Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Téma: Jazyk a myšlení - prezentace Anotace: Prezentace slouží k zopakování probraného učiva: „Jazyk a myšlení“. Žáci si interaktivně, ústně i písemně opakují učivo."
Zdokonalování jazykových vědomostí v učivu 3. a 4. ročníku Jazyk a myšlení Autor: Mgr. Dana Vicherková
Myšlení je spojeno s jazykem V procesu myšlení potřebujeme pracovat s pojmy (se systémem pojmů). S pojmy se nerodíme, strukturu pojmů si vytváříme.
Co je to myšlení? myšlení je kognitivní (poznávací) proces, který umožňuje a zprostředkovává poznávání, při procesu myšlení pracujeme s informacemi, které nám jazyk (nástroj) pomáhá vyjádřit.
Myšlení jako práce s informací V procesu myšlení pracujeme s: myšlenkami, vzpomínkami, představami, vjemy pojmy, přáními…
Druhy myšlení Konvergentní postup myšlení již známou cestou Divergentní postup myšlení neznámou cestou (kreativita, invence)
Druhy myšlení KonkrétníAbstraktní
Druhy myšlení Deduktivní od obecného k jednotlivému Induktivní od jednotlivého k obecnému
Jazyk Jazyk je systém konvenčních znaků a pravidel jejich užívání.
Metody myšlení analýza syntéza abstrakce
Analýza rozklad celku na dílčí složky
Syntéza shrnutí sjednocení nalézání vztahů mezi složkami pomocí pádů, předložkových vazeb,spojkami: původce děje= 1.pád, cíl děje= 4.pád, prostředek= 7.pád
Syntéza a vztahy vztahy místní, časové, příčinné (pro nemoc), způsobové (stále), podmínkové (kdyby, jestliže, -li) rozdílnost (kdežto) nejistota (snad) zřetel (vzhledem k…) zpřesňování (a to) a zobecnění (vždy)
Abstrakce zobecnění
Jazyk a myšlení tvoří neodmyslitelnou dvojici PROČ?
Konec prezentace Název: Myšlení a jazyk Autor: Mgr. Dana Vicherková Zdroje: Čechová, Marie a kol.:Čeština – řeč a jazyk. Institut sociálních vztahů, Praha 1995 Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce. Fragment, Havlíčkův Brod, 1996 Havránek, Bohuslav - Jedlička, Alois: Stručná mluvnice česká. SPN, Praha