Brněnská metropolitní oblast Uplatnění integrovaného nástroje ITI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Advertisements

Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Informace o přípravě IPRÚ Liberec - Jablonec nad Nisou I NTEGROVANÝ P LÁN R OZVOJE Ú ZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU INFORMACE O PŘÍPRAVĚ.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Případová studie k možnému využití ITI a k diskuzi o roli měst po roce 2013 Praha, Řízení rozvoje Hradecko-pardubické aglomerace ve vztahu.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
I T I Plzeňské metropolitní oblasti
Integrovaný plán rozvoje území Jihlavské sídelní aglomerace „Seminář k představení Integrovaného regionálního operačního programu“ 4. března 2015 Jihlava.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Integrovaný operační program Konference „Bezpečná Evropa“ Hradec Králové.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
ITI Ústecko-chomutovské aglomerace
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Kancelář strategie města
Kancelář strategie města
REGIONÁLNÍ AKČNÍ PLÁN PRO ÚZEMÍ KRAJE VYSOČINA (RAP)
Mgr. Zdeněk Semorád, náměstek ministryně MMR pro evropské programy
ITI – SPOLUPRÁCE OBCÍ V AGLOMERACI Dr. Ing. Marie Zezůlková, vedoucí Kanceláře strategie města Brna.
Dotační projekty Vysokého Mýta
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Integrované územní investice v Pražské metropolitní oblasti
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
PRAHA INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ KARLOVY VARY.
Regionální akční plán Jihočeského kraje Ing. Jaromír Slíva, MBA.
Datum: Zpracovala: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program „Yes, I do“ Strategie pro jazykové vzdělávání v MSK do roku
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Integrovaná strategie rozvoje Brněnské metropolitní oblasti pro uplatnění nástroje ITI Jan HOLEČEK Kancelář strategie města Magistrát města Brna Regionální.
Dotační možnosti ve zdravotnictví v rámci ESIF programové období
PRAHA ITI HRADECKO- PARDUBICKÉ AGLOMERACE.
ITI Hradecko-pardubické metropolitní oblasti Prezentace 2. zasedání RSK
Aktuální stav přípravy programového období František Kubeš odbor regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj ČR RSK Pardubického.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Výzvy v rámci IROP Centrum pro regionální rozvoj České republiky Ing. Markéta Kupcová,
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Integrovaná strategie rozvoje Brněnské metropolitní oblasti pro uplatnění nástroje ITI – aktuality, harmonogramy Regionální stálá konference Jihomoravského.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Integrovaný regionální operační program
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Aktualizace Regionálního akčního plánu Zlínského kraje Ing
Strategie ITI plzeňské metropolitní oblasti
Regionální akční plán Olomouckého kraje
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ 11. jednání Řídicího výboru IPRÚ
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU
Příprava Regionálního akčního plánu Kraje Vysočina
Transkript prezentace:

Brněnská metropolitní oblast Uplatnění integrovaného nástroje ITI Kancelář strategie města Magistrát města Brna www.brno.cz/iti

NASTAVENÍ PROGRAMOVÉHO OBDOBÍ EU 2014+ Teoretický základ: INTEGROVANOST 2007 – 2013 2014 – 2020

NASTAVENÍ PROGRAMOVÉHO OBDOBÍ EU 2014+ Teoretický základ: ÚZEMNÍ PŘÍSTUP, KONCENTRACE 2007 – 2013 2014 – 2020

ZMĚNY V NOVÉM PROGRAMOVÉM OBDOBÍ Méně celkových financí ze strukturálních fondů pro Českou republiku Méně operačních programů (zrušení regionálních ROP, vznik centrálního IROP) Větší důraz na koncentraci aktivit – vznik nových integrovaných nástrojů (ITI, IPRÚ, CLLD) V ČR se bude nástroj ITI uplatňován v 7 vybraných metropolitních oblastech Změna implementační struktury řízení OP – město jako zprostředkující subjekt pro ITI Pro metropolitní oblasti bude uvolněno podle návrhu Evropské komise minimálně 5 % finančního objemu Evropského fondu regionálního rozvoje pro ČR na léta 2014–2020. Tyto finance budou určeny na integrované projekty vedoucí k udržitelnému rozvoji měst, a to prostřednictvím nástroje integrovaných územních investic (ITI) Jsou to tedy předem alokované prostředky (bez národní soutěže) V ČR se bude nástroj ITI dle MMR uplatňovat v sedmi největších metropolitních oblastech

