DADAISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
DADAISMUS dadaisté poprvé veřejně vystoupili se svou produkcí roku 1916. Šokující představení se odehrálo v literárním Kabaretu Voltaire ve švýcarském Curychu (založil ho Tzara). Na scénu připochodovalo několik umělců; první začal křičet, další zpívat, ostatní cvičili. Jindy na ohlášený recitační večer vůbec nepřišli... dadaisté se postavili negativně k dosavadnímu uměleckému i společenskému vývoji (1. sv. válka), vyznávali absolutní anarchii, iracionalitu a černý humor v umělecké tvorbě upřednostňovali náhodu, nesmyslnost a hru, využívali nové tvůrčí postupy snažili se provokovat a šokovat publikum nesmyslnými výroky, skandálními výstupy, opovrhovali tradicí a klasickými uměleckými formami
k samotnému názvu dada (z franc k samotnému názvu dada (z franc. dada = koníček, hračka) prý dospěli náhodným zabodnutím pilníku (nože) do slovníku dadaisté využívali náhodu i ve výtvarné tvorbě, například obrazy malovali tak, že obarvili oslovi oháňku a dali za něj prázdné plátno úsilí dadaistů nejlépe vyhovovala technika koláže, kdy spojovali náhodně vybrané motivy do celku, jehož estetický účinek byl minimální stejně vznikaly dadaistické texty – rozstříhali noviny, jednotlivé ústřižky losovali z pytlíku (klobouku) a pak je poskládali za sebou jako verše básně ze Švýcarska se dadaismus rozšířil do Německa, USA, Francie a dalších zemí čelnými představiteli dadaismu byli Tristan Tzara a Hans Arp
Tristan Tzara Manifest dada o bezmocné lásce a trpké lásce VIII Chcete-li udělat dadaistickou báseň, vezměte noviny. Vezměte nůžky. Vyberte v novinách článek tak dlouhý, jak dlouhou chcete mít svou báseň. Vystřihněte článek. Potom pečlivě vystříhejte slovo za slovem z tohoto článku a naházejte je do pytlíku. Lehce zatřepejte. Vytahujte potom výstřižky jeden za druhým a skládejte je v tom pořadí, jak jste je vytahovali. Pečlivě slova opište. Báseň se vám bude podobat. A najednou jste spisovatel nesmírně originální, okouzlující senzibility, třebaže nechápané nevzdělanci.
Tristan Tzara (1896–1963)
Hans Arp Mé vaječné prkno mé vaječné prkno se dnes jednohlasně vychvaluje a to čtyřhlasně za prvé hlasovacím hlasem za druhé fistulí za třetí basem a za čtvrté hlasitým hlasem arpovo patentované vaječné prkno je do jisté míry fénixem lawn-tenisu a dobylo srdcí všech milovníků sportu i vajec zatímco dříve jsem podle hieratických hodnostních tříd třídil cukrové lidi ve vodě a sněhový nábytek v ohni stojím dnes v prvé řadě před benefičními levičáky s přínosným přízrakem příručními příušnicemi a příjemnou příchutí mé vaječné prkno učí teď troubit plíce na lesní roh a usedavé maso stlačené patrem vklouzne opět na své místo …
Christian Morgenstern (1871–1914) německý básník – předchůdce dadaistů studoval práva, ekonomii, filozofii pracoval jako novinář, dramaturg přes dlouholeté léčení podlehl tuberkulóze v době vzniku dadaismu už byl po smrti, ale v Kabaretu Voltaire se recitovala jeho poezie psal nonsensovou poezii (= nesmyslnou) hlavní znaky poezie – humor, hra s absurdními jazykovými tvary
Šibeniční písně soubor 250 básní spojuje zdánlivě nesmyslně slova a představy slovní hříčky, neologismy, vizuální básně (podle námětu přizpůsobí tvar – Trychtýře), básně ze shluků hlásek (Veliké lalulá), básně jen z grafických znaků – beze slov (Noční rybí zpěv) některé jeho básně u nás zhudebněny – Visací zámek, The Plastic People of the Universe, Stromboli (Bára Basiková) Veliké lalulá – Bára Basiková
Dadaismus: na začátku 20. let dadaismus ztratil na své síle a pomalu se proměňoval v surrealismus (ale nepracoval s podvědomím) u nás ovlivněni např. Vladislav Vančura, František Halas dadaismus u nás podnítil vznik poetismu
Dadaismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Elektronická učebnice literatury, © Abeceda, občanské sdružení wikipedia.cz