REKLAMA
REKLAMA A DĚTI Čím dříve obchodník dítě podchytí, tím děle s ním může manipulovat Děti do 12 let ovlivňují obrovské množství dospělých kolem sebe. To je pro výrobce velice zajímavé. To z nich činí OBROVSKOU KUPNÍ SÍLU
REKLAMA A DĚTI Děti rodiče řídí tzv. „fenoménem otravování“ –mami, mami, mami,mami Můžu, můžu, můžu... Reklama na děti působí ze všech stran (obchodní značky, přesné a účelné rozmístění zboží, reklama ve škole – bufety, automaty, reklama v médiích – IPod, IPad, videohry, DVD…) Denně na děti útočí 3000 reklam
REKLAMA A DĚTI Reklama působí dojmem, že se dospělí snaží děti přesvědčit o tom, že život spočívá v nakupování – dát jim věci, rychle, kdekoli a často. Z dětí vyrůstá čistě materialistická generace. Jejich hlavní hodnotou je „vlastnit“, „vypadat“ JSI TO CO MÁŠ, CO KUPUJEŠ, CO VLASTNÍŠ Věci tě učiní šťastným
REKLAMA A DĚTI Reklama bere dětem dětství Díky mediální masáži chtějí být děti rychleji dospělé Obchodníci si vytvořili novou věkovou skupinu TWEENS – mezi 6 rokem a pubertou – tyto děti za děti nepovažují a vnucují jim výrobky nevhodné jejich věku.
REKLAMA A DĚTI Reklama oslabuje kritické myšlení. Situace: Dítě v obchodu si vybere cornflakes se známou postavičkou z filmu a komentuje to, že tento cornfakes je nejlepší. Na otázku jak to ví, jestli to už jedlo, řekne, že nejedlo, ale že to prostě ví. Známá postavička v dítěti vzbuzuje naprostou důvěru a jistotu, má ji rádo, proto daný výrobek nemůže být špatný
REKLAMA A DĚTI Obchodníci spolupracují úzce s psychology, sociology a antropology a děti mají dokonale zmapovány (účinek reklamy testují na MR – mrkání) Obchodníci mohou být přirovnáváni k pedofilům – znají děti dokonale, znají jejich potřeby a dokonale jimi manipulují.
REKLAMA A DĚTI Vyrůstá počet dětí – obézních, s vysokým TK, s maniodepresivním syndromem, hyperaktivních, dětí, které užívají antidepresiva Reklama potlačuje kritické myšlení – dítě jen tupě přijímá a nepochybuje Dítě si přestává umět hrát samo. Reklama na hračky, které dokonale vše umí a napodobí, ubíjí dětskou fantazii Do popředí se dere potřeba vlastnit – JSEM TO CO MÁM
PŮSOBENÍ REKLAMY NA SMYSLY ZRAK – barva (teplá x studená; jasná x tlumená)
PŮSOBENÍ REKLAMY NA SMYSLY SLUCH – hlasitost, opakování (fenomén otravování), slogany „Ale ja nemusim, ja už ho vidim…“
PŮSOBENÍ REKLAMY NA VĚKOVÉ KATEGORIE DĚTI Barevné, blýskavé, třpytivé, kouzelné Jsou zařazovány před dětské pořady
PŮSOBENÍ REKLAMY NA VĚKOVÉ KATEGORIE ŽENA V reklamě se stará o teplo domova a spokojenost rodiny. Reklamy na ně apelují, aby používali to či ono, aby byly dobré MÁMY V reklamách určených ženám se objevují miminka, děti, domácí mazlíčci
PŮSOBENÍ REKLAMY NA VĚKOVÉ KATEGORIE MUŽ V reklamách pro ně se objevuje mladá, atraktivní žena Reklama apeluje na mužovu svobodu a nezávislost na rodině…
PŮSOBENÍ REKLAMY NA VĚKOVÉ KATEGORIE STARŠÍ LIDÉ Chátrající tělo a neduhy Cizí výrazy, pozlátko kvality (magnesium, kalcium…
DALŠÍ REKLAMNÍ FINTY Dobrozdání Tvrzení – „Každý, kdo to používá, ten…“ Mít se dobře Jednoduchá řešení Odborné výrazy – laikům nesrozumitelné Působení na city (smích, méněcennost, nedokonalost… Pozlátková tvrzení (jen to nejlepší pro vás, je dost dobré…; nejsem tak bohatý…)
REKLAMA V ČASOPISECH Retuše
REKLAMA V SUPERMARKETECH Klidná hudba – vás zpomalí Úzké uličky Objemné košíky Umístění zboží Vůně Přemístění regálů Pokladny – pracují jen některé Akce