Jak mluvit s dětmi pozitivně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vůdcovská zkouška – Gemini 2010 •Změna •Aktivnější zaměření programů, praxe •Potřeby Castorů –rozdílné znalosti (úroveň ČK) –různorodé oddíly –možné zaměření.
Interpretační cvičení Historický seminář 4. ročník gymnázia
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Dana Linhartová CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?
Zájmena a pády Adjust the pronouns between slash marks to fit the context. Remember to use the correct case. Vzor: Pozdravuj od /já/ rodiče. Pozdravuj.
2 3 Lokalita Pod Javornic kou silnicí 4 směr Solnice směr Javornice směr Vamberk CENTRUM 10min. směr Častolovice.
Slovní úloha o pohybu Zadání příkladu: V 6 hodin 40 minut vyplul z přístavu parník plující průměrnou rychlostí 12 . Přesně v 10 hodin za ním vyplul motorový.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Kolja 2 Otázky a film. Konverzace: Máte nějaký nový nábytek.
Jak na to, aniž bychom se zničili
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké.
Způsobové slovesa Conjugate the infinitives in the following sentences to fit the context. Vzor: (smět) číst ten časopis? Smím číst ten časopis? *Taken.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Song Presentations. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Ten, ta, to II Fill in the blanks with the appropriate forms of ten. Vzor: Proč potřebuješ ___ knihy? Proč potřebuješ ty knihy? *Taken from Review Lesson.
VY_32_INOVACE_G Voda Opakovací otázky
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Kolja 5 (první část). Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
NÁVŠTĚVA SLOVENSKA 17. – 22. března 2013.
Kolja 9.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Constructions with by Rewrite the following sentences using by constructions. Do not change the aspect. Vzor: Chci hrát tenis. Chtěl/Chtěla bych hrát tenis.
Konverzace Máte psa nebo k očku?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Proč je důležité studovat Principy
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
V. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Konverzace: Který měsíc se vám líbí a proč?. Kolja 3 Otázky a film.
Strom přátelství Ročník: 3. ročník Autor: Kateřina Holaňová
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ

Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Montessori Prachatice, ZŠ Národní
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.18 Název pro školu:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: SIMONA ŠTRANCOVÁ, DIS. NÁZEV: VY_32_INOVACE_664_KOLIK_JE_HODIN TÉMA: KOLIK JE HODIN?
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Mgr. Michal Oblouk. lexikální záporné slovo obsahuje předponu NE-/NI- záporné slovo popírá význam příslušného kladného slova nebo vyjadřuje jeho opak.
1 Desatero začínajícího lektora Mgr. Vítězslav Dohnal, Pro bono aliance
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Nejprve provedeme výpočet v závorce
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Komunikace ve styku s veřejností , v řízení a vedení lidí
Budoucí a minulý čas Rewrite the following sentences in the past and future. Use the perfective if possible. Vzor: Začíná překládat román. Začal překládat.
P. uč. Zelinková a P. uč. Solnařová MATEMATIKA X MATEMATIKA.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Jak mluvit s dětmi pozitivně aneb Náměty a zkušenosti ze seminářů pro rodiče a učitele dětí Jana Marie Havigerová Hanka Karásková Projekt Rodina - UHK CZ.1.07/2.3.00/20.0209

Jak to s dětmi mluvíme aneb Co přinesla analýza korpusu Co je to lexikální negace?

Jak to s dětmi mluvíme aneb Co přinesla analýza korpusu Věty mají v češtině podobu kladnou – kladná věta vyjadřuje tvrzení, příkaz nebo přání zápornou – zápornou větou mluvčí popírá platnost větného obsahu, nebo jeho realizaci někomu zakazuje, anebo si uskutečnění obsahu nepřeje

Jak to s dětmi mluvíme aneb Co přinesla analýza korpusu Co je to lexikální negace? Negace v českém jazyce = typicky negační morfém: předpona, záporka ne- Lexikální negace = užití negačního morfému (předpony, záporky ne-) k vytvoření záporné podoby slov“ substantiv (nepřítel, nedochvilnost), adjektiv (nelaskavý, nestálý), adverbií (nedobře, nezajímavě).

