F – sekunda Yveta Ančincová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Smykové tření a valivý odpor
Síla značka síly F jednotkou síly je 1N (newton), popř. kN ( = 1000 N)
7. ročník Tření, třecí síla Tření, třecí síla.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Tření Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Mgr. Ladislav Dvořák PdF MU, Brno
Mazání valivých ložisek
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Vzájemné působení těles - síla
Pevné látky a kapaliny.
Proudění tekutin Ustálené proudění (stacionární) – všechny částice se pohybují stejnou rychlostí Proudnice – trajektorie jednotlivých částic proudící tekutiny.
Vzájemné silové působení těles
Větrné elektrárny Energie a ekonomika ve světě 3.A Jan Frydrych.
Zákon setrvačnosti (první newtonův pohybový zákon)
Tření je odpor proti pohybu jednoho tělesa po povrchu druhého tělesa.
Třecí síly v denní i technické praxi
Pohybové účinky síly. Pohybové zákony
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozdíl mezi kluznými a kuličkovými ložisky
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ZVLASTNI.
Síla, která brání pohybu objektu po ploše.
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
ODPOROVÁ SÍLA …a související jevy.
O síle působící proti pohybu
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Smykové tření, valivé tření a odpor prostředí
Smykové tření, valivý odpor
Vlastnosti plynů.
Fy – sekunda Yveta Ančincová
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají a umí využívat Newtonovy zákony.
Větrná energie.
Struktura a vlastnosti kapalin
Určeno pro 2. ročník oboru mechanik strojů a zařízení
Smykové tření.
Technika kolem nás Kolo.
9. Hydrodynamika.
Síla, její znázornění a účinky.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Proudění vzduchu.
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
SÍLA TŘECÍ SÍLA VY_32_INOVACE_09 - SÍLA - TŘENÍ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
UŽITÍ TŘENÍ Odporová síla prostředí Umíš odpovědět ? Kdy je tření užitečné a potřebné Kdy je neužitečné a nepotřebné Co je to odporová síla prostředí.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM TŘENÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku střední.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Ivana Nováková NÁZEV:Význam třecí síly TÉMATICKÝ CELEK:Pohyb těles.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_56_TŘENÍ TEMA: FYZIKA
Urychlující a brzdné účinky síly na těleso
Tření-síla, která brzdí pohyb
VY_32_INOVACE_ ROČNÍK Brzdné síly Název školy
1. Urči co se pohybuje snáze?
Tvar a pohyb těla Lebka a kosti.
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Urychlující a brzdné účinky síly na těleso
Urychlující a brzdné účinky síly na těleso
Účinky síly na těleso posuvné účinky síly
Proudění vzduchu.
1. Newtonův pohybový zákon – Zákon síly
Transkript prezentace:

F – sekunda Yveta Ančincová Odpor a tření F – sekunda Yveta Ančincová

Proti pohybu těles působí brzdné síly Přestaneš na kole šlapat, po jisté době se kolo zastaví Rozjeté sáně na ledě se také určitě po jisté době zastaví Fouká – li silný protivítr, musím na kole vyvinout větší sílu Ryby, ptáci, ale i sportovci, auta, plavidla … musí mít „ten správný tvar“ Přestaneš na kole šlapat, po jisté době se kolo zastaví

Brzdné síly Odporové – mezi tělesy a okolním plynem nebo kapalinou Třecí – mezi pevnými tělesy Auto a silnice Loď a voda Brzdné síly v kapalinách a plynech jsou menší než třecí síly mezi pevnými tělesy. Brzdné síly v kapalinách a plynech jsou menší než třecí síly mezi pevnými tělesy.

