Vývojová stádia člověka Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Vývojová stádia člověka
LIDÉ Lidé se od sebe odlišují svým vzhledem. Odlišnosti pozorujeme : podle pohlaví podle rasy podle věku
Podle pohlaví dělíme lidi na : muže ženy
LIDÉ vznikli z jednoho živočišného předka mají tedy společný původ postupně se přizpůsobili podmínkám, kde žili v různých částech planety se odlišují vzhledově i barvou pleti
LIDÉ
LIDÉ během svého života procházejí různými vývojovými stádii v jednotlivých etapách jsou jejich potřeby a projevy odlišné
Vývojová stádia člověka prenatální období novorozenec kojenec batole předškolák mladší školní věk puberta dospělost stáří
Prenatální období ( od početí do narození – porodu ) dána dědičná výbava a odlišení pohlaví trvá zhruba 9 měsíců pohyb v prostředí bez tíže od 3 měsíce má lidský tvar – 10 cm od 6 měsíce citově vnímá ( důležitá harmonie matky )
Prenatální období
Novorozenec ( od narození – 6 týdnů ) přizpůsobuje se novým podmínkám většinu dne prospí ( 20 hodin ) spánek, přijímání potravy, vyměšování reflexy – dýchací, sací, polykací, uchopovací
Novorozenec
Kojenec ( 6 týdnů – 1 rok ) období nemluvněte prudký vývoj pohybových, smyslových, poznávacích, citových vlastností 7. – 8. měsíc – sedí, leze, první zoubky 11. – 14. měsíc – první krůčky, slůvka hra, podnětné prostředí, spánek, klid broukání, žvatlání, první slůvka
Kojenec
Batole ( 1 – 3 roky ) prudký rozvoj zrakového a sluchového vnímání rozvoj pohybových schopností rozvoj řeči a myšlení ( 1500 slov ) rozvoj hygienických návyků rozvoj návyků sebeobsluhy formování osobnosti, rozvoj vůle zkoumá okolí, sebeprosazování
Batole
Předškolák ( 3 – 6 let ) věk hry věk pohádky fantazie, představivost rozvoj hrubé i jemné motoriky názorné myšlení napodobování dospělých učí se hygienickým návykům příprava na vstup do školy
Předškolák
Mladší školní věk ( 6 – 11 let ) nástup do školy – změna v životě dítěte hlavní druh činnosti – učení učí se pozornosti a sebeovládání učí se včleňovat do kolektivu učí se spolupracovat vyvíjí se sebekontrola a tolerance
Mladší školní věk
Puberta ( 11 – 15 let ) rychlý vývoj pohlavních žláz hormonální aktivita rozvoj pohlavních znaků (ochlupení, růst prsních žláz, penisu, menstruace...) nevyzrálost postojů, kritičnost, emoce samostatnější myšlení, hlubší zájmy podrážděnost, přecitlivělost, snění nejbouřlivější etapa vývoje člověka volba povolání
Puberta
Mládí – adolescence ( 15 – 20 let ) zpomalení růstu stabilizace duševního vývoje navazování intimních osobních vztahů výběr povolání, schopnost zátěže osamostatňování rozvoj inteligence přátelé – parta ?!
Mládí - adolescence
Dospělost ( 20 – 60 let ) období první dospělosti ( 20 – 30 let ) 2. období zralé dospělosti ( 30 – 45 let ) 3. období středního věku ( 45 – 60 let )
1. období první dospělosti hledání partnera zakládání rodiny pracovní pozice tělesná výkonnost
2. období zralé dospělosti celková stabilita doba zrání a získávání zkušeností budování společenského postavení ukládání podkožního tuku ( pohyb ! )
3. období středního věku syndrom prázdného hnízda ( odchod dětí ) krize středního věku – ubývání sil bilancování a předávání zkušeností zhoršení krátkodobé paměti důležité - udržovat tělesnou i duševní kondici
Stáří ( 60 – 89 let ) období počínajícího stáří ( 60 – 75 ) zralost, menší odolnost vůči nepříznivým vlivům, odchod do důchodu období stáří ( 75 – 89 ) nízká pozornost, potíže s rozhodováním, odlišná doba a intenzita stárnutí u různých lidí 3. dlouhověkost ( lidé nad 89 let )
Stáří
Každý den je jen jednou za život !
Téma: Vývojová stádia člověka – 5. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále pod Třemšínem Windows XP Professional PowerPoint Internet Literatura: Matyášek, Štiková, Trna, Přírodověda pro 5. ročník, Nová škola, Brno 2004 Autor: Mgr. Eva Hocková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)