Kytara Tomáš Kahl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Advertisements

HUDBA.
Tvar a rozměry Země.
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Mechanika tekutin tekutina = látka, která teče
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21 CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Inovace ve vzdělávání na naší škole.
Hudební nástroje ve vážné hudbě
Zásady pro vypracování kusovníku
přehled základních technologii zpracování kovů
Akordeon Šťastný Mikuláš.
Cimbál Václav Konvalinka.
Klavír Tomáš Kahl.
Fagot Eva Michalisková.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 5 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.
Bukovinová Barbora, sekunda
Strunné nástroje Veronika Bukvicová.
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Chvění struny Veronika Kučerová.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Tato prezentace byla vytvořena
Práce s textovými konektory
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Cimbál Vojtěch Vyorálek.
Klarinet Kozubíková Rosalie.
BASKYTARA Elias Decastelo.
Housle Martin Otýpka sekunda.
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tuba Pavel Kubica, sekunda.
Bicí Žesťové Dřevěné dechové Dřevěné smyčcové Test Dřevěné drnkací
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Citera Nováková Karolína.
ICT 2 – 3 – 31 HV HUDEBNÍ NÁSTROJE STRUNNÉ
Klavír Veronika Kordasová.
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Housle.
Řezání na pásových pilách
Konstrukční spojování Spojování součástí a dílců v konstrukční celky se provádí pomocí spojovacích prostředků a různých spojů. Pevnost a tuhost jednotlivých.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Anotace: Anotace: Materiál je určen pro 2. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “materiály“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Chordofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_01_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Když se sejdou housle s basou Základní škola.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6A_04 TÉMA: HUDEBNÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zobcová flétna.
Klimek Vojtěch Hluchák 5.B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_91_KYTARA
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
AUTOR: Mgr. Jitka Němcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_15
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vývoj chordofonů PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Transkript prezentace:

Kytara Tomáš Kahl

Kytara Kytara je drnkací strunný nástroj (chordofon) s hmatníkem. Tón vzniká rozechvěním struny napjaté mezi dvěma pevnými body – nultým pražcem a vložkou kobylky. Struny jsou rozechvívány drnkáním prsty nebo plektrem (lidově trsátko). Hmatník umožňuje získávat další tóny zkracováním chvějné délky struny přitlačením struny na pražec. Z hlediska akustického patří kytara mezi nástroje s doznívajícím tónem. Kytara je akordický nástroj – umožňuje jednohlasou i vícehlasou hru.

Popis a ladění Klasická kytara má šest strun povětšinou laděných takto: E A d g h e1. Notuje se v houslovém klíči a zní o oktávu níže, než se píše. Rozsah kytary v případě ladění E A d g h e1 je E–H2. Často se také používají kytary 12strunné, kde je každá struna zdvojena. Dvojice strun h a e1 jsou laděny stejně, strun E A d g je vždy druhá struna naladěna o oktávu výš. 12strunné kytary mají bohatší zvuk a používají se především v country hudbě. Méně časté, ale zvukově o to zajímavější, je též ladění do konkrétního akordu, např.: G, D, apod. Při ladění do G se struny E, A, e1 podladí o celý tón, tedy na D, G, d1, čemuž je přirozeně třeba přizpůsobit akordické hmaty. Využívá se mj. v blues a country.

Popis a ladění Existují také některé varianty 9strunných kytar, kytara se sedmi strunami a podobně. Další výjimkou jsou kytary basové (mají 4 struny a používají houslové ladění) a kytary havajské, které se též ladí do akordu a vyžadují tedy odlišný styl hraní.

Vrchní deska je nejdůležitější částí korpusu. Má podstatný vliv na kvalitu zvuku nástroje. Přejímá kobylkou chvění strun a zesiluje jejich zvuk, kterému dává zabarvení, sílu a určuje délku tónu. Vrchní deska musí být zhotovena z kvalitního dřeva hustých, pravidelných a rovných let. Nejlepším ozvučným dřevem je rezonanční smrk – lískovec, někdy se používá také cedr. Ve středu vrchní – rezonanční – desky je ozvučný otvor, jehož velikost, tvar a umístění má důležitý vliv na zvuk nástroje. Zevnitř desky jsou přiklížena ozvučná žebra ze smrkového dřeva, která podporují rezonanční vlastnosti a zvyšují mechanickou pevnost.

Spodní deska se vyrábí nejčastěji z palisandru (někdy z mahagonu) nebo z javoru. Má tři, někdy i čtyři příčná žebra.

Luby spojují vrchní a spodní desku. Vyrábějí se ze stejného materiálu jako spodní deska.

Krk kytary slouží jako základna pro hmatník. Krk je vystaven velkému tahu strun a musí být proto zhotoven z jednoho kusu tvrdého rovnoletého dřeva – převážně z mahagonu. Příčný profil krku má podstatný vliv na pohodlnost a techniku hry levé ruky.

