Lineární rovnice – 3. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Advertisements

Název projektu: Učení pro život
Lineární rovnice 8.-9.ročník
Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 1
Rovnice s jednou neznámou 8. ročník
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
LINEÁRNÍ ROVNICE.
Lineární rovnice se závorkami
Mnohočleny a algebraické výrazy
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
metoda dosazovací, sčítací
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
Ekvivalentní úprava rovnic
Mgr. Šimon Chládek ZŠ Křížanská 80
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
7.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Řešení lineárních rovnic o jedné neznámé
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
Lineární rovnice – 4. část cvičení
Název Rovnice s neznámou ve jmenovateli Předmět, ročník
Sčítání a odčítání zlomků
Matematika Lineární rovnice
Sčítání a odčítání mnohočlenů
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Lineární rovnice – 2. část
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Násobení mnohočlenů.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Lineární rovnice Řešit rovnici znamená určit neznámou. Při řešení rce se snažíme neznámou dostat na jednu stranu a všechno ostatní na stranu druhou.
Řešte rovnici a proveďte zkoušku: (s – 2) 2 = (s + 1) (s – 4) -
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
ROVNICE KOŘENY ROVNICE EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.07 Lineární rovnice Anotace: Žák si osvojuje řešení lineárních rovnic pomocí ekvivalentních úprav včetně zkoušky. Řeší lineární.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
ROVNICE řešení lineárních rovnic rovnice s neznámou ve jmenovateli
Lineární rovnice Řešené úlohy.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Metody řešení soustav.
Matematika 8.ročník Jak vyřeším jednoduchou lineární rovnici.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Sčítání a odčítání racionálních čísel.
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Ekvivalentní úpravy rovnic
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ryze kvadratická rovnice
Ekvivalentní úpravy rovnice
Matematika Lineární rovnice
Řešení lineární rovnice
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Transkript prezentace:

Lineární rovnice – 3. část * 16. 7. 1996 Lineární rovnice – 3. část Matematika – 8. ročník *

Lineární rovnice 8x – 3 = 6 + 5x 8x – – 3 = 6 + 5x + 3x = 9 / : 3 x = * 16. 7. 1996 Lineární rovnice Řešte rovnice a proveďte zkoušku: Postup při řešení: 1. Převedeme na jednu stranu rovnice výrazy s proměnnou a na druhou absolutní členy (čísla). 8x – 3 = 6 + 5x To v praxi provádíme tak, že to čeho se chceme „zbavit“, převedeme na druhou stranu rovnice s opačným znaménkem. 8x – – 3 = 6 + 5x + 3x = 9 / : 3 2. Sečteme všechny proměnné na jedné straně a čísla na druhé straně rovnice. x = 3 3. Pokud je to nutné, vydělíme obě strany rovnice číslem udávající počet proměnných. L = 8 ∙ 3 – 3 = 21 4. Provedeme zkoušku správnosti. P = 6 + 5 ∙ 3 = 21 *

Rovnice 4x – 3 + 2x = 15 – 2x + 6 6x – 3 = 21 – 2x 6x + 2x = 21 + 3 8x * 16. 7. 1996 Rovnice Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 1. Obě strany upravíme → sečteme či odečteme co sečíst či odečíst jde. 4x – 3 + 2x = 15 – 2x + 6 6x – 3 = 21 – 2x 2. Řešíme podle předchozího návodu. 3. Provedeme zkoušku správnosti. 6x + 2x = 21 + 3 8x = 24 / : 8 x = 3 L = 4 ∙ 3 – 3 + 2 ∙ 3 = 15 P = 15 – 2 ∙ 3 + 6 = 15 *

Rovnice x = – 2 – 3 – 7x – 2x = 2x – 3 + 28 + 3x * 16. 7. 1996 x = – 2 Rovnice Řešte rovnice a proveďte zkoušku: – 3 – 7x – 2x = 2x – 3 + 28 + 3x – 3x – 7 + 2x = 13 – x + 4 + 3x – x – 7 = 17 + 2x – x – 2x = 17 + 7 – 3x = 24 / : (– 3) x = – 8 L = – 3 ∙ (– 8) – 7 + 2 ∙ (– 8) = 1 P = 13 – (– 8) + 4 + 3 ∙ (– 8) = 1 *

