ANNELIDA − KROUŽKOVCI [29] [5] [15]

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Biskupské gymnázium a Základní škola Bohosudov
Advertisements

Strunatci Chordata.
STRUNATCI pláštěnci, bezlebeční
Živočichové rybníka Žahavci.
plži (Gastropoda) VY_32_INOVACE_3.1.Bi2.16/Li
KROUŽKOVCI Rozhodni o pravdivosti následujících tvrzení.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
Žížala obecná Kroužkovec Máloštětinatec Opaskovec.
KROUŽKOVCI 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
KROUŽKOVCI Válcovité článkovité na koncích zašpičatělé tělo Pokožka
Kmen: Kroužkovci.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
KORÝŠI.
KROUŽKOVCI - ZÁSTUPCI Rozdělení podle množství a umístění štětin
Kroužkovci Seznámit se s stavbou těla, pozorováním vyvodit znaky, které dokazují přizpůsobení se životu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Marková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
VY_32_INOVACE_9B11 KROUŽKOVCI morfologie a anatomie
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
ZOOLOGIE KMEN: KROUŽKOVCI
Kmen: KROUŽKOVCI (Annelida)
PIJAVICE (hirudinea).
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
KROUŽKOVCI (Annelida)
Ploštěnka mléčná Mgr. Helena Roubalová
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
KROUŽKOVCI.
Živočichové rybníka KROUŽKOVCI.
Kroužkovci. stejnoměrně článkované tělo (kroužky) na povrchu pokožka se štětinkami svaly (pohyb) výskyt: v zemi, sladká i slaná voda dělení: MNOHOŠTĚTINATCE.
PROJEVY ŽIVOTA 9. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Opakování učiva Mgr. Pavlína Marková
Škola:. Základní škola Kladruby
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kmen: Kroužkovci tělo ze stejných článků (kromě prvního a posledního)
kmen: ANNELIDA (kroužkovici)
KROUŽKOVCI Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Kroužkovci.
Kroužkovci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 08 TEMA: Přírodopis 6 - Kroužkovci.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_16 Název materiáluKroužkovci.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela VY_52_INOVACE_20_Přírodopis 6. ročník_Kroužkovci zástupci Téma: Kroužkovci zástupci CZ.1.07/1.4.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_12_Charakteristika.
2 třídy: 1. Opaskovci – Máloštětinatci(žížala, nítěnka) Pijavice(Pijavka, Chobotnatka) 2. mnohoštětinatci (Nereidka)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
kroužkovci, Annelida, opaskovci, máloštětinatci, mnohoštětinatci
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
POLYCHAETA 19. července 2013 VY_52_INOVACE_210217
CLITELLATA 19. července 2013 VY_52_INOVACE_210218
VY_32_INOVACE_ ROČNÍK Kroužkovci Název školy
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Transkript prezentace:

ANNELIDA − KROUŽKOVCI [29] [5] [15] Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Autor: Mgr. Věra Pavlátová Anotace: Materiál vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a příroda, vzdělávacího oboru Biologie, Biologie živočichů. Žák se věnuje stavbě a funkci kroužkovců. Materiál obsahuje obrázky, odkazy, úkoly a aktivity. Očekávaný výstup dle ŠVP: Druh učebního materiálu: Cílová skupina: Stupeň a typ vzdělávání: Typická věková skupina: Žák charakterizuje kroužkovce a jejich zástupce. Prezentace, DUM. Je možné ji použít v rámci expozice i fixace, délka aktivity je na 3 až 4 vyučovací hodiny. Žák, naplňuje zde KK k řešení problémů, k učení, komunikativní. Gymnaziální. 16−17 let, 6. třída = sexta / II. ročník KLIKNĚTE NA F 5 [29]

Zařazení do systému: Říše: živočichové (Animalia) Podříše: Eumetazoa [6] Říše: živočichové (Animalia) Podříše: Eumetazoa Nadoddělení: trojlistí (Triblastica) Oddělení: prvoústí (Protostomia) Kmen: kroužkovci (Annelida) Podkmen: bezopaskovci (Aclitellata) Třída: mnohoštětinatci (Polychaeta) Podtřída: bloudivci Podtřída: sedivci Podkmen: opaskovci (Clitellata) Třída: máloštětinatci (Oligochaeta) Třída: pijavice (Hirudinea) [5]

Charakteristika: 1. coelom U kroužkovců je vytvořena tělní dutina coelom, která je složena ze dvou váčků pravidelně vyplňujících články těla (polymerní tělní dutina). 1. + 2. metanefridie 3. kutikula 4. okružní svaly 5. podélné svaly 6. peritoneální membrána 7. střevo 8. břišní céva 9. břišní nervová páska 10. coelom [1]

