Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

zpracovaný v rámci projektu
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a scénáristickou tvorbou Z. Svěráka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými básníky 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Česká poezie 20. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.15.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_7.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_9.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
¨-4-.
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Mgr. David Vencl Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika NázevSinus - cvičení Klíčová slova Goniometrické funkce,
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_724_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Hanzlíka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_733_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
zpracovaný v rámci projektu
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaZeměpis 9 NázevZemepis_obyvatelstva_zdrojedat.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 18. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.9.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Mgr. David Vencl Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaInformatika NázevWord.
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj02/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
JAROSLAV HAŠEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Karel Toman Anarchistický buřič.
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
zpracovaný v rámci projektu
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
Vypracoval: Ondřej Dutka
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
AUTOR: Kateřina Křížová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Fráňa Šrámek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
zpracovaný v rámci projektu
Česká poválečná literatura I.
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Český jazyk 9 Název Fráňa_Šrámek Klíčová slova generace anarchistických buřičů, antimilitarismus, Pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity výklad, práce v malých skupinách (dvojice), samostatná práce Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 978 kB Zdroje viz Použité zdroje

Český jazyk 9 Fráňa Šrámek Mgr. Renata Vostatková, 2011 Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Renata Vostatková, 2011

Fráňa Šrámek bývá nazýván básníkem mládí a lásky básník prozaik ( ٭ 1877 Sobotka – † 1952 Praha ) bývá nazýván básníkem mládí a lásky básník prozaik dramatik publicista představitel tzv. generace anarchistických buřičů r. 1946 se stal národním umělcem

Život Fráni Šrámka rané dětství prožil v Sobotce ( často se sem vracel i později) r. 1885 se s rodiči přestěhoval do Písku (toto město si velmi oblíbil – odehrává se v něm většina jeho divadelních her a románů) nedokončil studium práv zapojil se do anarchistického hnutí účast v 1. svět.válce (ruská, italská a rumunská fronta) – má významný vliv na jeho tvorbu = antimilitaristické (protiválečné) postoje Karikatura Fr. Šrámka od Karla Čapka (1926)

Literární tvorba F. Šrámka v dílech jsou zachycena 3 základní témata: příroda odpor proti válce milostný vztah mladých lidí v dílech uplatňuje prvky impresionismu Pamětní deska na rodném domě Fráni Šrámka v Sobotce

Dílo: impresionismus ) (zamyšlení nad ztracenými iluzemi POEZIE: „Života bído, přec tě mám rád“ „Modrý a rudý“ (ostré, buřičské verše vyjadřující odpor k válce a armádě) „Splav“ (milostné verše, oslava přírody) PRÓZA: „Stříbrný vítr“ (román o mládí a dospívání, impresionismus ) DIVADELNÍ HRY: „Měsíc nad řekou“ (zamyšlení nad ztracenými iluzemi mládí, zfilmováno r. 1953,

Úkol: Pozorně si přečti následující báseň a mladý F. Šrámek Pozorně si přečti následující báseň a z toho, co ses o Šrámkově životě a jeho postojích k životu právě dozvěděl, zkus dát dohromady charakteristiku této básně (v heslech)

báseň Píšou mi psaní (ze sb. Modrý a rudý) Zdrávi vzkázali, zdrávi napsali, já jsem rezervista, básník, anarchista, zpívám si a proklínám, oh, proklínám. Pomašíruju, zpívat si budu: modrý rezervista, rudý anarchista, v modré dálce rudý květ, oh, rudý květ….! Píšou mi psaní vojanští páni, a tam stojí psáno dvanáctého ráno že já musím rukovat, oh, rukovat. Voják je voják, musí bojovat - vloží k líci pušku, vezme si na mušku třeba vlastní srdce své, oh, srdce své.

Srovnej se svými odpověďmi: motivy: nutnost narukování na vojnu, bolesti srdce odpor k vojenskému životu silně negativní vztah k armádě antimilitaristické zaměření báseň = plná vzdoru a odporu k válce rudý květ = symbol anarchismu hlavní postava = autor („já jsem rezervista, básník, anarchista“) Pozn. za tuto báseň se dostal Šrámek před soud a následně i do vězení (proč asi?)

Pozorně si přečti další báseň a odpověz na tyto otázky: a) Jak je báseň stylizována? (útvar?) b) O čem voják podává zprávu? (zkus popsat přesněji) c) Které motivy voják ve svém hlášení zdůrazňuje? Proč? d) Čím je hlášení ukončeno? Proč? e) Vyjádři svými slovy, jak rozumíš poslední sloce básně f) Čím se vojákovo hlášení (raport) asi liší od skutečného hlášení? g) Přemýšlej o tom, co chtěl autor touto básní vyjádřit?