Rovnice 4(x – 3) = 12 4x – 12 = 12 4x = 12 + 12 4x = 24 / : 4 x = 6 * 16. 7. 1996 Rovnice Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 4(x – 3) = 12 1. Pokud je v rovnici závorka, odstraníme ji. 4x – 12 = 12 2. Řešíme podle předchozího návodu. 3. Provedeme zkoušku správnosti. 4x = 12 + 12 4x = 24 / : 4 x = 6 L = 4 ∙ (6 – 3) = 12 P = 12 *

Rovnice x = – 2 5(7x – 3) = 2(9x – 8) – 3(5 – 3x) * 16. 7. 1996 x = – 2 Rovnice Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 5(7x – 3) = 2(9x – 8) – 3(5 – 3x) – 3(2x – 7) = 13 + 4(2 + 3x) – 6x + 21 = 13 + 8 + 12x – 6x – 12x = 13 + 8 – 21 – 18x = / : (– 18) x = L = – 3 (2 ∙ 0 – 7) = 21 P = 13 + 4(2 + 3 ∙ 0) = 21 *

Rovnice 𝒙−𝟑 𝟒 =𝟓 /∙𝟒 𝒙−𝟑 𝟒 ∙ 𝟒 = 𝟓 ∙ 𝟒 𝒙−𝟑 = 𝟐𝟎 𝒙 = 𝟐𝟎 + 𝟑 𝒙 = 𝟐𝟑 * 16. 7. 1996 Rovnice Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 𝒙−𝟑 𝟒 =𝟓 /∙𝟒 1. Pokud je v rovnici zlomek, vynásobíme celou rovnici (nejmenším) společným jmenovatelem. 2. Řešíme podle předchozího návodu. 𝒙−𝟑 𝟒 ∙ 𝟒 = 𝟓 ∙ 𝟒 3. Provedeme zkoušku správnosti. 𝒙−𝟑 = 𝟐𝟎 * vynásobit celou rovnici znamená vynásobit každý člen rovnice na obou jejích stranách 𝒙 = 𝟐𝟎 + 𝟑 𝒙 = 𝟐𝟑 L = 𝟐𝟑−𝟑 𝟒 = 𝟓 P = 𝟓 *

Rovnice 𝟐𝒙−𝟕 𝟒 = 𝟒−𝟔𝒙 𝟓 /∙𝟐𝟎 𝟐𝒙−𝟕 𝟒 ∙ 𝟐𝟎 = 𝟒−𝟔𝒙 𝟓 ∙ 𝟐𝟎 𝟓 ∙ (𝟐𝒙−𝟕) = 𝟒 * 16. 7. 1996 Rovnice Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 𝟐𝒙−𝟕 𝟒 = 𝟒−𝟔𝒙 𝟓 /∙𝟐𝟎 L = 𝟐∙𝟏,𝟓−𝟕 𝟒 = −𝟏 5 4 𝟐𝒙−𝟕 𝟒 ∙ 𝟐𝟎 = 𝟒−𝟔𝒙 𝟓 ∙ 𝟐𝟎 1 1 𝟒−𝟔∙𝟏,𝟓 𝟓 = −𝟏 𝟓 ∙ (𝟐𝒙−𝟕) = 𝟒 ∙ (𝟒−𝟔𝒙) P = 𝟏𝟎𝒙 − 𝟑𝟓 = 𝟏𝟔 − 𝟐𝟒𝒙 𝟏𝟎𝒙 + 𝟐𝟒𝒙 = 𝟏𝟔 + 𝟑𝟓 𝟑𝟒𝒙 = 𝟓𝟏 / :𝟑𝟒 𝒙 = 𝟏,𝟓 *

Rovnice x = – 1 𝒙+𝟕 𝟔 = 𝟒−𝟓𝒙 𝟗 Řešte rovnice a proveďte zkoušku: * 16. 7. 1996 x = – 1 Rovnice Řešte rovnice a proveďte zkoušku: 𝒙+𝟕 𝟔 = 𝟒−𝟓𝒙 𝟗 *