Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 3 6 1 2 1 2 1 4 12 5 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozdělíme-li celek na části – dostaneme POJEM ZLOMEK Rozdělíme-li celek na části – dostaneme ZLOMKY + = Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Z ČEHO SE SKLÁDÁ ZLOMEK 3 4 ČITATEL /počet dílů/ ZLOMKOVÁ ČÁRA JMENOVATEL /na kolik dílů je celek rozdělen/ Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. JAK MOHU DĚLIT CELEK? 1 Celek mohu rozdělit vždy jen na stejný počet stejných částí. 1 4 1 4 1 2 1 3 1 3 1 3 1 2 1 4 1 4 Na kolik polovin mohu rozdělit celek? Na kolik třetin mohu rozdělit celek? Na kolik čtvrtin mohu rozdělit celek? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Je-li čitatel stejný jako jmenovatel, je zlomek roven jedné. VELIKOST ZLOMKU Je-li čitatel stejný jako jmenovatel, je zlomek roven jedné. 7 8 1 1 = = 4 1 = Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Takové zlomky nemají smysl. Celek na 0 částí rozdělit nemůžeme ZAPAMATUJ SI: 8 6 =0 Je-li v čitateli nula, je výsledek také nula. Takové zlomky nemají smysl. Celek na 0 částí rozdělit nemůžeme Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Který z uvedených zlomků je největší? ÚKOL č.1 Který z uvedených zlomků je největší? 1 3 1 4 1 8 Měl jsi to dobře? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ÚKOL č.2 1 2 1 4 1 8 Seřaď uvedené zlomky od nejmenšího po největší. 1 4 < 1 2 1 8 <
Který z obrázků nevyjadřuje polovinu celku? ÚKOL č. 3 Který z obrázků nevyjadřuje polovinu celku? A/ B/ C/ Měl jsi to dobře? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Porovnávání desetinných zlomků 8 10 2 10 4 10 6 10 8 10 2 10 6 10 4 10
Vypočítej z 12 = 12 : 2 = 6 z 12 = 3 1 2 1 4 z 12 = 4 1 3 Z 12 = 18 12 : 2 = 6 6 . 3 = 18 3 2
Vyzkoušej si sám z 24 = z 16 = z 36 = Výsledky: 3, 56, 18 1 8 7 2 3 6
Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem 16 2 5 2 16+5 2 21 2 54 28 16 28 54 + 16 28 70 28 Při odčítání zlomků se stejným jmenovatelem je postup stejný!
Zlomky se jmenovatelem 10 a jejich zápis desetinným číslem , , , ….........desetinné zlomky - zapíšeme je pomocí desetinných čísel Jedna desetina = žádná celá jedna desetina 1 10 2 10 5 10 16 10 1 10 0,1
2 2 10 10 0,2 1 100 0,01 Dvě desetiny = nula (žádná) celá dvě desetiny Zlomky se jmenovatelem 100,... patří mezi desetinné zlomky!!! jedna setina = žádná celá jedna setina 1 100 0,01
Pět setin = žádná celá pět setin Sedmnáct setin = žádná celá sedmnáct setin Dvacet pět setin = žádná celá dvacet pět setin 5 100 0,05 0,05 17 100 0,17 25 100 0,25
ZDROJ OBRÁZKŮ: [cit.2009-11-21]dostupné pod licencí Creative Commons – na http://commons.wikimedia.org/. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Torta.jpg [cit.2009-11-21]dostupné pod licencí Public domain – na http://www.pdclipart.org/. http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=108&pos=147 Materiál vznikl úpravou materiálu Zlomky dostupného pod licencí Creative Commons na http://dum.rvp.cz/materialy/zlomky-3.html autor Mgr.Jarmila Hájková, upravila Bc.Dana Dimová