Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (11. – 22. úloha) II. označení digitálního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IV. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Advertisements

VII. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
VI. Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka
IX. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Význam malých vodních ploch pro krajinu
VI. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadané ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (18. – 24. úloha) VIII. označení digitálního učebního materiálu:
I. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.18 Anotace:
Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 6. ročník (19. – 26. úloha) III. označení digitálního.
VI. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2011/2012 pro 9. ročník (27. – 39. úloha) VIII. označení digitálního.
Den Země – svátek planety
Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (16. – 25. úloha) VIII. označení digitálního.
1. DO KTERÉHO ŘÁDU SAVCŮ PATŘÍ ZÁSTUPCI NA OBRÁZCÍCH?
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
VI. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
AZ kvíz Lomené výrazy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu
VI. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
IV. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
I. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
X. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
X. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
V. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
II. Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka
Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (26. – 34. úloha) IX. označení digitálního.
V. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (36. – 44. úloha) IV. označení digitálního.
Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadaných ve školním roce 2011/2012 pro 9. ročník (45. – 55. úloha) X. označení digitálního učebního materiálu:
II. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Řešení úloh v testech Scio z matematiky zadaných ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (19. – 24. úloha) IX. označení digitálního učebního materiálu:
I. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
SVĚT PSŮ Že pes je nejlepší přítel člověka víme již dlouho, někteří lidé možná ale netuší, že život bez psa by nemohl fungovat.
V. Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka
Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (35. – 45. úloha) X. označení digitálního.
Rozmanitost podmínek života na zemi
Moje první prezentace Panda velká ŽIRAFA AFRICKÁ ŽIRAFA AFRICKÁ
Třídění živočichů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.16
Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadané ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (34. – 40. úloha) X. označení digitálního učebního materiálu:
IX. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školní roce 2012/2013 pro 6. ročník ( úloha) I. označení digitálního učebního.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ilona Trojánková. Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Perioda raného mládí Ondřej Turek 1A. Dělení  Raný školní věk (mezi 6-7. a 8-9.)  Střední školní věk (mezi 8-9. a rokem)
Tundry a polární oblasti
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (23. – 35. úloha) III. označení digitálního.
I. Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka
Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadané ve školním roce 2012/2013 pro 6. ročník (34. – 40. úloha) V. označení digitálního učebního materiálu:
Řešení úloh v testech Scio z matematiky zadaných ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (7. – 12. úloha) VII. označení digitálního učebního materiálu:
Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.04 Vzdělávací oblast: Přírodověda – přírodní rovnováha, vztah mezi predátorem a kořistí Autor: Mgr. Aleš Hruzík.
Pes a kočka Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.32
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s rozšířením, podmínkami a významem.
VI. Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_21_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Test určování a zařazování hmyzu
Řešení úloh v testech Scio z matematiky zadaných ve školním roce 2011/2012 pro 9. ročník (25. – 30. úloha) X. označení digitálního učebního materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
CHOV ŽIVOČICHŮ V BYTĚ Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z 7.,8.17.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
II. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Řešení úloh v testech Scio z matematiky zadaných ve školní roce 2012/2013 pro 9. ročník (19. – 24. úloha) IV. označení digitálního učebního materiálu:
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (12. – 18. úloha) II. označení digitálního učebního materiálu:
Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadané ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (25. – 33. úloha) IX. označení digitálního učebního materiálu:
Řešení úloh v testech Scio z matematiky zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 6. ročník (13. – 18. úloha) III. označení digitálního učebního materiálu:
Psovité šelmy.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Transkript prezentace:

Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (11. – 22. úloha) II. označení digitálního učebního materiálu: VY_32_INOVACE_OSP Základní škola a Mateřská škola G. A. Lindnera Rožďalovice projekt EUškola pro život, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

Metodické pokyny Autor: Mgr. Roman Kotlář Vytvořeno: říjen 2012 Určeno pro 9. ročník Sumář učiva za 2. stupeň Téma: řešení úloh testů Scio Očekávané výstupy: aplikuje logickou úvahu a znalosti dosud osvojeného učiva při řešení úloh testů Scio Forma: žáci pracují samostatně Pomůcky: počítač, dataprojektor Zdroje: zadání testů Scio, obrázky – zdroj uveden přímo v daném slidu Další pokyny: Při práci lze využít hlasovací zařízení a vyhodnotit nejrychlejšího řešitele, který získá nejvíce z možného zisku bodů (Lze pracovat i ve skupinách, kdy můžeme aktivně pracovat s odlišnými pozicemi členů skupiny.). Za podstatnou skutečnost lze považovat odůvodnění zvoleného řešení a pro kontrolu ukázat správné řešení. Hra může mít i více vítězů v případě rovnosti získaných bodů.

Test Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Úloha č. 11 Když teploty klesly pod nulu, museli jsme _____ topit uhlím, protože bychom dřevem, které je méně _____, náš dům nevytopili. A) pokračovat – objemné B) méně – suché C) začít – výhřevné D) hodně – teplé E) trochu – mokré Úloha č. 12 Abyste někde neuvízli, je dobré si před jízdou autem _____ dopravní zpravodajství, kde se dozvíte o případných uzavírkách v místech dopravních _____. A) vyslechnout – značek B) zjistit – společností C) vyhlásit – kolon D) pustit – nehod E) prostudovat – prostředků Úloha č. 13 Několikadenní holomrazy pravděpodobně přispějí ke _____ počtu slimáků na jaře, protože jich mnoho v zemi _____. A) zvýšení – vydrží B) stanovení – zůstane C) snížení – zmrzne D) zvětšení – nevyleze E) změně – vyhladoví Společné zadání pro úlohu č V každé z následujících úloh vyberte dvojici slov nebo výrazů, které se nejlépe hodí na vynechaná místa ve větě v zadání.

Když teploty klesly pod nulu, museli jsme _____ topit uhlím, protože bychom dřevem, které je méně _____, náš dům nevytopili. A) pokračovat – objemné B) méně – suché C) začít – výhřevné D) hodně – teplé E) trochu – mokré Úloha č. 11 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Řešení: Když teploty klesly pod nulu, museli jsme začít topit uhlím, protože bychom dřevem, které je méně výhřevné, náš dům nevytopili. Správnou odpovědí je varianta C).

V každé z následujících úloh vyberte dvojici slov nebo výrazů, které se nejlépe hodí na vynechaná místa ve větě v zadání. Abyste někde neuvízli, je dobré si před jízdou autem _____ dopravní zpravodajství, kde se dozvíte o případných uzavírkách v místech dopravních _____. A) vyslechnout – značek B) zjistit – společností C) vyhlásit – kolon D) pustit – nehod E) prostudovat – prostředků Úloha č. 12 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Řešení: Abyste někde neuvízli, je dobré si před jízdou autem pustit dopravní zpravodajství, kde se dozvíte o případných uzavírkách v místech dopravních nehod. Správnou odpovědí je varianta D).

V každé z následujících úloh vyberte dvojici slov nebo výrazů, které se nejlépe hodí na vynechaná místa ve větě v zadání. Několikadenní holomrazy pravděpodobně přispějí ke _____ počtu slimáků na jaře, protože jich mnoho v zemi _____. A) zvýšení – vydrží B) stanovení – zůstane C) snížení – zmrzne D) zvětšení – nevyleze E) změně – vyhladoví Úloha č. 13 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Řešení: Několikadenní holomrazy pravděpodobně přispějí ke snížení počtu slimáků na jaře, protože jich mnoho v zemi zmrzne. Správnou odpovědí je varianta C).

Test Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Úloha č. 14 Ze zbytků svíček zapálených na různých místech České republiky za _____ prezidenta Václava Havla bylo odlito velké _____ srdce, které pak bylo vystaveno u Národního divadla v Praze. A) slavného – olověné B) známého – mezinárodní C) současného – těžké D) bývalého – voskové E) milovaného – kovové Společné zadání pro úlohu č V každé z následujících úloh vyberte dvojici slov nebo výrazů, které se nejlépe hodí na vynechaná místa ve větě v zadání. Řešení: Ze zbytků svíček zapálených na různých místech České republiky za bývalého prezidenta Václava Havla bylo odlito velké voskové srdce, které pak bylo vystaveno u Národního divadla v Praze. Správnou odpovědí je varianta D).

Úloha č. 15 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Jaká je hlavní myšlenka uvedeného textu? A) Paní Kristina má krásného psa.; B) Labrador je lepší asistenční pes než buldoček.; C) Neslyšící Kristina neví, kdy má otevřít návštěvě dveře.; D) Kristina se narodila jako neslyšící a je z toho velmi smutná.; E) Asistenční signální pes pomáhá neslyšícím lidem. Společné zadání pro úlohu č Psí pomocník ve světě ticha Mladá paní Kristina Kratochvílová a její smetanově bílý labrador Fido tvoří nerozlučnou dvojici. Kromě přátelství člověka a psa je pojí ještě mnohem silnější pouto, Fido Kristině nahrazuje to, o co ji ošidila příroda. Je jejím asistenčním signálním psem, jednoduše řečeno, Fido za svou paničku poslouchá zvuky z okolí a upozorňuje ji na všechny podstatné věci, které ona jako neslyšící nedokáže vnímat. Kristina se narodila jako neslyšící. Jen díky obrovskému úsilí a péči maminky a svému mimořádnému nadání se naučila mluvit a odezírat. Přesto, že to mnohé při prvním setkání nemusí napadnout, Kristinčin svět je uzavřen do úplného ticha. Se čtyřnohými kamarády se Kristina přátelila od dětství. Na to, že pes může neslyšícím usnadnit život, přišla už jako dvanáctiletá, když si rodiče pořídili fenku buldočka. Přestože fenku nikdo nic neučil, sama pochopila, že Kristina neslyší, a začala ji upozorňovat na zvuky, které byly důležité. „Když třeba někdo zazvonil za dveřmi, přišla mi to říct, uměla upozornit na různé zvuky. Je ale zajímavé, že třeba neupozorňovala na zvonění telefonu, nejspíš věděla, že telefon já nevyřídím,“ popisuje Kristina. Možná i tato zkušenost pro ni byla inspirací, když si později v dospělosti vybírala psa. Kromě toho, že hledala kamaráda pro sebe a svého přítele, uvažovala i o psovi, který by pro ni byl pomocníkem a se kterým by se mohla věnovat i canisterapii. Její volbou byl labrador. Tím se v jejím životě objevil Fido. Řešení: Asistenční signální pes pomáhá neslyšícím lidem. Správnou odpovědí je varianta E).

Úloha č. 16 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Které z následujících tvrzení nevyplývá z uvedeného textu? A) Paní Kristina chová fenku buldočka.; B) Paní Kristina umí mluvit.; C) Asistenční pes upozorňuje na různé zvuky.; D) Paní Kristina má ráda zvířata už od útlého věku.; E) Někteří psi se sami naučí pomáhat svým majitelům. Společné zadání pro úlohu č Psí pomocník ve světě ticha Mladá paní Kristina Kratochvílová a její smetanově bílý labrador Fido tvoří nerozlučnou dvojici. Kromě přátelství člověka a psa je pojí ještě mnohem silnější pouto, Fido Kristině nahrazuje to, o co ji ošidila příroda. Je jejím asistenčním signálním psem, jednoduše řečeno, Fido za svou paničku poslouchá zvuky z okolí a upozorňuje ji na všechny podstatné věci, které ona jako neslyšící nedokáže vnímat. Kristina se narodila jako neslyšící. Jen díky obrovskému úsilí a péči maminky a svému mimořádnému nadání se naučila mluvit a odezírat. Přesto, že to mnohé při prvním setkání nemusí napadnout, Kristinčin svět je uzavřen do úplného ticha. Se čtyřnohými kamarády se Kristina přátelila od dětství. Na to, že pes může neslyšícím usnadnit život, přišla už jako dvanáctiletá, když si rodiče pořídili fenku buldočka. Přestože fenku nikdo nic neučil, sama pochopila, že Kristina neslyší, a začala ji upozorňovat na zvuky, které byly důležité. „Když třeba někdo zazvonil za dveřmi, přišla mi to říct, uměla upozornit na různé zvuky. Je ale zajímavé, že třeba neupozorňovala na zvonění telefonu, nejspíš věděla, že telefon já nevyřídím,“ popisuje Kristina. Možná i tato zkušenost pro ni byla inspirací, když si později v dospělosti vybírala psa. Kromě toho, že hledala kamaráda pro sebe a svého přítele, uvažovala i o psovi, který by pro ni byl pomocníkem a se kterým by se mohla věnovat i canisterapii. Její volbou byl labrador. Tím se v jejím životě objevil Fido. Řešení: Asistenční pes upozorňuje na různé zvuky. Správnou odpovědí je varianta C).

Úloha č. 17 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Který z následujících názvů by uvedený text také mohl mít? A) Svět ticha lidem ničí životy; B) Co umí asistenční signální pes; C) Dobrý chovatel naučí psa zázraky; D) Labrador je největší přítel člověka; E) Neslyšící lidé nemohou využívat jako pomocníky psy. Společné zadání pro úlohu č Psí pomocník ve světě ticha Mladá paní Kristina Kratochvílová a její smetanově bílý labrador Fido tvoří nerozlučnou dvojici. Kromě přátelství člověka a psa je pojí ještě mnohem silnější pouto, Fido Kristině nahrazuje to, o co ji ošidila příroda. Je jejím asistenčním signálním psem, jednoduše řečeno, Fido za svou paničku poslouchá zvuky z okolí a upozorňuje ji na všechny podstatné věci, které ona jako neslyšící nedokáže vnímat. Kristina se narodila jako neslyšící. Jen díky obrovskému úsilí a péči maminky a svému mimořádnému nadání se naučila mluvit a odezírat. Přesto, že to mnohé při prvním setkání nemusí napadnout, Kristinčin svět je uzavřen do úplného ticha. Se čtyřnohými kamarády se Kristina přátelila od dětství. Na to, že pes může neslyšícím usnadnit život, přišla už jako dvanáctiletá, když si rodiče pořídili fenku buldočka. Přestože fenku nikdo nic neučil, sama pochopila, že Kristina neslyší, a začala ji upozorňovat na zvuky, které byly důležité. „Když třeba někdo zazvonil za dveřmi, přišla mi to říct, uměla upozornit na různé zvuky. Je ale zajímavé, že třeba neupozorňovala na zvonění telefonu, nejspíš věděla, že telefon já nevyřídím,“ popisuje Kristina. Možná i tato zkušenost pro ni byla inspirací, když si později v dospělosti vybírala psa. Kromě toho, že hledala kamaráda pro sebe a svého přítele, uvažovala i o psovi, který by pro ni byl pomocníkem a se kterým by se mohla věnovat i canisterapii. Její volbou byl labrador. Tím se v jejím životě objevil Fido. Řešení: Dobrý chovatel naučí psa zázraky Správnou odpovědí je varianta C).

Úloha č. 18 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Které z následujících tvrzení nevyplývá z uvedeného textu? A) Pes upozorňuje svého pána jen na některé zvuky.; B) Někteří neslyšící se mohou naučit mluvit i odezírat.; C) Kristina nemá moc přátel, protože je neslyšící.; D) Kristina si vybrala labradora.; E) Fido je smetanově bílý pes. Společné zadání pro úlohu č Psí pomocník ve světě ticha Mladá paní Kristina Kratochvílová a její smetanově bílý labrador Fido tvoří nerozlučnou dvojici. Kromě přátelství člověka a psa je pojí ještě mnohem silnější pouto, Fido Kristině nahrazuje to, o co ji ošidila příroda. Je jejím asistenčním signálním psem, jednoduše řečeno, Fido za svou paničku poslouchá zvuky z okolí a upozorňuje ji na všechny podstatné věci, které ona jako neslyšící nedokáže vnímat. Kristina se narodila jako neslyšící. Jen díky obrovskému úsilí a péči maminky a svému mimořádnému nadání se naučila mluvit a odezírat. Přesto, že to mnohé při prvním setkání nemusí napadnout, Kristinčin svět je uzavřen do úplného ticha. Se čtyřnohými kamarády se Kristina přátelila od dětství. Na to, že pes může neslyšícím usnadnit život, přišla už jako dvanáctiletá, když si rodiče pořídili fenku buldočka. Přestože fenku nikdo nic neučil, sama pochopila, že Kristina neslyší, a začala ji upozorňovat na zvuky, které byly důležité. „Když třeba někdo zazvonil za dveřmi, přišla mi to říct, uměla upozornit na různé zvuky. Je ale zajímavé, že třeba neupozorňovala na zvonění telefonu, nejspíš věděla, že telefon já nevyřídím,“ popisuje Kristina. Možná i tato zkušenost pro ni byla inspirací, když si později v dospělosti vybírala psa. Kromě toho, že hledala kamaráda pro sebe a svého přítele, uvažovala i o psovi, který by pro ni byl pomocníkem a se kterým by se mohla věnovat i canisterapii. Její volbou byl labrador. Tím se v jejím životě objevil Fido. Řešení: Kristina nemá moc přátel, protože je neslyšící. Správnou odpovědí je varianta C).

Úloha č. 19 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Ke které z následujících situací by podle uvedeného textu došlo, pokud by se v mořích přemnožily ježovky? A) k prudké změně klimatu v Pacifiku; B) k rapidnímu poklesu populace vyder; C) ke snížení počtu invazních druhů, především ryb, měkkýšů a korýšů; D) k tomu, že by vydry neměly o co rozbíjet schránky mlžů; E) ke snížení počtu druhů živočichů ukrývajících se v lese mořských řas. Společné zadání pro úlohu č Nepostradatelní mořští dělníci Dospělí jedinci vydry mořské (Enhydra lutris) váží zhruba 15 – 45 kg. Tato zvířata tak patří k největším příslušníkům čeledi lasicovitých šelem (Mustelidae) a naopak mezi nejmenší savce, jejichž životním prostředím je moře. I když se mořské vydry umějí pohybovat po souši, jejich život i čas je zcela spojen s oceánem, kde loví, jedí, odpočívají, páří se a vychovávají mláďata. Žijí v chladných vodách severního Pacifiku, kde je před zimou chrání nejhustší kožich v říši zvířat. Právě kvalitní kožešina byla příčinou výrazného úbytku jinak odolných šelem. Stavy mořských vyder se kdysi odhadovaly na 150 až 300 tisíc kusů. Intenzivní lov je přivedl na pokraj záhuby a populace byla zdecimována na jeden až dva tisíce kusů přežívajících na zlomku původního území. Naštěstí následoval zákaz lovu a četné ochranné a reintrodukční projekty, díky nimž se dnes vydry vyskytují na dvou třetinách někdejšího teritoria. Jediným motivem k jejich záchraně ovšem nebyl pouhý fakt, že je jich čím dál méně. Ukázalo se totiž, že vydry jsou jedinou hrází proti invazivní populaci ježovek, které likvidují mořské řasy nezbytné pro většinu obyvatel mořského pobřeží. Malé mořské zvířátko tak umožňuje přežití mnohem větších a silnějších druhů – například velryb, které v lese mořských řas nacházejí úkryt před bouří nebo predátory. Ježovky jsou vedle některých druhů měkkýšů, korýšů a ryb hlavní vydří potravou. Vydra se za nimi potápí na mořské dno, kde dovede za použití kamenů uvolnit kořist z jejího podloží a opět kamenem rozbije její nepoddajnou skořápku. Parádním kouskem vyder jsou údery kořistí o kámen, který si při splývání na hladině položí na prsa. Vydra mořská je tak jedním z mála zvířecích druhů, které umějí účelově používat nástroje. Řešení: Ke snížení počtu druhů živočichů ukrývajících se v lese mořských řas. Správnou odpovědí je varianta E).

Úloha č. 20 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Které z následujících tvrzení o vydře mořské není podle uvedeného textu pravdivé? A) Brání přemnožení ježovek.; B) Byla téměř vyhubena.; C) Většinu času tráví na moři. D) Patří mezi největší vodní savce.; E) Má velmi hustou srst. Společné zadání pro úlohu č Nepostradatelní mořští dělníci Dospělí jedinci vydry mořské (Enhydra lutris) váží zhruba 15 – 45 kg. Tato zvířata tak patří k největším příslušníkům čeledi lasicovitých šelem (Mustelidae) a naopak mezi nejmenší savce, jejichž životním prostředím je moře. I když se mořské vydry umějí pohybovat po souši, jejich život i čas je zcela spojen s oceánem, kde loví, jedí, odpočívají, páří se a vychovávají mláďata. Žijí v chladných vodách severního Pacifiku, kde je před zimou chrání nejhustší kožich v říši zvířat. Právě kvalitní kožešina byla příčinou výrazného úbytku jinak odolných šelem. Stavy mořských vyder se kdysi odhadovaly na 150 až 300 tisíc kusů. Intenzivní lov je přivedl na pokraj záhuby a populace byla zdecimována na jeden až dva tisíce kusů přežívajících na zlomku původního území. Naštěstí následoval zákaz lovu a četné ochranné a reintrodukční projekty, díky nimž se dnes vydry vyskytují na dvou třetinách někdejšího teritoria. Jediným motivem k jejich záchraně ovšem nebyl pouhý fakt, že je jich čím dál méně. Ukázalo se totiž, že vydry jsou jedinou hrází proti invazivní populaci ježovek, které likvidují mořské řasy nezbytné pro většinu obyvatel mořského pobřeží. Malé mořské zvířátko tak umožňuje přežití mnohem větších a silnějších druhů – například velryb, které v lese mořských řas nacházejí úkryt před bouří nebo predátory. Ježovky jsou vedle některých druhů měkkýšů, korýšů a ryb hlavní vydří potravou. Vydra se za nimi potápí na mořské dno, kde dovede za použití kamenů uvolnit kořist z jejího podloží a opět kamenem rozbije její nepoddajnou skořápku. Parádním kouskem vyder jsou údery kořistí o kámen, který si při splývání na hladině položí na prsa. Vydra mořská je tak jedním z mála zvířecích druhů, které umějí účelově používat nástroje. Řešení: Patří mezi největší vodní savce. Správnou odpovědí je varianta D).

Úloha č. 21 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) Které z následujících tvrzení vyplývá z uvedeného textu? A) Vydra mořská rodí mláďata na souši.; B) Vydra mořská je schopná zabít rybu vrženým kamínkem.; C) Vodní hladina nadnáší jen mladší jedince vydry mořské.; D) Intenzivní lov vyder mořských umožnil invazi ježovek.; E) Ježovky se v lese mořských řas schovávají před predátory. Společné zadání pro úlohu č Nepostradatelní mořští dělníci Dospělí jedinci vydry mořské (Enhydra lutris) váží zhruba 15 – 45 kg. Tato zvířata tak patří k největším příslušníkům čeledi lasicovitých šelem (Mustelidae) a naopak mezi nejmenší savce, jejichž životním prostředím je moře. I když se mořské vydry umějí pohybovat po souši, jejich život i čas je zcela spojen s oceánem, kde loví, jedí, odpočívají, páří se a vychovávají mláďata. Žijí v chladných vodách severního Pacifiku, kde je před zimou chrání nejhustší kožich v říši zvířat. Právě kvalitní kožešina byla příčinou výrazného úbytku jinak odolných šelem. Stavy mořských vyder se kdysi odhadovaly na 150 až 300 tisíc kusů. Intenzivní lov je přivedl na pokraj záhuby a populace byla zdecimována na jeden až dva tisíce kusů přežívajících na zlomku původního území. Naštěstí následoval zákaz lovu a četné ochranné a reintrodukční projekty, díky nimž se dnes vydry vyskytují na dvou třetinách někdejšího teritoria. Jediným motivem k jejich záchraně ovšem nebyl pouhý fakt, že je jich čím dál méně. Ukázalo se totiž, že vydry jsou jedinou hrází proti invazivní populaci ježovek, které likvidují mořské řasy nezbytné pro většinu obyvatel mořského pobřeží. Malé mořské zvířátko tak umožňuje přežití mnohem větších a silnějších druhů – například velryb, které v lese mořských řas nacházejí úkryt před bouří nebo predátory. Ježovky jsou vedle některých druhů měkkýšů, korýšů a ryb hlavní vydří potravou. Vydra se za nimi potápí na mořské dno, kde dovede za použití kamenů uvolnit kořist z jejího podloží a opět kamenem rozbije její nepoddajnou skořápku. Parádním kouskem vyder jsou údery kořistí o kámen, který si při splývání na hladině položí na prsa. Vydra mořská je tak jedním z mála zvířecích druhů, které umějí účelově používat nástroje. Řešení: Intenzivní lov vyder mořských umožnil invazi ježovek. Správnou odpovědí je varianta D).