Příčiny tření Obě příčiny se uplatňují současně Drsnost stykových ploch těles Vzájemné silové působení částic ve stykových plochách Obě příčiny se uplatňují současně – u hladkých povrchů převládá působení částic Obě příčiny se uplatňují současně – u hladkých povrchů převládá působení částic SKLO PO SKLE SE ŠPATNĚ POSUNUJE

Je třecí síla užitečná ? Bez tření bychom nemohli chodit , psát na tabuli, žádné auto by nezastavilo, nedržel by žádný uzel, žádný oděv pohromadě, skříně by klouzaly Potřebujeme:

Kdy je třeba třecí sílu zmenšovat ? Ve většině strojů a zařízení – se dotýká kov kovu, kov plastu atd. Např. ke snížení tření u válců v motorech u automobilů se používá olej Např. ke snížení tření u válců v motorech u automobilů se používá olej

Kdy je třeba třecí sílu zmenšovat ? Když dva nebo více pohybujících se materiálů o sebe vzájemně dře, způsobuje to tření a materiály se opotřebují. Výsledkem je poškození materiálu a s tím i náklady na údržbu a opravu. V oblasti nauky o tření a opotřebení provádí strojní inženýři, fyzikové a materiáloví inženýři interdisciplinární výzkum, aby nalezli lepší třecí podmínky, stejně jako ideální mazadlo.  Ideální by byl povrch, který by byl vytvořen tak, aby nebylo způsobeno prakticky žádné nebo minimální opotřebení. Mezi dvěma optimálně uzpůsobenými materiály je jen málo styčných třecích ploch, což znamená významné snížení opotřebení. Nanoway - Technologie hraje v tomto směru významnou roli. Ultratenká, ale velmi odolná potahová vrstva může být optimálně uzpůsobena k použití pomocí chemických úprav mokrou cestou nebo elektrochemických úprav. Funkce, jako jsou teplotní odolnost, vysoká tvrdost materiálu a ultra hladký materiál mohou být navzájem kombinovány. Toto minimalizuje tření a optřebení a významně tak prodlužuje životnost obohacených součástek PŘEVODOVKA

Ložiska a kolečkové brusle Ložiska jsou jednou z nejdůležitějších částí bruslí. Mají výrazný vliv na kvalitu a rychlost jízdy. Kvalitnější ložiska udržují kolečka v chodu s menším třením a pro Vás znamenají menší námahu.

Kuličková a válečková ložiska Používají se všude tam, kde se „ něco otáčí „ VALIVÉ TŘENÍ JE MNOHEM MENŠÍ NEŽ SMYKOVÉ( „ POSOUVACÍ “) VALIVÉ TŘENÍ JE MNOHEM MENŠÍ NEŽ SMYKOVÉ( „ POSOUVACÍ “)

Ložiska a větrná elektrárna rotor s rotorovou hlavicí brzda rotoru planetová převodovka spojka generátor servo-pohon natáčení strojovny brzda točny strojovny ložisko točny strojovny čidla rychlosti a směru větru několikadílná věž elektrárny betonový armovaný základ elektrárny elektrorozvaděče elektrická přípojka

Ložiska a jízdní kolo

Ložiska a nanotechnologie Nanotechnologie („nano“ v řečtině znamená trpaslík) je moderní technický obor, který se zabývá přesnou a záměrnou manipulací na úrovni atomů, tvorbou a využíváním technologií v měřítku řádově nanometrů (10-9 m), což je přibližně tisícina tloušťky lidského vlasu. Ultratenká, ale velmi odolná potahová vrstva může být uzpůsobena tak ,by byla teplotně odolná, měla vysokou tvrdost a aby byla z ultrahladkého materiálu

Kdy třecí sílu potřebujeme zvýšit? Při běžné pohybu doma nebo v práci Protiskluzová podložka pod koberce Protiskluzová dlažba na nástupní mola Protiskluzové samolepící bezpečnostní pásky a podložky Protiskluzová předložka do koupelny Protiskluzová dlažba Při chůzi – v koupelněProtiskluzové samolepící vinylové bezpečnostní pásky a podložky

