Rodina: kouzlo nebo zakletí?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zkušenosti OSPOD s hostitelskou péčí
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Vymezení a pojetí sociální práce
Závěrečná zpráva projektu Průzkum sociální situace cizinců na území Hl. m. Prahy.
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Hodnocení škol a školských zařízení
Proč je důležité studovat Principy
Různé role zástupce ředitele školy
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Kurz: Asistentka v předškolní péči … reflexe aneb jak bylo a co bude Zdravotnické zařízení MČ Praha 4, Kotorská 1590/40, Praha 4, IČO:
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
SOS dětské vesničky.
Náhradní rodinná péče aneb „Děti patří domů“ Karel a Petra HENNHOFEROVI.
Působení psychologa jako člena týmu odborných pracovníků projektu AVC
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Systemický přístup v SP
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Záměrem Moravskoslezského kraje je provést systémovou změnu v poskytování sociálních služeb Závěrečná konference k projektu „Podpora transformace pobytových.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Andrea Brožová Doubková
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Raná péče / intervence  Koncepce rané intervence zahrnuje dva aspekty  věk dítěte  Opatření – mají být zahájena při narození dítěte nebo v prvních letech.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Reforma systému péče o ohrožené děti 25. listopadu 2011 Miloslav Macela Odbor 21 rodiny a dávkových systémů MPSV.
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Strategie rozvoje základního vzdělávání v oblasti ORP Ostrov vznikla v rámci projektu: „Podpora vzdělávání ve školách oblasti ORP Ostrov“ Jak na společné.
MUDr. František Schneiberg
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Čím chci být až vyrostu ? Proč zrovna plavčice ? Pomáhá a zachraňuje lidské životy. Má to hodně těžké protože, když se člověk topí je velice těžké si ho.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
STANOVISKO SKAV, o. s. K PROFESNÍMU STANDARDU KVALITY UČITELE
Otázky pro průběžnou práci
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Rodinná politika Sociální politika II.
Financováno Nadací Sirius
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
18 let zkušeností s mezinárodním osvojením
Andrea Brožová Doubková
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Pedagog.
Transkript prezentace:

Rodina: kouzlo nebo zakletí? Rodina na prahu 21.století Praha 10. a 11.12.2009 Dana Štěrbová  

Terminologické vymezení KOUZLO – prostředek umožňující pozitivní změnu (směr k lepšímu), doporučuje se užívat často /opakovaně/. ZAKLÍNADLO – prostředek posilující stávající - často nepříznivý stav, vede ke zhoršení situace. Stačí použít jednou a může dojít ke „zkáze“. Kouzlo a mnoho kouzel umožní rušit sílu zaklínadla!

Kouzla a zaklínadla Jde o vědomé použití. Nelze je použít nevědomě. Vždy jsou důsledkem rozhodnutí…

ABRAKA DABRA… aneb Svět pohádek a svět reality? Kde a kdy dochází k setkání těchto dvou světů? Je mezi nimi hranice? Stanoví je někdo? Kdo a kde kouzlí? Kdo a kde zaklíná? Ptej se sám sebe: Kouzlím nebo zaklínám?

3 přání – lze je naplnit? Kouzly? 3 přání – „kombajna“ (opravdového nejnovějšího), sestřičku, zájezd za 1500000 (jel by na Antarktidu, do Ameriky, Kanady). počítač, notebook, Adrijanku“. Na dotaz k Adrijance – „měli jsme ji dostat, ale zkoušíme to .“ Nejvíc by ji chtěla mamka, ale „já chcu taky, protože otravovat se s Pavlem…“ dřevěnou vláčkodráhu, křižovatku k dřevěným vláčkům, autopříslušenství. „Kdybych to dostal od Ježíška…“ plastelína, živá želva a rybičky, papouška (živého). kuličkovku (malou, na 6 nábojů), film z filmu. Teréňák na ovládání na benzín. dřevěny laťky – co tak hodně potřebujem“, „pořádny auto na ovládání.“

Přání – lze je naplnit? Kouzly? „panenka, prstýnek, oblečení pro panenky“. zlaté srdíčko, zlatou hvězdičku, zlatý prstýnek. barbínu, korálky.., princeznu, Dádu, žvykačku. 1. sestřičku, 2. aby mi nevadily hnisy v uších, 3. abych měla Tutiho a Trutino (angorsky křečky). „Já jsem říkala: tati, já bych chtěla králíčka a on mi ho na druhej den koupil.“ „Já bych chtěla sestru, jsem sama, mám jen zvířátka, rodiče pořád pracují, tak si hraju s kočkou, s Barčou si moc hrát nemůžu, tak buď koukám na „četyx“, nebo si jdu hrát. Nemám moc na výběr.“ abych měla Rexe, „malyho pejska vlka šatičky, střevíčky, kouzelnej prsten z Arabely (aby byla Arabela). Abych byl neviditelný ( „aby mě nikdo neviděl, kdybych chtěl něco vzít a neměl bych peníze na to…“); tatínek má jeden hrad a je tam princezna (jedna vypadá jako čarodějnice, tam nechci);

Přání – lze je naplnit? Kouzly? Na ovládání auto, lego, opravdickou loď, abychom mohli jet k moři. na ovládání robota, lego s loděma, dům s policajtama, brýle, potápěčskou trubku. koně, svůj vlastní počítač dodělat školu, stát se pilotem, chtěl by se podívat do vesmíru. aby vše bylo, jak si přeju – abych dostudovala, abychom měli bazén buginu, mobil Nokia 5300, velikej bazén hasičská bunda, auto, hasičská čepka. medvídka plyšáka, novej kočárek malej, ještě panenky.

Přání – lze je naplnit? Kouzly? 1. abychom všichni byli zdraví, 2.aby naše rodina byla šťastná, 3.aby ta sestra byla co nejdřív. – 1. „abysem třeba mohl natočit film“ (režisér), 2. masku čerta, 3. čtyřkolovou motorku – opravdickou dětskou Barbínu, 2. dvě Barbíny, 3. velkého medvěda plyšového. „aby byla naše rodina celá zdravá, aby nebyla ani 3., 4.,5.,6. světová válka, aby byl spojenej jeden svět dohromady.“ „Abych nemusel chodit do školy.“ „abychom byli všichni šťastni, aby nám to tak klapalo..“, „abych měla dobry úspěchy ve škole, abych to někam dotáhla v životě“, „abych měla tak šťastnou rodinu jako jsme teďka.“ pokladnu (jakou mají ve školce); abychom měli doma hodně ozdobiček (červených, žlutých, zlatých); prstýnky, náramky, na krček taky něco zlatého. „lego – takovy, ze kterého se udělají města a vrtulníky.“, „chtěl bych mít doma zvířátko, ještě nemám. Pavouka-tarantuli.“ „Mít doma velky kaktusy.“

Přání – lze je naplnit? Liší se něčím od předchozích? Dvoupokoják, 2.aby za mnou jezdil děda každý víkend, 3. aby za mnou jezdil strejda Radek. auto (samo jede,natáhne se to..), vrtulník, houpačka a televize. 1.být s rodinou – „být se všema příbuznýma – babička, možná mamaka, sestry, teta, druhá teta, bratranec se sestřenicí, ještě bratranec.“, mít svůj počítač a mít na něm internet. kolo , novy pouzdro, třeba aktovku.“ Lego auta...“viděl jsem ho v časopise..na Vánoce si musíme přát jenom za 600 Kč, nakreslíme, firma nám to koupí...v časopise stojí Lego velkyho auta 1050 Kč..“

