Aktuální nedostatky ochrany českých spotřebitelů Mgr. Lukáš Zelený vedoucí právní poradny dTest
dTest, o.p.s. Cílem je ochrana zájmů spotřebitelské veřejnosti prostřednictvím aktivit jako: zpracování a vydávání nezávislých informací důležitých pro orientaci subjektů na trhu spolupráce s příslušnými orgány státní správy a samosprávy i dalšími partnery propagace jednotlivých aspektů ochrany spotřebitelů osvěta a vzdělávání v oblastech souvisejících s ochranou spotřebitelů
Časopis dTest vydáván od roku 1992, od roku 2005 i na www.dtest.cz otestováno přes 15.000 výrobků nezávisle objektivně bez reklam databáze nebezpečných výrobků na www.nebezpecne-vyrobky.cz – téměř 8.500 značka kvality dTest – pro výrobky a služby, které uspěly při testování – přes 500 držitelů
Spotřebitelské poradenství telefonické na čísle 299 149 009 (každý všední den od 9:00 do 17:00) elektronické na www.dtest.cz/e-poradna osobní a poskytované jinými formami za rok 2013 vyřešeno bezmála 26.000 dotazů a stížností spotřebitelů mimosoudní řešení spotřebitelských sporů prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz
Hlavní výzvy a možnosti, jak zlepšit vymáhání dodržování práv spotřebitelů zvyšování informovanosti a vzdělávání spotřebitelů – spotřebitel musí znát svá práva a vědět, jak je vymáhat – mnoho mýtů mezi spotřebiteli podstatné zrychlení soudních řízení – navíc mnoho dalších nedostatků (nemožnost odvolání v bagatelních sporech, nedostatečné sjednocování judikatury) zavedení možnosti kolektivních žalob větší zapojení spotřebitelských organizací do soudních řízení (např. vedlejší účastenství)
zavedení efektivního systému mimosoudního řešení spotřebitelských sporů – ADR zatím různé alternativy – např. služba VašeStížnosti.cz provozovaná za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu zvyšování efektivity dozoru (např. nový kontrolní řád a novela zákona o ochraně spotřebitele ve vztahu k předváděcím akcím)
Zlepšení metod odhalování případů protiprávního jednání velké naděje kladeny na předávání záznamů o situaci na českém trhu Evropské komisi dle doporučení DG SANCO zaměřeného na harmonizaci systémů pro evidenci stížností (užívá mimo jiné dTest) otázka systematické organizace a zapojení státních orgánů a dalších organizací v jednotlivých státech pravidelnost a rychlost předávání údajů Evropské komisi zpětná vazba a rychlost vyhodnocování
využitelné pro spotřebitelské organizace zřízení online informačních fór pro spotřebitele k identifikaci a analyzování problémů a nedostatků využitelné pro spotřebitelské organizace napomohou rychle získat informaci o existenci nové nekalé praktiky, která prostřednictvím online fóra umožní bezprostřední právní analýzu případu doporučený právní postup by byl ihned zveřejněn online poskytnou přehled o četnosti výskytu případů se stejným či obdobným skutkovým stavem umožní efektivnější koordinaci poškozených pro případné trestní oznámení či jiné právní kroky
Rozšířené případy protiprávního jednání na jednotném trhu klamavé obchodní praktiky při srovnávání cen zboží a služeb – tzv. srovnávače cen předváděcí akce (např. ČR, SR, Maďarsko) - stížnosti se týkají zejména: zneužívání zákonných výjimek užívání klamavých a agresivních obchodních praktiky psychický nátlak na seniory (apel na zdraví) nerespektování práva na odstoupení diskriminace spotřebitele „prázdné“ s.r.o. navíc zájezdy českých seniorů do zahraničí (v i mimo EU)
Děkuji za pozornost zeleny@dtest.cz