Práce se vzpomínkami seniorů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
Dramacentrum jako služba komunitě a veřejnosti Pavel Němeček Konference Olomouc
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Klíčová aktivita 04 Osobnostní a sociální rozvoj učitele MŠ Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
Vymezení a funkce volného času
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Metody sociální pedagogiky
SLUŽBY ZAMĚSTNÁVÁNÍ V KOMUNITNÍCH SLUŽBÁCH V PRAZE A OKOLÍ.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Práce se vzpomínkami seniorů
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Motivační témata a životní příběhy
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Humanistické a existenciální teorie v SP
REMINISCENCE Práce se vzpomínkami seniorů Výběrový seminář JABOK2013/14Hana Čížková.
Práce se vzpomínkami seniorů
Reminiscenční terapie
Motivační témata a životní příběhy
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Průřezová témata.
Motivování klientů k změně ve vazební věznici Lidija Pilat Sdružení Podané ruce,o.s.Brno.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Řízení a plánování kariéry
Život v rodině Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Rehabilitace poruch komunikace Mgr. Ivana Šemberová.
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
SENIOR WORK Eva Smejkalová.
Práce se vzpomínkami seniorů
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Sociální šetření a legislativa
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Úvod do psychologie
Vymezení a funkce volného času
Reminiscenční terapie
Práce se vzpomínkami seniorů
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
Násilná osoba aneb co s ní
„Naslouchat hlasům paměti“
Práce se vzpomínkami seniorů
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Transkript prezentace:

Práce se vzpomínkami seniorů REMINISCENCE Práce se vzpomínkami seniorů

CÍLE SEMINÁŘE Získat teoretické znalosti o významu vzpomínek pro seniory Získat teoretické znalosti o reminiscenční terapii a jejích metodách Nacvičit praktické dovednosti relevantní pro úspěšnou realizaci reminiscenčních aktivit Prakticky realizovat konkrétní reminiscenční aktivitu Vykonanou aktivitu teoreticky zpracovat, zhodnotit a prezentovat v rámci semináře

REMINISCENCE TERMINOLOGIE: reminiscenční terapie, reminiscenční aktivity, reminiscence Soubor interaktivních, tvořivých a výrazových aktivit, jejichž společným jmenovatelem je zájem o minulé životní zkušenosti lidí, kteří se jich účastní. Proces, ve kterém je podporováno vzpomínání na minulé události za účelem zlepšení kvality života seniorů.

VZPOMÍNKY Oživující minulé zážitky Nejsou přesným zachycením reality Jsou přetvářeny vlivem zapomínání Pojí se s citovým (emočním) doprovodem v okamžiku prožitku i vybavení Tvoří životní příběh každého z nás „Minulost je také ještě druh bytí – snad nejjistější“ Viktor Emil Frankl

http://www.youtube.com/watch?v=JmIBBzcC894

STÁŘÍ - atributy

STÁŘÍ - atributy Závěrečná etapa života 8. věk člověka (Erikson) Moudrost Ztráty (blízcí lidé, fyzické a smyslové schopnosti) Transcendentno ??? .....

VZPOMÍNÁNÍ VE STÁŘÍ Integrace, tj. přijetí pozitivních i negativních událostí Vzpomínky tvoří „životní příběh“, který může být konstruován, utvářen a přetvářen Validační hodnota vzpomínek – posilování aktuální hodnoty seniora skrze životní příběh Společenská dimenze vzpomínání Mezigenerační předávání zkušeností

INTEGRACE ŽIVOTNÍCH UDÁLOSTÍ Erik Erikson: OSM VĚKŮ ČLOVĚKA Integrace x Zoufalství, že už nic nejde vrátit zpět  MOUDROST (získaná ctnost)

INTEGRACE ŽIVOTNÍCH UDÁLOSTÍ ROBERT N. BUTLER Autor pojmu „ageismus“ senioři vnímáni okolím jako „jiní lidé“, ale oni jsou pořád titíž jako byli dříve Metoda „Life review“ Vzpomínání jako terapeutický nástroj, strukturovaná aktivita Proces životního bilancování v pozdních stadiích života Vzpomínání známkou pracovitosti, kontinuity Cílem – hledání smyslu života, smíření, odpuštění křivd

VALIDACE – Naomi FEIL Potvrzování hodnoty člověka Akceptace prožívání seniora (zvláště u seniorů s demencí) Východisko: i senioři s demencí potřebují integrovat události života, rozdílný je jen způsob jejich vyjádření (vzpomínky spojeny s emocemi, vyjádření skrze emoce) Metody: vyladění, kontakt, orientace ve světě seniora (ne v realitě), zracadlení, respekt

http://www.youtube.com/watch?v=SB2tYYYlwMc http://www.youtube.com/watch?v=cJpB_AEZf6U&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=FtBAQIyi4O8&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=_NFCdVhO02w http://www.youtube.com/watch?v=K0O_OtbphuA&feature=related

METODY REMINISCENCE „vzpomínání jako aktivita“ Individuální reminiscence (rozhovor, naslouchání, prohlížení fotografií, tvorba knihy života, kreativní tvorba) Skupinová reminiscence (vzpomínání ve skupině na dané téma, divadlo, výlety)

INDIVIDUÁLNÍ REMINISCENCE Vychází vždy z potřeb klienta JAKÉ JSOU POTŘEBY KLIENTA? (potřeba vztahu, blízkosti ; předávání informací ; stimulace vzpomínek ; potřeba někoho, kdo naslouchá)

PŘÍPRAVA NA REMINISCENCI Být otevřený potřebám klienta – naslouchání, empatie Faktografická příprava (životní osa, historické události, místo, kde klient žil) Vhodné prostředí, situace Informovaný souhlas

ŽIVOTNÍ PŘÍBĚH ČASOVÁ OSA Zaznamenané důležité historické události ŽIVOTNÍ OSA Zaznamenané důležité osobní události  Tvorba časové a životní osy klienta je užitečnou pomůckou před vlastní reminiscenční aktivitou

DOKUMENTACE K ZÁPOČTU Stručné informace o vzpomínajícím (kdo, proč, potřeby, cíle) Časová a životní osa klienta Zprávy z jednotlivých reminiscencí Výstup (kniha života, kreativní aktivita, životní příběh sepsaný studentem, databáze stimulantů) Závěrečná souhrnná zpráva