Kdy třecí sílu potřebujeme zvýšit? Při námraze, náledí…na silnici a chodnících Zdrsňující látky - štěrk a písek Při teplotách kolem -7 -9 °C klasická kamenná sůl A jak? EKOGRIT Moderní ekologický prostředek velmi lehký a vydatný šetrný k okolí ekonomicky výhodný chlorid vápenatý použitelný až do -29°C méně škodí, ale je 3 x dražší než sůl Při námraze, náledí…na silnici a chodnícíchPro posyp komunikací se používají v zásadě dva druhy posypových solí. Při vyšších teplotách kolem -7 - -9 °C je to klasická kamenná sůl, chlorid sodný (NaCl), který má omezenou funkčnost při teplotách pod tímto optimem a chlorid vápenatý (CaCl2), která je univerzálnější (použitelná až do -29 °C). Solení chloridem vápenatým také znamená úsporu posypového materiálu a jde i o méně škodlivou variantu, cena je však přibližně 3krát vyšší. Mezi používaná aditiva patří protispékací prostředek, který zamezí tvorbě hrudek. pH posypové soli se pohybuje kolem pH7 až pH9, směs na bázi NaCl obsahuje kolem 97-98 % této látky, malou část tvoří chlorid hořečnatý (MgCl2). Účinnost lze zvýšit relativně novou technologii - posypem skrápěnou solí, kdy se v posypovém voze vytváří vodná směs soli, která po aplikaci snižuje jak spotřebu soli, tak čas nutný na odstranění ledu. Nejnovější možností je použití enzymových přípravků na rozpouštění ledu, které však nejsou používány kvůli vysoké pořizovací ceně. Je však třeba zdůraznit, že v samotném Bezpečnostním listě takovýchto výrobků je uvedeno, že je třeba zamezit únikům těchto látek do prostředí. Tomuto požadavku ovšem nelze v reálných podmínkách dostát, a tedy doporučujeme používat méně škodlivé alternativy. Sůl poškozuje hlavně zeleň přiléhající ke komunikaci a proniká i do podzemních vod. Možností je aplikace zdrsňujících látek typu štěrku a písku, popřípadě moderních ekologických náhrad jako je prostředek Ekogrit. Ekogrit (zimní posyp) Inertní zimní posyp Ekogrit je zdrsňující posypový materiál určený pro zimní údržbu pozemních komunikací, který svými parametry nahrazuje a překonává materiály pro zimní posyp dosud používané. velmi lehký a vydatný šetrný k okolí ekonomicky výhodný ochranná známka "EKOLOGICKY ŠETRNÝ VÝROBEK 31–01" byla Ekogritu udělena ministrem životního prostředí ČR Použití: komunikace měst a obcí, historická centra, obchodní centra,pěší zóny, parky, cyklistické stezky, lázeňská území, zóny pitné vody, apod.

Tvar těla a snížení odporu Tučňáci jsou ze všech ptáků nejlépe přizpůsoben i životu ve vodě. Jejich tělo pokrývá přiléhavé šupinaté peří. Tučňáci nedovedou létat, zato však výborně plavou. Jejich zavalité aerodynamické tělo se žene pod vodou rychlostí 30 - 40 km/h. Směle se mohou měřit s tuleni nebo delfíny. Přilba má aerodynamický tvarTuňák obecný se řadí svou délkou, hmotností a možností plout rychlostí 70 km za hodinu mezi největší a nejrychlejší kostnaté ryby naší planety. Takovéto rychlosti dosahuje díky tomu, že je schopen držet teplotu těla vyšší něž je okolní teplota a také protože může své prsní a břišní ploutve vkládat do prohlubenin tělní stěny, čímž minimalizuje odpor vody. Tělo proudnicového tvaru Někdy při plavání vyskakují vysoko nad vodu a také na pevninu na ledové kry se dostávají hbitým skokem. Po ledových svazích sjíždějí na břiše.

