Elektronická učebnice - II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
44.1 Pádové otázky Kdo, co? Komu, čemu? Oslovujeme, voláme Koho, co?
68.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor stroj
Příslovce a příslovečné spřežky
Elektronická učebnice - I
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
51.1 Slovesa Co dělají děti na obrázku?
46.1 Skloňování podstatných jmen - číslo a rod
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
Elektronická učebnice - I
Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí
Elektronická učebnice - I
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
84.1 Skloňování číslovek, druhy
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
Věta vedlejší příslovečná podmínková
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
21.1 Malá násobilka - dělení
97.1 Omluvenka Jdu k zubnímu lékaři. Zúčastním se soutěže.
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
PŘÍSLOVCE (adverbium) je neohebný slovní druh, který vyjadřuje bližší okolnosti dějů a vlastností. V češtině se mezi slovními druhy řadí na šesté místo.
60.1 Podstatná jména rodu středního – vzor stavení
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
126.1 Jednoduché křižovatky, pravidlo pravé ruky
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
79.1 Přehled vzorů přídavných jmen
59.1 Podstatná jména rodu středního – vzor kuře
83.1 Skloňování zájmen, druhy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
37.1 Slovesa Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
58.1 Podstatná jména rodu středního – vzor moře
64.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor kost
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
34.1 Přídavná jména Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor:
39.1 Předložky NAD Z PO ZA KOLEM NA V K VEDLE PRO OD BEZ U PŘED PŘES O
Každé slovo můžeme přiřadit k jednomu z deseti slovních druhů.
Příslovce Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Příslovce Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.13. vyjadřují okolnosti děje nebo vlastností slova neohebná ve větě mají zpravidla platnost příslovečného určení.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.4 příslovce Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
 Jsou to neohebné slovní druhy.  Vyjadřují bližší vlastnosti dějů.  Ptáme se na ně otázkami: Jak? Kdy? Kde? Kam? Odkud?  Příslovce vznikají nejčastěji.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
PŘÍSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Elektronická učebnice - I
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_16
SLOVNÍ DRUHY číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 13.1 Příslovce První v řadě neohebných slovních druhů, patřící však stále ke slovům plnovýznamovým, jsou příslovce. Zkoumání historie názvu tohoto slova by nás dovedlo ke zjištění, že jsou to slova stojící při slovesech. Skutečně pak příslovce nejčastěji rozvíjejí slovesa, ale také přídavná jména a zřídka i jiná příslovce. Řítili se po dálnici velmi rychle. Tvářil se ironicky. Vrátili se pozdě večer. Tu vázu rozbil úmyslně. Místo na hřišti na nás čekali doma. Příslovce Na školním výletě se někteří z nás vlekli pomalu jako šnek. Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová

13.2 Co již víme o příslovcích? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 13.2 Co již víme o příslovcích? slova plnovýznamová neohebný slovní druh příslovce neskloňují se, ani nečasují vyjadřují bližší okolnosti dějů (vlastností) nemohou měnit koncovku Podaří se ti rozvinout i následující přídavná jména? malý, spící, jedoucí, bláznivý, páchnoucí, uklizený Pokus se následující slovesa rozvinout vhodnými příslovci. jíst, skákat, křičet, malovat, spát, cestovat, smát se, utíkat, psát, volat, číst, vyrazit, běžet Dokážeš to i s těmito příslovci? rychle, potichu, snadno, nešťastně, vesele, dobře, málo

13.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 13.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Podle toho, jaké bližší okolnosti vyjadřují, rozlišujeme příslovce: Pozor! 1. místa ptáme se otázkou KDE? např. tady, vedle 2. času ptáme se otázkou KDY? (odkdy? dokdy?) např. dnes, někdy 3. způsobu ptáme se otázkou JAK? (jakým způsobem?) např. rychle, pomalu 4. míry ptáme se otázkou JAK? (do jaké míry?) např. dosti, velice, zcela, velmi 5. příčiny ptáme se otázkou PROČ? např. proto, naschvál, úmyslně přídavná jména příslovce ptáme se JAKÝ? KTERÝ? ČÍ? JAK? KDE? KDY? PROČ? příklad dobrý dobře hezký hezky dnes Př. Venku bylo hezké počasí. X Venku bylo hezky. jízda pomalá X jízda rychlá včera zítra

13.4 Co si řekneme nového? Stupňování příslovcí Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 13.4 Co si řekneme nového? Stupňování příslovcí Jak se příslovce tvoří? Některá příslovce mohou vyjádřit trojí stupeň vlastnosti: 1. stupeň (blízko, rychle, zdravě) 2. stupeň se tvoří od 1. stupně přidáním přípon –e, -eji, -ěji (blíže, rychleji, zdravěji) 3. stupeň se tvoří od 2. stupně předponou nej- (nejblíže, nejrychleji, nejzdravěji) !!! někdy se 2. stupeň tvoří jinak (brzy – dříve, dobře – lépe, málo – méně) 1. od přídavných jmen příponami: -e (-ě) milý → mile -y hezký → hezky -o nízký → nízko 2. ustrnutím tvaru podstatného jména kolo → kolem slovesa stoje, kleče 3. příslovečné spřežky = spojení předložky a jiného slova např. zticha, zdaleka, přitom !!! píší se dohromady!!! POZOR! z ticha X zticha (předložková vazba = spojení předložky a jména X příslovečná spřežka) např. Z hlubokého ticha se ozvalo ostré zapísknutí! X Buď zticha!

