Grafika a digitální fotografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Gragika - fotografie. •Pojem grafika -jedná se o souborné označení pro ruční kresby a reprodukční techniku •Koláž -ilustrační nebo plakátový způsob kombinace.
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Rastrové obrázky – teorie Test
Počítačová grafika.
Rastrové obrázky – teorie
Úvod do tématu.  Odvětví informatiky -> používáme PC k tvorbě uměleckých grafických materiálů  Vytváříme ji buď zcela digitálně, nebo s využitím nasnímaných.
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Základy počítačové grafiky
Ostatní vnitřní komponenty
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
MONITOR.
Základy počítačové grafiky
III/2 XVII ABC
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Základní pojmy počítačové grafiky
Počítačová grafika, prezentace
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
CO VŠE JE POČÍTAČOVÁ GRAFIKA
Počítačová grafika – rastrová grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
VY_32_INOVACE_E3-02 POČÍTAČOVÝ TISK AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU: POČÍTAČOVÝ TISK Časová náročnost:
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Počítačová grafika.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
Grafické editory Vyučující: Mgr. Marek Chlup Konzultace: dle domluvy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Úvod do počítačové grafiky
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Počítačová grafika rozlišení
Počítačová grafika.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
GRAFIKA.
Základy počítačové grafiky
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Rastrová grafika E4.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Počítačová grafika.
Transkript prezentace:

Grafika a digitální fotografie školení P podle metodiky sekce SIPVZ MŠMT ČR

Počítačová grafika malování rastrových obrázků snímání, focení a úprava digitálních fotografií vytváření koláží vektorové kresby práce s textem a DTP (DeskTop Publishing) grafika pro WWW stránky animace obrázků fdf

Body a křivky aneb rastry a vektory Rastrový obrázek – fotografie nebo malba Rastry představují nejčastěji fotografie a také namalované obrázky (např. Malování). Jejich hlavním rysem je, že se skládají z jednotlivých bodů. Při vytváření rastrových obrázků se používá pojem malba, pro vektorové pak pojem kresba. (fotografie  malba  malba)

Body a křivky aneb rastry a vektory Vektorový obrázek – kresba Kresba se skládá z jednotlivých (geometrických) objektů, tj. nástroje pro její vytváření jsou obdélník, elipsa, úsečka, křivka, text, výplň a obrys. Vektorové objekty nejsou tvořeny jednotlivými body, ale křivkami.

Rozlišení, DPI, aneb kolik těch bodů vlastně je ? Nejdůležitějším parametrem rastrového obrázku je počet bodů, ze kterých se skládá. Čím více bodů, tím lépe X více místa zabere obrázek (RAM, DISK) Kvalita rastrového obrázku: DPI [dí pí aj], velikosti Rozlišení (DPI) se udává v bodech na palec. 500 bodů na palec 50 bodů na palec

Obrazovka a tiskárna Rozlišení DPI Potřebné rozlišení závisí na účelu obrázku, přesněji na jeho využití. WWW stránky (menší rozlišení, záleží na velikosti souboru, není vhodné zvětšovat ani tisknout) Obrázek pro tiskárnu (potřebuje tedy na jednotku vzdálenosti více bodů než monitor, větší kapacita)

Obrazovka Rozlišení u monitorů Počet bodů, které jsou na obrazovce. Dnes nejpoužívanější rozlišení u 17palcového monitoru je 1024 x 768 bodů, rozlišení asi 90 DPI. Na různých počítačích bude stejný obrázek různě velký Monitory se neustále vyvíjejí 14“ monitor zobrazuje 640 x 400 bodů - zastaralé 15“ monitor zobrazuje 800 x 600 bodů – lze nastavit i lepší 17“ monitor zobrazuje 1024 x 768 bodů – dnes průměrné 19“ monitor zobrazuje 1600 x 1200 bodů

Tiskárna Rozlišení u tiskáren Počet bodů, které jsou na tiskárně Běžná tiskárna má rozlišení 200 – 300 dpi Potřebuje více bodů na jednotku vzdálenosti než monitor Poznámka Někteří výrobci hlásají na obalu rozlišení 600, 1200, 2400 dpi. Reálná hodnota je vždy výrazně menší než je udávaná výrobcem

Základní údaje Obrázek můžeme tisknou poloviční, než ho vidíme na obrazovce. Pro úpravy, koláže, ukládání obrázků a tisk na běžných tiskárnách je ideální počet bodů cca 1024 x 768 (na běžné tiskárně ho můžeme vytisknout ve velikosti 13 x 10 cm). Pokud chceme obrázek zvětšovat nebo z něho část vyříznout, musí být bodů více. Body se nedají nějak uměle dopočítat, musí být sejmuty při vzniku obrázku. (dig. fot. 3 Megapixel – až do velikosti A4)

Barevná hloubka aneb kolik těch barev vlastně je ? Kvalitnímu tisku musí být počet barev přiměřený, tak jako u dpi. Nejčastěji se dnes používá tzv. paleta RGB, která obsahuje 16,7 mil. barev, pro černobílé fotografie paleta 256 stupňů šedi. Na webu se setkáme s paletou 256 barev (tlačítka, linky, obrázky). Na počtu bodů a barevné hloubce obrázku závisí jeho velikost, tj. kolik bajtů. Obrázek 800x600 obsahuje 480000 bodů x 3 bajty/na bod = 1440000 bajtů, tj. cca 1,4 MB. (obrázky ve stupni 1 bajt/ na bod)

Formáty souborů aneb není obrázek jako obrázek JPEG se používá k ukládání fotografií (zhuštěný formát). Komprese obrázku znamená, že program neukládá na disk rastr s popisem jednotlivých bodů, který by zabral přesně vypočtenou velikost (1,4 MB), ale použije pro uložení obrázku specializovaný kompresní algoritmus. Pokud potřebujeme co nejpřesněji uložený obrázek, volíme nízkou kompresi, pokud naopak preferujeme malý soubor s obrázkem, nastavíme kompresi větší.

Formáty souborů aneb není obrázek jako obrázek Druhý formát, který se běžně používá pro ukládání souborů na disk počítače, je formát GIF. GIF můžeme použít je u obrázků v barevné hloubce 256 (a méně) nebo 256 stupňů šedi (grafické prvky na webu).

Barevné modely RGB a CMYK Monitor používá tři paprsky, které rozsvěcují tři těsně u sebe ležící body, které mají barvy RGB: Red, Green, Blue. Výsledkem míchání těchto barev je pak téměř libovolná barva. Tiskárna nemá žádné paprsky, ale nějaké barvivo, nejčastěji inkoust. Jednotlivé barvy pak opět vznikají mícháním těchto inkoustů. Cyan, Magenta, Yellow a Black. příloha str. 153 Problém s barevnou věrností u tisku. Nastavení jas a kontrats na monitoru Nastavit barevnou teplotu zobrazení na monitoru Grafická karta

Není písmo jako písmo Písmo je v počítači uloženo ve formě tzv. fontu, který obsahuje vektorový popis jeho vzhledu. Fonty se nahrávají přímo do systému. Vektorových písem je bohužel více druhů. Nejběžnější jsou tzv. TTF – True Typové Fonty. Nově se dodávají tzv. Open Type fonty, které již 16bitové a v jednom písmu proto může být až 65 535 znaků. Při exportu do PDF problém. START/NASTAVENÍ/OVLÁDACÍ PANELY