Vývoj železnic Koňské dráhy Parostrojní železnice Výstavba státních drah Stavební horečka Dráhy v letech 1918 Vývoj parního provozu Elektrifikace Dieselový a nekonvenční pohon
Koňské dráhy Začátek až na konci 18. stol. První koňské dráhy v Anglii Na našem území začátkem 19. stol. První dráha mezi Mauthausenem na Dunaji a Budějovicemi na Vltavě červenec 1825- srpen 1832 Pražsko lánská 1825-1830
Koněspřežná souprava I. třídy na trati z Českých Budějovic do Lince
Parostrojní železnice První úspěšný vynálezce – George Stephenson První lokomotiva LOKOMOTION 1825 První parostrojní železnice Severní dráha císaře Ferdinanda – z Vídně do Haliče s odbočkami do Brna, Olomouce a Opavy Lokomotiva LOCOMOTION z roku 1825
Označení parních lokomotiv 498.022 4 - počet spřažených dvojkolí 9 - nejvyšší dovolená rychlost (9+3)×10=120 km/h 8 - přibližný tlak na jednu spřaženou nápravu 8+10=18 tun 0 - konstrukční skupina 22 - inventární číslo
Státní dráhy Na počátku roku 1842 – generální ředitelství státních drah Severní dráha Ferdinanda rozdělena do osmi trasovacích oddílů asi po 360 km trasy Vedla z Vídně do Drážďan Trať byla dokončena 8. dubna 1851 Severní státní dráhy prodány v prosinci 1854 Rakouské společnosti
Stavební horečka Po válce Rakouska s Pruskem v roce 1866 – rozvoj železničního podnikání 1869-75 vybudováno 3 500 km hlavních tratí na našem území V roce 1918 byla celková délka tratí v Československu 13 032 km
V letech 1918 - ? Do roku 1925 převedeno 48 drah do rukou státu V soukromém vlastnictví pouze 11 drah V 30. letech výstavba nových tratí především na Slovensku V Čechách se stavba soustředila na zdvojkolejení tratí a výstavbu nákladního nádraží Praha-Žižkov Po obsazení Československa hitlerovými vojsky – zastaveny práce na železnici Po druhé světové válce poškozeny nádraží, tratě i lokomotivy
Vývoj páry Domácí sériová výroba začala roku 1900 v Praze Roku 1920 zahajuje výrobu plzeňská Škodovka Ústup páry – drahé uhlí, nástup elektrického a dieselového pohonu Od konce 50. let úpadek parních lokomotiv 1958 je definitivně ukončena výroba
Elektrifikace Poprvé použita v 80. letech v Berlíně Proud dodáván nadzemní trolejí nebo třetí kolejí První elektrická trať ve Švýcarsku Vlaky TGV jezdí rychlostí až 350km/h
Dieselový motor Vynalezen ve Švédsku v roce 1913 Motorová lokomotiva poháněná benzínem nebo naftou Dieselové lokomotivy používány méně než elektrické
Nekonvenční motor Principem je magnetické pole První pokusy v 60 letech v Japonsku, v 80 letech v Německu V roce 2002 – první trať v Číně v Šanghaji Vlak na elektromagnetickém polštáři TRANSRAPID 09
Zdroje Knihy: Výstavba železnic Vývoj železnic v Čechácha na Moravě Internet: www.volny.cz/jelensoft www.lokomotivy.webzdarma.cz