Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
HUDEBNÍ EXPRESIONISMUS Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
expresionismus je první vzpourou proti stávajícím zvyklostem hudební expresionismus přináší nové výrazové prostředky, které starší hudba neznala: spěje k atematickému slohu (není žádné téma) vede k volné atonalitě užívá nezpěvných intervalů, složitý až nepřehledný a nepravidelný rytmus
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK Hlavními představiteli hudebního expresionismu byli členové tzv. II. vídeňské školy: Arnold Schönberg, jeho žáci Alban Berg a Anton von Webern
Arnold Schönberg (1874 – 1951) působil jako dirigent ve Vídni a Berlíně i jako profesor na státní vysoké škole v Berlíně objevil nové hudební obzory, kterými udivoval své současníky většinu svých hudebních skladeb vytvořil v atonalitě – koncertním publikem byl brzy odmítnut vytvořil novou kompoziční techniku – dodekafonii cyklus melodramů Měsíční pierot operu Mojžíš a Áron Ten, který přežil Varšavu
Alban Berg (1885 – 1935) byl první z Schönbergových žáků. Měl tendenci zákony svého učitele zmírňovat, používal zpěvnějších intervalů. Z jeho děl je známý houslový koncert a opera Vojcek. Druhý Schönbergův žák Anton von Webern (1883 – 1945) naopak usiloval o ještě větší zpřísnění principů dodekafonie. Materiál 12 tónů mu připadal příliš bohatý, a proto využíval jen několikatónové řady, tzv. série. Webern si uvědomoval, že jsou jeho skladby posluchačsky velmi náročné, proto je koncentroval jen velmi malý časový úsek. Některé skladby trvají jen několik sekund. Jeho dílo se vejde na čtyři gramofonové desky. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK