Stabilita veřejných financí a politický populismus Ivan Kočárník Dluhové financování veřejných výdajů jako všeobecný jev (data) Do začátku 70.let ve vyspělých.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Etiketa fiskální politiky Smilovice, 4.května 2010 Zuzana Šmídová.
Advertisements

Fiskální udržitelnost - definice a indikátory
Úvod do sociální politiky LS 2008/2009
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Zajistí Euro prosperitu České republice? KONFERENCE ČESKÁ A SLOVENSKÁ REPUBLIKA – BUDOUCNOST EVROPSKÉ INTEGRACE doc. Ing. Jiří Schwarz, CSc. děkan Národohospodářské.
SOUČASNÝ VÝVOJ V EUROZÓNĚ (v kontextu konkurenceschopnosti)
Od koruny k €uru vede cesta dlouhá … Martin Kupka listopad 2007 Investiční výzkum.
Ekonomický program NS-LEV 21 Filip Drapák http://
Přijetí eura v Estonsku I.Břicháčková. Historie ► Estonsko je 1. zemí bývalého SSSR, které přijalo euro - k ► Během krátké doby podruhé vyměnili.
PETR MACH Budoucí vývoj evropské měny Může měnová unie fungovat bez fiskálních pravidel?
Základní druhy finančních investičních instrumentů
Měnová unie : definice  Nezrušitelně fixované měn. kurzy  Vzájemná plná směnitelnost  Úplná liberalizace pohybu kapitálu  Společná měna.
Globalizace Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta Karviná.
Inflace.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
Světové hospodářství.
Fiskální ústupové strategie v EU Daniel Sachs Prezentace pro seminář MF – Smilovice, prosinec 2009.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Téma 4 Fiskální politika
1/6 Makroekonomické dopady fiskální politiky Aleš Krejdl.
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
Účetní systémy ve světě.. Účetní systémy se navzájem odlišují: Vymezením okruhu uživatelů účetních výkazů Mírou regulace účetnictví Vztahem mezi účetnictvím.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
„Konvergenční“ proces (několik postřehů) František Cvengroš Smilovice, listopad 2005.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Rozpočtová (fiskální) nerovnováha Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY 2008 Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: úterý
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: středa
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu intersociální problémy Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Soudobý svět Ekonomický pohled
Fiskální politika Pavel Seknička.
Pakt stability a růstu EVSE Šárka Horáková.
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016 východiska; komparace svět - ČR
Hospodářská politika Téma č. 9: Realizace modelů intervencionistické koncepce v rámci vyspělých tržních ekonomik Petr Musil
Úvod, základní principy a cíle
Fáze ekonomické integrace
Teorie fiskálního federalismu
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Stabilita veřejných financí a politický populismus Ivan Kočárník Dluhové financování veřejných výdajů jako všeobecný jev (data) Do začátku 70.let ve vyspělých zemích jistá umírněnost – deficity se pohybovaly v rozmezí 1- 3 % HDP Byla léta, ve kterých byly i rozpočtové přebytky a to i v takových zemích jako např.Francie

Vývoj veřejného dluhu V 1.pol.70 let nastává vzestup spojený s krizemi (ropné šoky apod.) Dluhy kumulativně stále rostou a většina zemí nesplácí jistiny (pouze roluje) VD je stále rostoucí veličinou – není odvislý pouze od ročních deficitů, ale i od jiných faktorů (hlavně od úrokové míry, kterou je úročen VD) V zásadě podobně je tomu i s relativní váhou (poměrem VD a HDP) VD (hlavně poměr úrokové míry a tempa růstu HDP)

Příčiny deficitního financování Příčiny obecně - ekonomické (alternativa zdanění při financování veřejných výdajů, rozdíly dobrovolnost x vynucení, různý vliv na kupní sílu, monetizace (Buchanan) a pozitivní účinky - politické (VD není výsledkem veřejného zájmu, ale skupinového – přerozdělení daňového břemene ve prospěch stávající generace a v neprospěch budoucí generace, generační odpovědnost x neodpovědnost – která skupina je větší)

Příčiny rychle rostoucího zadlužení Krize v 70. A 80. Letech uvolnily jakousi přirozenou fiskální disciplínu Nadnárodní autority - zejména IMF – „poněkud vyměkly“ Politické garnitury viděly, že se v podmínkách rostoucích VD nic dramatického neděje a bylo pro ně pohodlnější „slibovat“ a kupovat si voliče než se chovat úsporně (zejména socialistické vlády) Pravicové strany v obavách o volební vítězství začaly dělat kompromisy

Fiscal rules (FR) Rostoucí zadlužení začalo pomalu, ale jistě být hrozbou pro udržitelnost veřejných financí Objevuje se naléhavě potřeba jakési fiskální regulace Vznikají fiscal rules -fiskální pravidla, jejichž cílem je omezení fiskální politiky prostřednictvím jednoduchých numerických limitů a rozpočtových agregátů Vývoj FR byl tak vlastně funkcí narůstajících veřejných dluhů – svědčí o tom data

Fiscal rules (FR) Jakási fiskální pravidla po 2.světové válce měly pouze 4 země – Německo, Japonsko,Itálie a Holandsko Rostoucí VD v 70. a 80. letech vedly řadu zemí k přijetí určitých numerických rozpočtových omezení. V literatuře se uvádí např.Gramm-Rudman- Hollings Act 1985 (USA) a později Budget Enforcement Act 1990, Federal Spending Control Act 1991 (Kanada)

Fiscal rules (FR) V Latinské Americe ve 2.polovině 90.let (Argentina, Uruquay, problémy) V Evropě v rámci EU – Maastricht Treaty 1992 a Pakt…95 resp.97 supranacioální FR V r.2009 mělo 80 čl.zemí IMF buď národní nebo nadnárodní FR – z toho vyspělé země 21, tranzitivní ekonomiky 33 a rozvojové země 26 Asi 52 % FR vyplývá z mezinárodních smluv, SGP v Evropě, WAEMU, CEMAC, ECCU

Formy FR FR mohou sloužit k různým cílům – vždy však primárně jde o udržitelnost veřejných financí. Literatura uvádí zejména následující numerická pravidla zaměřená na Výsledek rozpočtu (saldo, saldo v poměru k HDP) Celkový dluh (zpravidla v poměru k HDP) Výdajová pravidla Příjmová pravidla

Formy FR V praxi pak zpravidla jde o kombinaci pravidel (cíle, úroveň) Např. je v literatuře velmi chválená švédská zkušenost - kombinace 2 pravidel -přebytek rozpočtu v podobě net lending v % k HDP -výdajové cílení (rámce)

FR v rámci EU Původní představy vyrovnanost VR jako všeobecný princip Odchylky (plusové a minusové) v zásadě pouze jako odraz hosp. cyklu Politické ústupky 2x – jak při startu SGP, tak i později, když zejména velké země se dostaly do problémů

FR v rámci EU Výsledky uplatňování FR v EU nejsou valné z řady příčin (nedůslednost, kr.úč.) Otázkou zůstává, zda by nebyly horší bez uplatňování i těchto měkkých pravidel Měnová unie zesiluje význam FR – nebylo to doceněno, stejně tak nebyly doceněny základní teoretické atributy MU a proto jsme svědky problémů

FR v ČR Konkrétní zkušenosti s FC budou prezentovány odpoledne Moje poznatky: -potřeba FR v ČR je zesílená díky krátké zkušenosti s uplatněním demokracie -je zesílena i vyšinutím našeho politického systému

FR v ČR -je zesílena obecně nízkou vzdělaností národa (podle některých sociologů až 80 % populace jsou „hlupáci“), což v podmínkách rovného volebního práva může být smrtící - 2 FR by měly být zakotveny v ústavě (pokus v polovině 90.let nevyšel, mj.díky hlouposti novinářů a některých kváziekonomů) – vyrovnanost VR jako obecný princip a expertní orgán pod vedením ministra financí, který provádí odhad příjmů

Použitá literatura Pavel Dvořák:Veřejné finance, fiskální nerovnováha a finanční krize (Beck 2008) U.H.Brusewitz, Y.Lindh: Expenditure ceilings and fiscal policy – Swedisch Experiences Kolektiv IMF, který vedl Manmohan Kumar, Fiscal Rules- Anchoring Expectations for Sustainable Public Finances (Prosinec 2009) D.Vašková: Veřejné finance v kontextu koordinace fiskálních politik v EU IFS, Yearbook, 1966

Děkuji za pozornost Vonoklasy 2. května 2010