Charakteristika: 2. homonomní segmentace Tělo kroužkovců se skládá ze stejných článků (kromě zakončujících), jde tedy o stejnoměrné článkování = homonomní segmentaci. [3]

Vnitřní stavba článku: střevo řasa tyflosolis štětinky kutikula krevní oběh příčná svalovina podélná svalovina septum (přepážka) sběrný kanálek metanefridie nervová páska [2]

Stavba těla kroužkovců: Na povrchu pružná proteinová kutikula Kožně svalový vak s podélnou a okružní svalovinou umožňuje peristaltický pohyb Trávicí soustava: ústní otvor  hltan  žvýkací žaludek  žláznatý žaludek + střevní řasa tyflosolis (zvětšuje povrch pro vstřebávání)  řitní otvor Vylučovací soustava: metanefridie Cévní soustava uzavřená Nervová soustava je gangliová žebříčkovitého typu (také psána jako provazcovitá s tělními uzlinami; u starobylých skupin žebříčkovitá)

metanefridie Mají tvar obrvené nálevky, kdy jednou stranou je metanefridie otevřena na povrch těla (otvorem zvaným nefroporus − č. 9), zatímco druhá strana (nefrostom − č. 10) ústí do coelomové dutiny. Stáčení do kliček zvětšuje povrch metanefridií. [2] [4]

Třída: mnohoštětinatci Mají končetiny parapodia Dýchají žábrami Gonochoristé Nepřímý vývin přes plovoucí obrvenou larvu trochoforu Zachovalá žebříčkovitá NS Krevní barvivo chlorokruorin [7] žábry štětinky hmatový výběžek [9] [10] parapodium

Třída: mnohoštětinatci [8]

Larva trochofora plovoucí obrvená larva přilbovitého tvaru 1 - nervová destička (ganglium) 2 - apikální svazek brv 3 - prototroch (věnec brv) 4 - paratroch (věnec brv) 5 - coelom 6 - řitní otvor 7 - metanefridie 8 - žaludek 9 - ústní otvor [27] [28]

Mnohoštětinatci: ZÁSTUPCI [16] [10] Nereidka hnědá = různobarvá Měří 20 cm, má 4 oči, žije v mořích Evropy a Severní Ameriky. Je dravá. [15]

Mnohoštětinatci: ZÁSTUPCI Palolo zelený Měří 30 cm, žije na korálových útesech Tichého oceánu. Má zvláštní způsob rozmnožování, během kterého se uvolňují od těl zadečky napěchované pohlavními buňkami a dojde k oplození. Larvy se pak vyvinou ve vodě. Domorodci pokládají zadečky palola za velkou lahůdku. Přední části těla palola zůstávají ukryty v útesech a po čase dorůstají. Celý rozmnožovací proces je ovládán fázemi Měsíce. [12] [11]

Mnohoštětinatci: ZÁSTUPCI Afroditka plstnatá – říká se jí mořská housenka. Měří 18 cm a žije při pobřeží evropských moří. Má ploché tělo hustě porostlé dlouhými štětinami, které jsou na bocích pestře zbarveny. [14] [13]

Mnohoštětinatci: ZÁSTUPCI Rournatec vějířový žije ukrytý v pružné schránce, ze které vysunuje jen barevné zpeřené tykadlovité výběžky. [17] [18]

mnohoštětinatci ODKAZY NA VIDEA: <http://www.youtube.com/watch?v=UuApLH 8rlwY&feature=related> <http://www.youtube.com/watch?v=OrKJMIX yGUA> <http://www.youtube.com/watch?v=YmFCkV WNUmY&feature=related>

ŘEŠENÍ KLIKNĚTE Kdo jsem? Mám hodně štětinek. Vyvíjím se nepřímo přes larvu. Domorodci si pochutnávají na mém zadečku. Můj vývin řídí Měsíc. ŘEŠENÍ KLIKNĚTE [12] Palolo zelený

ŘEŠENÍ - KLIKNĚTE Najděte chyby v textu: Tělní dutina kroužkovců se nazývá pseudocoel. Končetiny mnohoštětinatců se nazývají ciry. Vývin mnohoštětinatců je přes larvu veliger. Krevním barvivem mnohoštětinatců je hemoglobin. Zástupcem mnohoštětinatců je palolo červený a afroditka chlupatá. 1. coelom; 2. parapodia; 3. trochoforu; 4. chlorokruorin; 5. palolo zelený a afroditka plstnatá ŘEŠENÍ - KLIKNĚTE

Vyluštěte křížovku: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Obojetník jiným názvem. Proteinový pokryv těla. Název larvy mnohoštětinatců (CH v jednom políčku). Název přepážky článků u kroužkovců. Pestrý mnohoštětinatec = mořská housenka. Název způsobu pohybu u kroužkovců. Název vylučovacího ústrojí u kroužkovců. Název tělní dutiny u kroužkovců. Mnohoštětinatec se zvláštním způsobem rozmnožování.

