Pololidová a lidová barokní literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. Jezu Kriste, štědrý kněže, | s Otcem, Duchem jeden Bože, | štědrost tvá je naše zboží | z tvé milosti.
Advertisements

TRHLINA Špatná zpráva s dobrým koncem
Člověk náhle zemřel... Najednou uviděl, jak se k němu blíží Bůh - s kufrem v pravici. -Synu, přišel čas, musíme jít... Člověk se zeptal: - Proč tak.
Integrita bezúhonnost
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou L. Součka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 2. ročník ZŠ Předmět: Prvouka Autor: Mgr. Martina Marková Základní.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Katechetické centrum Olomouc, 2014
Uctívání a chvála. Žalm 5,4-8: „Hospodine, ty můj hlas slyšíš zrána, ráno ti připravím oběť a budu čekat. Ty nejsi bůh, který má zálibu ve svévoli, zlý.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 16. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Velikonoční příběh Ilustrace Henry Martin Copyright © 2005
Henri Barbusse Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Barokní literatura v Evropě a v Čechách
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Ústní lidová slovesnost - folklór
Jiří Wolker: Těžká hodina Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Samuel Beckett Čekání na Godota
Věřím v CÍRKEV.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Autor: Bc. Eva Doležalová
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1. Zde u tvých jeslí stát chci dnes, | můj Ježíši, mé žití
Počátky českého státu Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1. Ó kéž bych tisíc jazyků měl | a tisícerá ústa k nim, | bych lépe než kdo jiný uměl | ze hloubi srdce s plesáním | vždy novou vynést píseň chval o tom,
Vladimir Vysockij Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1. Chci věrný být, | jen tebe svým chci zváti! | Byť nouze zlá mne svírala | ni svět ni smrt ni tma | mne neodvrátí. | Já v tobě zůstanu | a k vůdci svému.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Marcel Proust Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Naturalismus v české literatuře
8 Řecká literatura attického a helénistického období
John Irving Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad
Věřím v Svatých obcování
1. Již pevný základ jsem teď našel, | v němž věčně kotví duše má, | kde jinde v Kristových než ranách, | kde od věčnosti spočívá. | Tam pevně stojí v středu.
1. Slyš kdo to stojí u dveří a volá: | Duše, otevři
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
1. Věčný Bože, silný v boji, | jak jsou příbytkové tvoji rozkošní, | ze všech nejkrásnější. | A proto touží má duše | po síních tvých v každém čase, |
Romain Rolland Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1. Moudrosti poklad z nebe | je Slovo Boží nám, | jímž k poznání nám sebe | podává Pán Bůh sám. | Však plné zjevení | je v Kristu Boží tváře | k našemu.
1. Vezmi, Pane, život můj, | k své jej službě zasvěcuj
Božena Němcová Český realismus.
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
AC Slavkov u Brna, Spolu s Bohem... Žij život bez strachu!!! AC Slavkov u Brna,
SYMBOLISMUS 2 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
1. Svou lásku, pramen vody čisté | Kristus mne právě zjevuje | a jeho odpuštění jisté | teď z kříže ke mně směřuje. | Já na Krista tak pamatuji, | když.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
KRAMÁŘSKÁ PÍSEŇ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
HAPPY END …no comment... KRIZE SVĚTOVÉHO EKOSYSTÉMU.
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
Jan Neruda - dílo.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Lidová kultura Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Jan 1.: Na počátku bylo Slovo… …to světlo svítí v temnotě a temnota ho nezachvátila … …pravé světlo, které osvěcuje každého člověka, přicházelo.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Spisovatelé dětské literatury
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Transkript prezentace:

Pololidová a lidová barokní literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Literatura pololidová - vzniká v prostředí blízkém lidu Interludia (mezihry) - krátké frašky skládané pro drobné měšťanstvo - původně se vkládaly do vážných her, později se osamostatnily - čerpaly ze selského života , měly ustálené náměty, vystupovaly v nich postavy s ustáleným charakterem (hloupý sedlák, šarlatán atd.) - učitelé a jejich žáci je hrávali zejména o masopustu Václav František Kocmánek (1607–1679) O selském hňupu chtějícím žákem býti

- rozvíjí se už od 16. století Zábavné čtení - rozvíjí se už od 16. století - umělecky nenáročné (hrůzostrašné, dobrodružné, sentimentální) příběhy - čerpá ze starších předloh Historie o bratru Janu Palečkovi Trojanská kronika Příběhy o Enšpíglovi, Meluzíně, Faustovi atd. Lidové dřevořezy k příběhům o Enšpíglovi

Kramářské (jarmareční) písně - předváděly se na jarmarcích, poutích - kramář (potulný obchodník) při zpěvu ukazoval obrázky s jednotlivými dějovými motivy Kramářská píseň v podání kolovrátkáře a jeho ženy

Zpívání kramářské písně na nizozemské malbě

Jistá a pravdivá novina o jednom mládenci mysliveckém, který skrz lásku zabráněnou k své nejmilejší života svého se zbavil: všem mládencům a pannám k vejstraze nově na světlo vydaná. Bydlíc tam bohatý jeden, a to Jiřík Zedník jménem, maje syna jednoho: ten kunstu jsouc mysliveckého, to věku svého mladého. Nejlepší jeho byl jest věk, dvaceti sedum vpravdě lét, osoby velmi krásný, v té radosti a mladosti chuť majíce on k ženění. Jako: Srdečná láska mne nutí etc.   Poslyšte mne, lidé, málo, což se vskutku vpravdě stalo, to v moravské vesnici: blíž Měřína jest ves jedna, to Votín jméno mající.

