3. téma: Kultura 5. 3. 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vymezení a pojetí sociální práce
Advertisements

Vymezení a funkce volného času
Sociální kontrola Filip Keresteš.
Úvod do sociální a kulturní antropologie
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Konflikt sociálních rolí
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Rozdíly mezi osobnostmi
Sociálně patologické jevy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Psychologie II Sociální psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
SOCIÁLNÍ ROLE ROLE Očekávaný způsob chování vázaný na určitý sociální status (VSS II, s. 943) Připsané Vnucené Získané.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
Sociální diferenciace
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Model transkulturní péče
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Socializace Občanský a společenskovědní základ
Základy sociální psychologie
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Sociologie ?.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Sociologie pro ekonomy (BKV_SOPE). Struktura kurzu 1) Úvod do sociologie (sociologie jako věda o společnosti; důvody vzniku sociologie; vymezení, vztah.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
3. téma: Kultura
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Klasická sociologie (Max Weber)
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Sociální skupiny a role
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kultura Vladimír Velešík.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Socializace Kejřová.
Vymezení a funkce volného času
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Transkript prezentace:

3. téma: Kultura 5. 3. 2014

Struktura přednášky Teoretické předpoklady vysvětlení fenoménu kultury – společenská determinace člověka Vymezení kultury Základní pojmy kultury

Symbolický interakcionismus – hlavní premisy: Lidské bytosti jednají na základě významů, které přikládají věcem kolem sebe. Tyto významy nejsou vlastností samotných věcí, nýbrž jsou produktem sociální interakce. Tyto významy nejsou stabilní, mohou být neustále pozměňovány či potvrzovány v průběhu nových interakcí. Thomasův teorém – definice situace Zdroj: Keller, J.: Úvod do sociologie.

Symbolický interakcionismus Vychází ze zájmu o lidskou řeč a jazyk, zakladatel G.H. Mead (vliv M. Webera) Na rozdíl od předcházejících přístupů je klíčový důraz kladen na jedince a jeho činnost (zejména v kontextu ostatních konkrétních osob) – mikroúroveň sociálního života. Důraz na symboly a jejich výměnu jakožto „nadreálné prvky“, na jejich vnímání, interpretaci, a rekonstrukci ze strany jedinců.

Sociální jednání: M. Weber (I) Klasické pojetí sociálního jednání Odlišnost sociologie od přírodních věd: sociologie musí objektu svého zkoumání porozumět a díky tomu jej objasnit Sociologie tedy zkoumá chování/jednání jedince (jedinců) pouze potud, pokud jedinec dává svým činnostem určitý smysl Sociální jednání – lidské chování, se kterým subjekt spojuje určitý smysl – a při němž se jednající orientuje na druhé. Typy jednání: tradiční, afektivní, racionální.

Sociální jednání Je vždy jednáním v sociálním kontextu. Je orientováno na skupinu (jedince) nebo sociální kontext. Je spojeno s určitým očekáváním ze strany druhých. Je tedy závislé na řádu vytvořeném sociální skupinou. Je tedy kontrolované sociální skupinou (ať už záměrně či nezáměrně, vědomě či nevědomě).

Kultura (I) Širší vs. užší definice kultury > sociologie vs. běžné užívání pojmu Souhrn uznávaných hodnot, dodržovaných norem a vytvořených hmotných statků, a souhrn všech institucí, organizací a aktivit, které tyto prvky kultury umožňují produkovat, reprodukovat, konzumovat a prožívat Společnost nemůže existovat bez kultury a naopak Hodnoty (= abstraktní ideály) jsou svázány s normami (= konkrétními principy a zásadami chování)

Elementy kultury kognitivní prvky normativní jazyk prvky materiální KULTURA normativní prvky jazyk materiální prvky

Podmínky vzniku kultury Schopnost symbolické komunikace (užívat jazykových symbolů) a abstraktního myšlení. Schopnost osvojit si a řídit se naučenými pravidly. Schopnost potlačit své okamžité potřeby a oddálit jejich uspokojení. Schopnost organizovaného jednání.