Přání – lze je naplnit? Kouzly? abych dostal lego kamion, klec pro křečka, křečka“. 1.abych odešel se Silvou, s bráchou, 2.abych dostal robota Spidermanovýho, 3.abych už měl nějakou práci („opravovat třeba s velkyma klukama auta nebo bych si koupil barák“). Barbínu (mořskou pannu), koníčka, nějakyho medvídka – obrovského medvídka, obrovskou kočičku a k tomu aji pejska. „chodit na bazén, chodit k mamince, chodit k babičkám a k dědečkovi, chodit k taťkovi.“ abych byla bohatá, abych měla hada, myš. nevím“, posléze sděluje: „autodráhu, baťoh do školy, novej dům.“ Kdo v něm bude bydlet? „ mamka, taťka, teta, strejda.“

Přání – lze je naplnit? Kouzly? 1.„Chtěla bych poznat svoji rodinu.2. „Bych chtěla od maminky telefon.“ 3.“ Aby chodili za mnou na návštěvu.“ diskman, mobil Sony Erikson, MP3 nebo MP4. „Mohl by ta přání splnit Ježíšek.“ Největší přání – „nastálo domů k ségře“. Kdyby to nešlo? „Nechtěl bych nikam..

O čem to je? „Tatu vím, ten je teď ve vězení.. že byli na soudu..dostala jsem od babičky vši a on mě pleskl..dívala jsem se, jak strejda jí, tata mě pleskl.. Tina je nevlastní mama“. Co je to nevlastní rodina? Co si představuje? „ Hodnou, slušnou, čistou rodinu.“ Bavila se o tom s někým? „ Včera, s P. vychovatelka ..že má přijet psycholožka a ona říkala,jestli seš blbá nebo rozumná holka,.. tatu nechcu vidět.., babička, teta, strejda.. že nechcu jít nastálo, jen na Vánoce. Když už mě sem jednou dali..tak tady nechcu být..“ Co ta psycholožka? „Že mě budete plést hlavu ..třeba o té rodině.“ Jak se plete hlava? „Jestli jseš rozumná nebo jsem hloupá.“ „Třeba kluk, kdyby se mě ptal, s cizím že se nemám bavit nebo ublížit může…“

O čem to je? Jak dlouho tu chce být? „až do 20 let.“ Co je nejlepší? „že jsem poznala Peťku (? ) má 30 let) z KUBUSU (taneční kroužek) a mám ji hodně ráda a nechcu ju ztratit.“ Co si představuje v nevlastní rodině? „Že bych se tam měla dobře. Chtěla bych poznat cizí lidi, jestli se starají dobře o děti. Řekli by mně, co mám dělat a co ne a třeba bych si s nima povídala.“ Kdo by tam byl? „ Nevím…“ Koho by ta chtěla? „Paní, tetu, kámoše…“

Práva dětí nebo přání? Dítě neumí odlišit, co je jeho přání a co je jeho právo!!! Měli bychom umět pochopit dětský svět, aby v něm mohla být realizována SKUTEČNÁ dětská přání. Nezaměňovat práva dítěte za jeho přání! Kdo není schopen pochopit dětská přání /neumí to/, neměl by pracovat s dítětem a rodinou!

Zaklínadlo = záměna práva za přání Proškolení pěstouni dávají „volnost“ :„ V neděli večer si sedneme a děti nám mohou beztrestně říct, co se jim na nás nelíbí.“ Sociální pracovnice zjišťuje potřeby dětí – z pohledu dítěte 7r.4m. „Vy jste tady měly být dvě! Vy jste nová? Jako sociálka? Chodijou dvě. Za sourozenci K….. Jedna se ptá a druhá poslouchá.“

Dětský svět a pocity… jistoty?, obav, smutku, radosti?…. Z ničeho nic….???. „ Já nechci jít do adopce. Já někam mám jít..“Kdo to říkal? „Moje ségry to říkaly.“ Co je adopce? „Třeba já mám rodiče a oni tě chcou dat někam. Moji rodiče nechcou. Nějaky pani furt chodily za tatou a mamou.“ „Já nepudu do adopce. Jedna od mé mámy setra N. mě chce. Ale já nechci. Ale tata, mama , oni nechcou, abych nešla do toho..Já jsem byla u nich doma. Tata bydlí v R….. a mama v S….. „ (Dívka, 7r.4m.)

