Vánoční pokusy s indikátorem z červeného zelí Pracovní činnosti 6

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Škola a sport
Advertisements

OBYVATELSTVO ASIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ RODINNÝ ROZPOČET VYBAVENÍ DOMÁCNOSTI.
Dravci a Sovy Přírodopis 6.třída
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.16 Název pro školu:
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Elektromagnetické jevy Cívka
Složení zemské kůry - mineralogie
ROZLOHA A ČLENITOST POBŘEŽÍ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
GEOMORFOLOGIE ČESKÉ REPUBLIKY 9. třída Mgr. Jakub Karásek
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Jana Vítková Materiál: VY_52_INOVACE_PV13.16 Téma: Zeměpis světadílů -
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
OBYVATELSTVO ČR 9. třída Mgr. Jakub Karásek
Světelné jevy Zrcadla kulová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Jana Vítková Materiál: VY_52_INOVACE_PV13.17 Téma: Zeměpis světadílů -
Vznik živých organismů – přehled teorií Přírodopis 9 Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: říjen 2012 EU – peníze.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
POHYBY MOŘSKÉ VODY 6. třída Mgr. Jakub Karásek
Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o.
Mikroskopování Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková
Parazité člověka Přírodopis 7. třída
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
ŠUMAVSKÁ SUBPROVINCIE
VÝROBEK ZE DŘEVA MEČ 8. třída Mgr. Jakub Karásek
60.1 Základy mikroskopování
Měření objemu Pč 6. třída Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková
Geologické děje , vyvřelé horniny přírodopis 9. třída
ZEMĚTŘESENÍ A SOPEČNÁ ČINNOST
Přírodopis 6.třída úvodní hodina
Laboratorní práce A – FILTRACE B – CHROMATOGRAFIE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
POČASÍ V ČESKÉ REPUBLICE 9. třída Mgr. Jakub Karásek
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTA ZNEČIŠTĚNÍ HYDROSFÉRY
Geologické děje , vyvřelé horniny přírodopis 9. třída
Vážení na laboratorních vahách Pracovní činnosti 6. ročník
Laboratorní práce č. 3 Vlastnosti aktivního uhlí Mgr. Helena Roubalová
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118,p.o. Vytvořeno: únor 2013 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ FINANČNÍ GRAMOTNOST NÁKLADY NA BYDLENÍ.
KRUŠNOHORSKÁ SUBPROVINCIE
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Jana Vítková Materiál: VY_52_INOVACE_PV12.20 Téma: Přírodní podmínky ČR.
Vznik živých organismů – přehled teorií
TVAR A POLOHA NA ZEMI, HRANIČNÍ BODY
AUSTRÁLIE A OCEÁNIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Vánoční pokusy s indikátorem z červeného zelí Pracovní činnosti 6
Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Organismy doprovázející člověka část 1. Mikroorganismy 7. tř
VY_52_INOVACE_02/1/2_Chemie SLOŽENÍ ROZTOKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a.
VY_52_INOVACE_21 Rudy určeno pro 5. ročník ZŠ
Tlak – výroba barometru Pracovní činnosti 6. třída
Kyselost a zásaditost roztoků
Jméno : Ing. Renata Šandová
Měření času- pracovní činnosti 6. ročník
Rychlost měření a výpočty 7. třída Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: 12. září 2012 EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Acidobazické indikátory
Rychlost měření a výpočty Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: září 2012 EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/
VÝROBEK ZE DŘEVA KVEDLAČKA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA SLOVENSKO A ČESKO.
Neutralizace – efektní experiment Barevná pěna
Acidobazické indikátory
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Houby – opakování 8. třída
Kapradiny 6. třída Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková
Kyseliny a zásady Měření pH
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Vánoční pokusy s indikátorem z červeného zelí Pracovní činnosti 6 Vánoční pokusy s indikátorem z červeného zelí Pracovní činnosti 6. třída Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: 12. 12. 2012 EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/21.0089

Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce Vzdělávací obor: Pracovní činnosti Tématický okruh: PRÁCE S LABORATORNÍ TECHNIKOU Téma: Vánoční pokusy s indikátorem z červeného zelí Anotace: Zbarvení výluhu z červeného zelí při reakci s různými roztoky

Červené zelí obsahuje směs organických barviv, tzv. antokyanů Červené zelí obsahuje směs organických barviv, tzv. antokyanů. Barva antokyanů závisí na pH, tudíž mění své zabarvení se změnou pH roztoku. Antokyany (z řeckého ánthos = květ, kyanos = ocelově modrý) jsou ve vodě rozpustné pigmenty obsažené v buňkách.

Postup: Nejdříve si připravíme vývar z červeného zelí(nakrouhané zelí zalijeme vařící vodou) – tuto část pokusu můžeš dělat jen s pomocí dospělého. Výluh ze zelí rozlijeme do zkumavek (asi 1 cm) ve stojanu.

Jednu zkumavku ponecháme bez přísady a do ostatních postupně přidáme: citrónovou šťávu ocet mýdlový roztok

Jar Rozpuštěnou tabletu do myčky

Coca colu Šampon

Pozorujeme změnu zabarvení výluhu z červeného zelí. Zapíšeme do tabulky.

Protokol Jméno: Datum: Téma: reakce výluhu z červeného zelí s různými roztoky Pomůcky: Chemikálie: Tvůj úkol:. Zjisti jak se v jednotlivých roztocích zbarví výluh z červeného zelí. Výsledky všech měření zapiš do tabulky.. Co budeš dělat: Odliješ si vzorek roztoku do zkumavky(asi 1 cm), přiliješ do zkumavky asi 1cm výluhu z červeného zelí a zjistíš výslednou barvu roztoku. Svoje pozorování zapíšeš do tabulky. Závěr: Sem zaznamenej průběh pokusu. Co bylo obtížné? Co tě překvapilo?

roztok zabarvení ocet citron tableta myčka jar coca cola šampon mýdlový roztok

Zdroje: http://www.moda.cz/e/sites/www.moda.cz/Autori/IrenaVoriskova/20091205_Cerveny_Zeli_Je_Dokonalym_Pomocnikem_Pri_Odtucnovaci_Kure/images/1.jpg http://www.prirodnizahrady.com/zeli.jpg http://www.narangindustries.com/img/Test%20Tubes.jpg http://www.studiumchemie.cz/labSklo/zkumavky.jpg http://www.peciem.sk/fotky2353/fotos/_vyr_839lemon.jpg http://2.bp.blogspot.com/-P5BjwCUsq1g/Totovye9oYI/AAAAAAAAGMc/I8XqAm5_Cwk/s1600/SPAR-Ocet.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/CocaColaBottle_background_free.jpg http://www.elexots.cz/180072-273-large/jar-orangealemongrass--500ml.jpg http://www.zapakatel.cz/static/deal/71194-8340b.jpg http://www.kosmetikasruc.cz/images/3600540841063.jpg