Sturm und Drang Goethe – Schiller Výmarský klasicismus Faust

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

William Shakespeare.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Kdo to byl William Shakespeare
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
KLASICISMUS.
Johann Wolfgang Goethe
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Divadlo konce 19.století.
Deutsche Literatur 1.Brüder Grimm Ladislav Trčka Zuzka Mitášová 2.J. W. Goethe Veronika Krajčová 3.Bertold Brecht František Kužela 4.Friedrich Schiller.
Klasicismus a romantismus
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
Klasicismus umělecký směr 17. století, Francie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
2. Sentimentalismus a preromantismus
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Obecná charakteristika Architektura
Německé divadlo v 18. století
Victor Hugo ( ).
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/13/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Obecné poučení o literatuře
NĚMECKÝ PREROMANTISMUS
Portréty literárních osobností světové literatury.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
František Hrubín Jan Musil.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Slovesná tvorba v době baroka 6. Divadlo svět J. S. Bach: Matoušovy pašije, Ježíš Nazaretský.
Johann Wolfgang Goethe
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Portréty literárních osobností světové literatury
William Shakespeare (1564 – 1616).
Karel Toman Anarchistický buřič.
Německý preromantizmus
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
William Shakespeare.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Španělská renesance.
FRIEDRICH SCHILLER (1759 – 1805)
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
AUTOŘI. PREROMANTISMUS umělecký proud, který vznikl zhruba ve 2. pol. 18. století reakce na klasicismus a osvícenství, a který ohlašoval blížící se romantismus.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Sturm und Drang Goethe – Schiller Výmarský klasicismus Faust
Divadlo španělského zlatého věku 2
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Německé divadlo v 18. století
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
KLASICISMUS.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Preromantismus.
Transkript prezentace:

Sturm und Drang Goethe – Schiller Výmarský klasicismus Faust

Německé divadlo konce 18. století Intenzivní stavba stálých divadelních budov (i Burgtheater) Koncem století na 40 stálých scén Vlastní činoherní divadlo mezi šlechtou přichází do módy Posun scény a kostýmů k realismu a historické věrnosti Posun představení dále do večera

Shakespeare Velká inspirace pro dramatikySturm und Drangu Obdivují jeho „nepravidelnost“ a multižánrovost Běžné publikum má však s Shakespearem problém I u Schrödera a Goetha drastické úpravy

Sturm und Drang 1 Bouře a vzdor – název hry F. M. Klingera Skupina mladých dramatiků – hlavní vlna v letech 1767 – 1776 Vzpoura proti osvícenskému racionalismu

Sturm und Drang 2 Goethe – Götz z Berlichingenu Svobodný šlechtic, nezávislý ve svém jednání Ideál Sturm und Drangu – jedinec osvobozující se svými činy Chybí společný politický a estetický program

Jacob Reinhold Lenz Dnes nejživější Sturm und Drang dramatik Černá komedie Domácí učitel neboli Vychovatel Vychovatel v panské rodině svede majorovu dceru – ze stravu se raději vykastruje Lessing dorovnával měšťany na úroveň šlechty, Lenz snižuje na stejnou úroveň

Friedrich Schiller 1 (1759 – 1805) Mládí ve vojenské akademii – musí z ní utéct, aby mohl uvést svou první hru Posléze dvorní dramatik v Mannheimu Fiesco a jeho janovské spiknutí Don Carlos 1787 – 1798 se věnuje historii a estetice, nepíše hry

Friedrich Schiller 2 Profesor na univerzitě v Jeně Práce o třicetileté válce Po „pauze“ píše už jen historické hry ve verších Valdštejnská trilogie Vilém Tell Panna Orleánská

Loupežníci Sturm und Drang po Sturm und Drangu Schiller je začal psát v 18 letech Svár dvou bratrů Touha po absolutní svobodě nejenže naráží na společenská omezení, ale i vede ke zločinu

Úklady a láska Navázání na tradice měšťanské truchlohry, ale i přehodnocení Šlechta má všechna práva, měšťanstvo žádná Lady Milfordová uzná právo Luisy Millerové Měšťanský otec brání dceři ve šťestí

Marie Stuartovna Klasické drama z anglické historie Svár dvou královen – pragmatické a emotivní Marie Stuartovna dokáže nelpět na pozemském životě, upnout se k vyšším ctnostem Schillerova ambice „estetické výchovy“ publika

Johann Wolfgang Goethe (1749 -1832 Možná největší postava německé literatury vůbec Všestranný tvůrce – vědec, teoretik, básník, prozaik, dramatik Inspirace německou lidovou i orientální poezií Prózy o Vilému Meistrovi, Spřízněni volbou

Johann Wolfgang Goethe 2 Teorie barev Paměti Báseň a pravda Bilanční Hovory s Eckermannem Od 1775 sídlí na pozvání tamního vévody ve Výmaru, aby pozvedl kulturníúroveň místa

Utrpení mladého Werthera (1774) Kultovní dílo Sturm und Drangu, předzvěst romantismu Sebevražda mladého muže z milostného i společenského ztroskotání „Wertherovská horečka“, diskuse o právu na sebevraždu Goethe se později distancuje a přepracovává

Cesta do Itálie Podnikne Goethe v letech 1786 – 1788 Italská cesta Odkon od Sturm und Drangu, příklon k vzoru řecké tragédie Torquato Tasso Ifigenie na Tauridě

Goethe - Schiller Vzájemně inspirativní spolupráce Výmarský klasicismus Schiller píše v letech 1798 – 1805 svá vrcholná díla Goethe pracuje na Faustovi Ideální lidé v historických kulisách

Goethe divadelní ředitel Od 1791 ředitel výmarského divadla Promyšlená dramaturgie (byť kompromisy), snaha o herecký styl inspirovaný antikou, soustředí se na výklad postav Dbá na kvalitní přednes Snaha o výchovu publika, neváhá jej napomínat

Urfaust Faustovské téma – jedno z archetypálních Středověké legendy, Marlowe, lidové čtení Napsán 1774, ztracen, objeven až 1887 Zápletka s Markétkou – Goethovo novum v tématu Vliv Sturm und Drangu, titánství, prométheovství

Faust I (1808 1790 – Faust – Fragment – přepracovaný Urfaust – neúplný Velký vliv Schillera Kompaktní filozofická koncepce - prology Sceluje starší i nové části

Faust II Nutno chápat samostatně, ne jako pokračování Odmítnut mnoha příznivci prvého dílu, doceněn až ve 20. století Putování světem, Faust spíše pozorovatelem Slepý Faust umírá, lemuři kopou hrob Věčně ženské

Struktura Fausta Vznikal takřka 60 let – přirozenost přírody Otevřená forma – sled scén různého žánru i stylu, rozdílné veršové formy, občas i próza Obzvláště markantní u II. Dílu Vliv gnose

Faust - prology Věnování Předehra na divadle (inspirováno Šakuntalou) Prolog v nebi (dopsán až kolem 1800, ale úhelný svorník díla)

Faust ve studovně

Faust a Duch země

(Smlouva) s ďáblem

Auerbachův sklep

Markétka jde do kostela

Markétka a Marta

Faust a Markétka v zahradě

Markétka lituje hříchů

Valpuržina noc

Zatracena? – Zachráněna!