Jak to s dětmi mluvíme aneb Co přinesla analýza korpusu Co je to lexikální negace? záporná věta = negační morfém ne-, s charakteristickou pozicí před slovesem nebude, nevěřím ... Tato studie se zabývá negativními slovesy v imperativu neboj se, nezapomeň, nedělej ...

Jak to s dětmi mluvíme aneb Co přinesla analýza korpusu Co je to korpus?

Jak to s dětmi mluvíme aneb Co přinesla analýza korpusu Soubor digitalizovaných textů (v případě mluvené řeči transkripce audionahrávek) Slouží převážně pro linguistic research

Jak to s dětmi mluvíme aneb Co přinesla analýza korpusu Co je to korpus Schola2010? Transkripce mluveného jazyka 204 vyučovacích hodin (tj. 9180 minut vzdělávání) 115 různých tříd 1. třída ZŠ až 4. ročník gymnázií (state, church, private; urban, housing, rural) over the Czech Republic

Jak to s dětmi mluvíme aneb Co přinesla analýza korpusu Co je to korpus Schola2010? material obtained from 47 teachers and 2347 students, male:female ~ 1:1 Teachers’ age = 23 - 53 years (median = 30) Corpus Schola 2010 contains 792,764 words

Jak to s dětmi mluvíme aneb Co přinesla analýza korpusu Kolik lexikálně negativních sloves (s předponou ne-) bylo nalezeno v korpusu??? tipujte...

Jak to s dětmi mluvíme aneb Co přinesla analýza korpusu 9361

Kde se bere lexikální negace aneb Něco teorie Negativní výroky učitele jsou indikátorem: negativně zaměřeného prožívání učitele, negativně zaměřené pozornosti učitele, negativně zaměřeného myšlení,

Jak působí lexikální negace aneb Něco teorie Negativní výroky učitele ovlivňují: zaměření pozornosti žáků směrem k negativním jevům, prožívání žáků směrem k negativním emocím, myšlení žáků směrem k negativním interpretacím, zapamatování žáků (menší rozsah zapamatování, ukládání vzpomínek s vazbou na negativní emoce), třídní klima.

Jak to s dětmi mluvíme? aneb Negativita v naší řeči Co s tím?

Jak se zbavit lexikální negace aneb Co děláme s rodiči a učiteli Cvičení 1: Před sebou máte sadu výroků, co mají společného? Manželka manželovi: „Představ si, co se mi dneska nestalo…!“ Matka dceři: „Nemysli si, že jsem tě neviděla!“ Babička dítěti: „Pozor, nevběhni pod auto!“ Profesorka studentům: „Nějak mi dneska není dobře. Nevím, jestli neskončíme dřív.“ Žákyně v lavici „Nevíš, co bude k obědu?“ Kamarádky šeptem: „To byla akce, to si nedovedeš představit!“ Dívky v tramvaji: „Nevidělas moji šalinkartu?“ Kamarádky nad mobilem: „Nechtěj vědět, co mi odepsal.“ Herečka v rozhovoru: „Nečekala jsem, že tu roli dostanu.“ Zubařka: „Neboj se, nebude to bolet…“

Jak se zbavit lexikální negace aneb Co děláme s rodiči a učiteli Cvičení 2- Negativní slovník: Napište co nejvíce vět z Vaší životní zkušenosti, které Vás napadnou, které obsahují záporné sloveso = sloveso s předponou ne, ideálně v rozkazovacím způsobu „nenakláněj se z toho okna, mohl bys vypadnout“ „při písemce neopisujte“ Nekřič Nebij ho, neper se Neber mu tu hračku Nehoupej se

Jak se zbavit lexikální negace aneb Co děláme s rodiči a učiteli Cvičení 3- Pozitivní reformulace: Pokuste se věty reformulovat tak, aby zmizelo sloveso v záporném tvaru: obsahovaly „pozitivní“ slovesa „zůstaň stát před oknem, tam je to bezpečné“ „při písemce pracujte samostatně“) Mluv potichu Ovládej se, chovej se pěkně Nech mu hračku, on ji měl první, počkej chvíli, buď trpělivý Seď vklidu

Jak se zbavit lexikální negace aneb Co děláme s rodiči a učiteli Cvičení 4 – Co se změnilo?: Porovnejte věty z předchozích dvou cvičení, co se změnilo? Jak se liší? a) zmizel lexikální zápor – vždy  b) věty se prodloužily - většinou neopisuj => pracuj samostatně c) zmizel negativní podtón – někdy však zůstal nehoupej se na židli nebo spadneš => přestaň se houpat nebo spadneš

Jak se zbavit lexikální negace aneb Co děláme s rodiči a učiteli Cvičení 4 – Co se změnilo?: Porovnejte věty z předchozích dvou cvičení, co se změnilo? Jak se liší? d) neutrální věty mají návodný charakter (na rozdíl od nejistoty zákazu) – většinou Nevběhni pod auto => běhej jenom po chodníku e) objevily se nové pojmy – většinou pozitivní Nespěchej => buď trpělivý Nebouchej tím => chovej se k tomu pěkně Nezapomínej => pamatuj si

Jak se zbavit lexikální negace aneb Co děláme s rodiči a učiteli Cvičení 5 – Tři plus, tři mínus: Nyní bude úloha na rychlost. Napište své dobré vlastnosti. Pište bez přemýšlení, první co Vás napadne. Nápady nehodnoťte. Napište alespoň 3. A nyní napište své špatné vlastnosti. Popište v čem daná vlastnost spočívá, jak se projevuje. Např. dochvilnost: dochvilný člověk chodí za všech okolností včas, dá se na něj spolehnout, že bude v domluvenou dobu na domluveném místě, je přesný Např. Nedochvilnost: nedochvilný člověk chodí stále pozdě, nedá se na něj spolehnout, že bude v domluvenou dobu na domluveném místě, je přesný

Jak se zbavit lexikální negace aneb Co děláme s rodiči a učiteli Cvičení 5 – Brýle: Představte si, že jste si nasadili růžové brýle pro dobrou vlastnost nebo černé brýle pro špatnou vlast a popište danou charakteristiku pohledem skrz zvolené brýle: růžové brýle = popište vlastnost, chování, aktivity, činnosti, působení na druhé lidi atp. tak, aby vlastnost vyzněla ryze pozitivně, žádaně černé brýle = popište vlastnost, chování, aktivity, činnosti, působení na druhé lidi atp. tak, aby vlastnost vyzněla ryze negativně, jako nežádoucí jev A nyní si vyměňte brýle a popište danou vlastnost jako byste na ni nahlíželi novýma očima.

Jak se zbavit lexikální negace aneb Co děláme s rodiči a učiteli Cvičení 5 – Brýle: …A nyní si vyměňte brýle a popište danou vlastnost jako byste na ni nahlíželi novýma očima. Například Dochvilnost (černé brýle) = dochvilný člověk je takový, který je otrokem času, musí být za všech okolností všude přesně na čas, pozdní příchod je pro něj patrně nesnesitelné riziko, Například nedochvilnost (růžové brýle) = nedochvilný člověk se nenechává spoutat časem, je v tomto ohledu svobodný, má odvahu riskovat pozdní příchod, dokáže patrně unést následky spojené s pozdním příchodem.

Jak mluvit s dětmi pozitivně? Jakou radu byste na základě předchozích zkušeností dali ostatním rodičům/učitelům? ????

Jak mluvit s dětmi pozitivně? Kdo chce s dětmi mluvit pozitivně, musí se nejprve naučit pozitivně myslet!!! Projekt Rodina - UHK Jana Marie Havigerová Hanka Karásková CZ.1.07/2.3.00/20.0209

Jak mluvit s dětmi pozitivně Kdo chce s dětmi mluvit pozitivně, musí se nejprve naučit pozitivně myslet!!! Jana Marie Havigerová Hanka Karásková Projekt Rodina - UHK CZ.1.07/2.3.00/20.0209