Ú.: Vysvětlete tajenku a vyjmenujte Řešení: 1. H E R M A F O D I T 2. K U L 3. CH 4. S P 5. 6. C Ý 7. N 8. 9. [30] Ú.: Vysvětlete tajenku a vyjmenujte zástupce.

Třída: máloštětinatci Jsou bez končetin, ale se štětinkami (4 páry na článku) Dýchají celým povrchem těla Hermafrodité − vajíčka kladou do opasku, který svlékají za vzniku kokonu Přímý vývin [19]

Máloštětinatci: zástupci Žížala obecná Na přední části má hmatový prstík Žije v půdě Pohybuje se peristalticky, provzdušňuje půdu Rozkládá organickou hmotu, vytváří humus [20] Ú.: K čemu slouží opasek?

Máloštětinatci: zástupci Žížala hnojní V půdě se vyskytuje výjimečně Velmi se jí daří v kompostu, hnoji a v hnijící vegetaci Měří 6–10 cm. [21] [22]

Máloštětinatci: zástupci Nitěnka obecná Žije zavrtaná v bahně, odkud vyčnívá jen její zadní konec, kterým dýchá Je červená díky hemoglobinu Používá se jako krmivo pro rybičky [23]

máloštětinatci ODKAZY NA VIDEA: <http://www.youtube.com/watch?v=37Jl2Tc dbiQ> <http://www.youtube.com/watch?v=VjIE_rLl sew&feature=related> <http://www.youtube.com/watch?v=zn9kh7 MaFQQ nitěnky> <http://www.youtube.com/watch?v=XOZnD4 NQJ5Y&feature=related>

ŘEŠENÍ KLIKNĚTE Kdo jsem? Dýchám celým povrchem těla. Měřím 6 až 10 cm. Mám přímý vývin a opasek. Daří se mi na kompostu. ŘEŠENÍ KLIKNĚTE [21] Žížala hnojní

ŘEŠENÍ - KLIKNĚTE Najděte chyby v textu: U máloštětinatců hovoříme o heteronomní segmentaci. Vývin máloštětinatců je přes larvu trochoforu. Střevní řasa se nazývá hepatopankreas. Máloštětinatci vylučují pomocí solenocytů. Nitěnka obecná dýchá vzdušnicemi. Máloštětinatci mají na článku 2 páry štětinek. 1. homonomní; 2. přímý; 3. tyflosolis; 4. metanefridiemi; 5. zadním koncem těla; 6. 4 páry ŘEŠENÍ - KLIKNĚTE

Vyluštěte křížovku: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Název vylučovacího ústrojí u kroužkovců. Jiným slovem stejnoměrné (článkování). Máloštětinatec, potrava pro rybičky. Tělní dutina kroužkovců. Střevní řasa u kroužkovců. Proteinový pokryv těla. Dravý mnohoštětinatec. Název končetin u mnohoštětinatců (množné číslo).

Ú.: Vysvětlete tajenku a rozdělte ji Řešení: 1. M E T A N F R I D 2. H O Í 3. Ě K 4. C L 5. Y S 6. U 7. 8. P [30] Ú.: Vysvětlete tajenku a rozdělte ji na jednotlivé třídy.

Třída: pijavice Nepravé článkování Ztráta štětinek Příústní a koncové přísavky Některé jsou ektoparazité Ve slinných žlázách hirudin proti srážení krve Ú.: Co je to ektoparazit? [24]

Ú.: Proč se o některých lidech říká, že Pijavice − zástupci Pijavka lékařská Je až 15 cm dlouhá Vyskytuje se vzácněji Dříve se používala v lékařství k „pouštění žilou“ − ke zlepšení krevního oběhu Někde se používá i dnes [25] Ú.: Proč se o některých lidech říká, že jsou pijavice? 

