Oftalmopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

Lions Eye Lions Eye Projekt „Oko lva“ na podporu screeningu zrakového postižení u předškolní mládeže Ing. Jan Steringa.
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Oftalmopedie.
Vyšetření zadního segmentu
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
Světelné jevy Optika II..
Optické vlastnosti oka
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Projekt: Integrace žáků se zrakovým handicapem
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Š I L H Á N Í (strabismus) zraková vada, při které je porušena vzájemná spolupráce obou očí každé oko míří jiným směrem v naprosté většině případů se jedno.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
Retinopatie nedonošených
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Oko Anatomie lidského oka Oční vady v každém věku Nemoci očí-Tupozrakost Šilhání Šedý a zelený zákal Retinoblastom.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Tyflopedie Katka Hůlová
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Michaela Glabazňová Lions Eye - Zdravá očka Projekt „Zdravá očka“ na podporu screeningu zrakového postižení u předškolní mládeže Lions Club Opava.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Oční vady Eliška Gálová, 3.G.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Oko.
Zrak Úkon vidění.
Smyslové vnímání OKO.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Dítě se sluchovým postižením
Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Zuzana Gocníková Filip Hutečka Hana Koláčková Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (fyzikální část)
VADY A NEMOCI ZRAKU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_02 TÉMA: VYNÁLEZY.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_19 Fyzika - vady oka Autor: Jana Pěničková Období:
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
OČNÍ VADY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
Úvod do problematiky šedého zákalu a astigmatismu P. Kuchynka Oční klinika FNKV Praha.
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech - oftalmologie
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
9. Tvorba individuálního plánu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Z očí do očí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oko a vidění Mirek Kubera.
9. Tvorba individuálního plánu
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Pedie Co mají společné?.
Lidské oko Optické čočky Název školy
Postižení zraku.
Základní pojmy speciální pedagogiky
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Lidské oko
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Oftalmopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

z řeckého oftalmos = oko, paidea = výchova Speciálně pedagogická disciplína zabývající se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením. V literatuře se často uvádí i název tyflopedie (pedagogika nevidomých). Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

plnohodnotné společenské uplatnění Cílem je: maximální rozvoj osobnosti jedince, to je dosažení nejvyššího stupně socializace příprava na povolání pracovní zařazení plnohodnotné společenské uplatnění dosažení takového stupně rozvoje, který je možný s ohledem na rozsah zrakové vady   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

umožňuje člověku orientovat se v prostředí, ve kterém žije Význam zraku umožňuje člověku orientovat se v prostředí, ve kterém žije poznávat barvu, tvar, velikost, vzdálenost atd. v okolním světě poskytuje člověku 75 - 80% veškerých informací o světě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Základní pojmy z patofyziologie vidění akomodace – schopnost oka přizpůsobit se různě vzdáleným předmětům, tzn. zaostřit na různě vzdálené předměty emetropie – správný poměr mezi lomivostí oka a délkou oční osy konvergence – sbližování optických os obou očí při pohledu na předmět vzdálený od očí méně než 30 cm, sbíhavost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

adaptace – schopnost oka přizpůsobit se různé intenzitě světla barvocit – schopnost oka rozeznávat barvy či světlo zorné pole – část prostoru, kterou vidíme přímo před sebou centrální vidění – nejostřeji viděné předměty periferní vidění – vidění okrajových částí sítnice binokulární vidění – zorná pole obou očí se z větší části překrývají Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

skotom – výpad části zorného pole člověka zraková ostrost (visus) – viděné předměty se zobrazují na sítnici, nejpřesněji v makulární krajině, je měřítkem zrakové ostrosti duševní slepota – člověk vidí předměty kolem sebe, ale nepoznává je, nerozumí jim slovní slepota – neschopnost poznávat psané znaky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

hemeralopie - šeroslepost, snížená schopnost vidět za šera presbyopie - fyziologický pokles akomodační schopnosti, která se začíná objevovat po 40. roce života a projevuje se obtížemi při pozorování předmětů zblízka (hlavně písmen) hemeralopie - šeroslepost, snížená schopnost vidět za šera   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Zrakové postižení 1) dle druhu zrakové vady ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady) postižení šíře zorného pole (skotom, trubicové vidění) okulomotorické poruchy (strabismus) problémy se zpracováním zrakových podnětů (kortikální slepota) poruchy barvocitu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

2) dle stupně zrakového postižení slabozrakost zbytky zraku slepota (amauróza) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

dlouhodobé, chronické, případně progresivní 3) dle délky trvání krátkodobé opakující se dlouhodobé, chronické, případně progresivní Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Nejčastější příčiny vzniku zrakových vad vlivy prenatální, perinatální a postnatální dědičnost retinopatie nedonošených /ROP/ - vlivem tlaku kyslíku v inkubátoru může docházet k patologickému vývoji sítnice otravy a úrazy, infekční onemocnění vrozený šedý zákal, vzniká po prodělání zarděnek v období těhotenství Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