Hmatník Na krk kytary je přiklížen hmatník, do kterého jsou po celé délce zapuštěny pražce zhotovené z drátů kovových slitin. Hmatník se zhotovuje z jednoho kusu velmi tvrdého dřeva – nejčastěji to bývá eben popř. palisandr. Nultý pražec – ořech – je nejblíže hlavici nástroje. Je vyroben z velmi tvrdého materiálu (slonová kost) a určuje – spolu s kobylkou – výšku strun nad hmatníkem a jejich rozmístění po šířce hmatníku. Kytara je laděna v rovnoměrně temperovaném ladění. Pražce jsou proto rozmístěné tak, že každý zkracuje proti předcházejícímu délku struny ke kobylce v poměru

Krk Krk kytary je zakončen hlavicí vsazenou pod mírným úhlem a tvoří s ní jeden celek. Hlavice slouží k umístění mechaniky. Pomocí mechaniky se napínají struny. Struna se uváže přes dírku na navíjecí váleček, na který je navíjena přes šroubový převod ladícím kolíčkem.

Kobylka Velmi důležitou součástí kytary je kobylka, která slouží k uvázání strun na korpus nástroje (struník) a k přenášení chvění strun na vrchní desku (vložka kobylky). Kobylka je obvykle pevně přiklížena na vrchní desku kytary a vyrábí se z jednoho kusu tvrdého dřeva – eben, palisandr nebo mahagon. U některých starších kytar je kobylka položena na vrchní desce a drží jen tlakem strun. Vyměnitelná vložka kobylky se zhotovuje ze slonoviny a je umístěna v drážce (vzdálenost mezi nultým pražcem a vložkou kobylky se nazývá menzura). Za vložkou kobylky je struník s šesti otvory pro uvázání strun.

Povrchová úprava Kytara bývá zdobena dřevěným vykládáním (intarzie) okolo zvukového otvoru a po celém obvodu vrchní a spodní desky v místě spojů s luby. Intarzie slouží nejen jako ozdoba, ale i jako výztuha. Zdobení bývá charakteristickým znakem jednotlivých nástrojařů (stejně jako vyřezávaná hlavice). Kromě dřeva se používá někdy i perleť.

Povrchová úprava Kytara je povrchově upravena (broušení, tmelení, moření) a nalakována. Z akustického hlediska kvalita laku rozhoduje o tlumení chvění nástroje a tím má velký vliv na výsledný zvuk. Pro kvalitní mistrovské nástroje se používají lihové laky, jejichž základem jsou přírodní pryskyřice.

Zvuk Konečný zvuk nástroje je závislý na strunách. U klasické koncertní to jsou nylonové struny (g, h, e1 – celistvý tažený materiál, E A d – nylonová vlákna opředená drátkem, který je většinou z postříbřené nebo pozlacené mědi), které umožňují i ty nejjemnější odstíny hry a jsou zvukově vyrovnané. U běžných kytar se používají struny kovové.

Zvuk Zvuk také ovlivňuje, ve kterém místě se drnká na struny (kytarové rejstříky). Normální kytarový rejstřík je v blízkosti rezonančního otvoru. Blíže ke kobylce kytara vydává plechový, tvrdý zvuk (sul ponticello), nad hmatníkem pak měkký zvuk podobný harfě (sul tasto). Sul tasto je nejvíce výrazné při hře v polovině délky struny.

Historie Vývoj všech strunných nástrojů byl velmi složitý. Jednotlivé vznikající nástroje se navzájem ovlivňovaly a postupně se vyvíjelo velké množství nástrojových odrůd a variant. Je historicky dokázáno, že drnkací nástroje jsou staršího původu než nástroje smyčcové a byly také častěji používány. V průběhu vývoje docházelo často k přeměnám drnkacích nástrojů na smyčcové (a naopak). Nástroje procházely různými konstrukčními změnami – měnily se tvary korpusů, počty strun a jejich ladění, atd. Pro zesílení zvuku nástrojů se jako nejvhodnější začala uplatňovat tenkostěnná dřevěná rezonanční skříň (korpus).

Historie Postupně vzniká na některých strunných nástrojích krk, dochází k upevňování strun ve struníkovém zařízení (vznik kobylky) a k ladění v ladícím zařízení (hlavice s kolíčky). U nástrojů kytarového typu se postupně vyvinul korpus do tvaru široké arabské osmičky. Dvě ploché desky (přední a zadní) korpusu byly spojeny bočními deskami (luby). Krk i korpus byly asi stejně dlouhé a hlavice se mírně zalamovala nazad. Název kytary pochází z arabského kitára a řeckého kithara.

Historie Koncem 18. století se kytara ve svém vývoji ustálila přibližně do svojí dnešní podoby. Korpus získal kruhový rezonanční otvor a na krku byl hmatník s pražci. Kytara už měla dnešní ladění a počet strun (šest). Později se potom pro ladění začalo používat šroubového mechanismu. Začátkem 19. století zájem o kytaru velmi vzrostl a kytara se stala oblíbeným domácím nástrojem – používala se jako doprovodný nástroj ke zpěvu, uplatňovala se v komorní hře i sólově. Ve druhé polovině 19. století byla kytara částečně nahrazena klavírem, ale od 20. století začíná nový vzestup zájmu o kytaru, který trvá dodnes.