1 VŠFS MEI KSB ZS 2007/08 Konzultace 2 15. 12. 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
Advertisements

Problematika přistoupení ČR k Evropské měnové unii
Kam kráčí eurozóna Trutnov,
Evropská hospodářská a měnová unie
Možné scénáře pohybu koruny v ERM II Viktor Kotlán obor měnové politiky ČNB Smilovice,
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha – Bratislava - Kyjev Dita Malíková da ň ový poradce.
SOUČASNÝ VÝVOJ V EUROZÓNĚ (v kontextu konkurenceschopnosti)
Hospodářská politika státu
Středoškolská odborná činnost 2008/2009 EURO: politický či ekonomický projekt? Číslo oboru: 13 Název oboru: Ekonomika a řízení Autor: Monika Jabůrková.
Evropská unie.
Přijetí eura v Estonsku I.Břicháčková. Historie ► Estonsko je 1. zemí bývalého SSSR, které přijalo euro - k ► Během krátké doby podruhé vyměnili.
ZÁKLADNÍ TENDENCE SOUČASNÉHO VÝVOJE MEZINÁRODNÍCH VZTAHŮ
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Wiener Institut für Internationale Wirtschaftsvergleiche The Vienna Institute for International Economic Studies 10 let Euro: zkusenosti.
ERM II a cenová stabilita Zkušenosti (úspěšného) Slovinska a (neúspěšné) Litvy Michal Pazour Technologické centrum AV ČR Příspěvek byl vypracován v rámci.
Funkce České národní banky
1 VŠFS - KS ZS 2006/07 mezinárodní ekonomická integrace Dodatky k měnové unii
1.1. „Přínosy a náklady odkladu zavedení eura v ČR pro malé a střední podnikatele.“ září 2009 Ing. Martina Šudřichová Příspěvek.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
STÁTY EVROPSKÉ UNIE Zpracovaly: Jana Kroupová Kristýna Kocarová Kristýna Kocarová.
1 Analýzy stupně ekonomické sladěnosti České republiky s eurozónou Tomáš Holub Seminář MF ČR Smilovice, 6. prosince 2005.
EVROPSKá UNIE.
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Fáze ekonomické integrace EU Hospodářská a měnová unie
Samostatnost centrální banky. Samostatnost = nezávislost na vládě – je upravena zákonem CB musí respektovat aktuální ekonomickou situaci a celkovou hospodářskou.
Konvergenční kritéria
Vývoj měnové integrace v Evropě a její možná budoucnost Petr Zahradník EU Office ČS,
Přijetí eura v ČR –současný stav, perspektivy
€ Několik argumentů pro stanovení termínu zavedení eura Petr Očko Telefónica O2 Czech Republic & Univerzita Karlova Praha EuroTeam, 7. listopadu 2007.
Aktuální stav příprav na zavedení eura v ČR Seminář v rámci řešení projektu GA ČR 402/06/1370 Vysoká škola finanční a správní, o. p. s. Česká společnost.
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
1 Vývoj pojetí měnové unie po 2. sv. válce VŠFS –kombinované magisterské studium
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Konvergenční kritéria Evropská hospodářská a měnová unie.
1 Vývoj pojetí měnové unie po 2. sv. válce Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS KS ZS 2006/
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium SF a FK ( )
Česká národní banka.
ECB a ESCB SE_403 Evropská hospodářská a měnová unie.
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 SF a FK ( )
Seminář v rámci projektu GA ČR 402/06/1370 Zapojení koruny do ERM II, OCA a reálná konvergence Vysoká škola finanční a správní Doc. Ing. Mojmír.
Hospodářská politika Téma 3 Měnová politika v eurozóně.
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
EVROPSKÁ UNIE.
SPOLEČNÁ MĚNA EURO (EUR, €). ČR a €
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
ECB a ESCB Evropská měnová integrace. ESCBa ECB Úkoly ESCB a Eurosystému jsou popsány ve Smlouvě o ES. Podrobněji jsou pak definovány ve Statutu Evropského.
1.1. EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE soustředění Ing. Martina Šudřichová KH: Út: 14,00 – 15,00.
Přijetí eura v ČR –současný stav, perspektivy
Přijetí eura v ČR –současný stav, perspektivy Hospodářská a měnová unie Michal Částek.
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
 Vznik Hospodářské a měnové unie  Etapy HMU  Instituce měnové unie  Kroky, jež musí být učiněny k přijetí eura v ČR  Výhody a nevýhody přijetí eura.
HYNEKFAJMON Euro a Česká republika. HYNEKFAJMON Euro a Česká republika Výchozí situace 1.ČR se přistoupením k EU zavázala přijmout měnu euro (čl. 4 Aktu.
Rozšiřování eurozóny Evropská měnová integrace. Vstup zemí SVE do EU - historické milníky n 12/ asociační dohody (evropské) s Pol, Maď, ČSFR (prozatímní.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Společná měnová politika RNDr. Oldřich Hájek. Společná měnová politika Období po druhé světové válce Evropská platební unie Marshallův plán Vzájemný směný.
VŠFS – MEI kombinované studium magisterské
Česká národní banka.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pakt stability a růstu EVSE Šárka Horáková.
Jednotná měnová politika
EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE Ing. Martina Šudřichová
Česká republika a Evropská unie
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Transkript prezentace:

1 VŠFS MEI KSB ZS 2007/08 Konzultace

2 CÍL - OSNOVA Připravenost nových ČZ na konvergenci do oblasti EURO (Konvergenční zpráva EK – 1x za 2 roky)

3 Připravenost nových ČZ … EK přijala poslední Konvergenční zprávu v 12/2006 (předešlá 2004, příští v r. 2008). Hodnocení proběhlo u těchto zemí: ČR, Estonsko, Kypr, Lotyšsko, Maďarsko, Malta, Polsko, Slovensko a Švédsko. Slovinsko a Litva nikoli – hodnocení proběhlo na jaře 2006, Slovinsko od 1/2007 Euro.

