezaměstnaný s předchozím příjmem Kč (čistého měsíčně) přijde v roce 2011 při 5 měsíční podpoře o Kč Změny v oblasti zaměstnanosti

15  Zpřísnění agenturního zaměstnávání  povinné pojištění  posílení zajištění finančních nároků zaměstnanců Změny v oblasti zaměstnanosti

16  Nový „překlenovací příspěvek“ pro podporu podnikání OSVČ  příspěvek poskytuje úřad práce  po dobu max. 5 měsíců ve výši ¼ průměrné mzdy (celkem až Kč)  slouží ke krytí provozních nákladů (nájemné, doprava apod.)  Příspěvek má motivovat zaměstnance, aby začali podnikat Změny v oblasti zaměstnanosti

17 Změny v zákoníku práce  Písemná forma dohody o provedení práce  předcházení zneužití dohody (obcházení klasického pracovního poměru)  Odměňování ve veřejných službách Kromě 10 % procentního snížení objemu prostředků na platy  nově zákoník práce zmocnil vládu k volnému stanovení platových tarifů a sjednávání smluvních platů

18 Návazně nařízení vlády o platech umožňuje  zachování stávajícího způsobu odměňování,  tj. zaměstnanec je zařazen do platové třídy a platového stupně (podle praxe) a se zaměstnanci od 13. platové třídy lze sjednat smluvní plat nebo

19 Návazně nařízení vlády o platech umožňuje  plošné uplatnění tarifů s rozpětím,  tj. zaměstnanec je zařazen do platové třídy a výše tarifu se určí v rámci stanoveného rozpětí. Se zaměstnanci od 13. platové třídy lze sjednat smluvní plat

20 Změny ve fondu kulturních a sociálních potřeb  Od ledna 2011 je tvorba FKSP v organizacích působících ve veřejných službách a správě snížena na polovinu  Úspora na zaměstnancích cca 2 mld. Kč

21 Změny v oblasti daně z příjmů  Snížení slevy na poplatníka  snížení slevy o 100 Kč měsíčně, tj. o Kč ročně (z Kč na Kč)  Mírné zvýšení daně z příjmů a snížení kupní síly  Zdanění výsluhového příspěvku  příspěvek je určen příslušníkům ozbrojených složek (doposud osvobozen od daně) - od ledna se zdaňuje 15 % srážkovou daní

22 Změny ve stavebním spoření  Snížení státního příspěvku  státní příspěvek je o 33 % nižší, max. výše činí Kč (v roce 2010 byl Kč)  Za posledních 7 let pokles státního příspěvku o 56 %

23 Změny ve stavebním spoření  Zdanění státního příspěvku za rok 2010  stát. příspěvek za rok 2010 se zdaní sazbou 50 %  Zdanění úroků ze stavebního spoření  15 % zdanění úroků z vkladů i ze státního příspěvku (doposud bez daně)

24 Pokračování reforem V souladu s programovým prohlášením vlády lze dále očekávat

25 Pokračování reforem  Změnu zákoníku práce  Reformu poskytování zdravotní péče  Reformu důchodového systému

26 Pokračování reforem  Reformu daňového systému včetně zdanění zaměstnaneckých výhod  Pokračování ve zpřísňování podmínek v oblasti podpor v nezaměstnanosti a sociálních dávek

27 ZÁKONÍK PRÁCE lze očekávat  výpověď i „bez uvedení důvodu“  výpovědní doba se zkrátí na 1 měsíc, bude možné se z ní i „vykoupit“

28 ZÁKONÍK PRÁCE lze očekávat  odstupné podle počtu odpracovaných let u zaměstnavatele (tím se pro část zaměstnanců sníží)  prodloužení zkušební doby na 4 měsíce (u vedoucích a klíčových zaměstnanců na 6 měsíců)

ZÁKONÍK PRÁCE lze očekávat  pracovní poměr na dobu určitou bude možné sjednávat (i opakovaně) až na 5 let  mzda včetně práce přesčas do 150 hod. ročně a řada dalších omezení - pro klíčové zaměstnance 29

ZÁKONÍK PRÁCE lze očekávat  dohoda o provedení práce až do 300 hod. ročně  omezení kolektivního vyjednávání a odborových práv 30