K DISKUSI Jsou koncepce ministerstev skutečně udělány tak, aby naplnily dětské světy a světy rodin a ne světy tzv.ZODPOVĚDNÝCH dospělých? Pokud ano, jsou realizovatelné? Pokud ano, jde o kouzla a ne o zaklínadla. Stav se zlepší. Pokud ne, jde o zaklínadlo. Stav se zhorší. Je stát Čaroděj DOBRODĚJ? Je „Národní akční plán k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti na období 2009 až 2011“ knihou kouzel?

ZAKLÍNADLO – výkon? Je společnost zaměřena na výkon? Je ono ZAKLÍDNADLO: „Musíš, měl bys….“ !? Od pěstounů se požaduje VÝKON, od rodičů se požaduje VÝKON. Nesmíš selhat… Uč se, vzdělávej, dáme ti návod…. Hledejme vhodnou formu podpory.

Vznik a východiska modelu POSIS (Potřeba Odborné Vznik a východiska modelu POSIS (Potřeba Odborné Spolupráce na Intervenci a Sanaci rodiny a dítěte) Ucelený přehled zainteresovaných systémů zapojených v transformaci a jejich praktický význam. Model, jenž ve své dynamice respektuje potřeby rodiny a míru podpory na základě hodnocení fungování rodinného systému. P –praktický, prevence, právo PO – pomáhá (pomáhající) O-odborně zabezpečen, objektivizuje situaci SI – situaci (dítěte a rodiny) S- sanační, S – sanuje I – interaktivní, intervenční S – sociální, saturující (nasycení)

Vznik a východiska modelu POSIS (Potřeba Odborné Vznik a východiska modelu POSIS (Potřeba Odborné Spolupráce na Intervenci a Sanaci rodiny a dítěte) vychází z biopsychosociální systémové teorie, která má v centru svého zájmu jedince, rodiny a komunity. Sleduje chování těchto jedinců, rodin a společenství jakožto výsledek podnětů a interakcí biologických, psychologických a sociálních faktorů. Využívá teoretických základů a praktických zkušeností. Modulové pojetí modelu POSIS a zejména systematická a řízená interakce mezi moduly posiluje pozitivní  transformační změny v péči o ohrožené děti.

Modulové pojetí modelu POSIS 11 modulů, xxx profesí a rolí Priorita: modul RODINA + DÍTĚ Základní moduly modul příbuzných prarodiče, tety, strýcové, bratranci, sestřenice, ale zahrnujeme do něho také přátele, kamarády.... modul vzdělávací a zájmový sestry v jeslích, učitelé v MŠ,ZŠ, LUŠ, pedagogičtí pracovníci – pedagogové, vychovatelé, mistři odborné výuky, trenéři, instruktoři , zájmová oblast – kroužky…. modul zdravotnický zdravotní sestry, pediatři, kliničtí psychologové, kliničtí logopedi, terapeuti, specialisté…  

Modulové pojetí modelu POSIS Podpůrné moduly modul poradenský sociální pracovnice, psychologové, speciální pedagogové, logopedi, …… modul sociální pomoci sociální pracovnici, pracovníci státní sociální podpory, pracovnicí neziskových organizací, společenství, dobrovolníci....... modul péče o dítě mimo rodinu zdravotní sestry,“tety“, sociální pracovnice, lékaři, psychologové, terapeuti, specialisté, .. modul krajského úřadu sociální pracovníci, psychologové, specialisté modul Poradního sboru pro NRP krajského úřadu sociální pracovníci, lékaři, psychologové, pedagogové, další odborníci modul Poradního sboru MPSV modul Úřadu pro mezinárodně právní ochranu dětí(ÚMPOD) právníci, sociální pracovníci, lékaři, psychologové, pedagogové, další odborníci…  