4 1. pokračování Jedná se o země, které nemají výjimku „opt- out“ – mají „derogaci“ – odklad (i Švédsko, i Litva). Cíl zprávy: posoudit, jak tyto země plní konvergenční kritéria v oblasti cenové stability, pozice vládního rozpočtu, úrokových sazeb a kursů, a zda zajistily srovnatelnost své legislativy s požadovanou pro oblast Euro.

5 2. pokračování Poznatky: žádná ze sledovaných zemí v současné etapě (2006) neplní současně všechna kritéria a podmínky nutné pro přijetí jednotné měny. EK konstatuje, že nedošlo k žádné změně ve statutu 9 analyzovaných zemí, hodnocených jako „Členské státy s derogací“.

6 3. pokračování Byl učiněn solidní pokrok v oblasti konvergence, ale cesta do oblasti jednotné měny je ještě před 10 zeměmi. Příští zpráva bude v r. 2008, očekává se větší úsilí se s problémy vyrovnat lépe.

7 4. pokračování Konvergenční kritéria zahrnují: Inflace – V země z 9 hodnocených měly míru inflace pod referenční úrovní (2,8 % v říjnu 2006). Jedná se o ČR, Kypr, Polsko a Švédsko. Rozpočtová pozice vlády: 5 zemí z 9 plní: Estonsko (+), Kypr, Lotyšsko, Malta, Polsko a Švédsko (+).

8 5. pokračování Kursová stabilita – dodržování normální oscilace (+/- 15 %) v rámci ERM II. v průběhu minimálně 2 let bez významných tlaků a zejména bez devalvace vůči EUR. Většina nových ČZ zemí se zúčastní ERM II., kursy jejich měn vůči EUR jsou stabilní a některé naplňují požadované 2leté období (Estonsko, Litva a Slovinsko v ERM II. od 28/6/04).

9 6. pokračování V r neplní 2leté období v ERM II.: Kypr, Malta a Lotyšsko (v ERM II. od ) a Slovensko (v ERM II. od ).

10 7. pokračování Hrubý dluh vládních institucí (60 % HDP) V r plnily: ČR, Estonsko, Lotyšsko, Polsko, Slovensko, Švédsko

11 8. pokračování Dlouhodobé úrokové sazby byly pod referenční sazbou (v ,2 %) v těchto sledovaných zemích: ČR, Kypr, Lotyšsko, Malta, Polsko, Slovensko a Švédsko. Tyto země jsou považovány za země, které plní kritérium v oblasti úrokových sazeb. Neplnilo v r Maďarsko.

12 9. pokračování Estonsko nemá žádné dlouhodobé vládní bondy, ani jim podobné cenné papíry, proto nebyl důvod tuto zemi v souvislosti s tímto kritériem hodnotit. Srovnatelnost v oblasti legislativy (včetně statutů centrálních bank sledovaných zemí). Hodnocení proběhlo na základě 3 dílčích kritérií:

pokračování 1. cíle národních centrálních bank 2. nezávislost CB 3. jejich plná integrace do ESCB před přijetím EUR. Závěr: zejména poslední dílčí kritérium není naplněno.

pokračování Nezávislost NCB a ECB: funkční, institucionální, osobní a finanční; Funkční: nezávislost – prostředkem k dosažení primárního cíle (definice a priorita před ostatními úkoly); CB musí být vybavena nástroji k dosažení tohoto cíle – nezávisle na ostatních orgánech;

pokračování odpovědnost CB za rozhodnutí ; povinnost NCB nových ČS udržovat cenovou stabilitu od ; Švédsko od

pokračování Institucionální nezávislost: NCB nesmějí vyžadovat či přijímat pokyny od institucí či orgánů Společenství, od vlád ČS či od jakéhokoli jiného subjektu. Členové rozhodovacích orgánů NCB nesmí být ovlivňovány – musí být zachována nezávislost.

pokračování Pro třetí stranu platí zákaz udílení pokynů třetí stranou; zákaz schvalování či rušení rozhodnutí a pozastavování či odkládání jejich platnosti; zákaz měnit rozhodnutí na základě zákona (může pouze nezávislý soud);

pokračování zákaz účasti v rozhodovacích orgánech NCB s hlasovacím právem; zákaz předem vyžadovat stanoviska k rozhodnutím NCB; odvolávání členů rozhodovacích orgánů NCB – nutné pojistky v zákonech o NCB.

pokračování Osobní nezávislost minimální doba trvání funkčního období guvernéra – nejméně 5 let; důvody pro odvolání guvernéra – uvedeny ve Statutu ESCB; právo na soudní přezkoumání; pojistky proti konfliktu zájmů.

pokračování Finanční nezávislost NCB musí mít dostatečné zdroje pro plnění funkcí – stanovení rozpočtu NCB; účetní pravidla rozdělování zisků, kapitál a finanční rezervy NCB.