ASM 2015 Jeneč 2015 Ivan Beneš Oddělení ASM
FÁZE ASM ? ASM 3 Taktická ASM 1 Strategická ATS ATC FIS ALR ASM (AMC) ASM 2 Předtaktická ASM (AMC) ATFCM (FMP- NM) ? D - X D-10 až D-1 Reálný čas Časová osa
Cíle ASM Jedním z cílů ASM je umožnit uživatelům: doprava, armáda, sportovní, balóny, kluzáky, parachuting, paragliding, … využívat vzdušný prostor v potřebném čase a rozsahu Vyhrazení části vzdušného prostoru ( = omezení ostatních ) účelem je ochrana letecké činnosti uvnitř prostoru a letového provozu mimo něj neblokovat vzduch, když potřeba omezení ostatních pominula
Pravidla Zákonem č. 49 / 1997 Sb. O civilním letectví Pravidla pro využívání vzdušného prostoru v České republice se řídí: Zákonem č. 49 / 1997 Sb. O civilním letectví prováděcí vyhláškou č. 108 / 1997 Sb. Postupy jsou publikované AIP ČR ENR 1.1.9.
Pravidla vojenský výcvik, výcvik Policie České republiky, AMC, ve spolupráci s MAMC, může dočasně vyhradit části vzdušného prostoru pro jednoho uživatele nebo kategorii uživatelů vzdušného prostoru k činnostem, které, z důvodu zajištění bezpečnosti, vyžadují ochranu. Podle § 15 odst. 4 vyhlášky č. 108 / 1997 Sb. se jedná o tyto činnosti: vojenský výcvik, výcvik Policie České republiky, výroba a zkoušení letadel, lety kluzáků, při kterých není možné dodržet meteorologické podmínky pro let za viditelnosti, letecká veřejná vystoupení, letecké soutěže, kde to charakter činnosti vyžaduje, výsadková činnost.
Priority AMC ČR rozhoduje podle priorit, přijatých na strategické úrovni ASM Priorita 1 LKR 1 až LKR 5 CTR / TMA a MCTR / MTMA TSA, TRA a CBA pro účely vojenského výcviku Stálé tratě ATS Priorita 2 Ostatní omezené prostory pro účely vojenského výcviku Priorita 3 Letiště a plochy podle § 84d zákona č. 49/1997 Sb. Priorita 4 Omezené prostory jiných než vojenských uživatelů Priorita 5 Kondicionální tratě ATS (CDR).
Priority a zásady Omezené prostory jiných než vojenských uživatelů AMC ČR rozhoduje podle priorit, přijatých na strategické úrovni ASM Priorita 1 CTR / TMA a MCTR / MTMA ATS může stanovit podmínky, za kterých bude požadavek na vyhrazení prostoru akceptován Stálé tratě ATS AMC není oprávněno uzavřít stálou trať ATS Priorita 4 Omezené prostory jiných než vojenských uživatelů Priorita 5 Kondicionální tratě ATS (CDR).
Zásady – tratě ATS Části vzdušného prostoru pro činnost podle § 15 odst. 4 vyhlášky č. 108 / 1997 Sb. se vyhrazují tak, aby bylo zajištěno oddělení letového provozu na tratích ATS od vyhrazených částí vzdušného prostoru minimálně: Horizontálně - 5NM Vertikálně do 5000ft AMSL - do nejbližších 1000ft AMSL pod spodní hranicí tratě ATS Vertikálně nad 5000ft AMSL - 500ft Vertikálně nad FL 410 - 1000ft Poznámka: Toto se nevztahuje se na prostory pro PJE
PJE Požadovaný prostor nepřesahuje kruh o poloměru 5 NM Prostory pro PJE, konfliktní se stálými tratěmi ATS: Požadovaný prostor nepřesahuje kruh o poloměru 5 NM AMC získá kladné stanovisko příslušného stanoviště ATS (které následně zajistí dodržení priorit v taktické fázi)
Činnost AMC
FUA FBZ DCT
FUA restrictions + FBZ
FUA restrictions + FBZ
FPL Buffer Zone = FBZ
FUA restrictions + FBZ Posun v praktické aplikaci FUA ve fázi ASM2: od uzavírání tratí ATS k separaci provozu v prostoru od plánované (ale i skutečné) aktivace omezených prostorů Následně: dochází k snižování počtu NOTAM na zavírání tratí ATS Informace jsou publikované v EAUP a dohledatelné na NM NOP Portal
ASM Notification
ASM Notification
DĚKUJI ZA POZORNOST www.rlp.cz