Pijavice − zástupci Pijavka koňská Žije dravě Živí se drobnými bezobratlými živočichy Žije i v ČR ve stojatých vodách Pohybuje se střídavým přichycováním přísavek [26] DALŠÍ ZÁSTUPCI PIJAVIC: Chobotnatka rybí – cizopasí na těle ryb, má výrazné přísavky. Hltanovka bahenní – žije pod kameny i ve znečištěných vodách, loví drobné vodní živočichy.

pijavice <http://www.youtube.com/watch?v=aLRb 2ynf2ks> ODKAZY NA VIDEA: <http://www.youtube.com/watch?v=aLRb 2ynf2ks> <http://www.youtube.com/watch?v=SxZbzZ5 RE40&feature=related> terapie <http://www.youtube.com/watch?v=- kGyaH0fsK0> <http://www.youtube.com/watch?v=fmwd- 19p300&feature=related> <http://www.youtube.com/watch?v=Lq_jyxH L-AM&feature=related> terapie (7 min.) <http://www.youtube.com/watch?v=Ur6FFW Y6boI>

ŘEŠENÍ KLIKNĚTE Kdo jsem? Mám nepravé článkování těla. Parazituji pomocí přísavek. Využívají mě při terapiích. ŘEŠENÍ KLIKNĚTE [25] Pijavka lékařská

<http://www.youtube.com/watch?v=4Ghq_h LN1uM&feature=related> Kroužkovci − shrnutí ODKAZY NA VIDEA: <http://www.youtube.com/watch?v=4Ghq_h LN1uM&feature=related> <http://www.youtube.com/watch?v=ld2ER3L rkiY&feature=related> nápad, jaké typy prezentací jsou schopni žáci vytvořit − zpestří se tím výuka 

Spojte související pojmy: Kroužkovci Pijavice Homonomní segmentace Trochofora Palolo zelený Hemoglobin Krevní barvivo Obrvená larva Annelida Mnohoštětinatec Hirudinea Rovnoměrné článkování těla Ú.: Jakým způsobem fungují u kroužkovců metanefridie?

Opakování: Co je to coelom? Co je to homonomní segmentace? Jaký typ nervové soustavy mají kroužkovci? Jaký typ vylučování mají kroužkovci? Charakterizujte stavbu těla a zástupce mnohoštětinatců. Charakterizujte stavbu těla a zástupce máloštětinatců. Vysvětlete funkci opasku u žížal. Charakterizujte stavbu těla a zástupce pijavic. K čemu slouží hirudin?

Spojte související pojmy: Mnohoštětinatci Metanefridie Septum Chlorokruorin Nitěnka obecná Chobotnatka rybí Výrazné přísavky Přepážka článků Polychaeta Máloštětinatci Vylučovací soustava Krevní barvivo Ú.: Jaký je rozdíl v dýchání mnohoštětinatců a máloštětinatců?

Sestavte správný název živočicha: KRADENIE OP LOLA TOD AFRIKA CENO ARTUR ALŽÍŽA KINA TĚN JA KVAPI NEREIDKA PALOLO AFRODITKA ROURNATEC ŽÍŽALA NITĚNKA PIJAVKA ŘEŠENÍ KLIKNĚTE

Spojte související pojmy: Máloštětinatci Coelom Tyflosolis Parapodia Nereidka Hirudin Proti srážení krve Končetiny Oligochaeta Střevní řasa Mnohoštětinatec Tělní dutina Ú.: Jaký je rozdíl v segmentaci máloštětinatců a pijavic?

Pracovní list − doplňte ho: Mnohoštěti-natci Máloštětinatci Pijavice Článkování Typický znak Vylučování Dýchání Cévní soustava Nervová soustava Pohlavní soustava Vývin Látka v krvi Zástupci

Pracovní list − řešení: Mnohoštěti-natci Máloštětinatci Pijavice Článkování stejnoměrné nepravé Typický znak parapodia štětinky přísavky Vylučování metanefridie Dýchání žábry celý povrch Cévní soustava uzavřená Nervová soustava gangliová žebříčkovitého typu Pohlavní soustava gonochoristé hermafrodité Vývin nepřímý přímý Látka v krvi chlorokruorin hemoglobin hirudin Zástupci nereidka, palolo, afroditka, rournatec,… žížala, nitěnka, potočnice,… pijavka, chobotnatka, hltanovka,…

ODHALTE KROUŽKOVCE KLIKEJTE NA VYBRANÁ ČÍSLA ŘEŠENÍ Rournatec vějířový 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 26 28 29 30

LP: pozorování chování žížaly Pomůcky: žížala, filtrační papír, lupa, delší zkumavka či trubička, pinzeta, tmavý papír, lampička či baterka Žížalu přeneste na filtrační papír. Pozorujte vnější stavbu těla, způsob pohybu. Úkoly: Proč je slyšet šustění a jak se nazývá typ pohybu žížaly? Polovinu zkumavky obalte černým papírem. Do neobalené části vložte žížalu a rozsviťte nad ní lampičku či baterku. Jakou vlastnost jste zpozorovali? Žížalu vraťte zpět do přírody. Otázky: U žížaly se projevuje regenerační schopnost. Proč ale při přetržení dorůstá jen část s opaskem? Proč při delším dešti vylézají žížaly na povrch? Který typ půdy má nejvíce humusu?

