Aktivní a pasivní bezpečnost dopravních prostředků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Společná akce pro děti „Dopravní bezpečnost a výchova“
Za volantem bezpečněji První pomoc Za volantem bezpečněji • Přivolat pomoc – 155 (112) • Navléknout gumové rukavice • Prohlédnout raněného • Provést.
OPEL AMPERA Brno Obsah prezentace OPEL AMPERA • Technické parametry • Jízdní parametry • Bezpečnost • Design • Výbava • Cena • Úspěchy • Velcí.
Následky nehod u osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
Strojírenství zaměření Automatizační a robotizační systémy
Integrovaný dopravní systém
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
1 | Kaspersky Endpoint Security Přehled. 2 | Kaspersky Endpoint Security Kaspersky Endpoint Security for Windows Kaspersky Endpoint Security for Mac Kaspersky.
ISSS 2004 Technická infrastruktura IZS kraje Vysočina.
Výuka předmětu automobily
Tramtrain Vozidlo pro kombinaci městskou a příměstskou dopravy při využití vozidel uzpůsobených pro jízdu na železničních i městských kolejových tratích.
Technické prostředky aktivní bezpečnosti automobilů
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
Rozvoj nehlasových služeb Současnost a budoucnost mobilních sítí
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
Zvyšování bezpečnosti letecké dopravy
Informační podpora při krizovém řízení
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Silniční daň zákon 16/1993 Sb. Předmět daně – silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla, která jsou: registrovaná a používaná v ČR; používána.
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
Seminář pořádaný Výborem pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR pod záštitou poslance výboru Bc. Stanislava Mackovíka na téma PONEHODOVÁ PÉČE.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Bezpečnost v dopravě Shrnutí přednášek.
VÝZKUMNÝ ÚSTAV ŽELEZNIČNÍ, a.s. Zkušenosti z použití TSI za subsystém Řízení a zabezpečení V ÝZKUMNÝ Ú STAV Ž ELEZNIČNÍ, a.s. Obsah:  Použité.
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Vyhodnocení činnosti KŘP Stčk – vnější služba – 2015 Praha,
Elektropříslušenství Autoelektrikář – 3. ročník OB21-OP-EL-ELP-VAŠ-U Možnosti alarmu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Činnost dopravní policie v roce Dopravní přestupky řidičů motorových vozidel Celkem řešeno řidičů motorových vozidel na místě uloženo.
PRAVIDELNÉ TECHNICKÉ PROHLÍDKY SILNIČNÍCH VOZIDEL.
Střední průmyslová škola dopravní, Plzeň. Vyučované automobilní obory - téměř 1500 žáků Mechanik opravář motorových vozidel Mechanik opravář motorových.
Obhajoba maturitní práce Automatizované řízení MSP Filip Došlov DPE4.
Hlavní části motorových vozidel
Činnost Policie ČR za I. pololetí r.2010 v dohledu nad sil. provozem plk. Mgr. Ing. Ivan Bílek Policejní prezidium ČR Praha 19. července 2010.
Ivanovické náměstí 3, Brno1 Ivanovické náměstí č. 3, BRNO Obchodní zástupce: Jiří Derganz.
Následky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
KŘP Středočeského kraje prezentace vnější služby Praha,
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Výbory a pracovní skupiny
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
Školící a docházkový systém s monitoringem
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Společnost Tesla Motors a autonomní řízení elektromobilů
BEZPEČNOST NA KŘÍDLECH TECHNIKY
MONIKA DVOŘÁKOVÁ AŽD Praha s.r.o..
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Aktivní a pasivní bezpečnost dopravních prostředků Obhajoba bakalářské práce Aktivní a pasivní bezpečnost dopravních prostředků Jan Štemberk ZČU/FST/KKS/DMT

Plán prezentace Vysvětlení pojmů aktivní a pasivní bezpečnost Shrnutí a zajímavosti z rešerše aktuálního stavu Náhled do budoucnosti v silniční dopravě Vybrané náměty ke zlepšení dosavadního stavu Představení a zhodnocení vlastního návrhu na ochranu chodců 2 3-11 12 13 14-15 1/15

