MARKETING Brigita Stloukalová
Nastudujte si sami: Šimková, E. Základy managementu a marketingu pro neziskové organizace. Kap. 8. Marketing v neziskové organizaci. Str ,
Sportovní marketing = součást procesu řízení, identifikace, předvídání a uspokojování požadavků zákazníka = navrhování a zdokonalování činností pro oceňování, propagaci a distribuci sportovního produktu = umění nabídnout poptávané služby ve správný čas na správném místě za odpovídající cenu správným lidem
Význam sportovního marketingu plusy určení cílové skupiny rozděluje produkty podle finančního efektu určení priority cílů organizace zisk doplňkových finančních zdrojů mínusy finance ovlivňují obsah činností finance nerespektují sportovní odbornost gigantománie omezení svobodné volby výkon za každou cenu sport se stává show
Marketingový mix ve sportu = základní strategie marketingu, která kombinuje nástroje marketingu = 4P product – price – place – promotion = soubor marketingových nástrojů, které firma používá, aby usilovala o dosažení svých cílů na trhu
Product = produkt ve sportu není homogenní – může to být sportovní zboží, služba, osoba, místo má hmotné i nehmotné atributy je důležité znát, co nabízím subjektivní hodnocení nepředvídatelný vývoj (např. výkonnost) malá možnost kontroly
Price = cena ovlivňuje chování zákazníka tvorba ceny ve sportu je vázána na druh produktu možnost ekonomické kalkulace (lekce plavání, lyže) úsudek o přínosu (cena hráče) slevy (permanentky, členství) způsob platby (měsíčně, 1/4letně)
Place = místo jak dostat produkt k zákazníkovi hmotný produkt = sportovní zboží, klasické cesty nehmotný produkt = služba, místo, myšlenka zákazník musí za produktem přijít hledá svědectví, hodnotí místo služby, vybavení, materiálové a personální zajištění, propagační materiály
Promotion = propagace komunikace vedená za účelem prodeje 4 základní činnosti = reklama publicita podpora prodeje osobní prodej záleží na cílech organizace, na cílové skupině, výši finančních prostředků výběr médií, koncipování propagační zprávy