VYMEZENÍ METROPOLITNÍCH OBLASTÍ V ČR

METROPOLITNÍ SPOLUPRÁCE V RÁMCI BMO PROCESY Bilaterální jednání s jednotlivými obcemi (průběžně) Workshopy se zástupci Jihomoravského kraje a ORP Kulaté stoly, pracovní skupiny, konference, veřejná projednání, výstavy... VÝSTUPY Územní studie aglomeračních vazeb města Brna a jeho okolí (2008–2010) Zapojení do zahraničních iniciativ: Urbact – Joining forces (2008–2010), CITIES of TOMORROW (2010), RFSC (2011) , EUROCITIES/MAIA study (2013) Meziobecní spolupráce (2014) Integrovaná strategie rozvoje Brněnské metropolitní spolupráce pro uplatnění nástroje ITI (od jara 2014) NEJDŘÍV PROCESY

VÝVOJ SPOLUPRÁCE V BRNĚNSKÉ METROPOLITNÍ OBLASTI Ukazatele: Dojížďka za prací Zdroj: SLDB 1991, 2001, 2011 Dojížďka do škol Migrační proudy Zdroj: ČSÚ Dostupnost veřejnou dopravou Zdroj: IDS JMK, vlastní šetření Dostupnost individuální automobilovou dopravou Zdroj: GIS Model cca počet obyvatel Celkem 167 obcí 620 000 Obce bez Brna 230 000 Brno 390 000 BMO: více než 50 % obyvatel a 70 % HDP Jihomoravského kraje

Zpracované výstupy (vše dle MPIN): ISR BMO: ZÁKLADNÍ INFORMACE Integrovaná strategie rozvoje Brněnské metropolitní oblasti (ISR BMO) Podmínka pro využití nástroje ITI Intervenční (realizační) strategie zaměřená na využití vymezených operačních programů Cílem není hledat novou strategii, ale provázat existující strategie a potřeby území s příležitostí vyplývající z integrovaných nástrojů územní dimenze ESIF V současnosti se stále tvoří, dokončení léto 2015 Není to klasická strategie, ale spíše intervenční, proto je také omezený výběr priorit (ty nám částečně určuje MPIN) ITI je finanční (nikoliv dotační) nástroj pro realizace územní dimenze! Kuřim, Rosice, Slavkov u Brna, Šlapanice, Židlochovice Zpracované výstupy (vše dle MPIN): analytická část strategická části

ISR BMO: PROCESY SPOJENÉ S TVORBOU Řídící skupina – politická reprezentace Pracovní tematické skupiny: Doprava (DPMB, SÚS, KORDIS, ŘSD, SŽDC…) ŽP (Povodí Moravy, SAKO, Teplárny, Technické sítě …) Konkurenceschopnost a vzdělávání (JIC, CzechInvest, KHKJM, RHK, RRAJM…) Sociální soudržnost (ANNO JMK, Diakonie,…) Průběžná jednání se stakeholdery uvnitř i vně území Memoranda o spolupráci s JMK a 5 okolními ORP (Kuřim, Rosice, Slavkov u Brna, Šlapanice, Židlochovice) ZDŮRAZNIT: V každé PS byl zástupce příslušných odborů MMB, JMK a dotčených ORP! ORP (Kuřim, Rosice, Slavkov u Brna, Šlapanice, Židlochovice)

Konkurenceschopnost a vzdělávání STRUKTURA ISR BMO struktura dokumentu 4 prioritní oblasti Konkurenceschopnost a vzdělávání Sociální oblast SMART mobilita Životní prostředí

SCHÉMA NÁVRHOVÉ ČÁSTI ISR BMO , VIZE: Brněnská metropolitní oblast – prosperující, zdravá a dostupná metropole Sociálně-ekonomický rozvoj Rozvojové předpoklady Konkurenceschopnost a vzdělávání Sociální soudržnost Smart mobilita Životní prostředí Pilíř I: Lidský kapitál Pilíř II: Prostředí

INTEGROVANÝ PŘÍSTUP územní integrovanost, kdy budou realizovány projekty a aktivity s nadmístním, zpravidla aglomeračním dopadem věcná integrovanost, kdy budou koordinovaně realizovány věcně související aktivity, které zpravidla i v důsledku roztříštěnosti zdrojů bývají prováděny odděleně finanční integrovanost, kdy do financování budou zapojeny zdroje z různých specifických cílů jednoho operačního programu, případně z různých operačních programů organizační integrovanost, tedy společný koordinovaný postup jednotlivých subjektů v území založený na partnerském principu

ISR BMO: příklady integrovaných řešení Téma / integrované řešení Prioritní osy ITI BMO Operační programy Rozvoj udržitelných forem dopravy A IROP, OPD Snížení emisí do ovzduší A+B IROP, OPŽP Mobilita jako předpoklad pro konkurenceschopnost regionu A+C OPD, IROP, OPPIK Vzdělávání jako předpoklad pro konkurenceschopnost regionu C OPPIK, OPVVV Integrované řešení environmentálních rizik (sucho, povodně) B OPŽP, IROP

