jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablony V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd předmět Přírodopis pořadové číslo DUM 14
Žahavci Anotace Prezentace, která by měla sloužit jako textová a obrazová podpora výuky biologie žahavců.Na konci prezentace žáci opravují chybný text a řeší test. Autor Mgr. Eva Truxová Očekávaný výstup rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity kombinované Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 - 15 let
ŽAHAVCI mnohobuněční živočichové
nezmar
přijímací a vyvrhovací otvor ramena ramena láčka pupen nožní terč
Nezmar obecný Výskyt: ve vodě Stavba těla: válcovité tělo, ze dvou vrstev buněk nožní terč – přichycení k podkladu přijímací otvor je zároveň otvorem vyvrhovacím ramena se žahavými buňkami láčka – trávicí dutina
dýchání: celým povrchem těla nervová soustava: rozptýlená potrava: plankton rozmnožování: 1.nepohlavní – pučení 2.pohlavní – vajíčko, spermie, oplození obojetník – na jednom jedinci se vytvářejí pohlavní buňky samčí i samičí regenerace – obnova ztracené části těla
Oprav chybný text Nezmar hnědý je mořský živočich. Schopnost obnovovat ztracené časti těla se jmenuje degenerace. Tělo nezmara je složené z třech vrstev buněk. Pohybuje se pomocí žahavých buněk. Rozmnožuje se pohlavně – pučením a nepohlavně – splynutím vajíčka a spermie. Vajíčko je samčí pohlavní buňka a spermie je samičí pohlavní buňka.
Správné řešení Nezmar hnědý je sladkovodní živočich. Schopnost obnovovat ztracené časti těla se jmenuje regenerace. Tělo nezmara je složené ze dvou vrstev buněk. Pohybuje se pomocí pohyblivých ramen. Rozmnožuje se pohlavně – splynutím vajíčka a spermie a nepohlavně – pučením. Vajíčko je samičí pohlavní buňka a spermie je samčí pohlavní buňka.
Skupiny žahavců Polypovci - polyp (přisedlá forma) Medúzovci - (plovoucí forma) Korálnatci – (přisedlá forma)
Mořští žahavci Medúzovci žijí pouze v moři některé mohou ohrozit i člověka talířovka ušatá http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Qualle_Ohrenqualle_2006-01-01_215.jpg
medúza
Korálnatci žijí výhradně v moři rozeznáváme 2 základní typy: sasanky koráli Koráli tvoří kostry z uhličitanu vápenatého a žijí většinou v koloniích Z koster odumřelých korálů vznikají korálové útesy a korálové ostrovy (atoly)
sasanka http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Actinia_equina
větevník a korál červený schránky se používají ve šperkařství http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Acropora.JPG schránky se používají ve šperkařství schránky se používají ve šperkařství
Test - žahavci Připiš k popisu a vlastnostem žahavce, o který druh se jedná. a) Na těle dospělého vypučí nový jedinec a oddělí se. b) Jejich tělo se podobá barevným květům. c) Tvoří pevné schránky, které po nich zůstávají. d) Elegantně se vznášejí pod hladinou.
2. Živočich, který má samčí i samičí pohlavní buňky se nazývá ………….. 3. Nezmar má nervovou soustavu: a) provazcovitou b) rozptýlenou c) žebříčkovitou 4. Tělo nezmara se po odtržení jeho části obnoví.Tato schopnost se nazývá ……….. 5. Trávicí dutina nezmara se nazývá ……….. 6. Nejznámější žahavec žijící u nás je ……………. . K usmrcení živočichů mu slouží ……………… buňky.
7. Čím dýchá nezmar ? …………………………………. 8. Jak se nazývá přisedle žijící stadium medúzy? …… 9. Kteří žahavce vytvářejí schránky? …………………..
10. K číslu obrázku přidej název žahavce ………………..