Kultura a sociální procesy (I) Socializace: obecné a komplexní označení interaktivního procesu, během kterého se novorozenec stává osobou uvědomující si sebe samu a orientuje se ve vlastní kultuře Během s. dochází k přejímání sociálních rolí, norem a vzorců jednání tvořících instituce a organizace společnosti Resocializace – přijetí radikálně odlišných hodnot a vzorců chování po rozpadu či opuštění těch dosud přijímaných (represivní instituce, extrémní okolnosti, mezní situace) G.H. Mead – výklad hlavních fází ve vývoji dítěte (nápodoba skrze hru, přejímání role druhého, sebeuvědomění, porozumění hodnotám a normám, generalizovaný druhý)

Význam primární socializace http://en.wikipedia.org/wiki/Genie_%28feral_child%29 Foto staženo z: Wikipedia

Kultura (II) Vznik, reprodukce či změna norem není možná bez komunikace Rozdílné společnosti – rozdílné hodnoty > kulturní (hodnotový) relativismus Hodnotová relativita – důsledek poznání odlišné kultury a/nebo soužití s ní Etnocentrismus – posuzování jiných kultur podle měřítek naší vlastní kultury Subkultura – malé, kulturně uniformní společenství které je součástí vnitřně kulturně rozmanité společnosti (často bývá jazykově, etnicky nebo národnostně definované) Kontrakultura - kontrastní, opoziční typ kultury, respektive subkultury vůči majoritnímu typu kultury; nejde o pouhou odlišnost, ale o radikální odmítání a o vědomou kontradikci. Lze rozlišit dva druhy kontrakultur – první je dána nedobrovolným sociálním vyloučením určité skupiny obyvatel (bezdomovci, etnické menšiny), druhá je vědomě a dobrovolně tvořena jako akt protestu proti dominantním kulturním nebo společenským normám a hodnotám (hudební nebo politické subkultury)

Kultura a sociální procesy (II) Důležitý rys kultury - její prvky musí přijmout a osvojit si většina příslušníků daného kulturního společenství > charakter kultury určitého společenstva tedy určuje většina jejích členů. Předávání probíhá v rámci procesu socializace a to mj. i skrze artefakty, které jsou součástí hmotné kultury (hračky, nábytek, dopravní prostředky, knihy, atd.) Enkulturace: proces učení se kultuře; vrůstání jedince do kultury dané společnosti (přejímání významů a hodnot, které tuto kulturu tvoří) Probíhá především prostřednictvím rodiny, školy, vrstevníků a médií Akulturace - intenzivní pronikání kulturních prvků z jedné kultury do druhé (a naopak), který vede k zásadním změnám a reorganizaci dané kultury (často obou) Akulturace se u jedinců projevuje změnou procesu enkulturace

Sociální instituce Širší vs. užší význam pojmu instituce Sociální instituce – institucionalizované sociální jednání Jak se ze subjektivních významů (Weber) stávají sociální fakty (Durkheim)? Proces institucionalizace – fáze externalizace, objektivizace, internalizace Externalizace - vytváření institucionálních praktik Objektivizace: osamostatnění institucionálních praktik Internalizace: osvojování institucionálních praktik člověkem

Důležité pojmy (k nastudování): kulturní normy; sociální kontrola, sankce; sociální status a sociální role; socializace

Základní teorie sociálních rolí Autor: americký sociální psycholog G. H. Mead Název díla: Mind, Self and Society (1934) Předmět: analyzuje proces socializace, v jehož průběhu si dítě osvojuje existující způsoby řešení problémů, hodnoty a definování situací

Typy rolí role připsané (pohlaví, věk,...) role získané (prestiž,...) role vnucené (zákl. vojenská služba, role nezaměstnaného, …)

Tři typy rolových konfliktů Konflikt mezi rolemi - kdy očekávání spojovaná se 2 různými rolemi vykonávanými toutéž osobou, nelze sladit. Konflikt v roli - jedná se o konflikt mezi vlastním pojetím a skutečným výkonem role či odlišná interpretace role u nositele od očekávání druhých Distance od role – neztotožnění se s rolí (Goffman).

Otázky z četby R.K. Mertona 1. Jaké jsou dva významné prvky sociální a kulturní struktury, vymezující rámec Mertonova příspěvku, a čím se vyznačují? S čím souvisí pozitivní zdůrazňování povinnosti si udržet vysoké cíle? Uveďte tři kulturní axiomy, které přikazuje kultura současné společnosti dle Mertona přijmout. 2. Jak můžeme definovat deviantní chování ve společnosti? A proč vzniká? 3. Vysvětlete jednotlivé typy individuální adaptace a uveďte pro ně příklady! 4. Jaká je role rodiny a specifika výchovy dětí z hlediska přenášení kulturních norem společnosti? Vysvětlete, jak se projevuje tlak rodičovských ambicí na dítě a jaké jsou jeho rizika či následky? 5. Je vybraný text ukázkou makrosociologického anebo mikrosociologického přístupu? Svou odpověď doložte argumenty.

Doporučená literatura k tématu: Berger, P. L., Luckmann, T. 1999: Sociální konstrukce reality. Brno: CDK. Fay, B.: Současná filosofie sociálních věd. 2002. Praha: SLON.