Raport (ze sb. Modrý a rudý ) Že louky voní kol a jetely a kvete řeřicha - a on… kůň… což byl vinen čím? má díru do břicha, že na něm seděl kdos, už nesedí a oči vědět chtí, však nevědí a v hrdle vysychá… Oh, v hrdle vysychá… A chtěl by ržát… že neví, neví proč?: sluníčko zlaté, což neměl on tě rád - ty už ho nechceš… proč? proč necinkne už nikdy podkova, proč nebe v krvi, nohy z olova - hó, toč se, světe, toč… Hlásím, pane hejtmane, že byl to strašný sen, ty oči zvířete, ty křičely a z důlků lezly ven, křičely na mne, jestli já to vím, proč ležíme tu s břichem děravým - co měl jsem říci jen…? Hlásím, pane hejtmane, a já to musím říc: tož, člověk rád jde, člověk musí jít, když pán chce, smrti vstříc - však koní šetřte, prosím tisíckrát, to dobytče se strašně umí ptát, proč nesmí žíti víc… Raport (ze sb. Modrý a rudý ) Na levém křídle a poslední já budu stát, a tušit nebude, oč prosit chci, žádný kamarád - a paty k sobě, špičky od sebe, pro tebe, sne můj divný, pro tebe já budu meldovat. Hlásím, pane hejtmane, že se mi zdál sen, vojna byla a já ležel v poli zastřelen; a zrovna u mne váš kůň taky pad, nám přáno bylo spolu umírat, to z boží vůle jen. To k ránu bylo as, neb měsíc zrud, a váš kůň hlavu zdvih, a zvláštní věc měl jako já prostřelený břich, a v jeho očích takový styd žal, kdos divil se v nich, kdos se ptal a ruce lomil v nich.

Srovnej se svými odpověďmi: a) jako vojenské hlášení (podání zprávy ) b) o svém snu, ve kterém viděl umírat sebe a koně svého nadřízeného c) oči umírajícího zvířete, ve kterých se zračí zoufalství d) prosbou, aby koně nebyli posíláni do boje (zvíře se nedokáže bránit) e) vyjadřuje úděl obyčejného člověka, který nemá možnost rozhodovat o svém životě („a já to musím říc: tož, člověk rád jde, člověk musí jít, když pán chce, smrti vstříc…“) f) nepopisuje nějakou určitou situaci, ale především emoce, které tato situace vyvolala odsouzení války jako nepochopitelného zla, odpor k válce, ve kterém vidí autor jen zbytečné zabíjení lidí

román: „Stříbrný vítr“ psychologický román s prvky impresionismu hl. postava – Jan Ratkin – citlivý, vznětlivý a nepoddajný student, který objevuje smysl života, jeho krásu i bolest Jeník se vzpírá svému přísnému, hrubému a bezcitnému otci cítil odpor proti násilí, nepochopení a přetvářce ze strany dospělých z dálky k němu však zaznívá zvuk „stříbrného větru“, který je symbolem příslibu lásky, štěstí a krásy

Co sis z dnešní hodiny zapamatoval? 4. V dílech často uplatňuje prvky: a) naturalismu b) impresionismu c) dekadence 5. F. Š. se dostal před soud a poté do vězení za báseň: Píšou mi psaní Píšou mi dopis Píšou mi páni 6. Nejvýraznějším rysem této básně je vyjádření: a) lásky, štěstí a krásy života b) silného odporu k válce a k armádě c) obdivu ke krásám přírody 7. Oprav chybné názvy děl: Modrý a červený Zlatý vítr Měsíc nad jezerem 1. F. Šrámek se narodil: a) v Písku b) v Sobotce c) v Praze 2. F. Š. byl: (vyber správné a) básník odpovědi) b) prozaik c) historik d) dramatik e) publicista f) jazykovědec 3. F. Š. byl představitelem: a) anarchistických buřičů b) prokletých básníků c) májovců

Porovnej si své odpovědi se správnými: 1. b) 2. a) b), d), e) 3. a) 4. b) 5. a) 6. b) 7. Modrý a rudý Stříbrný vítr Měsíc nad řekou

Zajímavost: Na počest F. Šrámka se koná od roku 1957 každoročně ve městě Sobotka festival českého jazyka, řeči a literatury pod názvem „Šrámkova Sobotka“. F. Šrámek (druhý zprava) mezi divadelními ochotníky, Sobotka, r. 1936

Metodické poznámky str. 1 – 2 úvodní strany, povinné údaje str. 3 – 6 výklad učitele, možno použít i pro zápis do sešitu str. 7 – 12 četba básní + jejich následný rozbor na základě zpracování zadaných úkolů k těmto básním samostatná práce nebo práce v menších skupinkách (např. dvojicích) str. 13 výklad učitele + zápis do sešitu str. 14 – 15 test z vědomostí, které si žáci z hodiny zapamatovali (samostatná práce + následná kontrola) str. 16 diskuse o literárních festivalech spojených se jmény českých autorů str. 17 – 18 metodické poznámky, zdroje

Použité zdroje Soukal, J. - Čítanka pro 8. ročník základní školy, SPN, a.s.,Praha, r.1996, ISBN 80-85937-39-5 Obr. č. 1, 2, 3 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Fráňa_Šrámek Obr. č. 4 - http://www.nln.cz/knihy/vsechny-knihy/literarni-veda/6 Obr. č. 5 - http://www.spisovatele.cz/frana-sramek Obr. č. 6 - http://feuerteufel.blog.cz/1011/frana-sramek-stribrny-vitr-vypisky Obr. č. 7 -http://books.google.com/books/about/Splav.html?hl=cs&id=XBcOAAAAIAAJ Obr. č. 8 - http://www.amaterskedivadlo.cz/main.php?data=multimedia&id=1