Lp: vnitřní stavba žížaly Není třeba, aby učitel zbytečně usmrcoval žížaly, LP se může uskutečnit (s žáky – dobrovolníky) po velkém dešti a pracuje se s uhynulými žížalami. Lp: vnitřní stavba žížaly Pomůcky: žížala, 60% ethanol (líh), Petriho miska, pinzeta, pitevní či jiná miska (od masa), špendlíky, nůžky, lupa, preparační jehla, skalpel Postup: Žížalu učitel šetrně usmrtí vložením do 60% ethanolu. Opláchněte ji a břišní stranou položte na pitevní misku. Oba konce žížaly připevněte špendlíky. Pinzetou nadzdvihněte pokožku a skalpelem či nůžkami ji nastřihněte. Řezejte opatrně svalovinou vedle hřbetní cévy směrem k hlavě. Pokožku i svalovinu odchlipujte do stran a upevňujte špendlíky. Prohlížejte očima i lupou. (Kdo chce, může si přinést chirurgické rukavice.) Proveďte nákres s popisem.

Použité zdroje: Obrázky byly staženy dne 21. 10. 2011 mezi 8. 00 a 23 Použité zdroje: Obrázky byly staženy dne 21. 10. 2011 mezi 8.00 a 23.00, DOSTUPNÉ Z WIKIMEDIA COMMONS SMRŽ, J.; HORÁČEK, I.; ŠVÁTORA, M. Biologie živočichů pro gymnázia. 1. vyd. Praha : Fortuna, 2004. ISBN 8071689092. ČABRADOVÁ, V.; HASCH, F. Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. Plzeň : Fraus, 2003. ISBN 807238211X. Philcha. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Annelid_Cross-sect_02.png> 1. Reytan. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oligochaeta_anatomy.svg> 2. Lycaon. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nerr0328.jpg> 3. Nike-a. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Metanefridie_Lumbricus_terrestris.jpg>4 [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Haeckel_Chaetopoda-edit.jpg> 5. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Borstenwurmer_des_Meeres.png> 6. Hans Hillewaert. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nephtys_hombergii.jpg> 7. Hans Hillewaert. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Polychaeta_anatomy_cs.svg> 8.

Použité zdroje: Obrázky byly staženy dne 21. 10. 2011 mezi 8. 00 a 23 Použité zdroje: Obrázky byly staženy dne 21. 10. 2011 mezi 8. 00 a 23. 00, DOSTUPNÉ Z WIKIMEDIA COMMONS [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Polychaeta,_nervous_system.svg> 9. Alexander Semenov. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nereis_pellagica.jpg> 10. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Palolo00.jpg> 11. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:A_good_catch_of_palolo_nps_gov.jpg>12 MichaelMaggs. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aphrodita_aculeata_(Sea_mouse).jpg>13 M.Buschmann. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aphrodita_aculeata_1.jpg> 14. Hans Hillewaert. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nereis_small.gif> 15. Mark Blaxter. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nereis.jpg> 16. Albert Kok. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spirographis.JPG> 17. Royonx. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spirographis_Spalanzanii.jpg> 18. Neil916. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oligochaete_GLERL_1.jpg> 19.

Použité zdroje: Obrázky byly staženy dne 21. 10. 2011 mezi 8. 00 a 23 Použité zdroje: Obrázky byly staženy dne 21. 10. 2011 mezi 8. 00 a 23. 00, DOSTUPNÉ Z WIKIMEDIA COMMONS Michael Linnenbach. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Regenwurm1.jpg> 20. Mihai Duguleana. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Redwiggler1.jpg> 21. Toby Hudson. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eisenia_fetida_on_compost_bin.jpg> 22. Zorba the Geek. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:What_is_this_life_form%5E_Tubifex_tubifex,_apparentl y_-_geograph.org.uk_-_564329.jpg> 23. Chris Schuster. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leech_blutegel.jpg> 24. GlebK. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sucking_leech.jpg> 25. Christian Fischer. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HaemopisSanguisuga.jpg> 26. Xvazquez. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trocofora.svg> 27. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:P._lamarckii_trocophora_immunofluorescence.JPG> 28. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Faroe_stamp_208_anthropochora_- _earthworm_(Lumbricus_terrestris).jpg> 29. Rursus. [cit. 2011-10-21]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ignoranzzia.svg> 30.