Tvar těla a snížení odporu Tuňák obecný se řadí svou délkou, hmotností a možností plout rychlostí 70 km/h mezi největší a nejrychlejší kostnaté ryby naší planety, protože je schopen držet teplotu těla vyšší něž je okolní teplota a také protože může své prsní a břišní ploutve vkládat do prohlubenin tělní stěny, čímž minimalizuje odpor vody. T

Sportovec a snížení odporu vzduchu Tuhá bitva na poli kombinéz Kanaďané vyvinuli nové, kombinované z různých látek o tloušťce papíru, které přispívají k nízkému tření vzduchu. Jde o produkt tajného programu, vývoj těchto kombinéz v aerodynamických tunelech trval tři roky a spolykal v přepočtu 11 milionů korun. Tuhá bitva na poli kombinéz Kanaďané vyvinuli nové, kombinované z různých látek o tloušťce papíru, které přispívají k nízkému tření vzduchu. Jde o produkt tajného programu, vývoj těchto kombinéz v aerodynamických tunelech trval tři roky a spolykal v přepočtu 11 milionů korun. Použitý materiál? Především polyuretan

Testování v aerodynamickém tunelu V rámci přípravy na nadcházející olympijskou sezónu 2009/2010 proběhlo testování českého reprezentačního teamu snowboardcrossařů v aerodynamickém tunelu VZLÚ v Praze Letňanech. Testovány byly různé druhy oblečení pro dosažení co nejmenšího možného odporu. Testování probíhalo v rychlostech protivětru 80 km/h a 120 km/h . V rámci přípravy na nadcházející olympijskou sezónu 2009/2010 proběhlo testování českého reprezentačního teamu snowboardcrossařů v aerodynamickém tunelu VZLÚ v Praze Letňanech. Testování bylo zaměřeno především na optimalizaci postavení snowboardistů s ohledem na odpor větru a k testování různého druhu oblečení pro dosažení co nejmenšího možného odporu. Testování probíhalo v rychlostech protivětru 80 km/h a 120 km/h odpovídající průměrným a maximálním rychlostem dosahovaných při závodech. Dle slov Pavla Heiníka člena teamu TILAK kombinace kalhot Raptor a bundy Ogre splnila očekávání na 100%. Minimální odporu vzduchu, maximální možný rozsahu pohybů a tepelná pohoda a komfort i v rychlostech větru 120 km/h.

Podivný automobil Má mimořádně nízký aerodynamický odpor- Karoserie Mercedesu vychází z tvaru těla tropické ryby Totéž se vyžaduje i po automobilech, pouze s tím rozdílem, že se nepohybují ve vodě, ale na suchu. Zatímco tvary jiných ryb se pro konstrukci silničních vozidel nehodí, "ryba-krabice" je přímo ideální, protože do jejích linií lze dobře umístit kola, kabinu pro pasažéry, motor a další náležitosti. Tak vznikl automobil dlouhý 4,24 metru, který sice vyhlíží poněkud neohrabaně, přesto však má velký vnitřní prostor a především nečekané parametry. Na prvním místě to jemimořádně nízký aerodynami cký odpor. Pro technické fajnšmekry: při měření v aerodynamickém tunelu byl u modelu v měřítku 1:4 zjištěn koeficient aerodynamického odporu (Cd) 0,095, což je hodnota, jaké do té doby nebylo v automobilovém průmyslu dosaženo. U skutečného vozu pak tento koeficient činil sice o trochu horších, ale pořád ještě dosud nevídaných 0,19 Má mimořádně nízký aerodynamický odpor- - jakého nebylo v automobilovém průmyslu zatím dosaženo Je 4,24 m dlouhý Má velký vnitřní prostor

Tření v našem těle aneb klouby Kolenní kloub Kyčelníkloub Kolenní kloub Kloub je obvykle tvořen "kulovitou" kloubní hlavicí a "miskovitou" kloubní jamkou, které jsou uzavřené do kloubního pouzdra. Vnitřní strana kloubu je pokryta membránou, která je velmi důležitá pro jeho správnou funkci. Produkuje minimální množství vazké tekutiny, která snižuje tření mezi kloubními plochami, a vyživuje chrupavku, čímž zajišťuje nebolestivý pohyb.