OBČANSKÝ ZÁKONÍK lze očekávat  Nová právní úprava je potřebná. Zásadní obavy však vyvolává:  nahrazení právní úpravy soudním rozhodováním 31

OBČANSKÝ ZÁKONÍK lze očekávat  nedořešený vztah mezi zákoníkem práce a občanským zákoníkem  obavy z ohrožení autonomie odborových organizací 32

33 ZDRAVOTNÍ PÉČE lze očekávat  Komplexní reformu zdravotnictví cílem, které je:  omezení zdravotní péče hrazené ze systému zdravotního pojištění (§ 13 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění)

34 ZDRAVOTNÍ PÉČE lze očekávat  Rozdělení péče na standardní a nadstandardní s doplatkem občana za nadstandardní péči  zvýšení regulačního poplatku za den v nemocnici (zatím na 100 Kč)

35 DŮCHODY lze očekávat  Komplexní reformu důchodového systému a v rámci ní:  až u 80 % důchodců se sníží od r důchod ve prospěch „horních 10 %“ (reakce na Nález Ústavního soudu)  zavedení povinného důchodového spoření pro občany do 40 let věku („na dluh“ dosahujícího až 1,5 % HDP ročně)

36 DŮCHODY lze očekávat  další postupné prodlužování důchodového věku až na 67 let  zhoršování podmínek pro výpočet důchodů (pojištěná doba nejméně 40 let apod.)  zhoršení podmínek pro penzijní připojištění se státním příspěvkem

37 DANĚ lze očekávat  Komplexní reformu daňového systémů, v rámci které je avizováno:  zrušení superhrubé mzdy a zvýšení sazby daně z příjmu na 19 %

38 DANĚ lze očekávat  zdanění zaměstnaneckých výhod (nepeněžního příspěvku na stravování, rekreaci atd.)  zavedení jednotné sazby DPH ve výši 19 % (což povede ke zdražení potravin a služeb)

39 OBLAST ZAMĚSTNANOSTI lze očekávat  růst nezaměstnanosti z důvodu snižování ochrany zaměstnanců (např. možnost výpověďi bez udání důvodu)  další zpřísňování podmínek pro přiznání podpor v nezaměstnanosti  pokračování ve zvýhodňování OSVČ vůči zaměstnancům

40 OBLAST ZAMĚSTNANOSTI lze očekávat  tlak na nezaměstnané přijímat jakoukoliv práci, rozvolnění definice vhodného zaměstnání  snížení podpory zaměstnavatelům na vytváření pracovních míst pro zdravotně postižené občany

OBLAST SOCIÁLNÍCH DÁVEK lze očekávat  sloučení dávek pro zdravotně postižené do jedné (tím i jejich snížení)  zpřísnění dávek hmotné nouze  sjednocení výplaty všech dávek na úřady práce a tím omezení původního poslání ÚP (tj. zajištění nového pracovního místa)

OBLAST RODINNÉ POLITIKY  Postupná likvidace sítě předškolních zařízení jako veřejné služby a místo toho:  uvolnění podmínek pro vznik soukromých zařízení - na úkor kvality péče o děti, bez adekvátního dodržování hygienických požadavků

OBLAST RODINNÉ POLITIKY  uvolnění kvalifikačních předpokladů u péče o malé děti  hlídání dětí „sousedskou výpomocí“ – bez záruky bezpečnosti a kvality péče

44 Dopady na občana a rodinu  snížení životní úrovně (pokles příjmů, sociálních dávek a koupěschopnosti)  zhoršování zdraví občanů (zdražování a omezování dostupnosti zdravotní péče, přecházení nemocí z obavy o ztrátu zaměstnání)  snížení ochrany zdravotně postižených osob

45 Dopady na společnost  likvidace sociální soudržnosti a solidarity  nárůst chudoby a sociálního vyloučení  nárůst xenofobie a kriminality  narušení sociálního smíru  možné sociální nepokoje

46 Dopady na odbory  omezování práv zaměstnanců  postupná likvidace odborových práv  zhoršení pozice odborů ve společnosti i při kolektivním vyjednávání

47 CO S TÍM UDĚLÁME??