Základní pojmy Aktivní bezpečnost Pasivní bezpečnost prvky nebo systémy působící preventivně na bezpečnost p. nebo s. účinně předcházející nehodám nebo krizovým situacím p. nebo s. usnadňující řízení vozidel pracují do okamžiku vzniku nehody Pasivní bezpečnost prvky nebo systémy zmírňující následky dopravních nehod pracují v okamžiku a od okamžiku vzniku nehody 2/15

Bezpečnost v letectví Aktivní bezpečnost Pasivní bezpečnost Důležitost předletových kontrol Využívání moderních informačních technologií Radar IRIDIUM ILS GPS GALILEO GLONASS Pasivní bezpečnost Evakuační prostředky Bezpečnostní zóny na letištích s povrchy EMAS Organizovanost a připravenost bezpečnostních a záchranných složek 3/15

Předpokládané využívání služeb systému GALILEO 4/15

Bezpečnost v lodní dopravě Aktivní bezpečnost Legislativa: právní předpisy Personál a obsluha lodi Informační technologie a navigační systémy Radar IRIDIUM GPS Sonar GALILEO GLONASS Pasivní bezpečnost Konstrukční zajištění Záchranné systémy SOLAS konvence COSPAS – SARSAT GMDSS 5/15

Bezpečnost kolejových vozidel Aktivní bezpečnost Technické specifikace pro interoperabilitu Zajištění jízdní způsobilosti vlaku Viditelnost vlaku Slyšitelnost vlaku Kvalitní a spolehlivé zařízení Komunikace pomocí GSM-R Evropský zabezpečovací vlakový systém druhé úrovně Řízení provozu Provoz za zhoršených podmínek Viditelnost návěstidel a zařízení pro kontrolu bdělosti Železniční přejezdy a zabezpečovací zařízení Technická spolehlivost Kampaně pro respektování signalizačních zařízení Pasivní bezpečnost Podpůrné prvky Přivolání pomoci Nehořlavé materiály Navigace záchranných složek Konstrukce vozidel Odolnost proti vniknutí cizích těles Omezení max. zpomalení Prostor pro přežití Pohlcení kolizní energie Odolnost proti šplhání 6/15

Bezpečnost v silniční dopravě Aktivní bezp. - automobily Právní předpisy a výchova řidičů Xenonové a bi-xenonové světlomety Dynamická korekce sklonu světlom. Adaptivní světlomety (AFL) Světelný senzor Dešťový senzor Zpětná zrcátka s autom. clonou Sada hands–free El. variabilní posilovač řízení (EPS) Automatické uzamčení dveří za jízdy Radiový dopravní inf. systém (ARI) Ovládání hlasem Dynamická kontrola jízdy (DDC) Antiblokovací brzdný systém (ABS) Systém proti prokluzu kol (ASR) Elektr. uzávěrka diferenciálu (EDS) Reg. vlečného mom. motoru (MSR) Aktivní zavěšení kol (ABC) Adaptivní systém tlumení (ADS) Adaptivní řízení převodovky (AGS) Aktivní kinematika z. nápravy (AHK) Samočinná zátěžová regulace brzdné síly (EBD) Asistenční systém brzd Kontrola brzd při zatáčení GPS GALILEO GLONASS Inteligentní digitální mapy Automat. rozsvícení výstraž. světel Adaptivní kontrola jízdy (ACC) Monitorovací systémy pozornosti a stavu řidiče Detekce neúmyslného opuštění jízdního pruhu Kontrola tlaku v pneumatikách Zabránění jízdy neoprávněným nebo nezpůsobilým osobám Upozornění na vůz v mrtvém úhlu zpětného zrcátka Technické prvky automobilů Systémy vyhodnocování a stabilizace jízdy Podpůrné prvky pro komfort a bezpečnost jízdy Kontrola stavu řidiče, upozornění řidiče, kontrola stavu a jízdy vozu Navigační a vyhledávací systémy 7/15