13.5 Procvičení a příklady Procvičování Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 13.5 Procvičení a příklady Jak vznikly tyto příslovečné spřežky? zpravidla, nablízku, navždy, zleva, proto, zcela Rozliš, kdy se jedná o příslovce a kdy o zájmeno. ten, tam, tady, tu, tahle, toho, toto, tamtéž, tomtéž, tadyhle, tenhle, tuhle, tento, tudy, tehdy, tak Utvoř naznačené stupně příslovcí. Mohlo to dopadnout zle (2). Čínsky jsem se naučil snadno (2) a rychle (2) než korejsky. Kdo dosáhne vysoko (3)? Chovejte se prosím tiše (2). Vraťte se brzy (3) v šest hodin. Udělejte to, jak dobře (3) umíte. Řekl bych, že ti jde malování pomalu (2). Od přídavných jmen utvoř příslovce. stupňovitý, nebezpečný, divoký, široký, blízký, maďarský, hezký, dlouhý Jak vznikla tato příslovce? pohromadě, navždy, sbohem, zpaměti, pozvolna, tma, kolem, zatím, hravě, nahlas, srdečně, předloni Rozhodni, který tvar je správný. To myslíš o pravdu/opravdu vážně? Z části/zčásti si tu věc dovedu představit. Sešlo se nás do hromady/dohromady deset z obou skupin. V létě jezdíme z pravidla/zpravidla k moři. Posaďte se za tím/zatím do čekárny. Procvičování

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 13.6 Něco navíc pro šikovné Použij vhodně ve větách. na hoře X nahoře na štěstí X naštěstí v tom X vtom do konce X dokonce Vyhledej příslovce a urči druh. Karkulka brzy vstala a vyrazila k babičce. V lese se dnes příliš nezdržuje: necítí se tam nejlépe, včera tu totiž potkala lva. Ten sice obvykle holky nežere, ale člověk nikdy neví. Zabočila k jezeru – odtud je to nejblíž – a zčistajasna proti ní stojí vlk! „Kliď se odsud!“ houkla rázně. Vlk schválně neodmlouval a hned zmizel. Kam? Víte přece, co bylo dál … „Babičko, proč máš tak veliké uši?“ „Abych tě lépe viděla. Velmi ti to v těch nových šatech sluší.“ „Moc ti, babi, nevěřím. To jsi vloni také říkala, a pak ti museli vypumpovat žaludek.“ „Pravda, děvenko, bylo mi tehdy těžko. Ale vypadáš dobře a chutnat budeš určitě ještě líp!“ řekla ušatá babička a Karkulku už nikdo nespatřil … Je toto opravdu pohádka o Karkulce? 

13.7 CLIL (Adverbs) Příslovce v angličtině adverbs of time Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 13.7 CLIL (Adverbs) Příslovce v angličtině adverbs of time příslovce času adverbs of place příslovce místa modal adverbs příslovce způsobu WHEN? WHERE? HOW? YESTERDAY HERE SLOWLY adverbs of reason příslovce příčiny adverbs of measure příslovce míry grading 1. soon interestingly 2. sooner more interestingly 3. soonest most interestingly HOW? WHY? INTENTIONALLY ENOUGH

13.8 Test znalostí Co neplatí pro příslovce? Vhodně doplň větu: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 13.8 Test znalostí Správné odpovědi: Co neplatí pro příslovce? a/ Jsou to plnovýznamová slova. b/ Patří mezi neohebné slovní druhy. c/ Dají se skloňovat. d/ Vyjadřují bližší okolnosti dějů. Vhodně doplň větu: … se ozval výbuch. a/ Z části b/ Zčásti c/ Zticha d/ Z ticha Urči druh příslovce ve větě: Jsem Vám velice zavázán. a/ p. místa b/ p. příčiny c/ p. způsobu d/ p. míry Vyber správnou možnost. a/ brzy – dříve - nejdřívěji b/ špatně – hůře - nejhůře c/ blízko – blížeji - nejblížeji d/ hodně – méně - nejméně c d b Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 13.9 Použité zdroje, citace V. Bičíková, Z. Topil, F. Šafránek: Český jazyk pro 7.ročník (učebnice), Tobiáš, Havlíčkův Brod 2005. V. Bičíková, Z. Topil, F. Šafránek: Český jazyk pro 7.ročník (pracovní sešit), Tobiáš, Havlíčkův Brod 2001. http://nd03.jxs.cz/442/859/d49eac070e_61649034_o2.jpg

13.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 13.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2011 Ročník 7. ročník Klíčová slova Příslovce Anotace Prezentace popisující příslovce, jaká druhy rozlišujeme, jak se tvoří.