Konkurenceschopnost a vzdělávání TYPOVÉ PROJEKTY 1 Doprava a mobilita Vybudování, rekonstrukce, rozšíření či modernizace terminálu veřejné dopravy se zajištěním komfortní vazby mezi jednotlivými druhy dopravy Systémové řešení přestupů mezi jednotlivými druhy dopravy (P+R, K+R, B+R) v určité části BMO Výstavba, modernizace nebo rekonstrukce tramvajové či trolejbusové trati včetně možnosti nákupu vozidel pro veřejnou dopravu Rozšíření, modernizace nebo integrace odbavovacího systému ve veřejné dopravě Komplexní řízení silniční dopravy na páteřní síti BMO s využitím inteligentních dopravních systémů Vybudování vzájemně souvisejících úseků cyklostezek řešících potřeby cyklistické dopravy v části BMO Konkurenceschopnost a vzdělávání Infrastruktura a služby pro inovace a nová odvětví v BMO Vzdělávací aktivity s provazbou na linii MŠ–ZŠ–SŠ–VŠ v BMO Budování kapacit a kvality zařízení pro celoživotní učení Cílit na jednotlivé NÁMĚSTKY!!!

Sociální oblast a zdraví TYPOVÉ PROJEKTY 2 Životní prostředí Sada projektů řešících hrozbu sucha v BMO (opatření k zadržení vody v krajině, k zásobování území vodou apod.) Rekonstrukce a výstavba kanalizace a ČOV v souvislé části BMO Zamezení eutrofizace vod v povodí nebo jeho části Realizace přírodě blízkých protipovodňových opatření v povodí nebo jeho části, doplněných opatřeními technickými Zpracování digitálního povodňového plánu BMO Přestavba parovodního systému zásobování tepelné energie na horkovodní systém Integrované řešení sběru, svozu a likvidace některého druhu odpadu v celé BMO včetně recyklace a dalších způsobů opětovného využití vybraného odpadu v BMO Sociální oblast a zdraví Zkvalitnění a rozvoj sítě sociálních služeb Doplnění kapacit infrastruktury sociálních a návazných služeb Budování sociálního bydlení

SOUČASNÉ FINANČNÍ NASTAVENÍ ISR BMO Nerespektování nástroje ITI ze strany některých řídících orgánů! OP Dostupné specifické cíle (dle NDÚD) a vyčleněné finanční alokace dle ŘO Pořadovaná alokace dle zjištěných potřeb v území specifické cíle (NDÚD) Alokace pro BMO (v mil. Kč) Požadavek alokace pro BMO OPVVV 1.2 300 (3.1 a 3.2) IROP 1.1, 1.2, 2.1, 2.3, 2.4, 3.1 2300 3000 (zejména 1.1, 1.2, 2.1) OPŽP 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 3.1, 3.2, 4.4  100 3400 ((1.1 (50), 1.3 (1000), PO 3 (2000), 4.3 (100), 5.1 (250)) OPD 1.4, 1.5 1900 ((1.4 (2500), 1.5 (500)) OPPIK 1.1, 1.2, 2.1, 2.3, 2.4, 3.5 800 (zejména 2.1 a 2.3) OPZ 1.1, 2.1 200 (2.1) ∑   5300 10700

Hlavní rizika realizace ITI Implementační nejistota zatím není stanoven z národní úrovně způsob realizace ITI Zpoždění výzev na národní úrovni rozběh OP až ve druhé polovině 2015 Zpoždění v projektové přípravě zejména velké infrastrukturní projekty, výkupy pozemků…kontrola postupu prací ze strany EK v roce 2018 (2019) Finanční rizika nedostatečné finance u dvou OP (OPŽP, OPVVV), případná realokace zdrojů na jiná ITI, možné budoucí sankce Právní rizika problematika veřejné podpory, stav národní legislativy Neschválená ZÚR JMK omezení realizace projektů s nadobecním dopadem

Schválení finální verze ISR BMO v orgánech města Brna (léto 2015) IMPLEMENTACE ISR BMO Další kroky: Nutno dopracovat nastavení řízení, implementace a způsob monitoringu ISR BMO (jaro–léto 2015) Schválení finální verze ISR BMO v orgánech města Brna (léto 2015) Předložení ISR BMO do vypsané výzvy MMR (podzim 2015) Aktuální témata k řešení: Nositel ITI jako zprostředkující subjekt Vznik Řídícího výboru pro realizaci ISR BMO – pravomoci, členství, jednací řád… Personální kapacity pro řízení ISR BMO (možnost využití OPTP pro nositele integrovaného nástroje)

DĚKUJI ZA POZORNOST KONTAKTY: Jan HOLEČEK holecek.jan@brno.cz / 542 172 215 www.brno.cz/iti 19