Proces zprostředkování POSIS RODINA DÍTĚ m. zdravotnický m. vzdělávací m. příbuzných funkční m. poradenství NR prostředí DÍTĚ m. zdravotnický m. vzdělávací m. příbuzných m. soc. pomoci m. poradenství RODINA DÍTĚ m. zdravotnický m. vzdělávací m. příbuzných m. soc. pomoci PP A problémy Proces zprostředkování m.PSNRP m. soc. pomoci m. KÚ m. MPSV m. ÚMPOD Funkčnost rodiny TÝM dysfunkce m. poradenství RODINA DÍTĚ m. zdravotnický m. vzdělávací m. příbuzných m. soc. pomoci SP NRP m. péče o dítě mimo rodinu afunkce TÝM finančně méně náročné finančně nejnáročnější bez podpory s podporou s nejvyšší mírou podpory s vyžádanou podporou Míra podpory

Proces zprostředkování POSIS RODINA DÍTĚ m. zdravotnický m. vzdělávací m. příbuzných funkční m. poradenství NR prostředí DÍTĚ m. zdravotnický m. vzdělávací m. příbuzných m. soc. pomoci m. poradenství RODINA DÍTĚ m. zdravotnický m. vzdělávací m. příbuzných m. soc. pomoci PP A problémy Proces zprostředkování PSNRP m. soc. pomoci m. KÚ m. MPSV m. ÚMPOD Funkčnost rodiny      dysfunkce   m. poradenství RODINA DÍTĚ m. zdravotnický m. vzdělávací m. příbuzných m. soc. pomoci SP NRP m. péče o dítě mimo rodinu afunkce   finančně méně náročné finančně nejnáročnější bez podpory s podporou s nejvyšší mírou podpory s vyžádanou podporou Míra podpory

Praktické cíle modelu POSIS Dosáhnout minimalizace podpůrných opatření, aby byla rodina schopna v průběhu podpůrných opatření(sanace, intervence) dosáhnout  takové míry dovedností, které ji mohou posunout s využitím základních modulů (zdravotnický, vzdělávací, příbuzných) do funkčnější roviny. Souhra všech modulů, aby se dostalo maxim. podpory všem lidem (rolím) i v základních modulech. Rozvíjet systém primární prevence. Principy funkčnosti a vzájemnosti jsou základem primární prevence. Rodina by se měla stát jednotkou ve společenském systému s dovednostmi pomoci sama sobě, tedy s využitím mechanismů sebeuzdravovacích (naučených v předchozím a současném podpůrném systému).

Výhody modelu POSIS socio-politicko-ekonomického rámec (reflektuje změny probíhající v současných rodinách ve společenském kontextu) multidimenzionální a víceúrovňový aplikovatelný v praxi flexibilní ve vztahu k měnícím se pravidlům, tendencím je možno jej rozvíjet je v souladu s ověřenými postupy a  přístupy v zahraničí

Výhody modelu POSIS Je ověřený jako účinný nástroj v procesu zprostředkování. Využitelný v edukaci v oblasti péče o rodiny Opatření lze přijmout v rámci transformace zacílením na kvalitu poskytované péče a služeb v jednotlivých modulech, na jejich schopnost interakce a předávání informací pro kvalitní týmovou práci. umožní zpětnovazebné hodnocení práce s rodinou a vhodnost plánovaných a realizovaných sanačních a intervenčních opatření.

Výhody modelu POSIS lze ověřit platnost a vhodnost zvolených opatření. je směrován k efektivní sanaci a včasné intervenci a je úzce spojen s politickými výstupy. Politikové (stát) může vnímat efektivitu vynakládaných finančních prostředků při zabezpečení transformačních kroků. je uplatnitelný na každého jedince a na každou rodinu s hlavním cílem - bezpečí dítěte.

Konkrétní výstupy z modelu POSIS pro transformaci péče o ohrožené děti Komplementace závěrů v rozhodnutí o postupu péče o ohrožené děti lze provádět na různých úrovních pro různé účely a s různými cíli vyplývajícími z aktuální potřeby dítěte a rodiny. Nutnost zpřesnit kritéria pro posouzení zdárného fungování rodinného systému. Aplikace moderních metod posouzení rodinného systému umožňuje zachytit rodinný proces, jeho dynamiku. Z výsledků posouzení rodinného systému lze připravit cílené a „na míru šité“ intervenční programy. Abychom uměli dobře posoudit, musíme mít teoretické základy a zkušenosti pro vyvození adekvátních závěrů. (Potřeba vhodných studií rodin)

Konkrétní výstupy z modelu POSIS pro transformaci péče o ohrožené děti Při posuzování rodiny a stanovení závěrů se předpokládá součinnost zainteresovaných profesionálů v jejich profesních rolích. Krajský úřad je koordinujícím a výstupním modulem. Zavést systém vzdělávání, nové vzdělávací programy. Pro všechny profesionály a zainteresované osoby - pro „ROLE“ vytvářet konkrétní vzdělávací programy.

Konkrétní výstupy z modelu POSIS pro transformaci péče o ohrožené děti Intervence by měly být postaveny na nástrojích rodinné psychologie zvyšujících zdraví a well-being (Liddle, Santisteban, Levant, & Bray, 2002) Pro účinnou intervenci mít TÝM, jasnou strukturu a pravidla,dle nichž by se scházel. Může jít o Podpůrný Odborný Sociální Intervenční Systém (POSIS tým), který by dítě a rodiny provázel. Tým, který byl doprovázejícím a usnadňujícím a zpřesňujícím a doporučujícím. Stávající systém péče o ohrožené děti má dobré jednotlivé kroky v rámci svých ministerstev, ale z našeho pohledu chybí provázanost dílčích celků. Moduly našeho systému na sebe jednak navazují, jednak jsou vůči sobě vztažené provázané.

Konkrétní výstupy z modelu POSIS pro transformaci péče o ohrožené děti Minimalizace traumatu dítěte před i po odebrání z rodiny – podpora. Potřeba zavést doporučující pokyn pro strukturu poradních sborů – složení členů, profesionálů, odborníků… ·         Tlak na politiku!!!?

Závěr Respektujeme názor, že: ne vždy je možné vrátit dítě do původní rodiny. V centru zájmu je emoční, sociální a kognitivní vývoj dítěte, jeho přání a postoje, které má k zainteresovaným dospělým, kteří hráli a hrají v jeho životě rozhodující roli. Musí být zohledněny též názory a postoje náhradních pečovatelů, které jsou vztaženy k biologickým rodičům a názory biologických rodičů. Posuzují se pohledy na role těchto zúčastněných osob ve vztazích k dětem a změny, které nastaly po umístění dítěte do náhradního rodinného prostředí. V centru péče je dítě. Nesmí se zapomínat na jeho přání, pocity, na jeho vazby, na rodičovskou kapacitu, bezpečí , odpovědnost apod.

Filozofie modelu POSIS Dosti dobrá varianta k řešení aktuálních nedostatků v péči o ohrožené děti. Je potřebné vycházet z výzkumů ze zahraničí, ALE současně model POSIS respektuje naše kulturní podmínky! Nezatracuje formy NRP, které se v ČR osvědčily.

KOUZLO – Domov.. ne DŮM Nepleťme si dům a domov. Neříkejme Domovy tam, kde se platí za služby nebo kam byl člověk umístěn - To je zaklínadlo. Domov vytváříme. Tady se musí umět kouzlit. Rodina sídlí např. jako na hradě, v zámku….v pastoušce . JE a EXISTUJE. I když např. momentálně nedosažitelná. DOMOV znamená zažití pocitu domova, jistoty a bezpečí.

DOPORUČENÍ nebo spíš PROSBA Nebuďme sami sebou okouzleni, stali bychom se zaklínači. Zkusme naslouchat a BÝT. Mějme rádi sebe sami, pak teprve můžeme lásku dávat. To jsou kouzla. ABRAKA DABRA.

Děkuji za pozornost. Kontakt: dana.sterbova@upol.cz