Bezpečnost v silniční dopravě Pasivní bezp. - automobily Konstrukce automobilu Bezpečnostní pásy Dětské autosedačky Opěrky hlavy Airbagy – vzduchové vaky Aktivní opěrka chodidla Čelní a zadní Boční Nárazníky Zvláštní deformační zóny Ochranné rámy Bezpečnostní uchycení pedálů Deformační zóny Zádržné systémy Informační technologie Ochrana proti vzplanutí automobilu 8/15

Bezpečnost v silniční dopravě Aktivní bezpečnost - motocykly Zdraví ve vlastních rukou Technické prvky Převzaté od automobilů (ABS, navigace, xenonové světlomety, …) Vlastní motocyklové (zavěšení kol, ergonomie, výstroj jezdce, …) Pasivní bezpečnost - motocykly Výstroj jezdce Konstrukce Motor Rám Zavěšení kol Airbag Honda Gold Wing 1800 (rok 2004) Vývoj od roku 1990 (Honda) 9/15

Bezpečnost v silniční dopravě Evropské projekty k bezpečnosti motocyklů APSN Advanced Passive Safety Network MYMOSA Motorcycle and Motorcyclist Safety PISA Powered Two Wheelers Integrated Safety APROSYS Integrated Project on Advanced Protection Systems CORDIS Community Research and Development Information Service ERTRAC European Road Transport Research Advisory Council EARPA European Automotive Research Partners Association 10/15

Bezpečnost v silniční dopravě Ochrana chodců Statistiky autonehod a úmrtnosti chodců 30% usmrcených připadá na chodce 30% chodců podlehne poraněním hlavy Problémové partie osobních automobilů Příliš malý prostor mezi kapotou a motorem Tvrdé A-sloupky, rám čelního skla, světlomety Pro chodce nedostatečně poddajné nárazníky Neodborné zásahy do vzhledu a konstrukce přídě vozu Řešení ochrany chodců Zvláštní konstrukce kapot, nárazníků, světlometů Přizpůsobování tvaru přídě s ohledem na chodce Nový přístup designérů, omezení velkých otvorů 11/15

Systémy pro plynulý městský provoz Bezpečnost v silniční dopravě - pohled do budoucnosti Systémy pro plynulý městský provoz Centrální sběr a rozesílání dat Automatická navigace po městě dle zadaného cílu Města bez kolon, nehod, čekání a s nižší ekologickou zátěží Automatizovaný dálniční systém Technika (GPS nebo vodící body v komunikaci) dle zadaného cílu sama vede automobil – řidič odpočívá Nutnost přizpůsobení vozidlům bez této technologie Připojení k síti www (World Wide Web) Projekty bezpečných vozidel Telematika – dokonalé skloubení prvků a. a p. bezpečnosti Neustálý dohled techniky nad vozidlem před jízdou, za jízdy i při nehodě, automatické přivolání pomoci, servisu Perfektní informovanost řidiče, dokonalá bezstarostnost jízdy 12/15

Letecká doprava Lodní doprava Železniční doprava Silniční doprava Náměty ke zlepšení dosavadního stavu bezpečnosti v dopravě Letecká doprava Lodní doprava Aktivní bezpečnost Aktivní bezpečnost Zdokonalování systémů předletové kontroly Lepší preventivní zabezpečení plavidel Pasivní bezpečnost Pasivní bezpečnost Zdokonalení vyhledávání nehod menších letadel Dostatek záchranných prostředků a systémů Železniční doprava Silniční doprava Aktivní bezpečnost Aktivní bezpečnost Splnění interoperability Zvýšení profesionality Zlepšit stav technického vybavení a výp. techniky Zlepšení práce: autoškol, doprav. policie, státu Lepší značení a zamezení jeho krádežím Kompletní přepracování silničního zákona Rychlejší snižování nákladů na tech. vybavení Pasivní bezpečnost Pasivní bezpečnost Větší def. zóny kolej. voz. Zlepšit informační systémy Zavést povinnost nárazových testů Co nejvyšší ohleduplnost k chodcům „Chytré“ zámky bezpečnostních pásů 13/15

Ohleduplnost k chodcům Návrh řešení a zhodnocení 14/15

Ohleduplnost k chodcům Návrh řešení a zhodnocení 15/15

Život a zdraví jsou udržitelné pouze na základě chtění! Děkuji za pozornost