Moderní umění začíná postimpresionismem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

VY_32_INOVACE_FOTF10660ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
Optické vlastnosti oka
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
Nizozemští krajináři 17.století
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
Zakladatel moderního malířství?
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
,,Prožít umělecké dílo je důležitější než mu rozumět‘‘ Veškeré umění spoléhá do jisté míry na optické iluze. Op art s těmito jevy bezprostředně pracuje,
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý záznam smyslového vjemu! Barva není jen odraz světla na naší sítnici… Konstruovat objemy.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Prostor v barokním umění
IMPRESIONISMUS.
IMPRESIONISMUS Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české literatuře.
VY_52_INOVACE_DEK_36 Impresionisté krajináři. Datum vytvoření: Autor: Mgr. Martina Kokšteinová „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Tajemství abstraktní malby III.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
OP – ART Optical art Optické umění
Oční vady Eliška Gálová, 3.G.
Oko.
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
PERSPEKTIVA.
IMPRESIONISMUS 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Edgar Degas MgA. Lukáš Psík
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla Číslo DUM: III/2/VT/2/3/41 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
Vesmír Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními jevy.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
Teplé a studené barvy Název školy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Psychické procesy - vnímání
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Co je kognitivní psychologie?
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Novoplatonismus.
Výtvarné umění starověkého Egypta
VY_12_INOVACE_Rů_I_11 Popis uměleckého díla
Transkript prezentace:

Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý záznam smyslového vjemu! Barva není jen odraz světla na naší sítnici… Malíř může pomocí barvy: Konstruovat objemy a prostory Analyzovat vnímání barev a tvarů Vyjadřovat symbolické a mystické významy Vyjadřovat emoce a duševní stavy

PAUL CÉZANNE Představitelem racionální, konstruktivní podoby postimpresionismu byl Paul Cézanne.

Tak proč dodnes malíři říkají: „Jo, Cézanne!...To byl mistr!!“? Začínal s impresionisty, ale na žádné výstavě se neprosadil… Žil z peněz svého otce a smířil se s tím, že skoro nikdo nerozumí tomu, o co v malbě usiluje… Tak proč dodnes malíři říkají: „Jo, Cézanne!...To byl mistr!!“?

Barva je místo, v němž se setkává náš mozek s vesmírem. (Paul Cézanne) Přírodu nemůžeme reprodukovat, musíme ji reprezentovat. (Paul Cézanne) (1) Zvláštní výrok umělce, nemyslíte?(2) To už je lepší. Ale jak to autor myslel? Jeden vesmír vně, ten viditelný, druhý uvnitř nás, naše myšlenky?(3) Reprezentovat znamená pochopit a vyjádřit. Nemalovat bez přemýšlení, co vidí oko, ale snažit se pochopit podstatu viděného. Především tvary a vzájemné vztahy předmětů. Podívejme se na okamžik do historie. Nenávidím výtvory fantazie. (Paul Cézanne) Paul Cézanne (1839 – 19O6) Autoportrét

Jednou z možností reprodukce světa Podívejme se do historie: Diego Velázquez, Las Meninas, baroko Výjev se „promítá“ na plátno, které má divák před očima. malíř může zapojit diváka do své hry s prostorem divák přijímá malířovu nabídku a dodržuje pravidla Jednou z možností reprodukce světa je iluze prostoru. Od renesance se malíři naučili vytvářet přesvědčivou iluzi prostoru za pomoci pomůcek a pravidel. Paul Cézanne by řekl, že se naučili se prostor přesvědčivě reprodukovat.V takto sestrojeném prostoru je vše přesně umístěné, nic se nemůže měnit a pohybovat. Dokonce i naše divácké místo bývá přesně určeno, někdy je i součástí umělcova záměru. Diego Velázquez portrétoval královský manželský pár. Výjev vidíme právě očima modelu – malíř je schovaný za plátnem a malá princezna Margherita se s dvorními dámami přišla podívat. Aby bylo vše jasné, zrcadlo v zadním plánu obrazu odráží královskou dvojici, která stojí Velázquezovi modelem.S hříčkami s iluzí prostoru se v baroku setkáme velmi často. DIVÁK Divák vidí výjev ze stejného místa jako malíř.

…ale svět je v pohybu a my v něm také… A ještě dále do historie: německý malíř, 14. století, gotika …ale svět je v pohybu a my v něm také… Máte dojem, že na tomto obraze z konce středověku je chaos? To se jen malíř snažil vyjádřit, že Marie sedí v místnosti obklopena předměty. Lineární perspektivu, která pro diváka vše přehledně srovná, ještě neznal. Užití perspektivy však vždy oddělí prostor obrazu od našeho, diváckého prostoru. A co když my chceme být také uvnitř? Jsme obklopeni předměty. Svět je všude kolem nás.

Příroda není povrch, ale hloubka. A barvy jsou výrazem této hloubky na povrchu – stoupají ze základů světa. Paul Cézanne, Mt. Ste Victoire Geologické vrstvy nevidí ani nejbystřejší malířovo oko. Paul Cézanne měl na mysli modelaci krajiny, která se skrývá pod vegetací. Vyhýbal se povrchním efektům světel a stínů a snažil se nalézt samu podstatu krajiny ve tvarech a vzájemných vztazích hmoty. Hora svaté Viktorie nad Aix en Provence byla jeho častým modelem. Dlouho se mu nedařilo najít způsob, jak vyjádřit vztahy mezi hmotou hory a okolní krajiny. Abych dobře namaloval krajinu, musím nejdříve vidět její geologické vrstvy.

v hloubce než v ploše. Proto je nutné vložit určité množství modré, Borovice kolem Aix en Provence, kde Cézanne prožil celý život, byly jeho častým motivem. Strom stojí v krajině. Vidíme jeho obrys, ale současně vnímáme, že jsou větve rozprostřeny všemi směry. Jsme vně koruny stromu, ale současně jako bychom byli i v ní a za ní, na druhé straně. Pohybujeme se v krajině, která nás obklopuje. Jak vyjádřit v ploše obrazu tento dojem z obklopení prostorem? Cézanne buduje obraz z velkých barevných skvrn, jako by jej stavěl z pevných bloků. Modrá barva mu pomáhá tyto bloky oddělovat do sebe a zdůraznit jejich vzájemnou polohu. Linie vedené kolmo k horizontu vyjadřují hloubku. My lidé chápeme přírodu víc v hloubce než v ploše. Proto je nutné vložit určité množství modré, abychom vyvolali dojem atmosféry. (Paul Cézanne)

Zátiší byla pro Cézannovo hledání prostorových vztahů nejvhodnějším námětem. Pevné tvary, pod nimiž je patrná základní geometrie – koule, válec, kužel. A vědomí vztahů mezi objekty v prostoru a postavení malíře vůči nim. Ani zátiší neobsáhneme jediným pohledem, aniž bychom pohnuli hlavou. Láhev na obrázku vpravo dole vidíme společně s košíkem, který je vlevo od ní. ((6) Ale také ji – jinak - vidíme společně a bílým talířkem napravo.(7) Každou sestavu předmětů tak můžeme rozložit na vztahy po dvou. A třetím v tomto vztahu a prostoru je společně s malířem i divák. Paul Cézanne, Zátiší

1. osa pohledu 2. osa pohledu Stanoviště diváka, osa pohledu Na portrétu paní Cézannové (1) pochopíme, proč nemohl být Paul Cézanne úspěšným impresionistou. Jeho vnímání tvarů je příliš pevné, modelace jasná. Žádné světelné chvění, jen čisté hladké tvary. (2) S Chlapcem v červené vestě je potíž, tedy hlavně s jeho pravou rukou.Proč je tak dlouhá? Zatímco paní Cézannová je uzavřena v jedné soustavě vidění (3, 4, 5, 6, 7, 8), mladíka v červené vestě společně s malířem pozorujeme, postupně si ho prohlížíme. Proces prohlížení, kdy oči putují po předmětu, je v obraze zachycen. (9 – 26) Zelená linie naznačuje směr našeho pohledu. Osy pohledu si představte v prostoru, mezi námi a modelem. Šikmé červené linie jsou tečny vedené k tělu modelu. Názorně to uvidíme na dalším obrázku. Stanoviště diváka, osa pohledu Stanoviště diváka

Chlapec v červené vestě POHLED SHORA Chlapec v červené vestě Paní Cézannová Hlava a levá paže Tělo Podívejme se na situaci obou portrétů v půdorysu. Paní Cézannovou obsáhneme jedním pohledem, aniž musíme pohybovat hlavou (2 – 6). Postavu chlapce však jedním pohledem neobsáhneme, musíme hlavu pootočit. (7 – 12) Tím vznikají dvě prostorové soustavy vidění, (13 – 15) které malíř spojil do jednoho obrazu.(16 – 18) Renesanční perspektiva je totiž jenom jedna z možností, jak vyjádřit prostor v obrazu. Stanoviště diváka Stanoviště diváka

Tak se na oba obrazy ještě jednou podívejme Tak se na oba obrazy ještě jednou podívejme. Malířské mistrovství Paula Cézanna mělo ještě jiné důvody, ale jeho vztah k prostoru a objektům v něm je pro nás podstatný.

Přírodní tvary je nutno zjednodušovat podle válce, koule a kužele … Při malování se uplatňují dva činitelé: Oko a mozek. (Paul Cézanne) Co Cézanne tušil a co my dnes víme? Malíř zachycuje v obrazu proces pozorování, nikoli stav věcí kolem sebe. Paul Cézanne o svém malování důkladně přemýšlel, přesto jeho objevy dovedli do důsledků až jeho následovníci. Dožil se své velké výstavy v Paříži a setkal se s nadšeným pochopením mladých malířů. Mezi nimi byli také Henri Matisse nebo Pablo Picasso. Lineární perspektiva je jen jedna z možností, jak vyjádřit prostor a objem v obrazu.

L. Kitzbergerová Gymnázium Na Zatlance 2006