DADAISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Interpretace neuměleckého textu Recenze III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně:
Advertisements

Interpretace neuměleckého textu Recenze II
Interpretace neuměleckého textu Recenze I. Vyberte z uvedených možností tu, která postihuje hlavní téma, o němž úryvek vypovídá; podtrhněte ty části textu,
Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
ZTRACENÁ GENERACE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Dadaismus též Dada, byl avantgardní umělecký směr.
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
ČESKÝ SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Henri Barbusse Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
PROLETÁŘSKÁ POEZIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SECESE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
RUDYARD KIPLING Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poezie, próza a drama ve světové literatuře do II
HERMANN HESSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Moderní poezie počátku 20. století
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Christian Morgenstern Šibeniční písně
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Christian Morgenstern
Vladimir Vysockij Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poezie ve světové literatuře
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DADAISMUS Jana Bobčíková.
Marcel Proust Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Dadaismus byl mezinárodním stavem mysli nebo spíše životním stylem, než hnutím…
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
NĚMECKO A RAKOUSKO Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
André Breton Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ANDRÉ GIDE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
PROKLETÍ BÁSNÍCI 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANCIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VELKÁ BRITÁNIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
DEKADENCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
HENRI BARBUSSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
WALT WHITMAN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SYMBOLISMUS 2 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.9 dadaismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
v předválečném, válečném
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_11
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Světová literatura
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
CIVILISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DADAISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Interpretace neuměleckého textu Recenze I
Transkript prezentace:

DADAISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

DADAISMUS dadaisté poprvé veřejně vystoupili se svou produkcí roku 1916. Šokující představení se odehrálo v literárním Kabaretu Voltaire ve švýcarském Curychu (založil ho Tzara). Na scénu připochodovalo několik umělců; první začal křičet, další zpívat, ostatní cvičili. Jindy na ohlášený recitační večer vůbec nepřišli... dadaisté se postavili negativně k dosavadnímu uměleckému i společenskému vývoji (1. sv. válka), vyznávali absolutní anarchii, iracionalitu a černý humor v umělecké tvorbě upřednostňovali náhodu, nesmyslnost a hru, využívali nové tvůrčí postupy snažili se provokovat a šokovat publikum nesmyslnými výroky, skandálními výstupy, opovrhovali tradicí a klasickými uměleckými formami

k samotnému názvu dada (z franc k samotnému názvu dada (z franc. dada = koníček, hračka) prý dospěli náhodným zabodnutím pilníku (nože) do slovníku dadaisté využívali náhodu i ve výtvarné tvorbě, například obrazy malovali tak, že obarvili oslovi oháňku a dali za něj prázdné plátno úsilí dadaistů nejlépe vyhovovala technika koláže, kdy spojovali náhodně vybrané motivy do celku, jehož estetický účinek byl minimální stejně vznikaly dadaistické texty – rozstříhali noviny, jednotlivé ústřižky losovali z pytlíku (klobouku) a pak je poskládali za sebou jako verše básně ze Švýcarska se dadaismus rozšířil do Německa, USA, Francie a dalších zemí čelnými představiteli dadaismu byli Tristan Tzara a Hans Arp

Tristan Tzara Manifest dada o bezmocné lásce a trpké lásce VIII Chcete-li udělat dadaistickou báseň, vezměte noviny. Vezměte nůžky. Vyberte v novinách článek tak dlouhý, jak dlouhou chcete mít svou báseň. Vystřihněte článek. Potom pečlivě vystříhejte slovo za slovem z tohoto článku a naházejte je do pytlíku. Lehce zatřepejte. Vytahujte potom výstřižky jeden za druhým a skládejte je v tom pořadí, jak jste je vytahovali. Pečlivě slova opište. Báseň se vám bude podobat. A najednou jste spisovatel nesmírně originální, okouzlující senzibility, třebaže nechápané nevzdělanci.

Tristan Tzara (1896–1963)

Hans Arp Mé vaječné prkno mé vaječné prkno se dnes jednohlasně vychvaluje a to čtyřhlasně za prvé hlasovacím hlasem za druhé fistulí za třetí basem a za čtvrté hlasitým hlasem arpovo patentované vaječné prkno je do jisté míry fénixem lawn-tenisu a dobylo srdcí všech milovníků sportu i vajec zatímco dříve jsem podle hieratických hodnostních tříd třídil cukrové lidi ve vodě a sněhový nábytek v ohni stojím dnes v prvé řadě před benefičními levičáky s přínosným přízrakem příručními příušnicemi a příjemnou příchutí mé vaječné prkno učí teď troubit plíce na lesní roh a usedavé maso stlačené patrem vklouzne opět na své místo …

Christian Morgenstern (1871–1914) německý básník – předchůdce dadaistů studoval práva, ekonomii, filozofii pracoval jako novinář, dramaturg přes dlouholeté léčení podlehl tuberkulóze v době vzniku dadaismu už byl po smrti, ale v Kabaretu Voltaire se recitovala jeho poezie psal nonsensovou poezii (= nesmyslnou) hlavní znaky poezie – humor, hra s absurdními jazykovými tvary

Šibeniční písně soubor 250 básní spojuje zdánlivě nesmyslně slova a představy slovní hříčky, neologismy, vizuální básně (podle námětu přizpůsobí tvar – Trychtýře), básně ze shluků hlásek (Veliké lalulá), básně jen z grafických znaků – beze slov (Noční rybí zpěv) některé jeho básně u nás zhudebněny – Visací zámek, The Plastic People of the Universe, Stromboli (Bára Basiková) Veliké lalulá – Bára Basiková

Dadaismus: na začátku 20. let dadaismus ztratil na své síle a pomalu se proměňoval v surrealismus (ale nepracoval s podvědomím) u nás ovlivněni např. Vladislav Vančura, František Halas dadaismus u nás podnítil vznik poetismu

Dadaismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Elektronická učebnice literatury, © Abeceda, občanské sdružení wikipedia.cz