Úloha č. 22 testu Scio z obecných studijních předpokladů pro 9. ročník (podzim 2012) O čem uvedený text zejména pojednává? A) o schopnosti vydry mořské zabíjet kořist pomocí ježovek; B) o vlivu lovu velryb na populaci ježovek; C) o rozdílech mezi vydrou mořskou a vydrou říční; D) o důsledcích lovu vyder mořských na rovnováhu v oceánu; E) o zvířatech využívajících nějaké nástroje. Společné zadání pro úlohu č Nepostradatelní mořští dělníci Dospělí jedinci vydry mořské (Enhydra lutris) váží zhruba 15 – 45 kg. Tato zvířata tak patří k největším příslušníkům čeledi lasicovitých šelem (Mustelidae) a naopak mezi nejmenší savce, jejichž životním prostředím je moře. I když se mořské vydry umějí pohybovat po souši, jejich život i čas je zcela spojen s oceánem, kde loví, jedí, odpočívají, páří se a vychovávají mláďata. Žijí v chladných vodách severního Pacifiku, kde je před zimou chrání nejhustší kožich v říši zvířat. Právě kvalitní kožešina byla příčinou výrazného úbytku jinak odolných šelem. Stavy mořských vyder se kdysi odhadovaly na 150 až 300 tisíc kusů. Intenzivní lov je přivedl na pokraj záhuby a populace byla zdecimována na jeden až dva tisíce kusů přežívajících na zlomku původního území. Naštěstí následoval zákaz lovu a četné ochranné a reintrodukční projekty, díky nimž se dnes vydry vyskytují na dvou třetinách někdejšího teritoria. Jediným motivem k jejich záchraně ovšem nebyl pouhý fakt, že je jich čím dál méně. Ukázalo se totiž, že vydry jsou jedinou hrází proti invazivní populaci ježovek, které likvidují mořské řasy nezbytné pro většinu obyvatel mořského pobřeží. Malé mořské zvířátko tak umožňuje přežití mnohem větších a silnějších druhů – například velryb, které v lese mořských řas nacházejí úkryt před bouří nebo predátory. Ježovky jsou vedle některých druhů měkkýšů, korýšů a ryb hlavní vydří potravou. Vydra se za nimi potápí na mořské dno, kde dovede za použití kamenů uvolnit kořist z jejího podloží a opět kamenem rozbije její nepoddajnou skořápku. Parádním kouskem vyder jsou údery kořistí o kámen, který si při splývání na hladině položí na prsa. Vydra mořská je tak jedním z mála zvířecích druhů, které umějí účelově používat nástroje. Řešení: O důsledcích lovu vyder mořských na rovnováhu v oceánu. Správnou odpovědí je varianta D).