1) krátkozrakost (myopie) Refrakční vady 1) krátkozrakost (myopie) z důvodu prodloužení oka v předozadní ose vzniká obraz před sítnicí dobře vidí na blízko, špatně na dálku ke zjištění dochází zpravidla v počátcích školní docházky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

napravuje se brýlemi s rozptylnými skly dbát na správnou životosprávu dítěte, dostatek spánku, pestrou stravu apod. krátkozrakost dále dělíme na: lehkou (do 3 dioptrií), střední (do 7 dioptrií) a těžkou (nad 7 dioptrií) napravuje se brýlemi s rozptylnými skly Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

2) dalekozrakost (hypermetropie) délka oka je v poměru k lomivosti optického ústrojí malá, obraz se tvoří až za sítnicí u dětí v útlém věku normální, neboť oko do normálního tvaru teprve dorůstá napravuje se brýlemi se spojkovými skly Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

rohovka či čočka je různě zakřivena 3) astigmatismus rohovka či čočka je různě zakřivena oko vidí špatně do dálky i zblízka, pomáháme to napravit skly, které lámou paprsky v jednom směru Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

částečná – postiženo nejčastěji vnímání červené a zelené Barvoslepost (achromazie) - porušené schopnosti vnímat či rozlišovat barvy částečná – postiženo nejčastěji vnímání červené a zelené úplná (daltonismus) – postižený vidí vše v odstínech šedé; velké potíže působí ostré světlo, někdy nutno užívat ochranné brýle; vyčleňuje postižené z výkonu různých povolání (doprava, umění) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Tupozrakost (amblyopie) funkční vada zraku, která postihuje zpravidla 1 oko a projevuje se snížením zrakové ostrosti jednoho oka, čímž dochází k porušení vidění oběma očima, tzv. binokulární vidění průvodním jevem je šilhání (používání okluzoru) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

postižený nemůže číst běžné velikosti písma Šilhavost (strabismus) - porušení rovnovážného postavení očí, někdy náprava operací Slabozrakost - orgánová vada zraku projevující se částečným nevyvinutím, snížením nebo zkreslující činností zrakového analyzátoru očí, tím poruchou zrakového vnímání postižený nemůže číst běžné velikosti písma 3 stupně: lehký, střední a těžký Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Zbytky zraku Slepota (amauróza) člověk se otáčí za světlem a silné světlo upoutá jeho pozornost může se zlepšovat i zhoršovat Slepota (amauróza) neschopnost jedince vnímat zrakem i přes zachování určitého zrakového čití – světlocitu slepota praktická – zachován světlocit, příp. i projekce slepota totální – úplná absence vidění Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Výchova a vzdělávání dětí se zrakovými vadami Školy pro zrakové postižené: speciální MŠ speciální ZŠ pro zrakově postižené zvláštní škola pro zrakově postižené pomocná škola pro zrakově postižené střední odborné učiliště pro zrakově postiženou mládež gymnázium pro zrakově postiženou mládež Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

střední odborná škola pro zrakově postiženou mládež odborné učiliště pro zrakově postižené praktická škola pro zrakově postižené konzervatoř pro zrakově postiženou mládež Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Speciálně pedagogické centrum poskytuje poradenství rodičům atd. učební plány a osnovy odpovídají běžným školám s drobnými modifikacemi a úpravami (podle stupně postižení) pojetí tak zůstává → poskytují stejně hodnotné vzdělání, jaké by děti získaly na běžných školách Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

spíše však v metodických postupech odlišnosti: obsah učiva – části důležité pro život zdravotně postižených jsou probírány podrobněji spíše však v metodických postupech Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Integrace žáků se zrakovým postižením - při volbě školy (běžná nebo speciální) je nutné posoudit všechny faktory, které ovlivňují nejen úspěšné zapojení, ale i dlouhodobé fungování žáka hlavní faktory: celková připravenost žáka rodinné zázemí, typ rodinné výchovy materiální a personální připravenost zařízení míra spolupráce s některým z poradenských center   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Další zařízení pečující o zrakové: Středisko ranné péče pomoc dětem a rodičům před nástupem do MŠ diagnostika, rozvoj hmatu a sluchu, vnímání Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

střediska pomoci zdravotně postiženým Tyfloservis střediska pomoci zdravotně postiženým výběr vhodných pomůcek (seznámení se sortimentem optických, mechanických atd. pomůcek) proškolení v obsluze pomůcek poradenství Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

aktivizační služby pro osoby se zrakovým postižením Tyflocentrum aktivizační služby pro osoby se zrakovým postižením aktivity zaměřené na naplnění volného času aktivity sportovního, kulturního, vzdělávacího a společenského charakteru vyměňování zkušeností a postřehů ze života lidí se zrakovým postižením Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Rekvalifikační centrum jediné v ČR – Praha – Dědina umožňuje nevidomým a těžce zrakově postiženým lidem absolvovat intenzivní kurzy pracovní rehabilitace Ústavy sociální péče (specializované na zrakově postižené) Česká unie nevidomých a slabozrakých Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Děkuji za pozornost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK