SPOLUPRÁCE S RODINOU VE ŠKOLNÍM PROSTŘEDÍ. JDE O ZPŮSOB, JAKÝM NA PROBLÉM NAHLÍŽÍME Krom jiných základních funkcí má být rodina hlavním zdrojem naplňování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

ZLOBÍ DĚTI VÍC? DĚTI ZLOBÍ JINAK!
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Sourozenec u porodu? ANO či NE?
Přeji Ti sílu všech živlů
Šikana a kyberšikana ve školách – HK 2013 Možnosti práce se šikanou na ZŠ v rámci programu všeobecné primární prevence rizikového chování Mgr. Markéta.
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
Struktura poradenského procesu
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Zásady pozorování a vyjednávání
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Centrum primární prevence Semiramis o.s.
OSOBNOST.
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zdravá škola.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Teorie motivace Adéla Furiková.
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Andrea Brožová Doubková
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
Varianty řešení problémů s užíváním návykových látek spolupráce se specializovanými zařízeními SEČ říjen 2007 Dr. Martina Richterová Těmínová.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Práva a povinnosti mezi manželi
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Struktura poradenského procesu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Plánované rodičovství
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Evoluční hledisko v sociální psychologii
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Týmová spolupráce v zájmu dítěte pohledem pracovníka OSPOD Mgr
Andrea Brožová Doubková
Volnočasová pedagogika
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

SPOLUPRÁCE S RODINOU VE ŠKOLNÍM PROSTŘEDÍ

JDE O ZPŮSOB, JAKÝM NA PROBLÉM NAHLÍŽÍME Krom jiných základních funkcí má být rodina hlavním zdrojem naplňování osobních potřeb všech svých členů. Ti prožívají život druhého člena rodiny také jako svůj. Rizikové chování jako SYMPTOM, tzn. příznak, podle něhož lze vysledovat problémy v rodinném systému. „Symptomatický“ jedinec ukazuje na poruchu v rodinném dění – na ustrnutí v nedokonané fázi sjednocení, nebo oddělení. „ …individuální symptomatika je ve své podstatě výrazem narušených mezilidských vztahů. Chorobné příznaky jednotlivých členů rodiny nevznikají výlučně na individuálním podkladě, ale objevují se, berou na sebe specifickou povahu, udržují se a v příznivém případě mizí v rámci sociálních vztahů a interakcí v rodině…“ Špitz, Balcar, Langmeier, 2000, s. 169

RODINA A JEJÍ VÝZNAM Veškeré zdroje pohybu, vývoje nebo stagnace jedince (a tedy celé rodiny), leží v potencích vztahů základního trojúhelníku matka - dítě - otec a v jejich koordinaci a synchronizaci. Každá ze tří postav základního trojúhelníku může přispívat k akceleraci pohybu, nebo k jeho retardaci. Všichni jsou fatálně závislí na všech. Nelze být dobrou matkou, když vedle sebe nemá dobrého otce, dobrým otcem, když jej nedoplňuje dobrá matka, dítě se ocitá v nezáviděníhodné situaci, když mu nejsou k dispozici jeden nebo dokonce oba rodiče. Tento stav přispívá a zásadně formuje existenci celého systému a oddělenou existenci jednotlivců, účastníků tohoto systému. Např. co se stane s dítětem, když jeden nebo oba vlastní rodiče dostatečně nenaplňují své rodičovské funkce, nebo dokonce úplně chybí? Dítě pátrá ve svém okolí, rodičovské postavy nutkavě hledá a opatřuje si je i za cenu psych. a somat. příznaků. Někteří si svého „rodiče“ dokáží poskládat i z několika lidí zároveň (několik tet v DD, trenér, učitel, starší sourozenci…).

HLAVNÍ MYŠLENKY Vždy by mělo jít, na prvním místě, o „prospěch“ dítěte. - V tomto úhlu pohledu jde tedy rodičům i pedagogům o stejnou věc. Zásadní překážkou při práci na „prospěchu“ dítěte může být vlastní ideál dobré rodiny, který si do vztahu s žákem a jeho rodiči promítáme. Expertní role, kdy přece moc dobře víme, jak by to mělo vypadat… Jestliže nám opravdu jde o „prospěch“ dítěte, bez jeho rodiny se neobejdeme, pro pohyb ji nutně potřebujeme.

STŘÍPKY A POSTŘEHY Rodiče apriori nejsou nepřátelé školy. Nejčastěji opravdu jednají v zájmu dítěte. Rodiče v danou chvíli dělají co mohou, co umí. Rodiče dávají a děti přijímají. Rodiče se dávají plně a děti nemohou odmítnout nic, co jim rodiče dávají. Rodiče jsou jediní možní, nositelé daru života, proto budou mít vždy přednost, ať se chovají jakkoliv. Dětská láska je bezvýhradná, předem daná a neměnná. Děti potřebují šťastné rodiče a cítí odpovědnost, když tomu tak není. Děti potřebují důvěru v to, že rodiče jsou schopni nést svůj osud a postarat se. Toto si testují nejrůznějšími způsoby.

RODINA A ŠKOLA Rodiny žáků jsou součástí školního prostředí a naopak (vzájemně se oba světy výrazně ovlivňují). Rodina + škola = partneři X rodina + škola = nepřátelé. Prorodinná škola (škola komunitního typu).

MOTIVACE KE SPOLUPRÁCI Společný cíl – jde nám o dítě. Otevřená, vstřícná a partnersky nastavená škola, pedagogové (otázka moci, otázka naladění...). Informace, systém, pravidla (jasná, přijatelná, srozumitelná...).

CO FUNGUJE PŘI KONTAKTU S RODINOU Nejít do souboje. Snaha přijmout názor rodičů – ocenit ho. „Prosím, pomozte nám...“ „Vy jste největší expert na vaše dítě, poraďte mi...“ Pozitivní motivace X zastrašování. Zpětné otázky na nepříjemné dotazy nebo komentáře – „Z čeho usuzujete, že to tak je?“… V některých situacích / případech nebýt sám (rozhovor můžu ukončit a vyvolat jindy už za účasti kolegy/kolegyně). Popis situace, která je patová, popis toho, co se se mnou děje („Teď jsem úplně bezmocná/-ý“, „Vidím Vaši převahu a nevím, co s tím. Já se s Vámi potřebuji dohodnout.“). Pozor: Popisovat to, co se se mnou děje, neobviňujícím způsobem! Opak vyvolává obranu a zesiluje útok.

CO FUNGUJE PŘI KONTAKTU S RODINOU V případech složitých, těžkých situací doma - citlivý přístup, lidskost, empatie – i přesto, co se děje doma, je stále potřeba řešit problém s dítětem a ne problém např. se vztahem mezi rodiči („Já Vám chci dát tuto informaci…“, „Pomozte dítěti, aby v tomto směru škodil problém co nejméně…“). Romové: krátké věty, striktní jednání, ohraničení kontaktu, plánování – krátce, rychle, jasně. Předání odborných, fundovaných informací o problému (např. ADHD) + doporučení / návod, jak s tím pracovat i doma (konkrétní informace). Zmapování problému podrobným dotazováním (jak to vypadá, jak s problémem doma pracují, co už zkoušeli, co fungovalo a co ne) – příležitost získat si rodiče do spolupráce + ocenit je za to, jak to zvládají, i když to mají tak těžké. Přítomnost cizího člověka (odborník z jiné instituce / jiný pedagog) může vést k větší kooperaci (cizí prostředí – tendence chovat se slušněji).

DĚKUJEME ZA POZORNOST Bc. Miroslav Zavadil, DiS.Mgr. Markéta Jírová Exnerová, DiS. Vedoucí CAS NymburkVedoucí Centra PP Laxus o.s.Semiramis o.s