Zajistě vpravdě v tom roce, a to chudobná děvčice, sloužíc u jeho otce: on k ní srdce nakloňoval a ji velice miloval.   Rodičové chtíc zbrániti nechtěli mu dovoliti, aby bohatou sobě oblíbiti chtěl, zvoliti, neboť to tak patří sobě. - Pro Kristové drahé rány, nebraňte mne, otče milý, co jsem sobě oblíbil, snážně žádám, k nohám padám, dovolte mně sobě vzít ji.   - Jestliže ty s tou děvečkou, oddati se chceš chudičkou, života tě i ji zbavím: neb bohatší, a to račí, vyber sobě, já to pravím.

Dýl sobě živ být nežádám, když v tom zbráněno s tebou mám; protož smrt si učiním: se zastřelím a rozloučím s mého otce se vším zbožím. … Když vychází ranní záře, a to právě u rychtáře, flintu přehrozně nabil: v ten čas ranní dvouch kulkami sebe samého k střelení.   Flintu na rameně majíc, k božím mukám pospíchajíc, to k svému zahubení: tam sednouce, se střelíce, to s těma dvouma kulkami.   Hned jeho srdce ranily a přehrozně prostřelily, ležíce tam skácený, tak hle láska a procházka činí milým rozloučení.

má v nebesích přebývati. … Mládenci, také i vdovci, A protož, vy rodičové, nemyslete sobě hrubě bohatým dítky dáti: láska boží, všeho zboží, má v nebesích přebývati. … Mládenci, také i vdovci, nebuďte tak milující, až by duši stratili: neb vám radím a to pravím, zle by jste si posloužili. Lásku střídmě užívejte, Boha vždy v paměti mějte, Neb on vás nezavede: kdo v něj doufá, si nezoufá, k spasení jeho přivede. K čemu sloužily kramářské písně? Jakou plnily funkci?

- jen v Čechách je zaregistrováno asi 30 000 písní - písně měly funkci zábavnou i informativní - mívaly mnoho strof, opěvovaly aktuální politickou,vojenskou společenskou událost - byly inspirovány válkami, povodněmi, vraždami, hrůzostrašnými historkami atd. - jen v Čechách je zaregistrováno asi 30 000 písní Ilustrace ke kramářské písni

Písmácké paměti - zaznamenávaly historické události formou osobních zápisků - měly význam pro zachování kontinuity česky psané literatury v době, kdy byl vývoj přerušen Písmáci = literární samoukové z řad venkovských učitelů, bohatších sedláků atd. František Jan Vavák (1741-1816)

Ústní lidová slovesnost Lidové pověsti: O Kozinovi O blanických rytířích Pohádky - typická je postava hloupého Honzy - v pohádkách často vystupují čerti parodie na oficiální literaturu Lidová píseň - motivy z každodenního života

Osiřelo dítě   o půl druhém létě. Když už rozum bralo, na matku se ptalo. - Ach táto, tatíčku, Kde jste dal mamičku? - Tvá matka tvrdě spí, žádný ji nevzbudí. Na hřbitově leží blízko samých dveří. Jak dítě slyšelo, na hřbitov běželo.   Špendlíčkem kopalo, prstíčkem hrabalo. Kdy se dohrabalo, smutně zaplakalo. - Ach mámo, mamičko, promluvte slovíčko. - Mé dítě, nemohu, mám na hlavě hlínu. A na srdci kámen – hoří jako plamen.

Jdi, dítě, jdi domů, máš tam jinou mámu.   - Ach není tak milá, jako vy jste byla. Když má chleba dáti, třikrát jej obrátí. Když vy jste dávala, máslem jste mazala. Když hlavičku češe, krev potůčkem teče. Když vy jste česala, vy jste objímala. Když nožičky myje, o škopíček bije.   Když vy jste mývala, vy jste je zlíbala. Když košilku pere, div mne neprokleje. Když vy jste právala, vy jste si zpívala. - Jdi domů, mé dítě, zejtra na úsvitě přijdu, vezmu si tě.

Dítě přišlo domů, Má dušička Bohu, položilo hlavu. mé tělo do hrobu.   Má dušička Bohu, mé tělo do hrobu. Do hrobu k mé matce, ať jí zaplesá srdce! Jeden den stonalo, druhý den skonalo, třetí pohřeb mělo. Dítě přišlo domů, položilo hlavu.   - Ach táto, tatíčku, už vidím mamičku. Má mamička milá, celá pěkně bílá. - Co, dítě, co děláš? Vždyť mamičku nemáš! Vždyť nikdo tu není, marné tvé vidění. chystejte rakvičku. Jakou formu má tato lidová skladba?

Drama - objevuje se loutkové divadlo - převzalo např. příběhy o Faustovi, Donu Juanovi Nejznámější z loutkářů byl Matěj Kopecký (1775 -1847).

Loutka čerta a kostlivce (barokní řezby)

Pololidová a lidová barokní literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Hánová, Eva a kol.: Odmaturuj z literatury. DIDAKTIS, Brno 2002 Prokop, Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století. O.K.- Soft, Sokolov 2002 Soukal, Josef: Čítanka pro 1. ročník středních odborných škol. SPN, Praha 2000 Soukal, Josef a kol: Literatura pro 1. ročník SOŠ. SPN, Praha 2000 Soukal, Josef: Přehled dějin literatury 1. SPN, Praha 2006 Tichá, Zdeňka: Cesta starší české literatury. Panorama, Praha 1984 http://www.rozhlas.cz/leonardo/historie/_galerie/444220?type=image&pozice=1